Ahad, 21 Ogos 2016

Syiar Memperingati Al-Hussein

Syiar Memperingati Al-Hussein

Soalan 1: Apakah hukum berkabung, berpakaian hitam, dan amalan sambutan (khenduri) pada bulan Muharram pada bentuk yang kita lakukan sekarang, terutamanya pada hari kesepuluh? Sehinggakan manusia menerima pakai atas kenyataan dari perintah-Nya pada pendekatan yang sahih.

Jawapan: Semua yang ditunjukkan manusia atas penderitaan Al-Hussein (as) adalah mustahab dan padanya ganjaran yang besar, dan ganjaran yang paling besar lagi adalah mengetahui mengapa Al-Hussein (as) keluar dan menerangkannya kepada manusia. Al-Hussein (as) keluar untuk memperbaiki (mengislah) umat dan mengeluarkan mereka dari kesesatan (Al-Tiih), yang mereka masuk selepas melanggar kehendak Allah dan agar berikrar untuk melaksanakan kehendakNya. Umat yang telah menolak pelantikan Allah dan berikrar beralih darinya adalah, umat yang menerima dengan hati terbuka pelantikan Abu Bakr oleh Omar dan menolak bulat-bulat pelantikan Nabi Muhammad (S) atas perintah Allah SWT ke atas Ali (as). Umat yang kemudiannya ditadbir oleh Yazid Ibn Maisun (la) yang kononnya Khalifah Allah di bumiNya mentadbir Al-Hussein Ibn Fatimah (as) sebagai orang luaran (pelarian). Umat yang membenarkan (mewajarkan) Syura Saqifah yang menghasilkan tulang rusuk Fatimah Al-Zahraa’ patah dan menawan (memenjara) Zainab Al-Hauraa’ dari anak-cucu perempuan Rasulullah (S).

Menghidupkan peringatan Syahidnya Al-Hussein (as) pada sepuluh Muharram setiap tahun adalah menghidupkan semula Agama Ilahi sejak turunnya Adam (as); kerana Al-Hussein mengorbankan darahnya sendiri untuk mengatakan: Allah adalah pemilik Kerajaan yang melantik KhalifahNya dibumiNya: Allah berfirman kepada malaikat:

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ...﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi".

Dan setelah para Malaikat membantah dan:

﴿قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾

Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?"

Allah SWT membidas mereka:

﴿قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾

Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." [Al-Baqarah 2:30] 

Adakah Ahli Mesyuarat Saqifah mengetahui bahawa Maha Suci Allah dan Maha Tinggi Dia daripada apa yang mereka sifatkan, hingga mereka dapat melantik sesiapa yang mereka kehendaki??!!


Pengorbanan Al-Hussain (as) demi panji-panji Rasulullah (S) (Bai3atu Lillah - ikrar taat setia kepada Allah). Pengorbanan Al-Hussain (as) untuk membatalkan haikal batil (peribadatan palsu) atau Ketuanan Manusia dan membina haikal yang haq (Kekuasaan Allah) atau Hakimiyah Allah. Maka orang yang mahu menghidupkan peringatan Asyura ia benar-benar mahu mengembalikan matlamat Hakimiyah Allah (Pemerintahan Allah SWT).



 Sebelum ✡✡✡✡✡ Seterusnya


Tiada ulasan: