Selasa, 16 Ogos 2016

Soalan 694 -697


Soalan 694 Keluarkan Wang Milik Pesakit
Soalan 695: Mas Kahwin Yang Utama Untuk Zaman Ini
Soalan 696: Kerja Di Kedai Pizza Daging Babi
Soalan 697: Sebahagian Hukum Syari’at Yang Tidak Dipatuhi Oleh Wanita

Soalan 694: Mengeluarkan wang yang dimiliki oleh pesakit untuk rumah dan keluarga

السلام عليكم
            
اللهم صل على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ كثيرا


Saya mempunyai satu soalan, Ya Saidi wa Maulai

Salam atas tuan wahai yang dizalimi, berikut saya sampaikan bagi pihak saudara perempuan saya:

Bolehkah mengeluarkan wang pengagihan dana pesakit yang diterima daripada hal ehwal masyarakat dan keselamatan masyarakat.. dan dibelanjakan untuk keperluan rumah dan keluarga yang ada begitu juga untuk keperluan pesakit ini tanpa memberi tahu sesuatu kepadanya apa yang mahu dilakukan?

Salam atas tuan, Saidi wa Maulai dan kami mohon doa dari tuan.

Abu Mohammed Al-Ansari - Arab Saudi

Jawapannya:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ


Wang yang dibelanjakan untuk pesakit adalah wang milik pesakit, tidak boleh dikeluarkan tanpa kebenarannya.

    
Ahmad Al-Hassan
1436 H


✡✡✡✡✡




Soalan 695:

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ كثيرا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam atas tuan, Saidi wa Maulai dan Imam Ahmad Al-Hassan (as)


Tuan, dengan bertawakkal kepada Allah saya berhasrat untuk melangsungkan perkahwinan dengan salah seorang Ansariah dan saya ingin bertanya tentang nilai mas kahwin (mahar) pada masa ini di mana perlukah ditetapkan jumlah cadangan mas kahwin terendah dan nilai akhiran (tertinggi) mas kahwin dalam akad (janji) rasmi di mahkamah rasmi di negeri ini. Adakah kadar wajib untuk nilai mas kahwin sekadar mas kahwin (mahar) Al-Zahra’ (as) atau ia boleh jadi lebih tinggi?

Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


Saya telah menerangkan dalam jawapan sebelum ini apakah mas kahwin (mahar) Al-Zahra’ pada masa ini dan pada bila-bila masa. Ia adalah nilai perabot rumah untuk dua orang, dan itu adalah standard, yang bermaksud bahawa mas kahwin (mahar) adalah nilai kelengkapan rumah di mana kedua pasangan hidup.

Jika anda mahu menetapkan jumlah tertentu atau nilai maksimumnya adalah lebih baik untuk tidak melebihi jumlah mahar bernilai empat puluh mistqal emas lapan belas karat atau bersamaan dalam mana-mana nilai mata wang, dan jika saya mahu membahagikan mas kahwin yang dibayar kepada jumlah cadangan mas kahwin terrendah dan nilai akhiran (tertinggi) mas kahwin maka dibahagikan nilai yang dinyatakan antara keduanya.


Yang afdhalnya - secara umum –elakkan sebarang mas kahwin yang tinggi walaupun bakal suami mampu dan kerana ia adalah sunnah (kebiasaan) yang buruk dalam masyarakat orang mukmin, Maka keberkatan seorang wanita adalah menerima mas kahwin (mahar) yang kecil dan adalah amat malang bagi yang meninggikan mas kahwin dan untuk tujuan bermegah-megah.


Ahmad Al-Hassan

1436  H


✡✡✡✡✡


Soalan 696:      

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ كثيرا.
.

Salam atas Yamani Al-Muhammad Nur al-Hadi Ahmad dan rahmat Allah serta keberkatanNya.

Saya bekerja di sebuah kedai menjual pizza di Australia (rakan kongsi perniagaan). kedai ini menjual jenis pizza yang mengandungi daging babi dan juga menjual daging babi yang direbus dan dididihkan di atas api, dan selepas selesai dimasak diletakkan daging babi yang telah masak itu di dalam peti sejuk dan apabila menjualnya ia dikeluarkan dari peti sejuk dan akan dipanggang di dalam ketuhar khas dan memanggang pizza dalam ketuhar ini adalah cara membolehkan kita memakan daging rusuknya dan mengeluarkan tulang rusuk dari bahagian yang boleh dimakan, ia diletakkan dua kali untuk memastikan ia betul-betul masak.

Apakah hukumnya di sisi syara’ dari segi kerja dan wang yang diperolehi (rakan kongsi dalam perniagaan sahaja) dan (bekerjasama dengan wang dan kerja), ambil perhatian bahawa daging babi dibeli oleh orang lain (rakan kongsi), dan apakah hukumnya orang muslim makan pizza yang tidak mengandungi daging babi jika dipanggang pada ketuhar sama dengan daging babi atau pizza yang mengandungi daging babi dan apakah hukumnya jika dipanggang berasingan atau jika dipanggang selepas memanggang daging babi atau pizza (iaitu apabila memanggang pizza yang mengandungi daging babi dan memanggang daging babi apakah hukumnya wap-wap yang keluar daripada semuanya)?

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Tidak ada masalah berkerja atau wang yang diperolehi darinya, selagi daging babi atau makanan yang haram dimakan dijual kepada yang lain, dan semua makanan halal, yang dipanggang dalam ketuhar yang sama. tidak ada masalah dalam menggunakannya. Wap (stim) dibebaskan dari daging babi tidak dianggap najis.


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3idah / 1435 H
              
✡✡✡✡✡

Soalan 697: Terdapat sebahagian hukum Syari’at yang khusus untuk wanita yang tidak dipatuhi seperti perkara hijab (tudung), minyak wangi dan memakai kasut tumit tinggi: pakaian yang ketat dan lain-lain perkara hiasan, semua bentuk menyeru kepada makruf dan mencegah yang mungkar yang sebahagiannya kadang-kadang digunakan sehingga mengundang kepada masalah besar. Sehingga sedikit sebanyak boleh membawa kesan buruk sehingga mungkin berlaku penceraian, apakah penyelesaiannya, di mana kita ketahui bahawa wanita ansariah harapan Yamani Aali Muhammad (as). untuk dibimbing kepada keadaan yang diredhai Allah AWJ dan menyeru saya menetapkan pendirian saya atas wilayahnya dan sumpah setia (bai’ah) saya kepadanya dan mengislah agama saya, dan saya tidak mahu kehilangan keluarga saya.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jawapannya:

بسم الله الرحمن الرحيم 
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ 

Untuk hijab (tudung) wajib syar’ei dan pada wanita mematuhi had yang digariskan oleh hijab syar’ei yang telah diterangkan pada masa lalu. Jika sesiapa tidak yang mematuhinya ia telah melakukan yang haram dan dengan itu akan dapat kesan-kesan (implikasi) ukhrawi dan duniwi akibat pelanggaran hukum-hukum (hudud) Allah SWT ini. Adalah wajib bagi suami menyuruh dan membimbing isterinya untuk berhijab dan mengikut hudud (ketentuan) syari’ah. Tetapi dia tidak boleh menceraikan isterinya yang tidak mematuhi hijab syar’ei. Begitu juga ia tidak boleh meletakkan minyak wangi wanita jika ada kemungkinan bahawa akan terdapat atau tempat lalu orang lelaki bukan muhrim, tetapi sebahagian bahan minyak wangi untuk merangsang nafsu berahi tentulah tidak sesuai untuk diletakkan pada seorang wanita yang dihormati di luar bilik tidurnya kerana ia khusus untuk merangsang nafsu berahi suaminya. Adapun kasut bertumit tinggi atau menggunakan warna tertentu tidak ada masalah memakainya, ia dibolehkan (mubah) dan tidak ada masalah padanya. Pakaian yang ketat, ia tidak dibenarkan. Pakaian yang ketat begitu menampakkan bentuk tubuh wanita

Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3idah / 1435 H
✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: