Khamis, 18 Ogos 2016

Soalan 698 -701


Soalan 698: Hukum pewarna di bawah kuku kaki 
Soalan 699 Membersihkan katil besar dari air kencing dengan air dan wap
Soalan 700 Isteri Minta Mas Kahwin 
Soalan 701 Melihat anak menentukan awal bulan

Soalan 698: Saya baru sedar di bawah kuku saya ada noda dari pewarna kuku yang telah wujud sejak dua minggu lalu, Adakah saya perlu mengulang sholat dan bersuci (mandi) saya, dan pada hari ini saya berpuasa. Adakah diterima puasa saya atau telah batal?

Syeikh Mohammad ‘Athiah - Mesir


Jawapannya:


بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ



Tidak wajib mengulang bersuci (mandi) dan wuduk, sholat dan puasa adalah sah, dan secara amnya air tidak wajib sampai ke bawah kuku.


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H

✡✡✡✡✡


Soalan 699 Membersihkan katil besar dari air kencing dengan air dan wap

Soalan 699: Tilam yang tebalnya lebih daripada 25 cm telah kena najis air kencing kanak-kanak. Tilam ini tidak boleh dibasuh dengan air kerana air ia kekal (serap) di dalamnya dan tidak keluar daripadanya, tetapi ada syarikat yang mencuci tilam seperti ini dengan alat dan cara mencuci yang khas dan ia membersihkan peralatan tempat tidur dengan mengenakan wap air panas sahaja pada tilam dan bukan dengan air. Adakah tilam yang dibersihkan dengan kaedah ini suci atau tidak?

Semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan dengan sebaik-baik ganjaran.

Ansariah, - Thaliqan

Jawapan: 

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Untuk membersihkannya, air boleh sampai dengan menjiruskannya (seperti air yang dipancut dari paip rumah), dan juga boleh membersihkan tempat yang kena  najis dengan wap, tetapi ain (benda) najis itu sendiri tidak dapat dibersih dan disingkirkan dengan wap air sahaja, tetapi mesti dikeluarkan atau disingkirkan dengan air yang banyak seperti pancutan air paip atau untuk proses wap air dengan tempoh yang agak panjang yang mencukupi untuk menyingkirkan ain (benda) najis itu dan membersihkan tempat atau kawasannya.


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H

✡✡✡✡✡




Soalan / 700 Isteri Minta Mas Kahwin 

Soalan 700: 

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العلملين، اللهم صل على محمد وال محمد الائمة ً والمهديين وسلم تسليما.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Seorang dari ikhwah ansariah Iran dalam syarat akad nikahnya boleh mengambil mas kahwin pada bila-bila masa yang dikehendakinya, dan kini selepas berlalu beberapa tahun perkahwinannya kerana beberapa perkara dia menuntut mas kahwin daripada suaminya, dan suaminya tidak dapat membayar mas kahwin secara tunai. Menurut mahkamah Iran peruntukan undang-undang untuk menahan hartanya itu sehinggalah mahar tersebut dibayar dari milikan atau wang itu kepada isterinya, dan jika suaminya tidak mempunyai wang atau harta (milikan) kecuali bahagiannya dalam warisan, peruntukan undang-undang mahkamah Iran akan menahan dan mengambil bahagian warisannya dan menjualnya walaupun dengan tiada keredhaan oleh seluruh warisnya, sebagai contoh, ibu dan adik beradiknya yang mempunyai hak bahagian warisan itu, yang akan dijual kepada seseorang bahagiannya, dan jika waris yang lain membantah dan tidak bersetuju untuk menjual warisan itu, mahkamah Iran memaksa mereka untuk membayar dengan bahagian lelaki itu diberi kepada isterinya sebagai mas kahwinnya, kini persoalannya ialah: adakah perkara ini sah di sisi syara’ dengan adanya semua syarat-syarat ini yang membawa kepada rasa tidak puas hati waris yang lain dan mengganggu mereka, jika mahkamah memberikan mas kahwin wanita itu dengan cara ini? 

Semoga Allah memberi sebaik-baik ganjaran kepada tuan.

Maryam - Iran

Jawapannya:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ 

Ia dibenarkan, tetapi yang lebih utama adalah kebajikan (kebaikan) di antara pasangan itu, Dan hendaklah dia bersabar atas isterinya - bahawa dia dalam kesusahan - sehingga Allah memberi rezeki kepadanya


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H

✡✡✡✡✡


Soalan 701: melihat anak bulan untuk menentukan awal bulan

 بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ كثيرا


Salam atas tuan, Saidi dan Maulai Ahmad dan rahmat Allah serta keberkatanNya.

Dia SWT berfirman 

﴿فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Maka tanyakanlah olehmu kepada Ahl Al-Zikr jika kamu tiada mengetahui (, [Al-Anbia 21: 7] 

Dan firmanNya lagi:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّـهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا﴾

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. [Al-Nisaa’ 04:59]

Kami telah membaca soalan yang disebut dalam Kitab (Al-Ajwabah Al-Fiqhiyah – Al-Shiam) seperti berikut:

[Soalan 42 / Adakah disyaratkan untuk melihat anak bulan sabit dengan mata kasar (tanpa bantuan), atau cukup dengan penglihatan walaupun menggunakan peralatan moden seperti teleskop dan sebagainya?

Jawapan / Dibolehkan mengambil manfaat daripada peralatan untuk menentukan daerah, ketinggian, dan arahnya, tetapi tidak mengesahkan (tidak tsabit) melainkan melihat anak bulan sabit dengan mata kasar].

Bagaimanapun, dengan pembangunan sains dan rumah pemantau bulan sabit, dengan ketepatan ahli astronomi, rumah pengambilan gambar akhir bulan dan dari permulaan kepada pengurangan dan penggenapan anak bulan untuk sesuatu bulan pada masa ini dan kedua tambahan pada riwayat-riwayat yang menekankan ilmu dan hisab (pengiraan) yang muktamad, disokong oleh Al-Quran Al-Karim dalam pengertian penglihatan (rukyah) yang tidak terhad kepada melihat dengan penglihatan pada firmanNya SWT

﴿فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ ۞ فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ ۞  مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَىٰ ۞  أَفَتُمَارُونَهُ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ ۞  وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَىٰ﴾  

Maka jadilah dia dekat dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi).* Lalu dia menyampaikan kepada hamba-Nya apa yang telah Allah wahyukan.* Hatinya tidak mendustakan apa yang telah dilihatnya. * Maka apakah kaum itu hendak membantahnya tentang apa yang telah dilihatnya? * Dan sesungguhnya dia telah melihatnya pada waktu yang lain, [Al-Najm 53: 9-13] 

Pada Fuad iaitu hati (kalbu) Dia SWT berfirman

﴿أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَـٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ

Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada. [Al-Hajj 22:46] 

Maka melihat penurunannya yang lain pada renungan ilmiah ia adalah kepada bulan, bagi firmanNya SWT 

﴿وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ﴾

Dan telah Kami tetapkan bagi bulan manzilah-manzilah, sehingga kembalilah ia sebagai bentuk tandan yang tua. [Al- 36:39]

Selain syak wasangka, yang ditetapkan pada melihat tanpa
ilmu pengetahuan muktamad, bagi firmanNya SWT 

﴿فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَـٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُور﴾ِ

Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada. [Al-Hajj 22:46] 

Dan mungkin dengan pembangunan saintifik dalam bidang astronomi (falak) ini suatu dakwah rabbaniyah untuk menyatukan umat pada masa-masa puasa dan perayaan orang-orang Islam, apakah matlamat tuan untuk menentukan permulaan bulan antara rukyah dengan pengelihatan ilmu-ilmu yang muktamad (qath’ei)?

Kami memohon kepada Allah untuk membantu kami untuk berkhidmat kepada tuan dan redha tuan sebagai Ahl Al-Bait.

والحمد لله رب العالمين

Hamba yang hina Abu Al-Hasan - Kuwait

Jawapannya:

بسم الله الرحمن الرحيم
                    
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Anak bulan ditetapkan dengan perintah Khalifah Allah, dan Selagi boleh mencapai kepada pemerintahannya, ia adalah keputusan perintahnya, dan Khalifah Allah tidak memerlukan penglihatan rukyah untuk mengesahkan permulaan bulan.


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H

✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: