Selasa, 23 Ogos 2016

nazar dan pemberian


Berhubung dengan nazar dan pemberian (derma)

Soalan 7: terlupa nazar nilai wang
Soalan 8: nazar yang dinilaikan
Soalan 9: menukar nazar
Soalan 10: Uzue nazar yang dibenarkan
Soalan 11: pemberian nazar kepada orang-orang yang khilaf
Soalan 12: ganti nazar


Soalan 7: Apakah hukum seseorang yang bernazar atau bersumpah, dan kemudian terlupa sumber bagaimana nazar dan sumpah tersebut?

Jawapan: mencukupi untuknya apa yang dibawanya, Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. .

Soalan 8: Seorang Ansariyeh bernazar pada Imam Al-Hussein (as), satu set kunci untuk makam Al-Hussein (as), dan kini mahu memenuhi nazarnya, saya telah mendengar ada orang mengatakan bahawa wang yang bersangkutan dengan makam ianya dapat diatur dengan nilai ziarah makam yang diberkati itu, atau menjualnya (menilainya) dengan nilai lebih rendah, Adakah ia dibenarkan untuk memberikan nilai wang, atau ada sesuatu yang lain??

Jawapan: membelanjakan nilai upahnya pada ziarah yang dilakukan seorang mukmin atau mukminah kepada Imam Hussein (as).

Soalan 9: Seorang wanita bernazar bahawa jika ada orang sakit masuk dengan jumlah tertentu di makam Al-Abbas (as), dan kini apa yang perlu lakukan, adakah dia boleh menukar nazarnya untuk membina Husseiniyah Ansar, contohnya?

Jawapan: Ia termasuk dalam menghidupkan ziarah Abi Al Fadhl Al-Abbas (as), contohnya: Membiaya (belanja) para pelawat mukminin atas keperluan mereka semasa ziarah.

Soalan 10: Saya bernazar pada hari ke  40 kematian Imam Al Hussein (as) pergi berjalan kaki dari Najaf ke Karbala. Jika saya tidak dapat pergi atas sebab tertentu, sebagai contoh, seperti memasak, apakah hukumnya?

Jawapan: Memasak bukanlah alasan untuk membolehkan suatu keuzuran kerana gagal memenuhi nazar, tetapi jika ada sesuatu sebab yang tidak memenuhi nazar, seperti penyakit, sebagai contoh, bolehlah berundur dari menyempurnakan nazar dan ia dimaafkan, dan Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
                  
Soalan 11  Jika saya bernazar memasak dan mengedarkan makanan kepada orang lain, apabila tidak ada orang-orang mukmin, bolehkah diberikan kepada orang-orang yang khilaf tentang Imam (as), atau memberikan wang yang dikumpul dari anggaran nilai masakan kepada ansar yang memerlukan?

Jawapan: Boleh dimasak dan diagihkan makanan kepada orang-orang yang khilaf (mukhalifin).

Soalan 12: Saya bernazar untuk menyembelih 74 ekor ayam atas bilangan syuhada terbaik, bolehkah mengorbankan kambing bukannya ayam?

Jawapan: Tidak dibenarkan kecuali dengan alas an (uzur)


Sebelum ✡✡✡✡✡ Seterusnya

Tiada ulasan: