Keibuan Dan Didikan
·
Didikan yang
betul
·
Nasihat untuk
ibu
·
Hukum Syari’ah
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 206
Didikan Yang Betul
S / Bismillahi R-Rahmani R-Rahim.
Adakah dibenarkan untuk menghantar kanak-kanak
perempuan atau kanak-kanak lelaki di sekolah campur walaupun diketahui ada
sekolah yang mengasingkannya, tetapi untuk pendidikan rendah dan perhatian
kepada tahap pelajar tersebut?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi
l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina
Wa Salim Taslima.
Dalam mana-mana sekolah rendah enam tahun
pertama, tidak ada masalah, tetapi untuk sekolah menengah pada tahun-tahun
remaja khususnya, yang terbaik adalah mengelakkan perkara ini seboleh mungkin.][1]
S / Pada zaman yang banyak gangguan ini,
bagaimana kita mendidik anak-anak kita? Bagaimana kita mengarahkan mereka
kepada Al-Quran dan bukannya program televisyen yang tidak memberi manfaat dan
boleh membahayakan?
Bagaimana kita menanam semangat Al-Hussein,
Al-Abbas dan Zainab (as) pada mereka?
Bagaimana melindungi mereka dari bahaya:
Bahaya kesombongan, mementingkan diri sendiri (Ananiyah) dan lain-lain? Apa
peranan ibu dalam menjadikan anaknya mencontohi Al-Husseini, seorang Syiah
sejati?
Bagaimana cara merawat kanak-kanak dengan
rawatan yang lebih baik?
J / Pendidikan yang betul adalah tugas
(kewajipan) yang dipikul oleh ibu bapa. Berkenaan dengan bermain, menonton
televisyen, atau bahkan mengakses Internet, dan permainan komputer dan yang
sejenisnya. Ibu bapa mesti memantau anak-anak mereka dan mencegah mereka dari
perkara-perkara merosakkan, misalnya: Sekiranya anak mengakses Internet untuk
bermain, permainannya mesti berada di bawah pengawasan ibu bapanya, tetapi
tidak boleh menghalang mereka daripada bermain atau berlatih masa kecil mereka;
kerana ini akan mempengaruhi mereka sekiranya mereka dewasa.
_________________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 7, h 58
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 207
Di samping itu, beberapa permainan bersifat
pendidikan, sehingga anak itu dapat diarahkan dan didorong untuk bermain
permainan yang berguna, misalnya: dia dapat didorong untuk bermain permainan
reka bentuk atau permainan untuk menyelesaikan teka-teki teknik atau
sejenisnya, dan ramai anak-anak memiliki kemampuan untuk melakukan ini, yang
akan membawa kepada pengembangan kemampuan mental mereka dengan ketara, dan
bagi remaja, ia boleh menjadi cara untuk mengalihkan perhatian mereka daripada
memikirkan perkara-perkara merusak yang lain.
Juga: Anak atau remaja boleh diajarkan
penyelidikan untuk belajar dan mengembangkan kemampuannya. Ibu bapa boleh
menugaskannya untuk mencari topik ilmiah tertentu atau berkaitan dengan
kehidupan seharian mereka atau sejarah. Bagi masalah keagamaan, anak tidak
dibebankan lebih daripada sholat berjamaah dengan ibu bapanya, misalnya, dan
sedikit demi sedikit mendorongnya untuk sholat dua rakaat sendirian dan dia
berdoa untuk memenuhi hajat tertentu, kerana jika dia dipenuhi hajatnya,
hubungannya dengan Allah akan diperkuat, dan iman akan berakar kuat di hatinya
sedikit demi sedikit.
Ingatkan mereka pada Allah dalam segala hal,
ketika mereka bertengkar, katakanlah kepada salah seorang dari mereka,
misalnya: Maafkan adikmu atau kakakmu - abangmu dan Allah akan menjadikan kamu
seperti para nabi, shalawatu Allah 3alaihim, dan dengan demikian menghidupkan
kembali akhlak yang baik dalam diri mereka, dan pada masa yang sama mencari
kesempurnaan.
Sekiranya seseorang dari mereka melakukan
pekerjaan yang baik, misalnya, bersholat dua rakaat atau melakukan ketaatan,
berkatilah dia dan katakan sesuatu yang baik kepadanya, dan bahawa Allah akan
memberi dan memberkati kamu dan mengingati kamu di hadapan
malaikat-malaikatNya.
Juga: Anda dapat membuat program harian untuk
mereka, misalnya, satu jam atau setengah jam, untuk menghafal beberapa surah
pendek Al-Qur'an dengan membaca dan mengulang mengikuti anda, dan hari demi
hari mereka akan menghafaz surah-surah tersebut.
Bagi anak-anak yang berumur lebih dari sepuluh
tahun usahakan dengan mengatur mingguan mereka, misalnya, tiga atau empat hari
di mana tidak ada permainan yang dibenarkan, tetapi walaupun mereka dibenarkan
mengakses Internet atau sibuk dengan perkara lain selain pelajaran mereka,
adalah untuk mencari perkara-perkara ilmiah atau sejarah, atau membaca buku,
atau membaca perkara-perkara yang berkaitan dengan pelajaran mereka, Atau
membaca kisah-kisah tentang para nabi dan imam-imam (as) dan sebagainya. Semua
itu, dengan memperhatikan dan mengatur masa mereka, akan ada hasil yang baik
dari mereka, tetapi dengan mengabaikannya, mereka mungkin akan menyimpang dan
merugikan mereka dan anda akan mendapat kerugian yang besar. Malangnya, ramai
bapa orang-orang Arab yang berhijrah jauh dari negara-negara Arab menganiaya
anak-anak mereka apabila mereka mengabaikan dari mengajar mereka bahasa
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 208
Arab, membaca dan menulis. sedangkan ibu bapa boleh
meluangkan masa satu jam mereka sehari untuk mengajar anak-anak mereka bahasa
Arab yang diperlukan untuk membaca dan mempelajari agama mereka secara
terperinci, dan saya rasa tidaklah sukar pada masa ini apabila semua buku dan
kurikulum pendidikan (sukatan pelajaran) tersedia di Internet, dan dapat
diakses dengan mudah.][1]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.
Wahai Bapa! Adakah benar seorang anak tidak wajar diajar
adab atau didisiplinkan sehinggalah dia mencapai usia tujuh tahun?
Kemudian dia mula diajar dan didisiplinkan dari usia
tujuh tahun? Adakah ini bermaksud bahawa yang benar dan yang salah tidak
dijelaskan kepadanya sehingga setelah berumur tujuh tahun?
Terdapat mereka yang memahami dari riwayat bahawa seorang
kanak-kanak tidak boleh memasuki sekolah atau dididik sehingga dia telah
mencapai tujuh tahun. Adakah fahaman ini betul?
J /] Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.
Perkara yang betul adalah agar mengelakkan dari memukul
anak, tetapi perlu untuk mengarahkan dan memberi amaran kepadanya dan
memberitahunya apa yang betul dan apa yang salah. Mengenai pendidikan,
kanak-kanak itu sejak memasuki kehidupan, belajar dari ibu bapanya dan persekitarannya,
adalah bodoh untuk menghalangnya daripada belajar perkara-perkara tertentu pada
usia tertentu, asalkan dia bersedia dan dapat mencapai mata pelajaran dan ilmu di
sekolah.[2]
__________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Jz 3,
hlm. 51
[2] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) – hlm. 563
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 209
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berbicara tentang pentingnya
pendidikan dan meninggalkan pilihan untuk membina bagi memilih untuk belajar di
kolej-kolej yang mereka mahukan:
J / [Walaupun pelajaran dan pendidikan itu penting, ibu
bapa harus tahu bahawa setiap manusia dapat menghasilkan dan berinovasi dalam
bidang yang disukainya dan tidak semestinya memasuki di antara universiti-universiti
atau kolej-kolej yang ingin dimasuki oleh kebanyakan orang. Dan kehidupan
adalah perjalanan yang mesti kita manfaatkan dan bekerja dalam apa yang ada di
dalamnya dan tidak membuang masa kita untuk menyalahkan atau bersedih dengan
nasib dan seumpamanya.]
Kemudian dia memperingatkan agar tidak memaksa mereka
mempelajari ilmu yang mereka tidak inginkan:
[Ada penjaga - bapa atau ibu - sayangnya mereka memaksa
anak-anak mereka untuk mematuhi mereka, jadi takutlah kepada Allah terhadap
anak lelaki dan anak perempuan anda dan jangan membebankan mereka dengan apa
yang tidak dapat mereka tangani atau apa yang tidak sesuai dengan keadaan
mereka dan keadaan psikologi dan fizikal mereka.][1]
S / Apakah had-had hak bapa dalam hadits yang diriwayatkan
dari Ahl al-Bayt (as), (Anak lelaki dan apa yang dimilikinya adalah untuk
ayahnya)? Adakah bapa berhak masuk ke dalam bilik anaknya dan mengambil apa
yang ada di dalamnya, dan adakah ia dibenarkan untuk anak lelaki untuk menuntut
haknya daripada bapanya?
(Adalah diketahui bahawa anak lelaki itu adalah seorang ansar
dan ayahnya berlainan aliran.) Terima kasih.
J / [Setiap orang, sama ada lelaki atau perempuan,
memiliki hak asasi manusia yang penuh, termasuk hak harta benda, dan samada bapa
maupun ibu tidak berhak untuk melanggar atau merampas haknya. Sebaliknya, dia
bahkan tidak boleh membuangnya untuk mencapai kepentingannya tanpa izin atau
izin syar’ei walaupun dia masih di bawah umur.] [2]
________________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) – hlm. 485
[2] Jabatan Ilmiah, Pejabat Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) -
72 Jamadi Al-Ula 1442 A.H. - Link ke
penerbitan
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 210
Mengenai undang-undang Ilahi terhadap hak-hak anak, Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) menyiarkan di laman Facebooknya yang diberkati: [1]
Negara-negara di Timur Tengah dan dunia mempunyai kewajipan
untuk bertanggungjawab terhadap anak-anak ini.
Meninggalkan kanak-kanak adalah dosa (jenayah) terhadap hak
kanak-kanak dan hak kemanusiaan.
Sebaliknya, membiarkan anak-anak ini dilupuskan oleh
wanita ini merupakan bahaya besar bagi umat Islam di hadapan orang lain di
Timur Tengah dan seluruh dunia di masa hadapan.
_______________________
1 - Dalam video tersebut, media Lubnan, "Rola
Al-Khatib", penyampai saluran Al-Hadath Arabiya, muncul dalam lawatan ke Kem
Al-Hol di Syria, yang dihuni oleh keluarga, wanita dan anak-anak ISIS. Dengan
langkah pertama wartawan ingin mendekati wanita dan anak-anak, tetapi semua
orang melarikan diri dan enggan bercakap. Di antara kata-kata kanak-kanak ISIS
kepada media adalah: (Kami akan bunuh anda, kami akan sembelih anda, anda
adalah orang kafir, kerana anda membunuh saudara perempuan, dengan senjata kami
dipersiapkan untuk orang kafir, roh saya terlebih dahulu memakai hijab,
kemudian datanglah kepada saya) .
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 211
Dalam Syari’at Islam (dalam agama Allah), jika
kedua-duanya atau salah seorang ibu bapa membahayakan anak atau kepentingannya,
sehingga dia mengambil (sesuatu) darinya, dan negara menanggung pendidikan dan
asuhannya dengan cara yang betul dan sihat.
Dalam undang-undang positif di kebanyakan negara di dunia
(kebanyakan negara di Eropah, Persekutuan Rusia, dll.), Negara mengambil anak
itu dari ibu bapanya dan asuhan anak harus ditanggung sekiranya dia atau
kepentingannya terdedah kepada bahaya atau bahaya oleh kedua-dua atau salah
seorang dari ibu bapanya.][1]
_________________________________
[1] Disiarkan di Laman Facebook Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) - pada:
: 22 Mac 2021 - Link ke siaran di Facebook
✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan