Selasa, 17 Ogos 2021

Perbualan antara lelaki dan wanita; Masalah Perubatan

 Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 132

 

Pergaulan wanita dengan lelaki >> Perbualan antara lelaki dan wanita

 

S / Tuan, saya ingin anda menentukan hukum sejauh mana batasan ucapan wanita dan berurusan dengan orang asing (bukan mahram), juga lelaki dan sejauh mana hubungannya dengan wanita asing (Ansari atau bukan -Ansari), adakah sama dalam semua aspek?

C / [Pertuturan antara wanita dan lelaki dibenarkan, tetapi ucapan itu mestilah untuk alasan yang sah dan boleh diterima, seperti kerja dan bimbingan, dan tidak menjadi perbualan kosong dan hanya untuk bercakap-cakap sahaja.] [1]

 

S / Apakah hukum perbualan antara lelaki dan wanita secara umum, dan melalui internet khususnya? Adakah perbualan secara tertutup di Paltalk dibenarkan?

J / Saya telah nyatakan sebelumnya: bahawa bercakap-cakap antara lelaki dan wanita seperti perbualan (tajuk) umum adalah dibenarkan, dan bercakap di internet antaranya:

[Perbualan antara lelaki dan wanita adalah dibenarkan, kecuali jika ada kecurigaan dan ditakuti akan fitnah yang mesti dielakkan, FirmanNya SWT:

﴿وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak (hamba) yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [Al-Nur : 31] Syarai3 Al-Islam: Jz 3

Perbualan antara lelaki dan wanita pada umumnya dibenarkan.

                                                

______________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 6, hlm. 62

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 133

 

Mengenai bercakap-cakap antara lelaki dan wanita secara bersendirian, adalah makruh, kecuali dalam hal pertunangan atau keperluan.

Oleh itu, seorang wanita mukmin yang suci dan terhormat hendaklah menghindari bercakap secara bersendirian dengan lelaki yang bukan muhrim kecuali kerana keperluan dan dengan kadar yang diperlukan, dan dengan ucapan paling sedikit yang memenuhi tujuan, dan sama ada perbualan ini secara langsung berhadap-hadapan atau di Internet, dan program sembang dan seumpamanya. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.][1]

 

________________________

1 - Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jilid 2, ms 20

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 134

 

Pergaulan wanita dengan lelaki >> Masalah Perubatan

 

S / Saya bekerja di hospital, di ruangan kecemasan, dan datang kepada kami wanita yang luka terbakar pada badannya. Jururawat wanita tidak ada untuk menangani kecederaan itu. Pesakit mungkin perlu pergi ke bilik air dengan ibunya atau suaminya atau saudara lelaki, dan untuk membuang kulit terbakar di mana mereka tidak boleh melakukannya, kecuali dengan bantuan kami, apakah hukumnya?

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Umat ​​Islam perlu (wajib) menyediakan kakitangan perubatan untuk menangani pesakit wanita, malah perlu menyediakan tempat yang sesuai untuk menangani kemuliaan dan maruah (pesakit) wanita, dan kesan untuk ini melibatkan banyak perkara, termasuklah:

·        Mestilah ditangani dengan bilangan wanita yang mencukupi untuk mengisi kekurangan dalam semua kepakaran perubatan.

·        Susunan tempat bagi meletakkan pesakit wanita perlu dibuatkan pengasingan yang sebenar, dan penubuhan hospital perempuan atau pembahagian tempat di hospital.

·        Bagi masalah Saudara Abu Naba’, dibolehkan merawat pada pesakit wanita terbakar (melecur) dengan mempunyai pakar-pakar daripada kaum lelaki, dan ia mendatangkan dosa dan dosa oleh Kerajaan taghut dan semua kelemahan lelaki dan wanita Islam dalam usaha untuk menyediakan cara yang betul untuk merawat pesakit wanita.[1]

 

S / Bismillahi R-Rahmani R-Rahim.

Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh. Apakah hukum seorang wanita untuk berjumpa doktor lelaki jika tidak ada wanita yang mempunyai kepakaran yang sama? Semoga Allah memberi kejayaan kepada tuan dengan menolong Qaim Aali Muhammad (as).

__________________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 2, hlm. 170

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 135

 

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.

Jika disertai dengan rawatan secara yang haram contohnya seorang doktor ingin melihat pada sesuatu yang tidak boleh dipandang pada tubuh badan wanita dan tidak boleh menyentuhnya melainkan dalam keadaan yang terdesak.

Wal-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.[1]

 

S / ... Sekiranya melakukan pembedahan plastik dibenarkan, adakah dibenarkan di bahagian yang dibenarkan dipandang atau mutlak (semuanya)?

J / [Sekiranya pembedahan plastik tidak diperlukan, maka mesti dicapai bahawa ia berada dalam batasan hukum syarak untuk melihat dan menyentuh, atau jika dia terpaksa untuk melakukannya, itu dibenarkan dengan keperluan dan tiada yang serupa dengan melihat dan menyentuh.] [2]

  

S / Saya bekerja sebagai pembantu kesihatan bahagian kecemasan, dan kadang-kadang mereka membawa kepada saya perempuan muda untuk suntikan jarum biru,[3] dan saya merasa malu kerana ada di antara mereka yang berusia empat tahun atau lebih, Adalah diketahui bahawa ada jururawat yang bertugas, tetapi alasannya adalah mereka menganggap mereka semua kanak-kanak, maksud saya (lelaki dan perempuan), atau orang yang membawa anak itu adalah ayahnya atau saudaranya. Dia tidak dapat meninjau pembalut wanita. Tuan, soalan saya ialah: Adakah usia tertentu untuk kanak-kanak perempuan bahawa saya mempunyai hak untuk menguji jarum biru disuntik kepada mereka?

Dan juga: Kadang-kadang kes (wanita) datang kepada kami dengan luka, luka terbakar atau patah tulang yang agak rumit sedikit, dan jururawat meminta maaf kerana tak dapat merawatnya, kerana dia tidak mempunyai cukup pengalaman untuk menangani kes tersebut, dan kami pembantu kesihatan terpaksa merawatnya dan meneliti kawasan luka, luka terbakar, atau patah tulang, adakah ini

_____________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 5, hlm. 49

[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 7, hlm. 118

[3]  Biru bermaksud suntikan.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 136

 

berdosa kepada kami? Saya mohon kepada Allah agar melindungi anda dan menjaga anda dari segala kejahatan, dan saya minta maaf, tuan, kerana saya mengambil masa anda. dan Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Saya mohon agar tuan mendoakan saya.

J / Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh

Semoga Allah memberkati anda.

Melihat atau menyentuh adalah dilarang, tetapi larangan itu terangkat (gugur) mengikut keperluan, iaitu seperti keadaan yang anda nyatakan ketika seorang lelaki terpaksa merawat wanita kerana tidak ada wanita yang boleh melakukan rawatan atau kerana kekurangan pengalaman dan kecekapannya.

Bagi kanak-kanak perempuan yang belum mencapai akil baligh, dengan ada seorang wanita yang merawatnya, dan tanpa darurat, adalah lebih baik seorang lelaki menghindari dari merawatnya jika rawatannya perlukan melihat atau menyentuh bahagian-bahagian dari dada hingga ke lutut, tetapi tidak dilarang merawat atau menyentuh atau melihat tempat rawatan (yang lain) pada badannya.[1]

 

S / La Quwata Illa Billah.. Maulai Al-Qa'im, saya ada beberapa pertanyaan.

Beberapa ketika yang lalu, saya melakukan ujian darah dan seorang lelaki yang mengambil darah di tangan saya kerana tidak ada kakitangan wanita, dan ini memerlukan tangan saya terdedah dan ianya terikat kepada (curang - Al-3akas) [2] Adakah terdapat dosa dalam perkara itu?

J / [Tuhan memberkati anda, dengan keperluan tidak ada masalah.] [3]

S / Terdapat sejenis alat sonar yang dimasukkan ke dalam perut wanita, dan ia berisi kamera untuk melihat di dalam rahim dan keadaan ovari untuk mengenal pasti (diagnos) penyakit. Soalannya:

 

________________________

[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) hlm. 395

[2] Al-3akas - curang - adalah perkataan yang bermaksud keterikatan.

[3] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) hlm. 337

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 137

 

1. Adakah wanita beriman boleh menjalani ultrasound seperti itu jika doktor wanita menjalankannya?

2. Sekiranya dibolehkan, adakah wanita tersebut perlu berbuka puasa?

J / Dibolehkan jika doktor wanita melakukan pemeriksaan, dan tidak membatalkan puasa, apabila memasukkan alat pemeriksaan ke dalam saluran kemaluan itu sendiri. [1]

 

________________________

[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3 hlm.36

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: