Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 27
Perkahwinan di bawah umur
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh,
Saidi wa Maulai Ahmad Al-Hassan
Sejak kecil saya meminati isu-isu
kemasyarakatan dan hak asasi manusia. Ada masih banyak lagi penderitaan dan
kezaliman dalam masyarakat kita yang menyakitkan bagi saya. Saya bekerja di
beberapa buah institusi sosial dalam bidang hak asasi manusia, dan dalam tempoh
terakhir pekerjaan saya berkaitan dengan hak-hak wanita dalam Islam secara
khusus.
Saya percaya bahawa Syari’at Allah dan
hukum-hukum Allah SWT semuanya adalah rahmat, keadilan dan menjamin kemuliaan
manusia di setiap waktu dan tempat. Tetapi melalui pekerjaan saya, saya
menghadapi beberapa persoalan berkaitan hak wanita dalam Islam yang
membingungkan saya dan saya tidak dapat menemui jawapannya. Saya tujukan kepada
tuan, ya saidi beberapa pertanyaan ini kerana agama sering digunakan untuk
membenarkan kezaliman terhadap wanita dan prasangka terhadap hak mereka. Saya
berpaling kepada tuan, ya saidi kerana saya benar-benar mencari kehendak dan
kebijaksanaan Allah yang sesungguhnya, dan saya ingin benar-benar mengerti,
kerana dalam kehendak dan kebijaksanaan Allah adalah satu-satunya cara untuk
menghilangkan penderitaan dan kezaliman dari manusia. Saya meminta maaf
terlebih dahulu atas kejahilan saya dan ingin memperbaikinya dengan ilmu tuan.
Saya mohon kepada Allah agar menjadi perhiasan
bagi tuan, Ahl Al-Bait, dan agar menunjukkan tuan, ya Maulai dengan
pembukaan yang nyata, insya Allah:
Adalah tertulis di dalam Kitab Al-Syarai3
dalam bab nikah bahawa seorang wanita dilarang bersama sebelum dia mencapai
usia sembilan tahun. Dari kenyataan ini saya faham bahawa dibenarkan bersama
seorang gadis, bermula dari 9 tahun.
Melalui pekerjaan dan persekitaran saya, saya
menghadapi banyak kes di mana seorang gadis mengalami kecederaan fizikal yang
serius kerana tubuhnya belum bertolak ansur (boleh menerima) dengan hubungan
seksual dengan suaminya. Juga, dalam masyarakat kita hari ini, seorang gadis
dengan usia seperti itu masih dianggap sebagai anak, dan dia tidak mempunyai
kematangan mental dan fizikal yang cukup untuk memikul tugas dan tanggungjawab
yang sedemikian pentingnya. Jadi mengapa Allah SWT mengizinkannya untuk
berkahwin dengan gadis di awal usia ini? Adakah benar bahawa boleh mengahwini
seorang gadis sejak lahir?
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 28
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh
1- Berkenaan dengan kebenaran perkahwinan
untuk seorang gadis pada usia sembilan tahun dalam Islam, ini adalah pernyataan
mengenai had kedudukan syar’eiyah, dan bukan undang-undang yang boleh digunakan
oleh pemerintah Ilahiyah sekiranya khalifah Allah dapat memerintah dan
menetapkan undang-undang hal ehwal kedudukan peribadi.
Oleh itu, Sekiranya perkara itu dibentangkan
kepada khalifah Allah, dia boleh menetapkan larangan yang menghalang
perkahwinan seorang gadis di bawah usia di mana dia biasanya menjamin
selesainya perkembangan alat kelamin orang perempuan, seperti menetapkan
keperluan untuk perkahwinan ini dan bahawa keadaan fizikal gadis itu menurut
pemeriksaan perubatan rasmi sesuai untuk perkahwinan ... dll. Secara umumnya,
disyari’atkan perhiasan untuk perkahwinan jenis ini dalam syari’at Islam tidak
bermaksud bahawa ia adalah keadaan semula jadi seperti yang dinyatakan, tetapi
ia hanyalah had maksimum di mana seorang gadis boleh berkahwin apabila perlu,
misalnya jika kita membayangkan bahawa bencana telah berlaku di bumi dan
tinggal hanya beberapa individu umat manusia atau dari orang-orang yang
beriman, maka masalah perkahwinan awal dan kelahiran anak awal
– adalah mengambil langkah keselamatan berjaga-jaga - suatu
keperluan untuk memelihara umat manusia atau untuk memelihara orang-orang yang
beriman. Jika tidak, umat manusia akan cenderung pupus, dan sesiapa yang memahami
teori evolusi dan bagaimana sistem genetik berfungsi dalam memahami apa yang
saya katakan. Tidak ada kepentingan untuk perkahwinan awal - atau untuk
menyampaikan kesediaan seorang wanita untuk hamil pada usia muda dalam
pemeliharaan umat manusia pada satu masa - lebih awal dalam evolusi Homo,
ketika tubuh wanita berkembang dengan cara ini sehingga bersedia untuk
persenyawaan pada usia muda.
Adapun mengenai masalah sebilangan umat Islam
sendiri yang menerapkan undang-undang ini tanpa sekatan dan menyebabkan bahaya
fizikal terhadap anak-anak perempuan, ini adalah kesalahan mereka dan bukan
kesalahan Syariah, sehingga mereka atau fiqh mereka tidak memenuhi syarat untuk
menerapkan Syariah. Tidak ada pengetahuan tentang hadnya sepenuhnya, dan itulah
sebabnya mengapa Allah menjadikan pelaksanaan khalifah Allah itu penting di
bumiNya.[1]
.
_____________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) - pada: 2 Nov 2014, hal 201
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 29
S / Al-Salamu 3alaikum Saidi Wa Maulai Wa Rahmatu
Allahi Wa Barakatuh .. Apakah pernikahan Saidina Muhammad (S) dengan Aisyah,
yang berusia 9 tahun, dianggap sebagai perkahwinan dengan anak di bawah umur?
J / Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh. Dia tidak menikahinya pada usia ini, tetapi dia sudah besar. [1]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh
Tuan, bagaimana dengan perkahwinan Al-Saiyidah
Fatimah Al-Zahraa’ dengan Imam Ali, (Salawatu Rabbi 3alaihima).
Menurut apa yang saya dengar sejak saya kecil
bahawa Al-Saiyidah Fatimah Al-Zahraa’ meninggal pada usia (18 tahun) dan pada
masa itu dia sudah berkahwin dan menjadi ibu kepada (tiga) orang anak?
Saya berharap kepada tuan, wahai keturunan
ulama, penjelasannya. Semoga Allah menempatkan tuan, dengan segera, dan kami
meminta tuan mendoakan kami.
J / Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh. Tidak benar bahawa dia berusia 18 tahun ketika syahadahnya (Salawatu
Allah 3alaiha). [2]
S / Saya tidak tahu pendapat yang betul dalam
fatwa ulama suuk bahawa dibenarkan berkontrak (akad nikah) dengan seorang gadis
muda dengan dalih memasuki rumah ibunya untuk melihat ibunya dan seumpamanya.
Adakah ini dibenarkan?
J / [Kontrak (akad nikah) dengan seorang gadis
muda dengan dalih itu adalah untuk wanita itu berkahwin dan bukan main-main, (Saya
tidak tahu pendapat yang betul dalam fatwa ulama suuk bahawa dibenarkan
berkontrak (akad nikah) dengan seorang gadis muda dengan dalih memasuki rumah
ibunya untuk melihat ibunya dan seumpamanya), ini suatu gangguan dan main-main dan
tidak ada kaitan dengan agama atau moral.
_________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) - hal 201
[2] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) - hal 562
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 30
Ketika Syari’at Islam mengatur pernikahan
seorang wanita muda iaitu yang hampir dengan akil baligh dan bukanlah bayi atau
kanak-kanak, dan bahkan perkahwinan dengan seorang gadis muda atau yang sudah
baligh usianya, ia adalah Syari’at untuk keperluan yang mungkin terjadi atau
mungkin berlaku secara kebetulan pada manusia, seperti bilangan yang kecil
orang yang masih hidup dan takutkan kepupusan manusia atau orang-orang mukmin, maka
perkahwinan dilakukan pada usia muda untuk melahirkan bilangan yang lebih besar
dan seramai mungkin dan memelihara umat manusia atau orang-orang yang beriman,
dan Syari’at bukanlah perkara sia-sia (main-main), semoga Allah memberi kejayaa
kepada anda. Maka mengahwini seorang gadis muda tidaklah bererti ia disyari’atkan
untuk keperluan dan bukan untuk perkara sia-sia dan main-main. [1]
______________________
[1] Buku Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah,
Jilid 3, hal 40
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan