Soalan
706 Hukum bekerja di Institut lanjutan bidang politik
Soalan
707: Menentukan Fajar Al-Shadiq
Soalan
708: Hukum memberi maklumat terperinci mengenai bakal pasangan dalam
perkahwinan
Soalan 709: أخذ تعويض مالي بدل الضرر المالي أو النفسي
Soalan
706 Hukum bekerja di Institut lanjutan bidang politik
Soalan
706:
سلام عليكم ورحمة الله وبركلته ...
Soalan
ini saya hantar kepada Qaim Aali Muhammad dan memohon maaf atas kekurangan saya
terhadap diri saya yang amat sedikit membantu dan menolongnya kepada Allah dan memohon
kepadaNya taufiq untuk meneguhkan dan membantu kebenaran yang tidak henti-henti
padanya. Dan selepas semua itu.. jika tuan ingin, Saidi wa Maulai mengarahkan
saya untuk melakukan apa yang patut saya lakukan dalam masalah saya..
Saya
bekerja di Institut lanjutan latihan pakar dan pembangunan ahli-ahli gerakan
politik dan ahli-ahli politik dan lain-lain serta para pengurus dan ketua-ketua
bahagian.. Perlu diketahui bahawa saya tidak bekerja dalam bidang ini dengan
mereka, tetapi hanya bertugas dalam mengawal sistem perlindungan optik dan
elektronik pelayan, melayan dan memantau maklumat visual, penyelenggaraan
komputer dan peralatan elektronik
Jika
tuan sudi menasihatkan saya, Saidi wa Maulai dan memberitahu saya, apa yang patut
saya lakukan.. .. Adakah saya perlu meninggalkan kerja itu kerana mengetahui bahawa
saya akan bekerja pekerjaan lain selepasnya, tambahan pula saya tinggal di sebuah
rumah sewa bersama isteri dan anak perempuan saya yang sedia berkhidmat kepada tuan..
bagi Allah wahai tuan dan kepada tuan Aali Muhammad dan kami mohon kepada Allah
dan diserahkan untuk pertimbangan tuan.. Akhir sekali, saya memohon kepada
Allah bahawa saya dan keluarga saya untuk berkhidmat mengukuhkan panji Bai’atu
Lillah untuk meninggikan kalimah Bai’atu Lillah di bawah pemerintahan tuan dan bapa
tuan. Padamu tuan salam Allah ..
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً
والمهديين وسلم تسليمآ
Tidak
ada masalah, dan boleh terus bekerja dengan mereka.
Ahmad
Al-Hassan
Zhu
Al-Qa3edah / 1435 H
✡✡✡✡✡
Soalan
707: Menentukan Fajar Al-Shadiq
Soalan
707: Satu soalan daripada Sheikh Mohammed Attia dari Mesir
Kami
orang-orang yang membuat pertimbangan (Al-Mustabsirin - ansar), yang berpindah
dari wilayah Saqifah Bani Sa’adah kepada wilayah (Kekuasaan) Aali Al-Bait (as) kami
hidup dalam masyarakat Sunni yang membawa kepada perkara menentukan Fajar Al-Shadiq
dan perbezaan (khilaf) pada waktunya. Ia adalah perkara biasa ketika Fajar Al-Shadiq
di sisi ansar (Al-Mustabsirin) menjadikan ia tertangguh dua puluh minit selepas
azan orang awam. Para ansar (Al-Mustabsirin) terbahagi dua golongan, ada yang mula
berpuasa (Imsak) dari makan dan minum beberapa ketika sebelum azan orang awam
dan bersholat selepas mereka selama 20 minit dan begitu juga saya dan keluarga
saya serta mereka yang mendengar kata-kata saya daripada ansar ansar Allah,.
Dan golongan lain makan selepas azan mereka 20 minit dan bersholat. Sekarang,
selepas membaca soalan nombor 345 daripada Al-Jawab Al-Munir Jilid IV menerangkan
bahawa azan Subuh pada umumnya 90 minit sebelum terbit matahari dan ia adalah Fajar
Al-Shadiq di sisi Yamani Aali Muhammad (as). Jadi, apakah hukum bagi orang yang
makan selepas azan orang awam yang mempercayai bahawa Fajar Al-Shadiq selepas 20
minit azan mereka dan kemudian ternyata mereka makan selepas Fajar Al-Shadiq mentakwilnya
secara jahil atau mempercayainya secara jahil.
Jawapannya:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد
الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ
Soalan
ini mengandungi fakta tidak tepat dikaitkan dengan saya. Saya mengatakan bahawa
Fajar Al-Shadiq menyingsing sembilan puluh minit sebelum matahari terbit. Anda boleh
rujuk dan baca jawapan saya dalam Al-Jawab Al-Munir dengan tepat, berikut saya nyatakan
perkaranya kepadamu pada jawapan saya
(Bagi waktu fajar (subuh), jika mampu untuk
mengenalpasti dengan melihatnya dan mengetahui tandanya yang telah saya
jelaskan dalam Kitab Syarai3 mengenainya, jika tidak, pengiraannya adalah
apabila matahari berada 19 darjah di bawah ufuk, dan jika masih tidak
mampu, maka waktunya adalah satu jam setengah sebelum matahari terbit, iaitu 90
minit..)
dan
secara umumnya masalah aturan waktu fajar (subuh) berdasarkan kepada sudut
matahari yang boleh dicapai dengan mudah. Terdapat program-program di internet yang
melaluinya dengan mudah mengetahui waktu fajar (subuh) setempat, di mana anda
berada. Ini membolehkan anda menetapkan waktu berdasarkan jangkaan seperti yang
dinyatakan dalam jawapan di atas, dan masalah (90 minit). Maka ia adalah hukum umum
yang memberi manfaat dan cadangan pembetulan daripadanya seperti yang telah diterangkan
dalam hukum sholat dan puasa di kutub (utara - selatan) dan kawasan sekitarnya.
Secara
khususnya persoalan mengenal pasti waktu fajar (subuh) dapat dilakukan dengan bersungguh-sungguh,
ia tidak tersembunyi (begitu jelas) dalam hukum syarak, tetapi akibat dari mencapai
waktunya secara agak-agakan, akhirnya ia dapati dia telah membuat kesilapan Tidak
ada masalah dalam sholat dan puasanya selagi waktunya sampai dan ia terus melaksanakannya
Ahmad
Al-Hassan
Zhu
Al-Qa3edah / 1435 H
✡✡✡✡✡
Soalan
708: Hukum memberi maklumat terperinci mengenai bakal pasangan dalam
perkahwinan
Soalan
708:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل
محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ.
Salam
atas tuan, Saidi wa Maulai Imam Ahmad Al-Hassan (as) Saya harap anda menerima
saya walaupun saya amat kurang terlibat dengan kesenpurnaan dakwah.
Tuan,
adakah dibenarkan saya menjawab secara terperinci atau tentang positif atau
negatif apabila ada yang bertanya tentang seorang wanita yang mahu dikahwininya,
begitu juga tentang apabila seorang lelaki mahu melamar seorang wanita, dan apakah
ketentuan-ketentuan yang dibenarkan dalam menerangkan tanggungjawab mengenainya?
Penyampai
soalan: Abu Israa’ Al Jabari - Iraq
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل
محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ
Dibenarkan
menjawab secara positif dan negatif tentang tanggungjawab perihal dan tingkah
laku mengenainya, tetapi tidak boleh dicakapkan tentang sesuatu yang pribadi
yang tidak diketahui dan dikenali sepenuhnya perkara itu untuk disebutkan.
Ahmad
Al-Hassan
Zhu
Al-Qa3edah / 1435 H
✡✡✡✡✡
السؤال/
709 أخذ تعويض مالي بدل الضرر المالي أو النفسي
السؤال/
709 :بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد
لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ
السلام
على سيدي ومولاي وامامي أحمد الحسن (ع)
سيدي
هل يجوز أخذ مبلغ من المال من اعضاء حزب البعث وازلام النظام السابق نتيجة لكتاباتهم
على الناس وتسببهم باعدام البعض وسجن الأخر وتهجير وتهديم وحرق بيوت لبعض، وما هو
المبلغ المحدد لذلك؟ وهل يثبت الضرر بوجود تقرير مكتوب من قبل رجل الأمن أو الرفيق
؟ وهل يكفي شاهد واحد في ذلك اذا لم يوجد تقري؟
ناقل
السؤال: أبو إسراء الجابري - العراق
الجواب:
بسم
الله الرحمن الرحيم
والحمد
لله رب العالمين، وصلى الله على محمد و آل محمد الأئمة ً والمهديين وسلم تسليمآ.
كل
من وقع أو يقع عليه ضرر مالي أو نفسي أو عائلي بسبب شخص آخر أو جماعة فله أن يطالب
بتعويض مناسب مالي أو غيره ضمن حدود الشرع. اما ثبوت وقوع الضرر فيرجع للجهة التي
يتم التحاكم لها سواء كانت
عشائرية
أم حكومية، فهذا الأمر جوابنا لا يقدم ولا يؤخر فيه لأننا لا نحكم أو نشرف على حكم
دولة نقيم فيها الحقوق حتى يوجه لنا هكذا سؤال.
أحمد
الحسن
ذو
القعدة/ 1435 هـ
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan