Isnin, 22 Ogos 2016

Soalan 3, 4 dan 5

Soalan 3: Apakah hukum bertepuk tangan dalam perayaan dan sambutan bayi yang baru lahir yang diadakan pada kelahiran para Imam (as) dan lain-lain?


Jawapan: dibenarkan.



Soalan 4:  Apakah pendapat Al-Syed Ahmad Al-Hassan pada Al-Tathbir (التطبير - memukulkan pedang ke kepala) dalam berkabung?

Jawapan: Lebih baik dielakkan Semoga Allah membantu anda, Walaupun ia tidak ketara memudaratkan badan.

Soalan 5: Saya seorang pelajar hauzah beberapa tahun yang lalu dan saya telah menjadi pelayan di Mimbar AI-Husseini Al-Sharif, saya telah disingkirkan, pada bulan Muharram tahun ini saya akan datang ke Iraq untuk menyanpaikan takziah. Adakah saya pstut pergi atau tidak? Kerana adalah diketahui bahawa orang-orang yang Menyingkirkan saya itu tidak beriman kepada dakwah Al-Haq.

Jawapan: Dibolehkan pergi untuk menyampaikan takziah dan untuk menyebarkan kebenaran, misalnya dengan mengemukakan peraturan mengenal Al-Hujah (Qanun Makrifah Al-Hujah) dan pengetahuan yang memperkenalkan kepada dakwah Al-Haq.


Sebelum ✡✡✡✡✡ Seterusnya


Tiada ulasan: