Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 223
Berkaitan dengan perceraian
· Iddah
Perceraian
S / Allahumma Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali
Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira. Bismillahi R-Rahmani
R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.
Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh
Perkara saya sangat khusus dan mendesak, dan
saya mohon saudara membawanya kepada Imam, kerana saya meninggalkan golongan
orang yang tidak beriman, tidak ada jalan penyelesaian kecuali dari Imam Ahmad
(as), kerana dia adalah penjaga saya dan dia lebih layak bagi saya daripada
diri saya sendiri. Ke Imam saya yang kena zalimi. Washi bapanya, dan kekasih
hati kami hingga akhir nafas, Ahmad Al-Hassan Al-Mansur (yang ditolong) oleh
Allah, oleh Muhammad, oleh Ali dan para imam. Saya tidak tahu harus bermula
dari mana, tetapi saya harap gambarannya akan sampai kepada tuan sebagaimana
adanya. Masalah saya adalah dengan suami saya, bapa kepada anak perempuan saya,
7 bulan yang lalu, dan saya tinggal bersama keluarga kerana saya tidak
bersetuju dengannya. Oleh kerana dia tidak tinggal di rumah dan tidak
mempedulikan saya atau anak perempuannya, dan dia mempunyai hubungan dengan
orang lain yang ditemuinya di Internet. Yang penting ialah masalah kami banyak,
dan semuanya kerana menjarakkan dirinya dari saya dan rumah dan keasyikannya.
Dia mempunyai kehidupan dan pekerjaannya sendiri, seperti yang dikatakannya.
Dia tidak mahu kami mempunyai anak kerana dia bercakap mengenai perceraian
setiap hari dan dengan setiap masalah, tidak kira betapa remehnya masalah itu. Kadang-kadang
saya merasakan bahawa dia mula menimbulkan masalah dengan saya, terutamanya
baru-baru ini.
Allah inginkan kami mempunyai seorang anak
perempuan yang berusia setahun setengah dan tinggal bersama saya. Dia
menegaskan perceraian, dan dia tidak mempunyai alasan lain kecuali kami tidak
bergaul di abtara satu sama lain, dan saya tidak sesuai dengannya dan
menimbulkan masalah. Dan kerana saya tahu bahawa perceraian adalah perkara
halal yang paling dibenci oleh Allah, saya banyak berusaha dengannya dan
keluarga saya berusaha dengannya untuk kembali dan hidup dengan penuh kasih
sayang dalam redha Allah, bertoleransi, terutama bahawa kami mempunyai seorang
anak perempuan, dan bahawa dia melakukan dosa dan saya tidak membebaskan diri
saya, karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan. Dia ragu-ragu
dengan kebaikan saya dan dia sangat sombong dan menganggap dialah yang terbaik
di muka bumi. Saya mencintainya dengan sepenuh hati dan bersaksi kepada Allah
bahawa dia baik dengan saya pada bulan-bulan pertama perkahwinan kami, tetapi
dia banyak berubah setelah setahun dan hari ini, setelah 5 tahun berkahwin, dia
memutuskan untuk bercerai. Saya sangat sabar dengannya dan tingkah lakunya
serta perlakuannya terhadap saya. Tetapi dia hanya mahukan perceraian dan dia
memberitahu saya bahawa saya akan diceraikan di hadapan keluarga saya dan
keluarganya dan ramai orang tahu bahawa dia tidak mahu kembali setelah mereka
berusaha meyakinkannya, jadi saya setuju perceraian itu seperti yang dia
mahukan. Tetapi sekarang dia meminta agar saya melepaskan hak-hak saya,
termasuk yang terakhir, dia diminta saya menandatangani kepadanya bahawa saya
tidak akan berkahwin dan mengembalikan anak kepadanya jika saya berkahwin
semula. Dia tidak duduk bersamanya kecuali selama beberapa bulan dan dia tidak
pernah memberi nafqah kepada saya dan kepada anaknya selama tempoh 7 bulan ini.
Dan jika saya melakukannya, dia akan menceraikan saya, dan jika saya tidak
menerima syaratnya, yang
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 224
merupakan salah satu dari hak saya, maka dia
akan membiarkan saya tergantung seperti ini.. Saya tidak pernah memikirkan
perkahwinan, tetapi saya tidak mahu menandatangani apa-apa. Maksud saya, saya
juga tidak berkahwin atau tidak bercerai .. mengetahui bahawa dia menceraikan
saya di mahkamah, tetapi saya ingin diceraikannya menurut Syariah. Kerana saya
tinggal di Eropah, keluar bekerja, dan mempunyai keperluan di luar rumah, dan
semua ini memerlukan izin dari suami. Saya masih terikat dengan perjanjiannya
atas nama sahaja, dia tidak melihat saya dan tidak bertanya tentang kami. Wahai
Imam, Ya Ahmad, saya mahukan jalan penyelesaian... Bagaimana saya berkelakuan
dengan lelaki yang separa lelaki? Saya mahukan perceraian dari dia dan saya
ingin bebas dan mengabdikan diri untuk membesarkan anak perempuan saya dan
menjaga agama saya dan dengan dakwah tuan yang diberkati, kerana saya bosan
dengan masalah dan orang-orang yang tidak takut kepada Allah dalam apa jua
perkara. Bolehkah tuan menceraikan saya darimya? Atau, , adakah tuan mempunyai
penyelesaian lain? Saya mohon kepada Allah untuk menyampaikan surat saya kepada
Imam kerana saya berada dalam keadaan psikologi yang buruk dan begitu juga
keluarga saya. Saya seorang ansariah baru dan keluarga saya akan bergabung
dengan saya, dengan daya dan kekuatanNya dan segala puji bagi Allah, yang tidak dipuji atas kebencianNya kecuali Dia..
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira.
Sekiranya dia telah menceraikan anda di
hadapan saksi dari keluarga anda dan keluarganya, dan anda telah mengalami dari
kesucian terakhir dengan berpegang pada kesucian terakhir, maka anda diceraikan
olehnya secara Syariah, dan jika anda tinggal di rumah keluarga anda selama
tempoh peralihan anda dari kesucian di mana berpegang padanya hingga kesucian yang
terakhir, iaitu, dia tidak hadir pada anda, dalam hal ini perceraian berlaku
walaupun anda sedang haid semasa perceraian, dan jika anda tidak dirujuk
kembali selepas perceraian ini sehingga iddah talak telah berakhir, maka anda
sekarang telah bercerai dan dia tidak mempunyai apa-apa hak dan anda berurusan
dengannya seperti lelaki lain yang bukan muhrim.
Bahkan perceraian di mahkamah, jika dia
menceraikan anda di hadapan saksi dan anda berada dalam keadaan suci semasa dia
tidak menahannya, maka perceraian itu sah.
Atau apa yang dia minta untuk menyerahkan hak
anda walaupun dia yang menceraikan anda, ini adalah tindakan yang batil dan
tidak syar’ei dan dia tidak berhak meminta anda menyerahkan hak-hak syari’ah anda
dan hak penjagaan anak adalah hak anda dari segi syar’ei jika bapanya tidak beriman
dengan yang hak dan dia tidak berhak meminta anda menyerahkannya.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 225
Dan sekiranya tidak berlaku perceraian Syar’ei
mengikut syarat-syarat yang telah saya jelaskan di atas kepada anda dan yang
dinyatakan dalam Kitab Al-Syarai3 dan anda menginginkan hukum perceraian
daripadanya, maka anda dapat menyampaikan kepadanya jawapan ini atau maknanya
dan minta dia menyerahkan surat ke laman web ini dalam sebulan dari tarikh
pemberitahuan anda kepadanya, menjelaskan kedudukannya seperti yang anda
lakukan, kerana hukum itu memerlukan pendengaran dari kedua pihak, semoga Allah
memberi anda kejayaan dan membimbing langkah anda, dan sekiranya dia lalai
untuk menjawab dalam jangka masa 30 hari, anda kemudian dapat mengajukan surat
yang meminta perceraian darinya, sekiranya anda tidak benar-benar bercerai
dengannya sebelum ini, dan dalam surat itu tuliskan nama lengkap anda dan nama lengkapnya,
dan insya Allah, selepas itu, surat bercerai syar’ei akan dihantar kepada anda.][1]
S / Apa yang menjadi kebiasaan dalam ikatan
(akad) perkahwinan yang harus ada pendahuluan dan pengakhiran bagi wanita, dan
pertanyaannya: Jika pengakhiran salah seorang wanita adalah (1.000 dinar Iraq),
misalnya, dan hampir tiga puluh tahun telah berlalu sejak ikatan ini dan dia
ingin minta cerai dari suaminya, adakah nilai pengakhirannya sama dengan seribu
dinar pada masa ini atau adakah ia dikira dengan cara lain?
Juga: Bolehkah seorang wanita menuntut
bahagian pengakhirannya dari suaminya setelah beberapa waktu setelah berkahwin
ketika dia masih bersamanya?
J / [Sekiranya perceraian itu dilakukan dengan
persetujuan antara mereka, atau jika suami menceraikan isterinya tanpa dia
menuntut perkara ini, maka suami hendaklah memberikan hak sepenuhnya kepada
isterinya, dan jika sebahagian mahar (mas kahwin) yang tertunggak dan dia tidak
menyerahkannya kepada isterinya, dia mesti memberikannya dan nilainya nilai
semasa pembayaran, jika nilai mata wang berubah sebanyak sepuluh persen atau
lebih berbanding dengan nilai emas atau mata wang antarabangsa dan mata wang stabil
yang lain, dan orang yang membayar wang boleh menggunakan kaedah apa pun yang
sesuai untuk dia mengira perubahan tersebut.
Dan jika wanita itu menuntut cerai tanpa
alasan syar’ei yang sah, suami boleh menolak untuk menceraikannya, dan dia
(isteri) boleh menuntut khulu' (tebus talak), menyerahkan beberapa hak
kewangannya, misalnya, atau membayarnya pampasan, dan perincian khulu' (tebus
talak), terdapat dalam Kitab Al-Syarai3.
___________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 7, h 75
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 226
Mengenai tuntutan wanita untuk bahagian yang
tertunggak atau bahagian yang dia belum terima dari mas kahwinnya, ia
dibenarkan dan itu adalah haknya dan dia boleh menuntutnya pada bila-bila masa
yang dia mahukan.
Secara umum, semoga Allah memberi taufiq
kepada anda dan membimbing langkah anda. Perceraian adalah perbuatan merobohkan
keluarga dalam masyarakat. Oleh itu, perceraian adalah penghancuran masyarakat
secara keseluruhan. Elakkan seberapa yang boleh, dan beri peluang kepada diri
sendiri dan fikirkan berulang kali sebelum mengemukakannya. Berkenaan dengan
wanita itu, saya menasihatinya agar tidak membiarkan keluarganya tempat atau
jalan keluar yang ada campur tangan antara dia dan suaminya, begitu juga dengan
suami. Sayangnya, banyak kes perceraian disebabkan oleh ibu. Kerana ada di
antara mereka yang bertindak mementingkan diri sendiri terhadap anak-anak
lelaki dan perempuan mereka, dan ini adalah kesalahan besar, dan tidak kurang
pula dari kesalahan anak perempuan atau anak lelaki yang tidak taat kepada
ibunya. Seorang ibu ada haknya, oleh anak-anak lelaki dan perempuan agar
berbakti kepadanya dan mereka berkomunikasi dengannya terus-menerus walaupun
mereka berdikari dalam kehidupan mereka. Pada masa yang sama, ibu atau ayah
mesti bertindak dengan bijak dan tidak mengganggu kehidupan anak-anak mereka
sehingga boleh memusnahkan rumah anak-anak mereka dan menyebabkan perceraian
dan perpisahan akhirnya. Juga, seorang wanita mesti menghormati rumah tangga
dan suaminya dan menjaga kesuciannya. Seorang wanita yang tiada berbudi
pekerti, tidak akan berlebih-lebih jika saya mengatakan bahawa kebanyakan orang
memandangnya sebagai karung kotoran, dan suami juga harus menghormati
isterinya, dan masing-masing mereka mesti memahami bahawa mereka adalah rakan
kongsi yang dibesarkan dalam dua persekitaran yang berbeza, dan mereka adalah
dua orang dan bukannya satu orang, dan itulah sebabnya masing-masing mempunyai
kekhususan yang mesti dipertimbangkan oleh pihak lain. mesti ada hak atau
keizinan dari kedua belah pihak agar keluarga dapat berjalan dengan baik dan
menghasilkan keturunan yang baik dan produktif, dan wanita itu mesti menjaga
suaminya dan tidak berdebat dengannya, kerana biasanya lelaki itu mengalami
tekanan sosial yang lebih tinggi daripada wanita, dan untuk ini isteri mesti
memerhatikannya dan menanggungnya.][1]
S / Seorang gadis menginginkan perceraian dari
suaminya, yang dihukum seumur hidup, dan keputusannya disetujui oleh Mahkamah
Kasasi, dan dia enggan bercerai, dan anak-anaknya berpendapat, mengetahui
bahawa dia enggan kembali kepadanya walaupun dia dibebaskan dari penjara, jadi
bagaimana dia harus melakukannya?
________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah – Jz 3, ms 47
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 227
J / [Jika yang dimaksudkan dengan pertanyaan
adalah apakah suami harus menceraikannya, maka jawabannya adalah dia tidak
perlu, dan jika pertanyaannya mengenai keadaannya dan apa yang dia lakukan,
maka lebih baik baginya untuk menunggu dan pertimbangkan perkara itu dengan
lebih berhati-hati, dan dalam keadaan apa pun jika dia berkeras untuk bercerai
dan suami menolaknya, dia mesti menyerahkan kesnya kepada hakim Syariah untuk
memeriksanya, dan ada mahkamah Syariah untuk para pendukung Imam Mahdi di
Najaf, dan dia boleh menyerahkan kesnya kepada mereka dan akan baik, insya
Allah.][1]
S / Talak raj’ei telah berlaku, dan sepanjang
iddah mereka harus bertemu, di mana mereka berciuman dan bersentuhan dengan
nafsu, dan mereka tidak berniat untuk rujuk, kerana mereka berada di bawah
sangkaan bahawa hal itu akan terjadi oleh kesungguhan (hubungan seksual), dan
setelah tiga bulan berlalu, pengetahuan diperoleh dari Kitab (Syarai3 Al-Islam)
bahawa rujuk semula berlaku dengan berciuman atau bersentuhan dengan nafsu, (..
dan jika dia bercium atau bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk
semula, dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula), jadi
bolehkah wanita itu sekarang menikahi orang lain, atau apakah dia masih dalam
jagaan suami pertamanya?
J / [Semoga Allah memberi taufiq kepada anda
dan membimbing langkah anda, makna ungkapan ini: [Dan jika dia bercium atau
bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula, dan keizinannya
tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula] bahawa jika perkara ini terjadi di
antara mereka, maka rujuk semula itu diselesaikan dengan melakukan hal ini
(bercium atau bersentuhan dengan nafsu) sama ada rujuk semula itu adalah dengan
niat mereka atau tidak, dan apa yang dimaksudkan dengan ungkapan ini: (dan
keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula) iaitu dengan bercium
atau bersentuhan dengan nafsu yang terjadi di antara mereka diperbolehkan dan
tidak perlu dilakukan sebelum itu dengan cara lain, iaitu, dengan dia berkata
kepadanya: "Aku rujuk semula padamu, di hadapannya; kerana ciuman dan
sentuhan yang sama dengan nafsu adalah rujuk semula. ”Dalam kes di mana wanita
ini digambarkan, dia dianggap masih berkahwin dan tidak berhak untuk berkahwin
lagi sehingga suaminya menceraikannya dan dia mempunyai iddah yang baru
(mengambil masa menunggu lagi), atau dia kembali kepada suaminya, yang masih
peduli padanya.][2]
________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah – Jz 3, h 48
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah – Jz 3, h 49
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 228
S / Isteri saya beriman dengan Al-Haq, dan dia
meminta saya menceraikannya kerana tiada zuriat, dan yang menghalang saya dari
berjumpa doktor kerana saya telah menjalani tiga kali Persenyawaan di
makmal (IVF). Soalan: Apakah hak-hak yang harus saya berikan kepadanya
ketika dia meminta cerai?
J / [Terdapat peruntukan untuk perceraian dan
khulu' (tebus talak), dan anda dapat merujuknya dalam (Kitab Al-Syarai3), dan
hak-haknya telah dijelaskan secara terperinci, dan jika ada sesuatu yang tidak
jelas, anda boleh bertanya mengenainya, tetapi semoga Allah memberi taufiq
kepada anda dan membimbing langkah anda selagi anda beriman, maka cubalah
sama-sama damaikan antara kamu, dan selagi ada jalan untuk zuriat, kamu dapat
mencubanya dan rezeki ada di tangan Allah Yang Maha Suci.][1]
S / Seorang ansariah bercerai kerana dia
berimam Imam (as) dan suaminya peminum arak, mereka mengambil anak-anaknya
darinya, dan ketika dia pergi ke mahkamah rasmi, hal itu disepakati antara
peguamnya dan pengacara talaq rasminya bahawa dia hidup bercerai dan berpisah
dengan anak-anaknya. Suaminya memberi perbelanjaan untuk dia dan anak-anak, dan
menyediakan rumah untuknya dan anak-anaknya, dengan syarat dia tidak berkahwin.
Sekiranya dia berkahwin, dia akan mengambil
anak-anak, rumah, dan perbelanjaan.
Adakah dia terikat secara syar’ei oleh
persetujuan ini dan tidak berkahwin tanpa pengetahuannya, dan adakah dia berhak
berkahwin tanpa pengetahuan yang menceraikannya, dan tinggal bersama
anak-anaknya, menyediakan rumah dan perbelanjaan untuk dia dan anak-anaknya.
Dan ia dibenarkan mengikat perkahwinan dengan seorang ansar secara syar’ei?
J / Masalah perkahwinannya masih ada di
tangannya, dan tidak ada yang boleh menghalangnya untuk berkahwin, dan masalah
anak-anak disebabkan oleh usia dan keadaan anak-anak. Secara amnya, jika ayah
tidak beriman, maka menurut Syariah anak-anak berhak mendapat ibu yang beriman.][2]
S / Di Australia, apabila seseorang bekerja
dengan cara yang betul, gajinya dipotong, begitu juga dengan gaji isterinya,
dan kadang-kadang pemotongan itu dapat mencapai gaji kanak-kanak, sehingga
menjadi sukar, terutama ketika
__________________________
[1] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah – Jz 4, hlm.44
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 229
dia mahu melakukan perjalanan,
dia akan meninggalkan mereka tanpa gaji dan terpaksa bergantung kepada apa
yang dia dapat dari pekerjaannya. Di sini orang-orang Iraq, serta beberapa
saudara ansar, terpaksa menyingkirkan masalah ini dan mengusahakan keselesaan
mereka dan tidak membahayakan gaji isteri atau anak-anak dan banyak faedah lain
yang mereka beritahu kepada pemerintah Australia mengenai proses pemisahan dari
isterinya, dan perpisahan pada pemerintah Australia tidak bermaksud perceraian
tetapi tahap penceraian yang lebih rendah, yang hanya mengisi borang, apakah
hukum syariahnya?
J / Pemisahan, menurut apa yang disebutkan
dalam pertanyaan, tidak dianggap sebagai perceraian, dan isterinya kekal
menurut hukum Syariah.] [1]
___________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah – Jz 4, ms 48
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan