Kebaktian
Bagi
memikul Kalimah لا إله إلا الله - Tiada Tuhan Selain Allah...
Kepada
mereka yang telah menggerakkan keranda mereka dan berarak menuju Allah...
Kepada
para nabi, Rasul-rasul dan Imam-imam...
Saudara
saudari yang dimuliakan,
Panduan
yang serba kurang ini adalah panduan kesejahteraan dan membimbing saudara
dengan beberapa gabungan.
Dikatakan
hatinya penuh dengan Tauhid dan penyerahan saudara pada Allah
Apabila
kita lihat orang-orang tua dan keluarga kita ditimpa bahaya bersedekahlah
kepada kami, sesungguhnya Allah memberi balasan kepada orang-orang yang
bersedekah
Ahmad
Al-Hassan
27
Syawal, 1421. H
Muqaddimah
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih
Segala
puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam, berfirman
﴿وَمَا
يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ
وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ * إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ *
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَنَذِيراً وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا
خَلا فِيهَا نَذِيرٌ * وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ
الْمُنِيرِ ﴾
{Dan
tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati.
Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan
kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang didalam kubur dapat
mendengar.* Kamu tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan.* Sesungguhnya
Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan
sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan didatangkan
kepada mereka rasul mereka dengan keterangan.* Dan jika mereka mendustakan
kamu, maka sesungguhnya orang-orang yang sebelum mereka telah mendustakan;
kepada mereka telah datang rasul-rasulnya dengan membawa mukjizat yang nyata,
zubur, dan kitab yang memberi penjelasan yang sempurna.} – [S. Al-Fatir
35:22-25]
Dan
selawat Allah ke atas nabi-nabi dan rasul-rasul dan ke atas penamat utusan bagi
rahmat bagi sekalian alam, dan ke atas keluarganya yang dekat dan diberkati,
dan ke atas penamat yang akan diutus, akibat sengsara kepada orang-orang kafir.
Dibentangkan
dalam bahagian pertama perbahasan ini ialah: melihat menerusi kisah-kisah para
nabi dan Rasul dan umat dahulu kala sehingga kepada keadaan umat Islam pada
masa kini dan sebelum kemunculan Imam Mahdi (as). Ia juga merupakan satu seruan
(dakwah) pengislahan atau perbaikan dan mengkaji semula perjalanannya, terutama
mereka yang mendakwa memberikan contoh (mewakili) Imam Mahdi (as). Ia adalah
dakwah kepada persediaan untuk mendokong (لنصرة) Imam Mahdi (as) dan mengelakkan pemberhentian terhadapnya,
sama ada oleh penzalim (taghut) seperti As-Sufyani, atau ulamak us-suuk (jahat)
seperti Samiri. Yang dijangkakan akan melakukan sesuatu yang jauh daripada
kelembutan dan belas kasihan Dia berfirman:
﴿فَبِمَا
رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ
لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ
فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
الْمُتَوَكِّلِينَ﴾
[Maka
disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka.
Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan
diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi
mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila
kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya
Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.} [Aali Imran 3:159].
Malah,
hari ini Islam dihina, ia sesuatu yang pahit, dan ia perlukan pembaharuan (pengislahan)
ini mesti ditangani oleh orang-orang mukmin. Ia adalah tabi’ei (fitrah) yang
akan memerlukan pengorbanan dalam barisan pergerakan dengan pendekatan yang
mulia ini, persis seperti berjalan di atas bara api.
Telah
diriwayatkan daripada Imam al-Baqir (as), beliau berkata: “Rasulullah (sawas)
pada satu hari bersama sekumpulan para sahabat dan baginda bersabda: “Ya Allah
bagi saudaraku dua kali,” Berkata para sahabat di sekelilingnya:. “Bukankah
kami saudara-saudara engkau, Wahai Rasul Allah?” baginda bersabda: “Tidak, kamu
adalah sahabat-sahabatku dan saudaraku adalah kaum di akhir zaman, beriman,
tanpa melihatku, bahawa Allah telah mengenalkan nama-nama mereka kepadaku dan
nama-nama bapa-bapa mereka sebelum mereka keluar dari sulbi-sulbi bapa mereka dan
di dalam rahim ibu-ibu mereka, Bagi kebanyakan daripada mereka yang lain
daripada agamanya dari pembubutan pohon berduri - yang tiada duri - pada waktu
malam gelap, atau seperti orang yang memegang arang (pohon) hakiki,”[8],
mereka adalah lampu-lampu (yang menerangi) kegelapan yang Allah pancarkan
kepada mereka dari segala fitnah yang menerangi kegelapan/kezaliman) [9].
Adalah
sukar untuk berdepan dengan penzalim (taghut) dan ulamak Suuk Al-Samiriyah,
menentang dan memerangi mereka dan membebaskan tangan kamu dari batu yang
melekat padanya untuk membebaskan diri kamu, dan ia tidak dapat dibantu dan
ditolong.
Di
tangan mereka ada senjata, kereta kebal, peluru berpandu dan penyiaran media
yang besar, dan nama-nama digemakan dengan menghabiskan banyak wang untuknya
melingkari kesucian palsu, Dan banyak wang yang mengalir atas pengabdian
(sembahan) kepada mereka selain Allah untuk menabal dan memperkenal dan
menaikan nama pemimpin-pemimpin dan ulamak mereka.
Tetapi
bagi saya dan saudara-saudara yang beriman ada Musa dan Harun sebagai suri
teladan, apabila menewaskan Firaun dan Haman serta Qarun, Samiri dan Bal’am bin
Ba’ura (laknahu Allah) zahirnya berpakaian orang alim, ahli ibadah dan ahli
pertapa.
Bagi
kita ada Nabi Isa (as) yang berhadapan dengan Kaisar dan Pilatus, tentera Rom
dan ulamak Bani Israil yang sesat sebagai suri teladan. Bagi kita ada Muhammad
(sawas) yang berhadapan dengan penzalim (taghut) dan ulamak Suuk sebagai suri
teladan. Dan kita ada Aali (Keluarga) Muhammad (as) yang berhadapan dengan
penzalim (taghut) Bani Umayyah dan Bani Abbasiyyah dan ulamak Suuk Al-Samiriyah
umat ini untuk dijadikan suri teladan.
“Dan
Demi Allah bukankah Allah telah menulis ke atas orang beriman untuk menolak
kemungkaran, bukankah telah diberikan banyak tentang hakikat hati yang dipenuhi
dengan nanah, sama bagi pemerintah perosak atau ulamak perosak yang jahat,”
﴿لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ
مِنْهُمْ فِرَاراً وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً ﴾
{Jika
kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan
melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan terhadap
mereka.} [S Al-Kahfi 18:18]
-
untuk membuang tali yang telah terbiasa, dan setelah kamu pilih pendekatan
berdarah ini dengan beribu-ribu penulis bersenjata, dengan semua jenis senjata
dan kelengkapan tentera dan media yang ada di tangan tidak lain melainkan akan
berkata
﴿ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ ﴾
{
"bahwasanya aku ini adalah orang yang dikalahkan, oleh sebab itu
menangkanlah (aku)"} ( [S.Al-Qamar 54:10].
Wahai
saudara yang dikasihi, sesungguhnya pada saya apabila memikirkan tentang wasiat
panjang Amirul Mukminin (as) dan datuknya mengatakan: (Dan Demi Allah, apa yang
mengejutkan ku dari kematian dan tibanya kebencian, dan tidak mengkaji
keingkarannya, dan tidak berlaku selain sehampir riwayatnya [12],
dan yang mencari akan mendapati, Dan apa jua yang ada di sisi Allah adalah
lebih baik bagi orang-orang yang berbakti . [13].
Dan
mendapati bahawa orang yang berakal dan faham, ketaatan untuk Allah, kematian
lebih disukainya daripada kehidupan. Dan apa jua yang ada di sisi Allah adalah
lebih baik bagi orang-orang yang berbakti . Allah menjadikan saya Si hina
yang miskin dari yang berkubang di tanah dan menjejaknya, dan sesiapa yang
mengikut jalan yang lurus telah mengikuti jalanNya. Dan bahawa aku merenung
jauh keadaan Anbiak, Aulia, Aushiak dan hamba-hamba Allah yang ikhlas di dalam
Al-Quran dan sirah kehidupan mereka, walaupuh nenek moyang mereka pemilik
kesombongan dan mudah sesat, mereka enggan memilih ketaatan dan tunduk kepada
taghut itu, bahkan saya mendapati mereka dibunuh dan digergaji dan disalibkan
tanpa maruah dan kemuliaan, tanpa masa penundukan atau sanjungan atau kerukunan
bagi penzalim.
Saya
mendapati Ibrahim (as) membawa kapak dan memecahkan berhala, dan tidak
mempedulikan apa yang akan dilakukan oleh penzalim (taghut) dan ulamak jahat,
walaupun dihumbankan ke dalam api.
Dan
mendapati Yahya (as) menjerit di hadapan Herodus: “Kamu Zalim,” sehingga
terpenggal kepalanya.
Dan
mendapati Al-Hussein (as) menyeru terhadap Yazid (laknahu Allah): “Kamu kafir,”
sehingga dibunuh keluarganya dan anak-anak bapa saudaranya dan
saudara-saudaranya dan anak-anaknya, dan menjalani kerukunan orang-orang zalim
sehingga membunuhnya, dan diangkat kepalanya di hujung lembing dan ditawan
isteri-isterinya. Maka dia menolong Allah dengan menolong agama Allah di
bumiNya.
Dan
mendapati Musa Bin Jaafar (as) menyeru terhadap penzalim Bani
Abbasiyah,Al-Mahdi, Al-Hadi, Al-Rashid dan Al-Dhaalin (yang sesat): “Kamu
kafir,” sehingga mereka membawanya dari satu penjara ke satu penjara, dan satu
bencana ke satu bencana, tidak sekali-kali tunduk dan menyerah sehingga dibunuh
Al-Rashid (laknat Allah) dalam penjara dengan racun.
Dan
mendapati Musa bin Imran (as) menegur Firaun (laknat Allah) dan angkatan
tentera dengan kelengkapan senjata terbaru pada masa itu, dan tidak ada senjata
bersamanya (Musa) selain tongkat, yang dikehendaki Allah, yang dijadikannya
satu ayat dari ayat-ayatNya.
Dan
mendapati Amirul Mukminin (as) luka-luka yang tebal di Uhud, tetapi sudah tentu
tidak ada pertambahan melainkan dalam keyakinan agama Allah, meningkatkan
kekuatan pada tubuhnya boleh merebahkan kaum Quraisy.
Dan
mendapati Habibullah Muhammad (sawas) selepas luka-luka yang tebal, dan
memecahkan gigi serinya di dalam Perang Uhud, kembali awal pagi dari bertempur
dengan musyirkin mengumpulkan semula para sahabatnya, kebanyakan mereka cedera,
menyandarkan pedang dan lembing mereka, Allah merahmati pengalaman mereka dan
mencampakkan ketakutan di kalangan orang-orang musyrik yang berpatah balik dan
berundur selepas itu mereka mengambil keputusan untuk menghapuskan Nabi (sawas)
dan para sahabat, Maka baginda menerima pertolongan Allah tanpa sebarang
pertarungan.
Kemudian
saya melihat keadaan kita hari ini dan mendapati penzalim (taghut) yang
menguasai umat ini, tiada yang tinggal di sisi agama, selain namanya, dan
tulisan Al-Quran, dan apalah yang tinggal dengan keadaan ini, sedangkan baginda
disambut dengan hinaan dan dilemparkan dengan najis, hampir seperti syaitan
yang direjam, demi mematuhi perintah ahli sihir, tukang tilik (laknat Allah dan
Kehinaan mereka), tetapi umat Islam dan para ulamak mendiamkan diri,
seolah-olah ada burung di atas kepala mereka. Seolah-olah Al-Quran tidak
berkaitan dengan mereka sedikit pun. [14].
Celakalah
kamu, wahai yang diam membisu. Ia adalah sebuah Kitab yang tidak boleh disentuh
melainkan orang yang suci. Ia adalah salah satu daripada dua (Tsaqalain),
bagaimana kamu boleh menyalahi (menentang) Rasulullah, Bagaimana kamu
boleh menjadi orang yang menajiskan darah sendiri secara tersembunyi, adakah
takutkan kematian atau dibunuh?! Maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan
hidup melainkan sedikit masa sahaja. Atau adakah kamu mengatakan taqiyah, sedangkan
Yahya bin Zakaria (as) terbunuh dan dipancung kepalanya untuk sesuatu yang
kurang daripada ini, untuk lebih berat dari Muharram [15].
Kamu,
wahai ulamak Islam, wahai yang mendakwa pewaris (wakil) Nabi-nabi, apa yang
tinggal selepas memandang rendah Kitab Allah dan mengotorkannya?!
﴿ أَلَمْ تَرَ إِلَى
الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا
الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ
يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا
لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ
قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلا
تُظْلَمُونَ فَتِيلاً * أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ
كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ
مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ
قُل كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَكَادُونَ
يَفْقَهُونَ حَدِيثاً﴾
{ Tidakkah
engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad), akan orang-orang yang (pernah)
dikatakan kepada mereka: "Tahanlah tangan kamu, dan dirikanlah sembahyang
serta berikanlah zakat", kemudian apabila mereka diperintahkan berperang,
tiba-tiba sepuak di antara mereka merasa gerun kepada manusia sama seperti
mereka merasa gerun kepada (azab) Allah atau lebih gerun lagi. Lalu mereka
berkata: "Wahai Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan kami berperang?
Mengapa Engkau tidak biarkan kami hingga ke tempoh yang singkat?"
Katakanlah (wahai Muhammad): "Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia
ini adalah sedikit sahaja, dan hari akhirat itu lebih baik lagi bagi
orang-orang yang bertaqwa, dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit
pun".* Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu
berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh
kebaikan, mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau
pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari yang ada
padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan
bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan
kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan?.}[S. An-Nisa’ 4: 77-78].
Berkata
Isa (as): (Kamu adalah Ulamak us-suuk ganjaran kamu ambil, kerja (amalan) kamu
buang. Kamu minta kerja dari Majikan, dan kamu berkira-kira untuk keluar dari
dunia ini merayu ke dalam kegelapan kubur yang gelap dan sempit.) [17].
Sesungguhnya
mereka membuang Kitab bukan membawanya dan melupakannya bukan memeliharanya,
mereka mengingkarinya; oleh itu mereka akan mengetahui kelak. Mereka belajar
mantik, nahu dan mengajarkan tentang kajian dan pengajaran kitab Allah, dan
menguduskan (mengagung) mantik dari kitab Allah dan pengudusan:)
﴿وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي
اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾
Dan
berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan
Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai". [S.
Furqan 25: 30].
Apakah
alasan kamu nanti di hadapan Allah untuk ambil Kitab Allah dengan taqiyah?!
Jika kamu berada di Karbala untuk berhenti dihadapan tentera Omar bin Saad
(laknhu Allah) dan kamu membunuh Al-Hussein (as) dan dengan alasan bertaqiyah,
atau sekurang-kurangnya untuk berhenti mengenepikan pertempuran dan berperang,,
Dan beralasan dengan alasan hodoh ini, ya, mereka membunuh Hussein, mereka
mendakwa bahawa mereka adalah Syiah dan menjemput Al-Hussein (as) dan mendakwa
bahawa mereka akan menolongnya, dan apabila dia mendapati akan menolong
memeriksa barang-barangnya mereka membunuhnya dan menolong anak-anak dan
pembantu perempuan! Dan gagallah anak Fatimah (as) dari kehinaan dan niat jahat
dan sifat malu mereka, yang melibatkan jiwa-jiwa mereka. Jadi Jika kamu
mengecewakan Kitab Allah pada hari ini, maka tidak dapat dielakkan akan
dikecewakan esok anak Al-Hussein (as) Imam Mahdi (as).
بسم الله الرحمن الرحيم ﴿المر * تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي
أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا
يُؤْمِنُونَ﴾
Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih ) * Alif, Laam, Miim, Raa'. Ini ialah ayat-ayat
Kitab (Al-Quran); dan apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari
Tuhanmu adalah benar; tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman. [S.
Ar-Ra’d 13:1].
Jangan
percaya pada yang hak; kerana ia pahit. Jangan berjalan di jalan kebenaran,
kerana ada beberapa panca roba di dalamnya ketika menjalaninya, ramai di antara
mereka yang rosak kerananya, seolah-olah mereka tidak pernah mendengar ayat
ini:
﴿قُلْ لا يَسْتَوِي
الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا
اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون ﴾
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun
banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah
wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya. [S. Al-Maidah
5:100].
Ya,
dan mereka mendengar dan merahsiakannya, tetapi mereka seperti kata Amirul
Mukminin (as): “Manis dunia ini di mata mereka dan mereka suka perhiasannya “ [21].
Mereka bertemu bangkai yang nyata terus mereka makan, dan sama halnya pada
malam buta, penglihatan pun buta [22].
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ
الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ
بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لا يُبْصِرُونَ﴾
{Perbandingan
hal mereka samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi
sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya mereka, dan dibiarkannya
mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat} [S. Al-Baqarah 2:17]
Ya
seperti golongan yang munafik mereka di dalam dada Islam, menyalakan obor Islam
dengan Nabi (sawas), setelah menerima Islam orang munafik mencari dunia, Allah
telah mencabut agama mereka dan disenarai hitamkan
✡✡✡✡✡
-------------------------------
[6]
– S. Al-Fatir: 22-25.
[7]
– S. Aali Imran 3:159.
[8]
- Pohon Jamraha sangat panas dan kekal lama dan lambbat mati.
[9]
– Basha’ir ad-Darajat: halaman 104, Bihar al-Anuar jilid 52 halaman 124,
Mikiyal sl-Makarim: 1:00 c 346.
[10]
– S. Al-Kahfi 18:18.
[11]
– S. Al-Qamar 54:10.
[12]
– Riwayat yang hampir: “dikatakan mencari air pada waktu malam, tidak boleh
dikatakan bagi mereka yang mencari di siang hari.
[13]
- Nahj Al-Balaghah dengan ulasan Mohammed Abduh: Jilid 3:halaman 21.
[14]
– Dia (as) menunjukkan apa yang dilakukan penzalim Saddam Hussein pemerintah
Iraq (laknahu Allah dan pengikutnya), di mana beliau telah mengotorkan
Al-Quran, apabila dia dengan darah najisnya sendiri (sebagai dakwat) menulis
Al-Quran Al-Karim. Umat Islam tidak mempertahankan kesucian
Al-Quran,sebagaimana ulamak juga tidak mempertahankan kesucian Al-Quran
Al-Karim, yang Allah Taala jadikan pembimbing umat dan mewakili identiti
keIslaman mereka. Maka pemisahan tanggungjawab kerana takut kuncu-kuncu penzalim
jalan bercabang terkutuk, sama pada kedua-dua ulamak Syiah atau Sunni, seorang
pun daripada mereka tidak membantah atas kesalahan besar terhadap Al-Quran ini,
bahkan tidak mahu pula orang lain membantahnya! Tiada siapa berdiri untuk
mempertahankan Al-Quran, melainkan Syed Ahmad Al-Hassan (as).... dan ia
mengeluarkan satu kenyataan, bertarikh: 20 Jamadi Al-Awwal, 1425. H, membuat
ulamak us-Suuk yang kebanyakannya berselindung di sebalik dunia sedang menjauhi
Allah dan keredhaanNya, malah sesetengah daripada mereka juga mencadangkan
pengusiran beliau (as) dalam ‘Kitab Al-Jawab Al-Munir” bahagian 2 dalam
menjawab soalan tiga puluh bahagian al-Aka’id.
[15]
- Ibn Syahr Asyub dalam Al-Manaqib: dari Muqatil, dari Zainal Abidin (as), dari
bapanya Al-Hussein (as): “Bahawa seorang raja perempuan Bani Israel sungguh besar
hajatnya dan mahu mengahwinkan anak perempuannya dengan raja ini dan telah
menulis surat kepada Raja Yahya bin Zakaria yang menolaknya. Dan saya tahu
perempuan itu menghiasi anak perempuannya dan dihantar kepada Raja, ia pergi di
bawah kuasanya. Raja berkata kepada perempuan itu: “Apa hajat kamu?” kata:
perempuan itu, “Kepala Yahya bin Zakaria,” raja berkata: “Ya (adakah) niat dan
hajat selainnya?” perempuan itu berkata, “saya tidak mahu yang lain,” dan
adalah Raja jika ia suatu pembohongan akan diasingkan miliknya yang lebih baik
antara miliknya dan membunuh Yahya dari membunuhnya, dan kemudian dihantar
kepalanya (Yahya) dalam peti dari emas dan mengarahkan supaya ditanam, dan
Allah memberi kuasa kepada mereka peluang pertolongan, maka mereka mula
melemparkan bola api dan tiada apa yang tinggal, maka datang seorang perempuan
tua dari bandar, dia berkata: “Wahai raja, bahawa ini adalah sebuah bandar yang
tidak dibuka nabi-nabi, walau bagaimanapun, ia seperti yang tuanku buktikan.
Sehubungan itu, raja berkata: “Apa yang kamu tanya pada saya,” dia (perempuan
tua) berkata: “Dilemparkannya dengan niat jahat atas kesuciannya, maka dipecah-belahkan dan dimasukkan
dalamnya,” raja berkata: “Atasku seorang perempuan tua,” katanya kepada
perempuan tua: “Apakah hajat kamu?” katanya: “Di bandar darah mendidih, maka
saya akan membunuhnya sehingga selesai, dia membunuh tujuh puluh ribu termasuk
perumahan, Wahai anakku dan Wahai Ali! Demi Allah tidak tinggal (selamat) darah
sehingga diutus Mahdi Allah membunuh (menumpahkan) darah orang-orang munafik
yang kafir dan yang fasik, tujuh puluh ribu ) Manaqib Al Abi Talib: Jilid 3,
halaman 237.
[16] – S. An-Nisa’ 4: 77-78.
[17] - Bihar al-Anuar jilid 2 halaman 39, Muniah Al-Marid halaman 141, Sunan Ad-Darimi jilid 1 halaman103, Ad-Darr Al-Munir: jilid 2 halaman 29.
[18] – S. Furqan 25: 30.
[19] – S. Ar-Ra’d 13:1.
[20] – S. Al-Maidah 5:100.
[21] - Nahj menjelaskan Mohammed Abduh jilid 1 halaman 36.
[22] – Berkata Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as): (dihidupkan bangkai yang
nyata terus mereka makan, dan diistilahkan untuk cintanya, dan cinta adalah
sesuatu penglihatan di waktu malam buta dan penyakit hatinya, dia tidak melihat
dengan betul dan telinganya tidak mendengar dengan betul, dia telah melanggar
keinginan fikirannya dan dunia mematikan hatinya, dan oleh itu berpalinglah ia
dan mengabdi pada dirinya, dan bagi orang-orang yang di tangannya ada sesuatu,
di mana ia masih kekal di mana dia datang kembali dan menerimanya ataupun tidak
mahu ganjaran Allah yang diganjarkan, dan tidak mengambil pengajaran daripada
pengajarnya. ) Nahj menjelaskan Mohammed Abduh:.Jilid 1, halaman 211.
[23
] – S. Al-Baqarah 2:17.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan