Jumaat, 19 Ogos 2016

Soalan 706 - 709


Soalan 706 Hukum bekerja di Institut lanjutan bidang politik
Soalan 707: Menentukan Fajar Al-Shadiq
Soalan 708: Hukum memberi maklumat terperinci mengenai bakal pasangan dalam perkahwinan
Soalan 709: أخذ تعويض مالي بدل الضرر المالي أو النفسي


Soalan 706 Hukum bekerja di Institut lanjutan bidang politik


Soalan 706:

سلام عليكم ورحمة الله وبركلته ...
Soalan ini saya hantar kepada Qaim Aali Muhammad dan memohon maaf atas kekurangan saya terhadap diri saya yang amat sedikit membantu dan menolongnya kepada Allah dan memohon kepadaNya taufiq untuk meneguhkan dan membantu kebenaran yang tidak henti-henti padanya. Dan selepas semua itu.. jika tuan ingin, Saidi wa Maulai mengarahkan saya untuk melakukan apa yang patut saya lakukan dalam masalah saya..

Saya bekerja di Institut lanjutan latihan pakar dan pembangunan ahli-ahli gerakan politik dan ahli-ahli politik dan lain-lain serta para pengurus dan ketua-ketua bahagian.. Perlu diketahui bahawa saya tidak bekerja dalam bidang ini dengan mereka, tetapi hanya bertugas dalam mengawal sistem perlindungan optik dan elektronik pelayan, melayan dan memantau maklumat visual, penyelenggaraan komputer dan peralatan elektronik

Jika tuan sudi menasihatkan saya, Saidi wa Maulai dan memberitahu saya, apa yang patut saya lakukan.. .. Adakah saya perlu meninggalkan kerja itu kerana mengetahui bahawa saya akan bekerja pekerjaan lain selepasnya, tambahan pula saya tinggal di sebuah rumah sewa bersama isteri dan anak perempuan saya yang sedia berkhidmat kepada tuan.. bagi Allah wahai tuan dan kepada tuan Aali Muhammad dan kami mohon kepada Allah dan diserahkan untuk pertimbangan tuan.. Akhir sekali, saya memohon kepada Allah bahawa saya dan keluarga saya untuk berkhidmat mengukuhkan panji Bai’atu Lillah untuk meninggikan kalimah Bai’atu Lillah di bawah pemerintahan tuan dan bapa tuan. Padamu tuan salam Allah ..

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Tidak ada masalah, dan boleh terus bekerja dengan mereka.


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H
                
✡✡✡✡✡

Soalan 707: Menentukan Fajar Al-Shadiq

Soalan 707: Satu soalan daripada Sheikh Mohammed Attia dari Mesir

Kami orang-orang yang membuat pertimbangan (Al-Mustabsirin - ansar), yang berpindah dari wilayah Saqifah Bani Sa’adah kepada wilayah (Kekuasaan) Aali Al-Bait (as) kami hidup dalam masyarakat Sunni yang membawa kepada perkara menentukan Fajar Al-Shadiq dan perbezaan (khilaf) pada waktunya. Ia adalah perkara biasa ketika Fajar Al-Shadiq di sisi ansar (Al-Mustabsirin) menjadikan ia tertangguh dua puluh minit selepas azan orang awam. Para ansar (Al-Mustabsirin) terbahagi dua golongan, ada yang mula berpuasa (Imsak) dari makan dan minum beberapa ketika sebelum azan orang awam dan bersholat selepas mereka selama 20 minit dan begitu juga saya dan keluarga saya serta mereka yang mendengar kata-kata saya daripada ansar ansar Allah,. Dan golongan lain makan selepas azan mereka 20 minit dan bersholat. Sekarang, selepas membaca soalan nombor 345 daripada Al-Jawab Al-Munir Jilid IV menerangkan bahawa azan Subuh pada umumnya 90 minit sebelum terbit matahari dan ia adalah Fajar Al-Shadiq di sisi Yamani Aali Muhammad (as). Jadi, apakah hukum bagi orang yang makan selepas azan orang awam yang mempercayai bahawa Fajar Al-Shadiq selepas 20 minit azan mereka dan kemudian ternyata mereka makan selepas Fajar Al-Shadiq mentakwilnya secara jahil atau mempercayainya secara jahil.

Jawapannya:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Soalan ini mengandungi fakta tidak tepat dikaitkan dengan saya. Saya mengatakan bahawa Fajar Al-Shadiq menyingsing sembilan puluh minit sebelum matahari terbit. Anda boleh rujuk dan baca jawapan saya dalam Al-Jawab Al-Munir dengan tepat, berikut saya nyatakan perkaranya kepadamu pada jawapan saya

(Bagi waktu fajar (subuh), jika mampu untuk mengenalpasti dengan melihatnya dan mengetahui tandanya yang telah saya jelaskan dalam Kitab Syarai3 mengenainya, jika tidak, pengiraannya adalah apabila matahari berada 19 darjah di bawah ufuk, dan jika masih tidak mampu, maka waktunya adalah satu jam setengah sebelum matahari terbit, iaitu 90 minit..)

dan secara umumnya masalah aturan waktu fajar (subuh) berdasarkan kepada sudut matahari yang boleh dicapai dengan mudah. Terdapat program-program di internet yang melaluinya dengan mudah mengetahui waktu fajar (subuh) setempat, di mana anda berada. Ini membolehkan anda menetapkan waktu berdasarkan jangkaan seperti yang dinyatakan dalam jawapan di atas, dan masalah (90 minit). Maka ia adalah hukum umum yang memberi manfaat dan cadangan pembetulan daripadanya seperti yang telah diterangkan dalam hukum sholat dan puasa di kutub (utara - selatan) dan kawasan sekitarnya.

Secara khususnya persoalan mengenal pasti waktu fajar (subuh) dapat dilakukan dengan bersungguh-sungguh, ia tidak tersembunyi (begitu jelas) dalam hukum syarak, tetapi akibat dari mencapai waktunya secara agak-agakan, akhirnya ia dapati dia telah membuat kesilapan Tidak ada masalah dalam sholat dan puasanya selagi waktunya sampai dan ia terus melaksanakannya


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H

                
✡✡✡✡✡


Soalan 708: Hukum memberi maklumat terperinci mengenai bakal pasangan dalam perkahwinan

Soalan 708:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ.

Salam atas tuan, Saidi wa Maulai Imam Ahmad Al-Hassan (as) Saya harap anda menerima saya walaupun saya amat kurang terlibat dengan kesenpurnaan dakwah.

Tuan, adakah dibenarkan saya menjawab secara terperinci atau tentang positif atau negatif apabila ada yang bertanya tentang seorang wanita yang mahu dikahwininya, begitu juga tentang apabila seorang lelaki mahu melamar seorang wanita, dan apakah ketentuan-ketentuan yang dibenarkan dalam menerangkan tanggungjawab mengenainya?

Penyampai soalan: Abu Israa’ Al Jabari - Iraq

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

Dibenarkan menjawab secara positif dan negatif tentang tanggungjawab perihal dan tingkah laku mengenainya, tetapi tidak boleh dicakapkan tentang sesuatu yang pribadi yang tidak diketahui dan dikenali sepenuhnya perkara itu untuk disebutkan.


Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Qa3edah / 1435 H

                
✡✡✡✡✡


السؤال/ 709 أخذ تعويض مالي بدل الضرر المالي أو النفسي

السؤال/ 709 :بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ

السلام على سيدي ومولاي وامامي أحمد الحسن (ع)  

سيدي هل يجوز أخذ مبلغ من المال من اعضاء حزب البعث وازلام النظام السابق نتيجة لكتاباتهم على الناس وتسببهم باعدام البعض وسجن الأخر وتهجير وتهديم وحرق بيوت لبعض، وما هو المبلغ المحدد لذلك؟ وهل يثبت الضرر بوجود تقرير مكتوب من قبل رجل الأمن أو الرفيق ؟ وهل يكفي شاهد واحد في ذلك اذا لم يوجد تقري؟

ناقل السؤال: أبو إسراء الجابري - العراق

الجواب:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ.

كل من وقع أو يقع عليه ضرر مالي أو نفسي أو عائلي بسبب شخص آخر أو جماعة فله أن يطالب بتعويض مناسب مالي أو غيره ضمن حدود الشرع. اما ثبوت وقوع الضرر فيرجع للجهة التي يتم التحاكم لها سواء كانت

عشائرية أم حكومية، فهذا الأمر جوابنا لا يقدم ولا يؤخر فيه لأننا لا نحكم أو نشرف على حكم دولة نقيم فيها الحقوق حتى يوجه لنا هكذا سؤال.
        
أحمد الحسن
ذو القعدة/ 1435 هـ


✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: