بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih
تقديم
Pengantar
Ansar
Imam Mahdi (AS)
Bunyi
gemuruh dan laungan mesti dikumandang dengan seruan ilahi, bunyi runtuhan
bangunan, catatan amalan, mestilah berdasarkan seruan Allah, meruntuh dan bergerak
menentang kuasa-kuasa batil perlu menghancurkan (berhala) anak lembu (Al-‘Ijl);
Dan pergerakan seruan rahsia ansar Imam Mahdi (as) - yang aku maksudkan
pergerakan membantu Keluarga Muhammad dan Yamani mereka, Syed Ahmad Al-Hassan
(as) - yang memerlukan usaha untuk menghancurkan (berhala) anak lembu; demi
mengembalikan masyarakat ke jalan yang benar. Allah berfirman:
﴿فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ
وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ﴾
[Maka
sesiapa yang ingkar kepada Thaghut dan berimanlah kepada Allah, [S Al-Baqarah
2:256]
Hasil
usahanya (as) untuk menulis Kitab Al-‘Ijl (Anak Lembu) ini, dan kemudiannya
menjadi versi pertama Ansar Imam Mahdi (as), yang merupakan satu seruan untuk
dibentangkan kepada masyarakat yang menentang Muhammad dan Keluarga Muhammad
(as), adalah seorang lelaki yang telah menyeru mereka siang dan malam, secara
terbuka dan rahsia, walaupun mereka menolaknya.
Naskah
ini telah diterbitkan oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as) untuk kuliah dakwah rahsia
kepada pelajar Najaf al-asyraf (mulia); yang enggan dicetak oleh percetakan;
dapat diteruskan berkat usaha untuk menghancurkan bentuk-bentuk berhala anak
lembu, di mana sahaja, sama ada pada pemerintah berakhlak Firaun atau ulamak
pengkhianat.
Pembaca
boleh mendapatkan pengetahuan yang hebat di dalam kitab ini - iaitu, jika Syed
Ahmad Al-Hassan (as) Utusan Imam Mahdi (as) - Melalui ayat yang beliau petik
yang terdapat pada akhir muqaddimah, seperti yang ditulis secara istimewa dan
diikuti dengan ayat Al-Quran al-Karim, beliau berkata:
“Aku
mohon pemeliharaan (diperkuat) Kerajaan Malakut, dan aku berpegang dengan
kudrat Jabarut dan aku diberi pertolongan kemuliaan Lahut, dan dari semua yang
kutakuti dan kubimbangkan, dan demi Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hasan,
Al-Hussein, Ali, Mohammad, Jaafar, Musa, Ali, Muhammad, Ali, Hasan dan Muhammad
(as), dan segala puji bagi Allah semata-mata).
بسم الله الرحمن الرحيم ﴿وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى
أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلا يَتَّقُونَ * قَالَ
رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ * وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلا يَنْطَلِقُ
لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ * وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ
يَقْتُلُونِ * قَالَ كَلَّا فَاذْهَبَا بِآياتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ﴾
Dengan
nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani)
{Dan
(ingatlah) ketika Tuhanmu menyeru Musa: "Datangilah kaum yang zalim itu,*
"kaum Fir'aun. Mengapa mereka tidak bertakwa?" * Berkata (Musa):
"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku takut mereka akan mendustakan aku. * Dan
(karenanya) sempitlah dadaku dan tidak lancar lidahku maka utuslah kepada
Harun. * Dan aku berdosa terhadap mereka, maka aku takut mereka akan
membunuhku". * Allah berfirman: "Jangan takut, maka pergilah kamu
berdua dengan membawa ayat-ayat Kami; sesungguhnya Kami bersamamu
mendengarkan,”} [S. Al-Syu’araa’ 26:10-15]
Wahai
orang yang mendakwa Wilayah (yang diperuntuk) bagi Ali ibn Abi Talib dan
anak-anaknya (as), apa yang kamu tahu tentang hak Ali bin Abi Talib?!
Adakah
dikaitkan dengan diri kamu dan lihatlah keterangan yang membantahnya kepada
selain kamu dari anak-anaknya secara umum?! Adakah orang-orang tertentu yang
dikemukakan oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as).
Lelaki
ini benar-benar tokoh besar, lihatlah hadits-hadits yang menerangkannya,
termasuk hadits Al-Ashbagh bin Nabatah bersama Amirul Mukminin (as), yang
sebenarnya, Ali adalah Ali yang menduduki peribadi ini sehingga diambil jiwanya,
dan berpusing di dalam fikirannya, didengarkan percakapannya dan fikirkan
dengan baik, kamu bertanggungjawab dengannya pada hari kiamat.
Al-Ashbagh
bin Nabatah berkata: Aku bertemu Amirul Mukminin Ali (as) dan pada suatu hari
aku dapati ada pemikir yang bergurau di dunia ini lalu aku berkata : “Wahai
Amirul Mukminin berguraulah di dunia ini, diinginkan juga dari kamu.”
Beliau berkata: “Tidak demi Allah, tidak
kuingin padanya sama ada di dunia atau pada Saah. tetapi kufikir pada kelahiran
dan zuhurnya dari ke sepuluh dan anakku, adalah Imam Mahdi, yang penuh dengan
keadilan dan kesaksamaan setelah dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan,
terjadi padanya ketidaktentuan dan keghaiban, disesatkan olehnya sesetengah
orang dan menjadi bimbingan pada yang lain,” Aku berkata, “Wahai Amirul
Mukminin, berapa lama ketidaktentuan dan keghaiban itu? Beliau berkata, “Enam
hari atau enam bulan atau enam tahun.” aku bertanya, “Sesusungguhnya ia hidup?
Beliau berkata : “Ya, kerana ia adalah makhluk,” aku berkata, “Sampaikah aku
zaman itu? Beliau berkata: di mana sahaja kamu, wahai Ashbagh dalam perkara
ini, mereka adalah pilihan umat ini dengan orang-orang yang berbakti dengan
beban ini.” Jadi aku berkata: “Kemudian apa yang terjadi selepas itu.” Beliau
berkata: ”Allah melakukan apa yang Dia kehendaki, maka bagiNya,, kehendak,
tujuan dan pengakhiran beliau ) [3]. Maka berfikirlah kembali
kewarasan kamu dan berfikir tentang bagaimana sesaat adalah lebih baik daripada
beribadah seribu tahun.
Di
manakah tujuan kamu, bahkan ke mana kamu akan pergi, bagaimana kamu esok di
pekarangan kehadiran Imam al-Mahdi (AS) dalam kebangkitan Kecil (kiamat kecil),
dan apakah jawapan kamu mengenainya? Bagaimana kamu di sisi al-Hasib al-Raqib
(yang mengira) pada kiamat besar, apakah hujah kamu?! Adakah kamu akan
mengatakan tidak belajar hadits Ahli Baitnya! Atau kamu mengatakan bahawa
mereka tidak menerangkan atau menyerunya! Atau bahawa dia tidak menyeru kepada
Kitab Allah dan Sunnah yang suci dari Ahli Baitnya (as)! Atau adakah kamu
berkata beliau tidak maklumkan sepenuhnya dan tidak memberitahu tentang
dirinya!
Apakah
alasan kamu apabila dia kembali kepada kamu dengan katanya pada hari itu: “Demi
Allah bukankah Allah telah menulis ke atas orang beriman untuk menolak
kemungkaran, bukankah telah diberikan banyak tentang hakikat hati yang dipenuhi
dengan nanah, sama dari pemerintah perosak atau ulamak perosak yang jahat,
﴿لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ
لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَاراً وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً﴾
{Jika
kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan
melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan terhadap
mereka.} [S Al-Kahfi 18:18]
-
untuk membuang tali yang telah terbiasa, dan setelah kamu pilih pendekatan
berdarah ini dengan beribu-ribu penulis bersenjata, dengan semua jenis senjata
dan kelengkapan tentera dan media.).
Ya,
Rasulullah (sawas) menyampaikan dengan Aushiaknya sehingga bangkitnya As-Saah,
tetapi ia perlu penelitian seperti apa yang dikatakan Syed yang mulia, di dalam
kitab ini: . (Nabi kita ini (sawas) tidak meninggalkan kepada orang-orang Islam
semasa hidupnya tanpa yang akan membimbing mereka kepada kepimpinan
selepas baginda, Aushiak dari anak-anaknya (sawas), di mana Allah Yang Maha
Suci memerintahnya berbuat demikian, Tetapi perlu diteliti kepada fitnah, dan
mesti diteliti fitnah Samiri, fitnah anak lembu (Al-‘Ijl).)
Kesimpulannya:
Kitab ini merupakan seruan secara umumnya kepada umat untuk kembali kepada
kewarasan dan berhati-hati dalam urusan kamu, dan Kembalilah kepada Kitab Allah
dan Sunnah nabi-Nya untuk menerima kewujudan kebahagiaan dan mati syahid
sepertimana pada zaman Nabi (sawas) kita Itu, dan seruan Firaun sezaman dari
pemerintah yang khianat dan ulamak berdosa tetapi malangnya, ramai yang
menganggap diri mereka adalah ulamak yang tidak begitu baik dalam mentafsir
Al-Quran al-Karim, pada apa yang diriwayatkan dari keluarga Muhammad (sawas).
Kita tidak membaca kecuali sedikit dari riwayat ma'sum (as) yang diringkaskan
dari sebahagian riwayat fakih yang kebanyakannya disediakan oleh ulamak
mereka sendiri.
Bapa
ilmu mantik (logik) dibangunkan oleh Aristotle beribu-ribu tahun yang lalu, dan
mungkin ada orang atheis yang mengetahuinya dari kita, atau dengan perbahasan
(debat) dan penipuan mantik (logik) dan lain-lain kebebasan yang tumbuh dari
ilmu atau ilmiah, dan tidak diceroboh kepada taraf berilmu yang membuang
masa?!! Adakah kita tidak diberitahu Rasulullah (sawas) apa yang bermaksud:
(bahawa manusia bertanggungjawab mengenai usianya ke mana dia
habiskan)
[5].
والحمد
لله أولاً وأخراً، وظاهراً وباطناً
Alhamdulillah
pada awal dan akhir, dan yang zahir dan yang batin
Ansar
yang bersedia berkhidmaat dan yang hina
Dhia’
Zaidi
edisi ini
Dengan
kebaikan (lutf) Allah dan penjagaannya terutama kepada yang mulia Syed Ahmad
Al-Hassan, washiy dan utusan Imam Mahdi (as) Bagi pihak diri saya kerana tugas
saya menyunting Kitab Al-Ijl (Anak Lembu) supaya kesilapan tipografi edisi
pertama yang terlalu banyak, dan kesilapan ini mengubah erti yang begitu banyak,
bahkan terdapat juga tempat-tempat di mana dipadam ayat Al-Quran, atau riwayat,
telah berkurangan pada versi cetakan sehingga garis atau beberapa baris
berbanding dengan versi tulisan.
Alhamdu
Lillah, syukurlah pembaikan telah dibuat sebanyak mungkin, dan saya berdoa
kepada Allah bahawa edisi ini terdapat sedikit kesilapan. Ia adalah perubahan bentuk
naskah buku, dari satu buku yang mengandungi dua bahagian, pada edisi pertama,
dan ia kini menjadi dua buah buku untuk setiap bahagian dalam naskah buku yang
berasingan, dan saya bermohon kepada Allah SWT untuk menerima kerja kami yang
sedikit ini, dan meminta Yang Maha Berkuasa untuk mengitsbatkan (mengesahkan)
kami bersama Utusan Imam al-Mahdi dan washiynya dan penggantinya (khalifahnya)
dan anaknya sehingga memungkinkan kita diitsbatkan (disahkan) di tangan Imam
(AS).
اللهم
عرفني نفسك فإنك إن لم تعرفني نفسك لم اعرف رسولك، اللهم عرفني رسولك فإنك إن لم
تعرفني رسولك لم أعرف حجتك، اللهم عرفني حجتك فإنك إن لم تعرفني حجتك ظللت عن ديني
(Ya
Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah
padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah makrifahkanlah (perkenalkan) aku
kepada RasulMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada RasulMu aku tidak
kenal HujjahMu, Ya Allah makrifahkanlah aku kepada HujjahMu kerana jika aku
tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku tidak dapat makrifah (mengenal)
agamaku).
﴿رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا
مَعَ الشَّاهِدِينَ﴾
{Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada apa yang telah
Engkau turunkan dan telah kami ikuti rasul, karena itu masukanlah kami ke dalam
golongan orang-orang yang menjadi saksi (tentang keesaan Allah)".}
[S. Al-Imran 3:53]
Syed
Saleh Al-Musawi
✡✡✡✡✡
-------------------------------
[1]- Al- Baqarah 2:256.
[2]- S. Al-Syu’araa’ 26:10-15.
[3]- Al-Kafi Jilid 1, Halaman 338.
[4]- S Al-Kahfi 18:18
[1]- Al- Baqarah 2:256.
[2]- S. Al-Syu’araa’ 26:10-15.
[3]- Al-Kafi Jilid 1, Halaman 338.
[4]- S Al-Kahfi 18:18
[5]- Amali Ash-Shaduq 93
Tiada ulasan:
Catat Ulasan