Selasa, 30 Ogos 2016

Soalan 22 - 24


Soalan 22: Seseorang yang bekerja di Kementerian Kesihatan mempunyai gaji bulanan, dan dikerahui bahawa setiap kakitangan diwajibkan hadir setiap hari dari awal waktu bekerja rasmi akhir seperti yang dinyatakan oleh kerajaan dan kementeriannya. Mereka berada dalam bidang pengkhususan yang sama seramai lima orang, mereka membahagikan bilangan hari dalam seminggu sehingga setiap hari untuk setiap seorang daripada mereka, adakah terdapat sebarang kekeliruan dari segi kehadiran yang berterusan, adakah ia
terkurang? Dari segi gaji bulanan, adakah sebarang masalah, kerana wang dari yang hak umumnya akan kembali kepada Maulai Al-Imam Al-Hujah (as)?

Jawapan: Jika kamu melakukan pekerjaan untuk orang Islam dengan betul dan tidak ada kekurangan dalam apa jua bentuk adalah dibenarkan, tetapi jika ia adalah Negara Haq dan Keadilan Ilahi maka wajiblah dipatuhi segala apa yang diputuskan semuanya atau perinciannya.

Soalan 23: Saya sebelum ini bekerja sebagai tentera untuk menyara hidup, dan saya mengambil jumlah hanya lima puluh ribu dinar, berbanding dengan apa yang terhutang oleh tentera dari pakaian dan peralatan, Saya telah mengambil jumlah ini dan memberikan sebahagian daripadanya kepada pegawai yang cekap, dan bahagian yang lain saya mengambilnya. Adalah diketahui bahawa jika saya tidak melakukan proses ini pegawai itu akan menghalang urusan tentera maka ia akan melambatkan penamatan perkhidmatan mereka. Sejumlah enam puluh ribu (60,000) dinar diambil daripada pegawai pentadbiran bekas tentera yang saya jadi pembantunya dalam proses mengawal Akaun pendapatan gaji itu dan saya tidak tahu dari mana sumbernya, sama ada ia wang terkumpul atau dari pihak tentera?

Jawapan: Negara taghut tidak (sah) memiliki sesuatu, dan harta (wang) di dalam Negara umat Islam adalah kepunyaan Imam (as) dan umat Islam. Jika kamu telah mengambil wang dari negara taghut dan kamu memerlukannya kerana kemiskinan kamu, ia milik kamu kerana kamu adalah orang Islam, tetapi jika kamu telah mengambil wang dari orang-orang tertentu maka kamu perlu membayar balik kepada mereka, jika kamu kenal mereka, jika tidak maka bersedekahlah kepada fakir miskin dengan kadar tersebut.

Soalan 24: Selepas saya menerima pengurusan salah sebuah sekolah saya menyaksikan penyelewengan syar’at dan akhlak oleh Lembaga
Pengarah, dan kemudian saya memberi nasihat dan cadangan sehingga sampai kepada keadaan bertikam lidah tetapi ia menjadi lebih teruk lagi di antara saya dengan mereka dan saya maksudkan perkara buruk yang dibenci. Saya berharap tuan dapat membantu dengan nasihat apakah hukum syar’ei terhadap orang-orang khilaf (penentang Imam) ini?

Sesetengah guru memaksa pelajar untuk kelas-kelas khas, dan berjanji kepada pelajar akan berjaya dalam semua pelajaran dan pembayaran yang sepadan bagi jumlah wang yang besar sehingga 500,000 dinar. Bayaran tambahan yang tidak wajar (untuk kelas-kelas khas itu) adalah mengambil kesempatan dari para ibu pelajar terhadap kejayaan anak-anak mereka.

Jawapan: Bertaqwalah dan bertanggungjawab kepada Allah dengan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran apa sahaja yang didatangkan Allah pada kamu, dan Allah akan menolong kamu jika kamu ikhlas kepadanya. Setahu saya, nama kementerian kamu adalah pendidikan dan pelajaran, dan dari perkataan ini dinyatakan (Pendidikan - tarbiyah), maka dibawakan contoh, pada hari Khamis diadakan syarahan akhlaq agama kepada pelajar agama dan guru-guru, dan akan membuatkan sebahagian mereka yang bermasalah ini terlibat di dalamnya, mudah-mudahan mereka beroleh hidayah. Akan mendorong mereka, dan yang lain-lain serta diri kamu sendiri agar melakukan dan menyeru sebahagian tetamu dari orang-orang beriman yang beragama untuk bertemu dalam syarahan akhlaq agama pada hari Khamis.

Berusahalah dan lakukanlah, dan Allah, Rasul-Nya dan orang-orang mukmin akan melihat amalan kamu, Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik. Cubalah untuk membuatkan semua orang menyukai kamu dan menerima perkataan kamu. Saya bermohon kepada Allah agar membantu dan mempersiapkan kamu bagi segala kebaikan, dan saya berharap agar kamu, wahai guru yang mulia mengingat saya dalam doa mu.


Sebelum ✡✡✡✡✡ Seterusnya


Tiada ulasan: