Soalan 677: Saudara-saudara ansar di Kuwait telah bertanya kepada Syed Ahmad Al-Hassan mengenai masalah takwil Al-Quran dan yang lain mengenai syari’ah.., maka dia (as) telah menjawabnya.
Jawapan:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Al-Hamdu Lillah
Saudara-saudara mukmin Kuwait yang dikasihi dan yang lain-lain.
Semoga Allah memelihara saudara dan menghapuskan kesalahan-kesalahan saudara, Saya
menghadap saudara pada hari yang mulia ini, hari Jumaat 24 Shaaban yang penuh
kebaikan ini untuk menerangkan tentang rujukan kepada Khalifah Allah dan
persoalan mengenai petunjuk sama ada kecil maupun besar semuanya adalah agama
Allah, jalan Allah dan jalan Ahl Al-Bait.
Dalam Agama Allah ada seorang maksum tempat orang-orang
beriman bertaqlid dan menjadikan dia rujukan dalam mengenal petunjuk
agama mereka dan tidak wujud suatu nama pun bagi peribadi mukallaf yang mengikut
Khalifah Allah mencabar melalui takwil dan menggubal
(mengeluarkan) hukum-hukum Fiqh atau Aqidah dari pandangan atau riwayat-riwayat
atau dari lisan atau dari nash agama secara umum. Ini sesat lagi menyesatkan. Adapun
nash secara umumnya ia sama ada Muhkam atau Mutasyabih.
Jika ia Muhkam, ambillah dan beramallah dengannya, tetapi jika ia Mutasyabih kembalikanlah
kepada kami Ahl Al-Bait untuk menerangkannya dan memberikan sempadan atas
bentuknya semula. Al-Hamdu Lillah hari ini Al-Maksum hadir di kalangan saudara
dan saudara-saudara boleh bertanya kepadanya dan merujuk kepadanya dalam setiap
perkara sama ada kecil maupun besar. Maka sesiapa yang menghindar dari merujuk kepada
Al-Maksum yang hadir dan dari bertaqlid kepadanya dalam agamanya dalam
setiap perkara sama ada kecil maupun besar telah menyimpang dari jalan yang
lurus dan dari kami Ahl Al-Bait.
Sesiapa yang mendakwa mampu mentakwil dan mengenal hukum-hukum
Fiqh atau Aqidah dengan nash agama atau pandangan atau sebagainya tanpa merujuk
kepada kami dan bertanya kepada kami kemudian menyeru orang ramai supaya
mengambil kata-katanya atau dengan cara mengada-adakannya maka dia telah menyeru
mereka kepada dirinya sebagai imam yang diikuti atau kepada jalan dan agama
yang diada-adakan oleh dirinya sebagai imam yang diikuti, dan ini telah menyimpang
dari agama Allah dan Khalifah Allah. Dia sepatutnya merujuk mengenai perkara ini dan
membetulkan jalannya sebagai seorang mukmin dan mengikuti kami Ahl Al-Bait.
Dan pandangan (pendapat) yang diletakkannya dalam
agama adalah nash yang disahkan pada Imam dan Khalifah yang disyaratkan atasnya
(seperti dalam wasiat Nabi Muhammad (S) pada malam kewafatannya), Aqidah dan hukum-hukum
syari’ah yang diambil dari Khalifah Allah bukanlah Aqidah baru yang diambil dari
pendapat dan bukanlah hukum Fiqh baru dibawa dari pandangan-pandangan. Maka
sesiapa yang datang kepada kamu dengan membawa pandangan (pendapat) dan mahukan
kamu mengikutinya, tamparlah mukanya tanpa belas kasihan maupun rasa hormat,
dan ini tidak kira pendapat dari perbahasan yang membenarkan kedustaannya atau dijadikan
pandangan itu dari Allah atau dari syaitan atau dari keinginannya.
Bagi orang mukmin yang merenung
Al-Quran bukanlah mentakwil dan berusaha untuk memuhkamkam yang Mutasyabih
dan menghadkan (menetapkan) jalan dengan menjadikan nash yang Mutasyabih berbanding
jalan yang qat’ei (muktamad) dan menyakinkan.
Ahmad Al-Hassan
24 / Syaaban yang mulia / 1436
Tiada ulasan:
Catat Ulasan