Ahad, 14 Ogos 2016

Soalan 693: Ganja Dan Perubatan




Soalan 693: Tumbuhan Kanabis dan ganja (hasyisy) untuk rawatan perubatan di negara ini adalah menyalahi undang-undang

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kepada tuan, Ya Maulai disampaikan soalan dari sebahagian ansar dari seluruh dunia

Saya telah saya katakan penggunaan tumbuhan Kanabis dan ganja (hasyisy) adalah dilarang melainkan jika ia adalah untuk tujuan seperti perubatan atau perindustrian.

Terdapat beberapa negara, seperti Amerika, Eropah dan negara-negara maju secara saintifik menggunakan tumbuhan Kanabis (ganja) untuk merawat kanser, ADHD [1] dan OCD [1] dan banyak penyakit lain, terdapat doktor-doktor yang lebih suka menggunakan tumbuhan ini dari ubat-ubatan lain, Apa yang perlu dilakukan jika pesakit yang mempunyai salah satu daripada penyakit-penyakit ini dan ia sudah disahkan Doktor, tetapi di negara ini di mana tumbuh-tumbuhan ini hidup ia ditanam secara haram? Bolehkah menghasilkannya dan menggunakannya untuk tujuan perubatan atau tidak?

Juga adakah mungkin untuk seseorang memeriksa (mendiagnosis) keadaannya lalu berkata saya telah mendapat penyakit seperti demikian atau tanpa berjumpa doktor, kita telah mendengar dan melihat keadaan sebelum ini dari beberapa benerapa orang individu.

Jawapannya:

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Tidak dibenarkan menggunakan bahan ini melainkan dengan preskripsi dari seorang doktor yang pakar, dan untuk terus mengambil ubat-ubatan tersebut memerlukan pengawasan perubatan


Ahmad Al-Hassan
1436 H

✡✡✡✡✡

----------------------
[1] ADHD merupakan singkatan dari Attention Deficit Hyperactivity Disorder, iaitu suatu gangguan pada perkembangan otak yang menyebabkan penderitanya menjadi hiperaktif, impulsif, serta susah memusatkan perhatian. Keadaan ini dulunya dikenal dengan ADD atau Attention Deficit Disorder.
[2] Obsessive Compulsive Disorder (OCD) adalah sebuah keadaan psikologis yang ditandai dengan perilaku pengulangan yang disebabkan oleh ketakutan atau pikiran yang tidak masuk akal. Seseorang yang didiagnosis menderita OCD mungkin tidak menyadari kalau obsesinya tidak masuk akal.

Tiada ulasan: