Pertama, Penyelewengan (Tahrif) Dalam Al-Quran
أولاً:
التحريف في القران الكريم
Terdapat
banyak riwayat dari Ahli Bait Nabi (sawas) sebagai penunjuk (tanda) penyelewengan,
sebagaimana yang diterima dari riwayat para sahabat Rasulullah (sawas) dari
perjalanan sunnah dalam kitab-kitab mereka sebagai penunjuk terjadinya penyelewengan
[32].
Maksud
terdapat penyelewengan: Al-Quran yang ada di tangan kita tidaklah lengkap sepenuhnya,
samada sebahagian daripada kalimahnya diubah atau ditukar maksudnya. Sebahagian
ulamak Islam meneka sehingga terjadinya penyelewengan seperti mana sebahagian
daripada mereka meneka tidak berlakunya penyelewengan.
Dan mereka menyimpulkan bahawa orang yang
memperkatakan tidak ada penyelewengan (Tahrif) dalam beberapa perkara, iaitu:
1
- Ayat pemeliharaan:
﴿إِنا نَحنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ
لَحَافِظُونَ﴾
{Sesungguhnya
Kamilah yang menurunkan Az-Zikr (Al-Quran), dan Kamilah yang memeliharanya. } [Surah Al-Hajar 15:9].
Ayat
ini boleh ditafsirkan untuk memelihara al-Quran dari penyelewengan, dan
kelangsungannya di sisi umat yang selamat dari penambahan, pengurangan dan
perubahan, dari jangkauan tangan ahli batil dan Imam-imam yang sesat kepadanya.
2
– Firman Yang Maha Tinggi:
﴿لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بيْنِ يَدَيْهِ
وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ﴾
{Yang tidak datang kepadanya (Al Quran)
kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Yang
Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.} [Surah
Fushilat 41:42].
Ayat
ini boleh ditafsirkan bahawa al-Quran adalah terpelihara dari ditembusi
kebatilan yang dihadapi, sama ada batil dengan mengubah beberapa perkataan atau
dengan menambah atau mengurangkan sebahagian surah dan ayat-ayat.
3
– Riwayat-riwayat (hadits) sebagai penunjuk (dalil) penyelewengan mingkin
sebahagiannya membawa penunjuk penyelewengan pada makna yang tersirat, iaitu penyelewengan
dalam tafsiran (takwil) itu bukan diturunkan, dan ini adalah satu hakikat yang
diiktiraf oleh semua orang Islam.
4
- Sebahagian Riwayat-riwayat (hadits) sebagai penunjuk penyelewengan pada sandaran
(sanad) yang lemah.
5
- Riwayat-riwayat (hadits) yang tidak menerima pentakwilan dan dalil-dalil pada
penyelewengan lafadz atau pengurangan yang menjadi asas daripada memaparkan
penghalang kerana ia bertentangan dengan Al-Quran, telah diriwayatkan daripada
ma'sum (as) yang bermaksud: “Apa yang datang kepada kamu dari kami yang bertentangan
dengan kitab Allah maka tinggalkanlah. [35].
6
- Keseluruhan Quran di zaman Rasulullah (sawas) yang ada di tangan kita; tidaklah
munasabah Rasulullah (sawas) tidak mengambil berat pada kitabnya dan
keseluruhan Al-Quran di dalam hidupnya.
Kemudian
datang selepas Abu Bakar, ‘Umar dan Zaid ibn Thabit mengumpulkannya, dan datang
selepas mereka, Uthman yang mengusahakan pengumpulannya hanya kepada satu
mushaf dan membakar atau kerosakan lain yang berbeza dengan mushafnya sebagai
salah satu cara atau apa cara sekalipun, inilah yang ada di tangan kita sebagai
mushaf Uthmani seperti yang dilihat umum dan khususnya..
7
– Memperkatakan tentang penyelewengan (tahrif) Al-Quran perlu dipadam pengesahan
kenabian Muhammad (sawas) hari ini; kerana Quran adalah mukjizat, yang diturunkan
kepada Nabi (sawas).
8
- Dengan memperkatakan ada penyelewengan tidak ada faedah yang tinggal pada Al-Quran
yang ada tangan kita, terutamanya pada akidah, dan juga Hukum Syariah- dan
lain-lain.
Adapun Bukti dari orang-orang yang
mengatakan ia penyelewengan adalah:
1
- Riwayat-riwayat sebagai penunjuk-penunjuk (dalil) penyelewengan, yang terlalu
banyak dari jalan Syiah dan Sunni. Contoh dari jalan Sunni:
، إنّ رسول الله (ص) قال: (من سرّه أن يقرأ
القرآن غضاً كما نزل فليقرأه على قراءة ابن أم عبد)
“Bahawa
Rasulullah (sawas) berkata: (Sesiapa yang berbesar hati untuk membaca Al-Quran
seperti mana ia diturunkan maka hendaklah dia membaca bacaan Ibn Umm Abd) [36].
Dia
(Ibn Umm Abd) adalah Ibn Mas'ud di antara sahabat yang terbaik yang telah
menghafal Al-Quran.
(Ibn
Malik berkata: Masahif (salinan Al-Quran) diperintahkan untuk diubah, lalu
katanya, Ibn Mas'ud berkata: "Sesiapa di antara kamu boleh menyembunyikan
mushafnya (salinan Al-Quran) maka sembunyikanlah, maka bagi yang menyembunyikan
sesuatu dia akan datang bersamanya pada hari kiamat " Katanya lagi, kemudian
dia berkata:" Aku telah membaca / menyebutnya dari mulut Rasulullah
(sawas) tujuh puluh surah! Jadi adakah aku tinggalkan apa yang aku telah ambil
dari mulut Rasulullah (sawas)!? ") [37].
Dan sanadnya sahih sebagaimana dikatakan oleh Ahmad Muhammad pada Syarah
Musnad Ahmad.
Dan
diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibn Katsir dalam Al-Tafsir, dan juga
diriwayatkan oleh Ibnu Sa’ad dalam Tabaqat. [38].
Maksud
Hadis adalah jelas, Bahawa Ibn Mas'ud melihat Kitab (al-Quran) yang telah
ditulis oleh Uthman adalah tidak lengkap, atau sekurang-kurangnya telah
dilakukan beberapa perubahan.Maka mereka mengatakan: (“Adakah kamu akan
tinggalkan apa yang diambil dari Rasulullah (sawas)), sebagai bukti bahawa apa
yang diambil yang berbeza di dalamnya, atau berlainan dari apa yang ditulis
oleh Uthman. Ibn Mas'ood (rahimahu Allah) kekal berkeras pada fikirannya dan menolak
apa yang telah ditulis oleh Uthman sehingga Uthman membunuhnya apabila dia membakar
mushaf (salinan al-Quran) dan membakar mushafnya sehingga terbakar kulitnya dia
meninggal dunia kemudian.
Dan
riwayat-riwayat yang terdapat di dalam kitab-kitab Sunni terbukti banyak pengurangan
pada Al-Quran. Mereka memilih nama salinan bacaan bagi Surah dan ayat-ayat yang
menerima riwayat-riwayat mereka, dan tidak ditulis dalam mushaf yang ada hari
ini. [39].
Adapun
riwayat-riwayat yang terdapat dari Ahli Bait (as), adalah banyak, tetapi mereka
(as) memerintahkan kita untuk membaca seperti bacaan orang biasa, sehingga
bangkit al-Qaim dari mereka selawat Allah atas mereka [40].
Sheikh
Mufid (rahimahul Allah) dalam Al-Masa’il Al-Sururiyah: Apakah yang difirmankan Allah
dalam Al-Quran terus dijagaNya? Masih adakah antara kulit ke kulit di tangan kita,
atau telah hilang apa yang diturunkan Allah Ta’ala kepada NabiNya dari sesuatu
atau tidak? Adakah ia telah dikumpul oleh Amirui Mukminin Ali (as), atau apa
yang telah dikumpul Uthman disebut mereka yang melanggar?
Dia
menjawab: (Tidak ada keraguan bahawa antara kulit ke kulit isi al-Quran, kesemuanya
Kalam Allah Ta’ala yang diturunkanNya, dan tidak ada suatu pun dari kata-kata
manusia, keseluruhannya diturunkan, dan selebihnya, yang diturunkan oleh Allah
(Al-Quran ) [41] padanya terpeliharalah Syari’ah, gedung hukum-hakam – iaitu
Al-Mahdi (as) -, tidak kehilangan sesuatu pun darinya, dan jika yang dikumpul antara
kulit ke kulit kini tidak dijadikannya dalam keseluruhan apa yang dikumpulkan,
antara lain, menghimpunkan atas sebab-sebab seruan dakwahnya, termasuk: had-had
mengetahui sebahagian darinya, daripada
apa yang diragukan di dalamnya, termasuk tunggak dirinya, dan apa yang dengan
sengaja dikeluarkan darinya..
Al-Quran
yang dihimpun oleh Amirul Mukminin (as) yang turun dari awal hingga ke akhir yang
menulisnya mengikut apa yang wajib ditulisnya, yang didahulukan (turun) di Mekah
dari di Madinah, dan meletakkan yang mansukh atas yang nasakh. Dan meletakkan
segala-galanya pada haknya.
Oleh
itu kata Jaafar bin Muhammad Al-Shadiq (as): (Demi Allah, sekiranya mereka
membaca Al-Quran seperti mana ia diturunkan kesemuanya ditentukan kepada kami, seperti
mana ia ditentukan sebelum kami) [42].
Dan
beliau (as) berkata: (Al-Quran diturunkan empat sukuan, satu perempat di antara
kami, dan satu perempat untuk musuh kami, dan satu perempat darinya cerita-cerita
dan perumpamaan-perumpamaan, dan satu perempat darinya penentuan hukum, dan bagi
kami Ahli Bait kemuliaan Al-Quran) [43].
Telah
berkata Al-Majlisi (rahimahu Allah): (“Tidaklah perkhabaran itu dari para Imam
(as) mereka diperintah membacanys dari kulit ke kulit, dan tidak melampaui batas
tidak menambah dan tidak mengurangkannya sehingga bangkit Al-Qaim (as) maka
manusia membaca al-Quran atau apa yang diturunkan Allah Taala, dan yang dikumpul
oleh Amirul Mukminin Ali (as)) [44].
2
– Uthman telah membakar lembaran-lembaran Al-Quran, setelah memilih yang
sesuainya, yang wujud perbezaan di antaranya, bahkan telah membakar lembaran Al-Quran
Abdullah bin Mas’ud dan menafikan lembaran (Mushaf) Al-Qurannya, dan memukulnya
sehingga dia meninggal dunia, Rasulullah (sawas) bersabda - apa yang diriwayatkan
dari baginda -: (Sesiapa yang berbesar hati untuk membaca Al-Quran seperti mana
ia diturunkan maka hendaklah dia membaca bacaan Ibn Umm Abd) [45].
3
– Kesan dari kebiasaan dua umat yang lalu, orang Yahudi memutarbelitkan Taurat,
dan orang Kristian menyelewengkan Injil, firman Yang Maha Tinggi:
﴿لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ﴾
Sesungguhnya
kamu melalui tingkat demi tingkat (dalam kehidupan), [Surah Al-Insyiqaq: 19].
Telah
diriwayatkan dari hadits, kesan dari Sunnah dua umat yang lalu dari Rasulullah
(sawas) dan dari ahli baitnya al-ma'sumin (as), dan hadits sahih yang tersebar
luas telah diriwayatkan [47].
Dan
makna mengesan dari kebiasaan dua umat yang lalu yang wujud di bumi ini, dan suatu
hasil antara setiap imbasan sejarah, walaupun secara menyeluruh. [48].
4
- Pemeliharaan ayat mutasyabihat, kemungkinan bentuk-bentuknya paling banyak ditafsirkan
dan ditakwilkan, darinya: Al-Quran dipelihara di sisi ma'sum (as).
Ini
adalah wajah (bentuk) tafsiran yang dibuktikan atas riwayat-riwayat dari mereka
(as) [49]. Demikian juga ayat yang lain:
﴿لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ
وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ﴾
Yang
tidak datang kepadanya (Al Quran) kebatilan baik dari depan maupun dari
belakangnya, yang diturunkan dari Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji. [Surah
Fushilat 41:42], mutasyabihat kemungkinan banyak wajah (bentuk)nya.
Yang
peliknya bahawa sebahagian penceritaan yang terang-terang sandarannya Muhkamah
dan yang diterima untuk ahli baitnya yang makshum kepada ayat-ayat mutasyabihat,
dan mereka mendakwa faqih al-Quran dan Sunnah. Maka bolehkah ayat (dari kitab
suci ) yang Muhkamah dikatakan Mutasyabihat atau Mutasyabihat dikatakan
Muhkamah?!
5
- tidak ada jalan untuk menolak penceritaan ysng terang-terang sahih; kerana
sebahagiannya Muhkamah dalam membuktikan penyelewengan dan pengurangan, dan
ayat-ayat sebelumnya Mutasyabihat dikatakan sama sebagai Muhkamah disebabkan
untuk memahami maksudnya dan bukan sebaliknya, sebagaimana perubahan huruf atau
perkataan dalam ayat yang tidak diterima, dan perbezaan yang ada dalam tujuh
bacaan (Qiraat Tujuh).
Oleh
itu, menerima bacaan al-Ma’shum lebih utama dari menerima bacaan selainnya, dan
sekurang-kurangnya menerima bacaannya sebagai sala satu cara bacaan, tidak sepatutnya
wajah (cara bacaan) hanya dihadkan tujuh bacaan sahaja sedangkan terdapat
riwayat bacaan yang lain darinya.
6
- al-Quran di tangan kita terkumpul di zaman Abu Bakr dan Umar, dan sebagai
penunjuk (dalil) riwayat dari jalan Sunni dan Syiah, bahkan hadits-hadits mutawatir
ini dalam sejarah, sedangkan terdapat beberapa salinan Al-Quran telah dibakar
oleh Uthman dan menjadikan umat kepada satu Mashaf (Al-Quran), [51].
Al-Quran,
yang dikumpul Nabi (sawas) ada pada Ali (as), telah dibentangkan kepada kaum
dan mereka tidak menerimanya dan ia ada pada Imam Duabelas (as) hari ini, dan
ia sebagai penunjuk (dalil) riwayat-riwayat yang banyak diterima untuk Ahli
Bait (as).
Dari
Salim bin Salamah berkata: “Seorang lelaki membacakannya (Al-Quran) pada Abi
Abdillah (as) dan aku mendengar huruf-huruf dalam Al-Quran tidak seperti apa yang
dibaca oleh orang lain,” kata Abi Abdillah (as): “Berhenti membaca bacaan ini, baca
seperti bacaan orang lain, sehingga Al-Qaim (as) bangkit, jika Al-Qaim (as)
bangkit bacaan kitab Allah (Azza Wa Jalla) atas hadNya, dan akan dikeluarkan
sebuah Mashaf yang ditulis oleh Ali (as)”. Beliau berkata: “Keluarlah Ali (as)
kepada manusia apabila beliau selesai dan ada padanya (Mashaf) yang ditulisnya,
dan berkata kepada mereka: “Ini adalah kitab Allah (Azza Wa Jalla) seperti yang
diturunkan Allah kepada Muhammad dan telah dikumpulkan dari lembaran-lembaran,”
mereka berkata, “Ini di sisi kami adalah Mashaf kami di mana terkumpul di
dalamnya Al-Quran, kami tidak memerlukannya,” beliau berkata: “Bahawa demi
Allah kamu tidak akan melihatnya selepas hari ini selamanya, Sesungguhnya aku
(Ali) memberitahu kamu apabila disusun (terkumpul) untuk kamu membacanya “ [52].
Dalam riwayat yang lain dari Nabi (sawas) sebelum baginda wafat memberikan kertas-kertas
yang padanya tertulis Al-Quran untuk Ali (as), dan telah mengumpul dan
menyimpannya.
Adapun
dakwaan bahawa Al-Quran, yang ada dalam tangan kita terkumpul di zaman Nabi (sawas)
adalah dakwaan sewenang-wenangnya dan tidak ada petunjuk (dalil) atasnya, bahkan
tertolak seperti yang telah diterangakan terdahulu.
7
- Bahwa tanda-tanda nubuwah Muhammad (sawas) pada akhlaknya, amanahnya, kebenarannya
dan sirah hidupnya sebelum diutus dan mukjizat-mukjizat sangat banyak, Al-Quran
salah satu darinya. Dan telah banyak dituliskan mengenainya secara mutawatir
dari generasi ke generasi, dan di dalam buku-buku sejarah.
Termasuk
apa yang terjadi pada malam Hari Lahir menjadi terbuka terbahagi kepada pecahan
dan peruntukan itu empat belas kemuliaan dari kemuliaan-kemuliaannya, padamnya
api Majusi (Farsi) yang tidak pernah padam beribu tahun sebelum itu, dan Mendaknya
(tenggelam) Tasik Saawah(Tasik Sava yang dianggap suci) ke dalam tanah, dan
banjir di lembah Samawah,
Munculnya
satu bintang Syaitan yang Rujum, di langit [53].
Termasuk:
ditambah pula dengan Tanda-tanda dan yang mencabar, seperti bulan terbelah,
pokok terbelah, dan mengeluhnya tunggul kurma, dan bertasbih batu di tangannya,
dan keluarnya mata air dari jari-jemarinya, dan bercakap benda tidak bernyawa
dan haiwan kepadanya, dan menyerah [rusa/gadis] padanya, dan bercakap daging
beracun di tangannya, dan berkata-kata serigala liar kepadanya, kambing
biri-biri mengelilingi nya atau kuil, Batu yang memancarkan kilat di parit, dan
yang makan banyak akhlak, tetapi makan sedikit makanan.[54].
Sebagaimana
Al-Quran di tangan kita mengenai orang yang mengatakan diselewengkan adalah
Al-Quran dari Allah tetapi tidak keseluruhannya, dan ini masih sama, dan
bergantung kepadanya pada akidah dan hukum, dan lain-lain, dengan mukjizat
al-Quran yang berbeza ini asalnya yang menjadi perbincangan sesama kita atau
kaedah atau penghakiman, pengajaran atau berita ghaib atau keselamatan dari
percanggahan atau mensyariatkan keadilan?
Dan
mungkin ada yang berkata: Semua perkara ini adalah mukjizat Al-Quran. Mungkin
ada yang mengatakan mukjizat diri batin.
Dan
disokong oleh ayat:
﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ
الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَلْ
لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً﴾
Dan
sekiranya ada suatu bacaan (kitab suci) yang dengan bacaan itu gunung-gunung
dapat digoncangkan atau bumi jadi terbelah atau oleh karenanya orang-orang yang
sudah mati dapat berbicara, Sebenarnya segala urusan itu adalah kepunyaan
Allah. [55] [Surah Ar-Ra’d 13:31]
dan
disokong oleh ketenangan jiwa mukmin yang apabila membacanya, dan menyokongnya
adalah penyembuhan bagi dalaman (dada), dan disokong oleh, beberapa ayat-ayat
jika membacanya kesan ke atas semu kewujudan, alam Malakut dan alam halus
seperti Jin, bahkan alam kebendaan seperti Jisim Insan (tubuh manusia).
Diriwayatkan
dari ma'sum (as) yang bermaksud: “Jika
membaca al-Fatihah tujuh puluh kali ke atas mayat jangan terkejut jika dia
hidup ) [56] ),
﴿أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى﴾.
atau oleh karenanya orang-orang yang sudah mati dapat berbicara, [S. Ar-Ra.d 13:31]
atau oleh karenanya orang-orang yang sudah mati dapat berbicara, [S. Ar-Ra.d 13:31]
Dan
mungkin tidak akan muncul keajaiban ini jelas untuk semua tetapi pada masa
penampilan al-Qaim -(as) itu;, di mana diriwayatkan bahawa sahabat-sahabatnya
berjalan di atas air [57], bahkan jika kita berjaya menyahut cabaran dalam
Al-Quran kita akan mendapatkan seluruh penduduk Arab dan yang lain-lain dan
bagi jin dan manusia:
﴿قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْأِنْسُ وَالْجِنُّ
عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ
كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً﴾
Katakanlah:
"Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al
Quran ini, niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan dia,
sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebagian yang lain".
[Surah
Al-Isra’ 17:88] [58].
Kalaulah
keajaipan dapat dibina dengan lafaz-lafaz bahasa atau kaedah seumpamanya, tentulah
itu akan mencabar penduduk Arab, tidak bermaknalah dengan kesempurnaan ayatnya,
jika demikian, apa ajaibnya Al-Quran yang tersirat (batin) darinya yang
menjadikan ayatnya kekal unggul dari al-Quran yang mencukupi untuk mengekalkan
keajaipannya, padahal sebahagian daripada ayat mencukupi, seperti:
﴿اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ
الْقَيُّومُ﴾
Allah,
tidak ada Tuhan melainkan Dia. Yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus
makhluk-Nya.
[Ali Imran 3:2] [59], Atau
﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾
Dengan
menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. (Bahkan (huruf) Al-Ba’
dalam Basmallah mencukupi untuk mengitsbatkan keajaipan.
Diriwayatkan
bahawa Amirul Mukminin (as) telah bercakap mengenai rahsia (huruf) Al-Ba’ dalam
Basmallah sepanjang malam [60].
Firman
Yang Maha Tinggi:
﴿وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً
لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ
قِسِّيسِينَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ * وَإِذَا سَمِعُوا مَا
أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ
مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ
الشَّاهِدِينَ﴾
Sesungguhnya
kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang
yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan sesungguhnya
kamu dapati yang paling dekat persahabatannya dengan orang-orang yang beriman
ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami ini orang
Nasrani". Yang demikian itu disebabkan karena di antara mereka itu
terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) karena sesungguhnya mereka
tidak menyombongkan diri. * Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan
kepada Rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan
kebenaran (Al Quran) yang telah mereka ketahui; seraya berkata: "Ya Tuhan
kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi
saksi. [S. Al-Maidah 5:92-83] [61].
Bukanlan
mereka berkhayal menjadi sebab kepada iman para ulamak pencinta Ketuhanan, Paderi
dan Pendita-pendita telah adalah: Penyampai (Balaghah) atau kaedah (Uslub),
tetapi hakikat dilihat di sebalik lafaz, dan yang membuat mereka mencucurkan
air mata. Mereka dan orang-orang seperti mereka berada dalam hujjah kasyaf
I’jaz (terbuka keajaipan) al-Quran kepada anak-anak Adam, tidak terhad ilmunya pada
kulit dan kata-kata sahaja.
Firman
Yang Maha Tinggi:
﴿وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلا
الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ
فِي الْقُبُورِ﴾
Dan
tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati.
Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan
kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang didalam kubur dapat
mendengar. [S Fatir 35:22] [62].
Karena
itu, barangsiapa yang dibukakan mukjizat Musa (as) kepada bani Adam! Mereka
adalah ahli sihir apabila mereka tahu ia bukan khayalan fikiran, tetapi adalah hakikat
yang Tuhan sekalian alam bukanlah ketakburan dan mereka berlutut dan sujud
menyembah.
Kesimpulan: Untuk
mengatakan ada pernyelewengan tidak lebih dari mengatakan mengurangkan atau
menukar sebahagian kalimat berdasarkan riwayat yang diterima dari ma'sumin (as)
dan sebahagian sahabat. Kedua-duanya - apa-apa yang dikurangkan dan ditukar sebahagian
perkataan – bukanlah tujuan pada Quran di tangan kita, dan untuk mengatakan
bahawa Al-Quran dalam tangan kita berkurangan, maka ia tidak ada masalah kerana
ia adalah dari Allah Yang Maha Suci.
Untuk
yang mengatakan ditukarkan beberapa perkataan, seperti:[: (أمة بـ أئمة) (Umat dengan Imam )[, dan [
اجعلنا بـ اجعل لنا)، (Kami
jadikan dengan Jadikan bagi kami)], dan [(طلح بـ طلع) (jangka
dengan debunga), ia adalah seperti yang dikatakan dalam bacaan (qiraat) tujuh
atau sepuluh, yang telah diterima oleh semua umat Islam hari ini, dan mereka
tidak membuat kesilapan dalam membacanya dengan sebahagian perubahan perkataan bacaan
yang lain, sama ada secara lisan atau pun makna.
هذا
والحمد لله الذي رزقنا ذكره ومنّ علينا بكتابه الكريم وقرآنه العظيم، والحمد لله
وحده
Denganitu,
Segala puji bagi Allah, yang menolong kita mengingatNya dan kepada kita diberikan
Kitab Suci Al-Quran (yang dibaca) dan yang agung, dan pujian bagi Allah
semata-mata.
✡✡✡✡✡
-----------------
[32]
- lihat: Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 47, 55 dan, Jilid 6 halaman 67, Sahih Bukhari:
Jilid 8 halaman 25,26,113, Sahih Muslim: Jilid 5 halaman 116, Sunan Ibn Majah: Jilid
2: halaman 853, Sunan Abu Daud: Jilid 2 halaman 343, ‘Amdah Al-Qari oleh Al-‘Aini:
Jilid 24 halaman 247, Al-Burhan, Al-Zarkasyi: Jilid 2 halaman 36, Al-Itqan Fi ‘Ulum
Al-Quran, Al-Suyuthi: Jilid 2 halaman 69, Sunan Al-Darimi: Jilid 1 halaman 318,
dan dari sumber-sumber Syiah lihat: Al-Kafi: Jilid 2 halaman 634, Mukhtashar
Al-Bashair halaman 275 213, Ghaibah Al-Nu’mani: halaman 333, Dalail Imamah: halaman
106, Al-Masail Al-Suruwiyah: halaman 79, Bihar Al-Anwar: Jilid 23 halaman 200,
dan lain-lain.
[33]
– Surah Al-Hajar: 9.
[34]
- Surah Fushilat 41:42.
[35]
- Ahmad bin Khalid Al-Barqi: Dari Ayub bin Al-Hajar berkata: Aku mendengar Aba
Abdillah (as) berkata: (Segala sesuatu kembali kepada kitab Allah dan As-Sunnah,
dan Semua Hadits tidak secocok (muafakat) dengan kitab Allah adalan hiasan),
dan dari Kulaib bin Muawiyah al-Asadi, dari Abi Abdillah (as) berkata: (Jika
datang kepada kamu Hadits dari kami tidak membenarkan kitab Allah adalah
palsu), dan dari Ibn Abi Amir, dari Al-Hishamain, dan semua yang lain dari
kedua mereka, berkata: ucapan Rasulullah (sawas) berkata: (Wahai manusia, apa
yang datang kepada kamu dariku secocok kitab Allah maka akulah mengatakannya,
dan apa yang datang kepada kamu bertentangan Al-Quran maka aku tidak mengatakannya),
dan Ayub, dari Abi Abdillah (as) berkata: Rasulullah (sawas): (jika Hadits kamu
dariku dengan Hadits yang sepadan dan ahnahu (أهنأه)
dan mudah serta ada petunjuk dan secocok dengan Kitab Allah maka akulah yang
mengatakannya, dan jika tidak secocok Kitab Allah maka bukan aku yang
mengatakannya) Al-Mahasin Li Ahmad bin Muhammad bin Khalid al-Barqi: Jilid 1
halaman 220.
[36]
- Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 7, Sunan
Ibn Majah Jilid 1 halaman 49, Fadhail Sahabah: halaman 46, dan dalam: Ratban
Bidal Ghadan. Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 2 halaman 227, Sunan al-Kubra: Jilid
1 halaman 452, Majma’a: Jilid 9 halaman 287, dan lain-lain.
[37]
- Musnad Ahmad: Jilid 6 halaman 414, Fath al-Bari: Jilid 9 halaman 44, Tarikh
Dimasyq: Jilid 33 halaman 138, Sir A’lam Al-Nibala: Jilid 1 halaman 486.
Masalah
mendedahkan bacaan muktamad Ibn Mas’ud dalam mengumpul Al-Quran diriwayatkan sehingga
dalam Sahih Bukhari: Syaqiq bin Salamah berkata: (Berkhutbah kepada kami
Abdullah bin Masood, katanya: “Demi Allah aku telah mengambil dari mulut
Rasulullah (saw) tujuh puluh lebih surah, demi Allah para sahabat Nabi (saw) telah
mengetahui bahwasanya aku termasuk orang yang paling paham tentang Al-Qur’an
diantara mereka dan aku bukanlah yang terbaik diantara mereka”, Syaqiq berkata, “Akupun duduk di halaqah untuk mendengarkan apa yang mereka
katakan, maka aku tidak mendengar ada seorangpun yang membantah hal itu yang
berkata selain perkataannya.” Sahih Bukhari: Jilid 6 halaman 102 Bab al-Qurra’....
[38]
- Abi Dawud Thiyalasi halaman 54, Tafsir Ibn Kathir: Jilid 1 halaman 433, Al-Tabaqat
Al-Kubra Jilid 2 halaman 342.
[39]
- Al-Bukhari dan Muslim dengan Sanad Keduanya: Dari Ibn Abbas, berkata: ucapan ‘Umar
ibn al-Khattab berkhutbah selepas balik Haji pada Haji terakhirnya, di mana
beliau berkata: Allah mengutus Muhammad (saw) dengan haq dan menurunkan
kepadanya Al-Kitab dan adalah dengan itu oleh Allah telah menurunkan Ayat Rajam,
maka kami membacanya dan mengingatnya dan melihatnya, maka Rasulullah (saw) merejam
dan kami merejam selepasnya. Saya bimbang setelah berlalu beberapa ketika akan
ada orang yang berkata: “Demi Allah, tidak terdapat Ayat Rajam dalam Kitab
Allah niscaya mereka akan menyesatkan dengan meninggalkan yang diwajibkan Allah.
Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 55, Sahih Al -Bukhari: Jilid 8 halaman 25, Sahih
Muslim: Jilid 5 halaman 116, Sunan Ibn Majah: Jilid 2 halaman 853, Sunan Abu
Daud: Jilid 2 halaman 343, dan lain-lain.
Dan
dikeluarkan Shan'aani dalam Musnaf: Dari Ibn Abbas, beliau berkata: ' Umar ibn
al-Khattab memanggilnya, maka diseru: akan solat berjamaah dan kemudian pergi
ke mimbar memuji Allah dan menyanjungNya, dan kemudian berkata: “Wahai manusia,
tidak dibolehkan ayat rajam, kerana ayat diturunkan di dalam kitab Allah dan
kita membacanya, tetapi aku mencari dalam al-Quran kebanyakannya bersama
Mohammad: Al-Musnaf Jilid 7 halaman 33, Kanz al-Amal: Jilid 5 halaman 431, Al-Dar
Al-Manthur: Jilid 5 halaman 179.
Al-Bukhari
meriwayatkan: dari Umar katanya, (Kalaulah tidak kerana orang akan mengatakan
‘Umar menambah di dalam kitab Allah’ nescaya aku akan menulis ayat rejam) Sahih
Bukhari Jilid 8 halaman 113, ‘Amadah al-Qari Li al-‘Aini: Jilid 24 halaman 247.
Ini
bermakna bahawa Umar mengatakan Al-Quran tidak lengkap, kerana tidak wujud ayat
rejam di dalamnya, dan tidak berkata kata-kataNya telah disalin di dalam kitab;
kerana ingin menulisnya, tetapi takut dikata orang. Jadi kata Zarkasyi dalam
keterangannya dalam Kitabnya Al-Burhan, berkata: (Kalaulah tidak kerana orang
akan mengatakan.... hingga akhir, bahawa menulisnya itu boleh, tetapi yang menghalangnya
ialah dikata orang, dan boleh pada dirinya dari luar untuk menghentikannya jika
boleh itu adalah perlu untuk ditetapkan; kerana kemahuannya adalah menulisnya) Al-Burhan
Zarkasyi: Jilid 2 halaman 36, Al-Itqan Fi ‘Ulum al-Quran Al-Suyuti: Jilid 2
halaman 69.
Dan
diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Bukhari: dari ‘Umar, beliau berkata: “Sesungguhnya
kami pernah membaca apa yang kami baca didalam Kitabullah: (Janganlah kamu
membenci bapak-bapak kamu. Sesungguhnya hal itu adalah kekufuran bagi kamu
dengan membenci bapak-bapak kamu Atau kekufuran bagi kamu dengan kamu membenci
bapak-bapak kamu)... ) Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 47, Bukhari Jilid 8
halaman 26.
Ini
bermakna ‘Umar mengatakan bahawa kurang (tidak lengkap) ayat-ayat Al-Quran yang
telah diturunkan kepada Al-Habib Muhammad (sawas).
Dalam
Sahih Muslim: Jilid 3 halaman 100, Bab Takhuf Ma Yakhruj Min Zahrah Al-Dunia:...
dari Sawid bin Said, diriwayatkan dari Ali bin Mashar, dari Daud, dari Abi Harb
ibn Abi Al-Aswad, dari bapanya, beliau berkata: (Abu Musa al-Asy'ari dihantar
untuk membaca Al-Quran kepada penduduk Basrah. Mereka datang kepadanya dan
mereka tiga ratus orang bilangannya. Mereka membaca al-Quran dan beliau
berkata: Kamu adalah yang terbaik di kalangan penduduk Basrah, untuk kamu
membaca Al-Quran di kalangan mereka. Jadi terus membacanya. Tetapi janganlah
bacaan kamu berlama-lama yang akan mengeraskan hati kamu seperti keras hati
orang-orang sebelum kamu. Kami pernah membaca satu surah yang sama panjangnya
dan bersangatan pada (Surah) Bara'ah . Saya telah lupa akannya melainkan
bahagian ini yang masih saya mengingatinya: "Jika ada dua lembah penuh
dengan kekayaan, bagi anak Adam, dia akan mencari lembah yang ketiga, dan tiada
apa yang akan memenuhi perut anak Adam selain tanah. " Dan kami juga
membaca satu surah yang menyerupai salah satu daripada surah-surah al-Musabbihah
(Surah-surah yang diawali dengan sabbaha) dan saya lupa , melainkan
bahagian ini yang masih saya mengingatinya: " Wahai orang-orang yang
beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan dan "yang
dicatatkan sebagai saksi pada leher kamu dan kamu akan ditanya mengenainya pada
hari kiamat "
Sahih
Muslim: Jilid 2 halaman 112, Bab Dalil bagi mereka yang berkata Solat Al-Wusthta
iaitu Solat Asar: Dari Zaid bin Aslam dari Qa’qaa’ bin Hakim, dari Abu Yunus Maula
Aisyah, beliau berkata: (“Aku mengarahkan Aisyah untuk menulis salinan
Al-Quran, dan berkata: Jika kamu sampai ayat ini berbunyi [حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ
الْوُسْطَىٰ]
peliharalah solat-solat dan Solat Al-Wustta, dan apabila dia sampai bunyi
seperti itu maka ditentukan atasku: [حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى وصلاة العصر وقوموا لله قانتين] - Peliharalah semua shalat(mu), shalat Wustta dan shalat
Al-‘Ashar. Berdirilah untuk Allah dengan khusyu', Aishah berkata: aku mendengar
dari Rasulullah (saw).”
Dalam
Shahih Ibn Hibban: Jilid 10 halaman 273, dan Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 2
halaman 415: (...Ubay ibn Ka'ab (ra), berkata: Surah Al-Ahzab bersamaan Surah
Al-Baqarah yang mana “Lelaki yang sudah menikah dan perempuan yang sudah
menikah apabila mereka masing-masing berzina, maka rajamlah sampai mati.”), Al-Hakim
berkata: Hadith ini sahih walaupun tidak diriwayatkannya (oleh Imam Al-Bukhari
dan Muslim).
Dalam
Shahih Ibn Hibban: Jilid 10 halaman 274, Zar bin Habaish, berkata: (diterima
Ubay ibn Ka'ab, Aku berkata kepadanya, “Bahawa bin Mas’ud telah keluarkan Al-Mu'auwizhatain
dari Al-Musahif (Al-Quran),” dan mereka berkata “Bahawa kedua-duanya bukan dari
Al-Quran, karena itu janganlah kamu mengadakan padanya apa yang bukan
daripadanya,” beliau berkata: “Bapa aku berkata bagi Rasulullah saw, bersabda
kepada kami”: kami bertanya, “berapa banyak menurut perhitunganmu ayat dari
Surah Al-Ahzab?” Sabdanya: aku berkata: “tujuh puluh tiga,” kata ayahku dan
yang bersumpah dengannya yang seimbang dengan Surah Al-Baqarah, dan Kami telah
membaca ayat Rajam [الشيخ
والشيخة فارجموهما البتة نكالا من الله والله عزيز حكيم -
Lelaki yang sudah menikah dan perempuan yang sudah menikah apabila mereka
masing-masing berzina, maka rajamlah sampai mati, sebagai siksaan dari Allah.
Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.]).
Dalam
Majmuk Al-Zawaid Al-Haitsami: Jilid 7 halaman 28, Surah Baraah: dari Huzhaifah
berkata: (Surah al-Taubah yang kamu panggil adalah Surah al-‘Azab dan apa yang
dibaca darinya, hanyalah yang kita baca satu perempat sahaja ) Al-Thabrani Fi
Al-Ausath Wa Rijalahu Tsiqat.
Dalam
Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 2 halaman 330-331, Dari Huzhaifah (ra) dia
berkata: (Hanya membaca suku sahaja iaitu Surah Baraah dan kamu memanggilnya
Surah Taubat ia adalah Surah al-‘Azab) Al-Hakim berkata: Hadith ini sahih
walaupun tidak diriwayatkannya (oleh Imam Al-Bukhari dan Muslim).
Dan
begitu banyak lagi Hadith-hadith mengenainya yang memakan ruang untuk ditinjau.
.
[40]
– Riwayat Al-Shaffar di dalam Bashair Al-Darajat: Dari Salim bin Abi Salamah
berkata: “Telah membaca seorang lelaki pada Abi Abdillah (as) dan aku mendengar
huruf-huruf dalam Al-Quran yang tidak pernah orang membacanya, kata Abi
Abdillah (as): (Diam kamu!, berhenti membacanya, bacalah seperti orang lain membacanya
sehingga bangkit al-Qaim, jika dia bangkit, dia akan membaca kitab Allah mengikut
batasnya dan mengeluarkan Mushaf (Al-Quran) yang ditulis oleh Ali (as), dan dia
berkata: “Ali (as) telah mengeluarkannya kepada orang-orang ramai setelah
beliau selesai menulisnya,: beliau berkata kepada mereka: “Ini adalah kitab
Allah seperti yang Allah turunkan kepada Muhammad, telah dikumpulkan dari
lembaran-lembaran,” mereka berkata, “Ini di sisi kami adalah Mashaf kami di
mana terkumpul di dalamnya Al-Quran, kami tidak memerlukannya,” beliau berkata:
“Bahawa demi Allah kamu tidak akan melihatnya selepas hari ini selamanya,
Sesungguhnya aku (Ali) memberitahu kamu apabila disusun (terkumpul) untuk
kamu membacanya .“) Bashair Al-Darajat: halaman 213, Mustadrak Al-Wasail: Jilid
4 halaman 226, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 88.
[41]
- perkataan ini timbul dalam sebahagian salinan Masa’il Al-Sururiyah.
[42]
- dan juga seperti yang dinyatakan dalam sebahagian salinan Masa’il
Al-Sururiyah: halaman 79, dan dalam Bihar Al-Anwar Jilid 89 halaman 47, dan
dalam Tafsir Al-‘Iyasyi: Jilid 1 halaman 13, dari Daud Bin Farqad yang menceritakan
padanya, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata (Jika kamu boleh membaca
Al-Quran seperti yang diturunkan bagi yang kami dapati dan memanggilnya.”
kemudian beliau menyebut selepasnya sebuah hadis: Maka katanya, “dan telah
berkata Sa;id bin Al-Hussein Al-Kindiy, dari Abu Jafar (as) selepas memanggilnya:
(seperti yang dinamakan sebelum kami) dan dari: Bihar Al-Anwar: Jilid 89
halaman 55.
[43]
- dan juga dalam Masa’il Al-Sururiyah: halaman 79, dan dalam Tafsir Al-‘Iyasyi:
Jilid 1 halaman 9: Dari Abu Al-Jaarud, berkata: Aku mendengar Aba Jafar (AS)
berkata: (Al-Quran diturunkan dengan empat sukuan, seperempat untuk kami, dan seperempat
hal musuh, dan seperempat untuk Fardhu-fardhu dan Hukum-hukum, dan seperempat hal
perjalanan (hidup) dan perumpamaan, dan bagi kami kemuliaan Al-Quran), dan
diriwayatkan oleh Furat ibn Ibrahim, dari Al-Ashbagh bin Nabatah, dari Amirul
Mukminin Ali (as) kata-kata ini: (Al-Quran terdiri dari empat sukuan,
seperempat untuk kami, dan seperempat hal musuh kami, dan seperempat untuk
Fardhu-fardhu dan Hukum-hukum, dan seperempat hal Halal dan Haram, dan bagi
kami kemuliaan al-Quran) Tafsir Furat Al-Kufi halaman 46, juga diriwayatkan
oleh al-Nu'man Al-Maghribi Amirul Mukminin (as) kata-kata ini: (Al-Quran
terdiri dari empat sukuan, seperempat untuk kami, dan seperempat hal musuh
kami, dan seperempat hal sirah (perjalanan hidup) dan perumpamaan, dan
seperempat untuk Fardhu-fardhu dan Hukum-hukum, dan bagi kami kemuliaan
al-Quran) Syarah Al-Akhbar: Jilid 3 halaman 11.
[44]
- Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 74.
[45]
- Musnad Ahmad: Jilid 7 halaman 1:00, Sunan Ibn Majah: Jilid 1 halaman 49, Fadhail
Al-Sahabah: halaman 46, dan dalam mana: Rathiban Bidal Ghadhan. Al-Mustadrak
Al-Hakim: Jilid 2 halaman 227, Al-Sunan Al-Kubra: Jilid 1 halaman 452, Majmuk
Azawaid: Jilid 9 halaman 287, dan lain-lain.
[46]
– Surah Al-Insyiqaq: 19.
[47]
- Musnad Ahmad: Jilid 5:00 340, Sunan al-Tirmizhi: Jilid 3 halaman 321, Al-Mustadrak
Al-Hakim: Jilid 4 halaman 445, Majmuk Azawaid: Jilid 7 halaman 261, TuhfahAl-
Ahwazhi: Jilid 6 halaman 339, dan lain-lain, dan diriwayatkan Al-Khassah, Falahidz:
Al-Yaqin Li Ibn Thauwus: halaman 339, ‘Ilal Al-Syara’ei’ (Syara’ei3): Jilid 1
halaman 245, Kamal al-Din: halaman 481, Al-Ihtijaj: Jilid 1 halaman 151, Ghaiyah
Al-Maraam: Jilid 2 halaman 120 dan Jilid 6 halaman 179, Bihar Al-Anwar: Jilid
22 halaman 387, dan lain-lain.
[48]
- Sheikh Kulayni meriwayatkan: dari Zaraarah, dari Abi Jafar (as) pada mengatakan
Firman Yang Maha Tinggi:
﴿لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَن طَبَقٍ﴾ - sesungguhnya kamu melalui tingkat demi tingkat (dia berkata: (Wahai Zaraarah, atau tidak melalui
umat ini selepas Nabinya tingkat demi tingkat dalam perintah Si Fulan, Si Fulan
dan Si Fulan ) [84:19] Al-Kafi: Jilid 1 halaman 415.
[49]
- diriwayatkan Al-Kulayni dan Al-Shafar: Dari Abi Basir, dari Abi Ja’far (as)
bahawa dia membaca ayat ini:
﴿بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ
الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾
Sebenarnya,
Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi
ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang
zalim. [29:49] dan kemudian berkata: (“Wahai Aba Muhammad, dan demi Allah apa
yang Tuhan firmankan itu terhimpun dalam mushaf Al-Quran”, aku berkata:
Siapakah mereka ,aku jadi tebusan tuan? Dia berkata: Sesiapa pun boleh jadi
selain kami?”) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 214, Bashair al-Darajat: halaman 225, Wasail
al-Syiah Tab’ah Aali al-Bait (as): Jilid 27 halaman 180, Bihar Al-Anwar: Jilid
23 halaman 201. Dan dari Jabir berkata: Aku mendengar Abu Jafar (as) berkata: (tidak
seorangpun yang mengatakan bahawa pengumpulan Al-Qur'an semuanya sepertimana ia
diturunkan Allah melainkan pendusta, dan tidak mengumpulnya dan tidak memeliharanya
(hafidzahu) sebagaimana yang diturunkan Allah kecuali Ali bin Abi Talib dan
para Imam selepasnya ) Bashair al-Darajat: halaman 213, Bihar Al-Anwar beliau
Jilid 89 halaman 88.
[50]
- Surah Fushilat: 42.
[51]
– Al-Suyuthi menyebut dalam kitab Al-Itqan Fi ‘Ulum Al-Quran: dari Al-Diyar Fi
Fawaidah, diriwayatkan dari, Ibrahim ibn Yasar, dari Sufian bin ‘Aiyinah, dari
Al-Zahri, dari ‘Ubaid, dari Zaid ibn Tsabit berkata: “Nabi (sawas) tidak menyimpan
Quran dan mengumpul pada sesuatu. Berkata Al-Khithabi” “Sesungguhnya (baginda
(saw)) tidak mengumpul Al-Quran dalam Mushaf (lembaran-lembaran) Oleh kerana memerhati
para penulis menyalin sebahagian hukum-hukumnya atau bacaannya itu, dan setelah
terhenti turunnya dengan kewafatan baginda diilhamkan Allah kepada Khalifah Ar-Rasyidin
memenuhi janji ikhlas dan memastikan keelamatkan umat ini, telah bermula di
tangan penguasa Al-Shiddiq dengan kerjasama (mesyuarat) ‘Umar. Jilid 1 halaman 160.
Dan
di dalam kitab yang sama: dari Ibn Asytah dalam Al-Mashahif dari Al-Laits bin
Saad berkata: “Yang pertama mengumpul al-Quran Abu Bakar dan ditulis oleh Zaid
- dan orang-orang telah datang kepada Zaid bin Tsabit - tidak ditulis ayat melainkan
dengan kesaksian keadilan, dan akhir Surah Barraah tidak dapat (ditulis) hanya
dengan Abi Khuzaimah binTsabit. Beliau berkata: “Untuk menulisnya maka
Rasulullah Allah (saw) melantik saksinya, dengan kesaksian dua lelaki untuk penulisan.
Dan ‘Umar sampai pada ayat rajam tidak metuliskannya kerana dia seorang diri. Jilid
1 halaman 163.
Dan
Riwayat Al-Bukhari: Dari Zaid bin Tsabit (ra), dia berkata: Abu Bakar menghantar
(tentera) untuk memerangi penduduk Al-Yamamah, apabila ‘Umar bin al-Khattab
bersamanya, telah berkata Abu Bakar (ra): “bahawa Umar datang kepadaku,” dan
berkata: “sesungguhnya pembunuhan telah memanas di kalangan penduduk Yamamah
yaitu terhadap para pembaca Al-Qur’an dari kalangan kaum muslimin dan aku
khawatir kalau pembunuhan terhadap para pembaca Al Qur’an itu akan memanas di
berbagai tempat sehingga akan banyak Al Qur’an yang hilang tanpa, dan
aku melihat bahawa perintah itu untuk mengumpul Al-Quran,” aku berkata kepada ‘Umar:
““Bagaimana aku melakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Rasul Shallallahu
‘alaihi wa sallam?” Maka Umar menjawab, “Demi Allah itu suatu hal yang baik“.
Beliau selalu mengulangi hal itu hingga Allah melapangkan dadanya. Abu Bakar
terus memanggil Zaid bin Tsabit lalu berkata sambil didengar oleh Umar,
“Sesungguhnya kamu seorang pemuda yang berakal dan kami tidak mensyakimu. Kamu
juga sering menulis wahyu daripada Rasulullah s.a.w..Carilah dan kumpullah
ayat-ayat al-Quran.” maka Zaid berkata, “Demi Allah aku telah terbebani untuk
memindah gunung ke satu gunung lainnya, bagaimana aku melakukan suatu hal yang
Rasul SAW tidak melakukannya?” Maka Abu bakar menjawab, “Demi Allah itu suatu
hal yang baik“. Abu Bakar terus mengulangi hal itu hingga Allah melapangkan
dadaku sebgaimana Allah telah melapangkan dada Umar dan Abu Bakar (ra)“.
“Akupun bergegas mencari al-Quran dan mengumpulnya daripada pelepah kurma,
batu-bata dan dada manusia.
Sehingga
akau sampai Surah Taubah bersama Abi Khuzaimah Al-Ansari Aku tidak temui selain
[لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حتى
خاتمة براءة] [Surah
Taubah 9:128]
Mushaf
yang terkumpul itu berada dalam tangan Abu Bakar sehingga beliau wafat. Kemudian
dipegang oleh Umar sepanjang hayatnya. Kemudian dipegang oleh Hafsah (ra).” Sahih
Bukhari: Jilid 6 halaman 98, dan lihat Fath al-Baari oleh Ibnu Hajar: Jilid 9
halaman 13 Bab Jama’ Al-Quran, diterangkan dalam Tafsir Al-Quran oleh Al-Khoie,
Al-Quran Fi Al-Islam dan Tafsir Al-Mizan: Jilid 12 oleh Al-Thabathabaei,
penyelidikan dalam sejarah Al-Quran dan Ilmu-ilmunya oleh Mir Muhammadi Zurandiy,
Tadwin al-Quran oleh Kuraaniy, dan lain-lain.
[52]
- Bashair al-Darajat: halaman 213, Al-Mustadrak Al-Wasail: Jilid 4 halaman 226,
Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 88, Ushul Al-Kafi Jilid 2 halaman 633.
[53]
- Riwayat Sheikh Shaduq dalam Al-Amali: dari Abi Abdillah al-Sadiq (as), beliau
berkata: (Adalah Iblis ( laknat Allah) menembusi Langit Ketujuh, dan apabila
dilahirkan Isa (as) dia terhijab tiga Lelangit, dan ia menembusi empat Lelangit,
dan apabila Rasulullah (sawas) dilahirkan dia terhijab kesemua tujuh-tujuh
Lelangit, dan dilontarkan Syaitan dengan bintang-bintang, berkata Quraish: “Inilah
berlakunya As-Saah yang kita dengar ahli Kitab menyebutkannya,” dan berkata ‘Amr
bin Umaiyyah, “Dan adalah Azjar golongan jahiliah: Melihat bintang petunjuk
kepada mereka, untuk mengetahui musim-musim bagi mereka, musim sejuk dan musim
panas jika berlaku pergerakan musnahlah segala-galanya, walaupun ia terbukti dengan
lontaran (pergerakan) itu sesuatu yang lain berlaku. berhala menjadi berubah semuanya
pada pagi kelahiran Rasulullah (sawas) jatuh dari tempatnya dalam keadaan
bersujud (mukanya) tersembam di lantai, Ketika malam kelahiran Rasulullah (sawas)
bergoncang istana Kisra (Raja Parsi) dan gugur daripadanya empat belas anjung
serta padam api yang disembah oleh penganut Majusi Negeri Parsi yang mana tidak
pernah padam sebelumnya sejak seribu tahun dan kering Tasik Sawah (Tasik Sava sebuah
tempat di negeri Parsi), di mana seorang Pendita Majusi yang bijaksana bermimpi
unta-unta yang tidak ditunggangi, diekori belakangnya oleh kuda-kuda arab
merentasi sungai Dajlah dan bertebaran keseluruh pelusuk negerinya.
Penyebaran
cahaya di waktu malam dari Hijaz sebelum itu sudah memancar sehingga sampai ke
Timur, telah meninggalkan tempat tidur rahsia untuk raja raja-raja di dunia
tetapi telah menjadi tertinggi, dan Raja Mukharsa tidak bercakap hari itu , Dan
meraih bendera para pendeta, dan pahlawan pesona ahli-ahli sihir, Tidak akan
ada lagi Pendeta Arab, kerana ditutup dari pemiliknya, dan bagaimana agungnya Arab Quraish, dan
dinamakan (keluarga) Aal Allah Azza Wa Jalla).
Berkata
Abu Abdillah al-Shadiq (as): (Sesungguhnya dinamakan (keluarga) Aali Allah Azza Wa Jalla kerana mereka berada
dalam Bait Allah Al-Haram Berkata Aminah: “Anak aku demi Allah jatuh menelekuk
ke tanah dengan tangannya, kemudian mengangkat kepala ke langit melihatnya,
dan
kemudian cahaya aku bersinar, menyinari segala-galanya, aku dengar dalam cahaya
itu dengan berkata berkata: Bahawa kamu dilahirkan penghulu manusia namakanlah
Muhammad, dan aku membawa Abdul Mutallab melihatnya telah memahami apa yang dikatakan
ibunya, dia pergi dan meletakkannya di pangkuannya, dan kemudian berkata:
الحمد لله
الذي أعطاني هذا الغلام الطيب الأردان
قد ساد في المهد على الغلمان
قد ساد في المهد على الغلمان
Segala
puji bagi Allah yang mengurniakan kepada ku - Anak lelaki yang baik akhlaknya
dan sifatny a- Kebaikannya itu telah mengatasi anak-anak seluruh alam.
dia
mempersona rukun-rukun Ka'bah, Dan katanya dalam syair. Katanya, beliau
menjerit Iblis (laknahu Allah) dalam keiblisannya, mereka berkumpul
bersama-sama beliau, mereka berkata: “Apa yang ditakutkan Ya Tuan Kami? Beliau
berkata kepada mereka: “Celakalah kamu, telah ingkar langit dan bumi padaku sejak
malam, telah terjadi di bumi kejadian agung sejak diangkat Isa Ibn Mariam, Keluarlah
dan lihatlah apa peristiwa yang telah berlaku ini, Setelah porak peranda berkumpul
semula, mereka berkata: Apa yang kita dapat?, Iblis berkata, aku dalam perkara ini.
akan berkubang di dunia, terus sehingga berakhir ke al-Haram, dan tempat
(al-Haram) terdapat lindungan penuh malaikat yang keluar masuk, maka mereka menjeritnya
kembali, dan kemudian bertukar menjadi seperti - burung – terbang memasuki Hira,
Jibril berkata kepadanya: “di belakang kamu, Allah Laknat kamu. Dia berkata
kepadanya: “Satu pertanyaan wahai Jibril, apakah peristiwa yang telah berlaku
sejak malam di bumi?” Jibril menjawab: “Kelahiran Muhammad (sawas). Dia berkata
kepada Jibril: Bolehkah aku cuba nasib? Jibril berkata: “Tidak.” Dia berkata
lagi: Ummatnya? Jibril berkata: “Ya.” Dia pun berkata: “Setuju.” ) Amaliy Al-Sheikh
Al-Shaduq: halaman 360.
[54]
- lihat Al-Kafi, Halabi: halaman 76, Al-Iqtishad Al-Sheikh Thusi: halaman 179, Bihar
Al-Anwar: Jilid 17 halaman 363 Babmukjizat Nabi (sawas), Sahih Bukhari Jilid 4
halaman 186.
[55]
- Surah Ar-Ra’d: 31.
[56]
- Riwayat Sheikh Kulayni: dari Muawiyah bin Ammar, Abi Abdillah (as) berkata: (Jika
membaca al-Fatihah tujuh puluh kali ke atas mayat dan kemudian menerima Roh ia
adalah sesuatu yang ajaib) cukup: Jilid 2 halaman 623, Al-Dakwah, Al-Qutthb Al-Din
Al-Ruwandi: halaman 188.
[57]
- Riwayat Sheikh Nu’mani dalam Al-Ghaibah: Dari Abdullah bin Hamad al-Ansari, dari
Muhammad bin Ja'far bin Muhammad, daripada bapanya (as), beliau berkata: (Jika bangkit
al-Qaim diutus di daerah di bumi di setiap daerah seorang lelaki berkata: “Janji
diberi padamu, apabila kata atas kamu suatu perintah yang tidak difahami dan
tidak diketahui ketentuannya, maka lihatlah apa yang diberi dan kerja kamu,”
beliau berkata, “Hantar tentera ke Konstantinopel, jika sampai ke Teluk, tulis sesuatu
kepada mereka, dan berjalanlah di atas air, jika melihat mereka itu akan Rom,
maka berjalanlah di atas air,” mereka berkata, “Itulah sahabat (orang) yang
berjalan di atas air, bagaimana pula? Apabila terbuka kepada mereka pintu-pintu
bandar, masuklah, hukumlah menurut apa yang mereka kehendaki.”) Kitab Ghaibah Al-Nu’mani:
halaman 334, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 365, Ilzam Al-Nashib Fi Itsbat
AL-Hujjah Al-Ghaib: Jilid 3 halaman 251, Mukiyal Al-Makarim: Jilid 1 halaman 130.
[58]
- Surah Al-Isra: 88.
[59]
- Surah Al-Baqarah: 255.
[60]
- yang disebut dalam jalan yang lurus: Berkata Ibn Syahri Asyub: Aku mendengar
perbualannya (as) bersama Ibn Abbas mengenai Ba - ب pada
Bismillah hingga hampir subuh dan berkata: (jika malam kita panjang perbualan kita
panjang) Al-Shirath Al-Mustaqim oleh Ali bin Yunus Al-‘Aamiliy: Jilid 1 halaman
219.
[61]
- Surah Al-Maidah: 82-83.
[62]
- Surah Al-Fatir: 22.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan