Rabu, 10 Ogos 2016

Soalan 677: Soalan ansar Kuwait - masalah takwil


Soalan 677: Saudara-saudara ansar di Kuwait telah bertanya kepada Syed Ahmad Al-Hassan mengenai masalah takwil Al-Quran dan yang lain mengenai syari’ah.., maka dia (as) telah menjawabnya.

Jawapan: 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Al-Hamdu Lillah

Saudara-saudara mukmin Kuwait yang dikasihi dan yang lain-lain. Semoga Allah memelihara saudara dan menghapuskan kesalahan-kesalahan saudara, Saya menghadap saudara pada hari yang mulia ini, hari Jumaat 24 Shaaban yang penuh kebaikan ini untuk menerangkan tentang rujukan kepada Khalifah Allah dan persoalan mengenai petunjuk sama ada kecil maupun besar semuanya adalah agama Allah, jalan Allah dan jalan Ahl Al-Bait.

Dalam Agama Allah ada seorang maksum tempat orang-orang beriman bertaqlid dan menjadikan dia rujukan dalam mengenal petunjuk agama mereka dan tidak wujud suatu nama pun bagi peribadi mukallaf yang mengikut Khalifah Allah mencabar melalui takwil dan menggubal (mengeluarkan) hukum-hukum Fiqh atau Aqidah dari pandangan atau riwayat-riwayat atau dari lisan atau dari nash agama secara umum. Ini sesat lagi menyesatkan. Adapun nash secara umumnya ia sama ada Muhkam atau Mutasyabih. Jika ia Muhkam, ambillah dan beramallah dengannya, tetapi jika ia Mutasyabih kembalikanlah kepada kami Ahl Al-Bait untuk menerangkannya dan memberikan sempadan atas bentuknya semula. Al-Hamdu Lillah hari ini Al-Maksum hadir di kalangan saudara dan saudara-saudara boleh bertanya kepadanya dan merujuk kepadanya dalam setiap perkara sama ada kecil maupun besar. Maka sesiapa yang menghindar dari merujuk kepada Al-Maksum yang hadir dan dari bertaqlid kepadanya dalam agamanya dalam setiap perkara sama ada kecil maupun besar telah menyimpang dari jalan yang lurus dan dari kami Ahl Al-Bait.

Sesiapa yang mendakwa mampu mentakwil dan mengenal hukum-hukum Fiqh atau Aqidah dengan nash agama atau pandangan atau sebagainya tanpa merujuk kepada kami dan bertanya kepada kami kemudian menyeru orang ramai supaya mengambil kata-katanya atau dengan cara mengada-adakannya maka dia telah menyeru mereka kepada dirinya sebagai imam yang diikuti atau kepada jalan dan agama yang diada-adakan oleh dirinya sebagai imam yang diikuti, dan ini telah menyimpang dari agama Allah dan Khalifah Allah. Dia  sepatutnya merujuk mengenai perkara ini dan membetulkan jalannya sebagai seorang mukmin dan mengikuti kami Ahl Al-Bait.

Dan pandangan (pendapat) yang diletakkannya dalam agama adalah nash yang disahkan pada Imam dan Khalifah yang disyaratkan atasnya (seperti dalam wasiat Nabi Muhammad (S) pada malam kewafatannya), Aqidah dan hukum-hukum syari’ah yang diambil dari Khalifah Allah bukanlah Aqidah baru yang diambil dari pendapat dan bukanlah hukum Fiqh baru dibawa dari pandangan-pandangan. Maka sesiapa yang datang kepada kamu dengan membawa pandangan (pendapat) dan mahukan kamu mengikutinya, tamparlah mukanya tanpa belas kasihan maupun rasa hormat, dan ini tidak kira pendapat dari perbahasan yang membenarkan kedustaannya atau dijadikan pandangan itu dari Allah atau dari syaitan atau dari keinginannya.

Bagi orang mukmin yang merenung Al-Quran bukanlah mentakwil dan berusaha untuk memuhkamkam yang Mutasyabih dan menghadkan (menetapkan) jalan dengan menjadikan nash yang Mutasyabih berbanding jalan yang qat’ei (muktamad) dan menyakinkan.

Ahmad Al-Hassan  
24 / Syaaban yang mulia / 1436

Tiada ulasan: