Sabtu, 20 Ogos 2016

Soalan 799: Membaca doa penyembuhan

Soalan 799: membaca doa penyembuhan
   






  
Soalan 799:

بسم الله الرحمن الرحيم،
وصلى على . ً نبينا محمد واله الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Tuan Al-Washi, Salam Allah atas tuan selamanya..
Tuan, saya mempunyai ibu dan adik beradik, yang mana hanya kakak saya yang beriman tetapi ibu saya dan saudara-saudara saya yang lain tidak beriman dan saya takut mereka dimasukkan ke dalam api neraka, (Semoga dilindungi Allah), dan saya berharap tuan dapat mendoakan mereka, ya wali Allah, kekasihku, saya sangat rindu untuk melihat tuan dan mencium bumi ke bawah debu kaki tuan, bersujud sebagaimana sujud malaikat kepada Khalifah Allah Adam, dan sebagaimana Yakub lakukan kepada Yusuf (as).

Tuan yang mulia anak kepada tuan-tuan yang mulia. Saya mempunyai seorang abang yang mengidap penyakit di matanya dan telah pergi berjumpa doctor-doktor tetapi tiada kesan dan memajukan kata-kata Al-Rasul Muhammad (S) sebagai ubat-ubatan. Allah tidak menjadikan penyakit ini melainkan membuat bagin ubat dan sudah tentu dengan izin Allah ada ubat-ubatan di sisi tuan dengan izin Allah, Wahai wali Allah SWT dan penyakit ini adalah lendir mengalir dari mata dan tidak ada kesan kepadanya ubat titik dan ubat-ubatan lain dan saya tidak patut mengetuk pintu tuan yang merupakan pintu Allah Yang Pertolongannya Maha Luas dan tidak disyaratkan kami atasnya, semoga ia akan menjadi pintu petunjuk dan rahmat untuk keluarga saya semuanya. Saya anakmu Maulai, Abdul Wahab Osman dari Lubnan Al-Abdal, Insya Allah SWT. Wahai tuan hujah Allah kita atas kami dengan bapa dan ibu tuan, wahai keturunan Nabi: wahai anak-anak bapa saudara, tuan adakah ahli shilah wa Al-Rahim dengan haq bapaku Musa bin Jaafar Al-Kadzim (as) dan salam ke atas salam...
           
Pengirim: Abdul Wahab Osman - Sweden

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم . ً
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Semoga Allah memberikan segala kebaikan dan menjauhkan keburukan, saya bermohon kepada Allah agar anda gembira kerana anda dikasihi di akhirat dan dunia. Dialah Waliku (pelindung dan Dia melindungi orang-orang yang saleh, Saya bermohon kepada Allah penyembuhan dan kesihatan kepada orang yang beriman, lelaki dan perempuan, dan Dialah Maha Penyayang di antara para penyayang yang memberi kepada sesiapa yang mengenalNya, dan yang meminta kepadaNya dan memberikan kepada sesiapa yang tidak mengenalNya dan tidak meminta kepadaNya akan kasih dan rahmat dariNya.

Untuk penyembuhan sentiasalah membaca doa dengan hadir di hati

(يا من اسمه دواء وذكره شفاء يا من يجعل الشفاء فيما يشاء من الأشياء صل على محمد وآل محمد واجعل شفاء
(Sebutkan nama pesakit jika bukan anda atau tambahkan ya menjadi Syifaei)
من هذا الدَّاءَ باسمك هذا
(يا الله عشر مرات)                 
(Ya Allah sepuluh kali)
 .. (يا رب عشر مرات) ..
(Ya Rabb sepuluh kali)
(يا أرحم الراحمين عشر مرات)
(Ya Arhama r-Rahimin sepuluh kali)


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


 Salam sejahtera kepada kamu dan rahmat dan berkat-berkat Tuhan.

Ahmad Al-Hassan 
Muharram Al-Haram / 1435 H
       

✡✡✡✡✡

------------------------
(يا من اسمه دواء وذكره شفاء يا من يجعل الشفاء فيما يشاء من الأشياء صل على محمد وآل محمد واجعل شفاء (وتذكر الاسم إن كان غيرك أو ياء المتكلم أي تقول شفائي) من هذا الداء باسمك هذا (يا الله عشر مرات) .. (يا رب عشر مرات) .. (يا أرحم الراحمين عشر مرات)

(lafaz dari penterjemah – ia mungkin ada beberapa kesalahan)

(Ya Man Ismuhu Dawa'
Wa Zhakkiruhu Syifa'un
Ya Man Yaj3ala Sy-Syifa'un
Fiima Yasha' Mina L-Asyyaa'
Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad
Waj3al [Syifa'un
Fulan Bin Fulan / Syifa'i]
Min Hazha D-Daa'
Bismika Hazha
(Ya Alllah 10 X) .
(Ya Rabb 10 X)..
(Ya Arhama R-Rahimin 10 X)


(Wahai yang namanys ubat-ubatan
ingatkanlah dia akan penyembuhan
Wahai yang menjadikan penyembuhan
Sebagai satu perkara yang dikehendaki
Selawatlah atas Muhammad dan Aali Muhammad
jadikanlah sembuh pada
(fulan bin fulan atau padaku)
dari ubat ini dengan namaMU ini
(Ya Allah, sepuluh kali) ..
(Ya Tuhan, sepuluh kali) ..
(Wahai Yang Maha Penyayang di antara para penyayang sepuluh kali)

Tiada ulasan: