Kelima:
Membelakangkan Quran dan Sunnah
خامساً: الإعراض عن القرآن والسنة
Membelakangkan,
sama ada kurang belajar, kurang mentafsir dan kurang menghayati makna al-Qur'an
dan kurang (atau tidak) melihat (mencari) dalam al-Quran dan Sunnah Nabi dan
keluarga ma'sumnya (sawas). Tafsiran Al-Quran jauh dari riwayat ma'sumin (as)
dan penggunaan kaedah-kaedah tatabahasa dan falsafah tafsiran yang
kebanyakannya berbaur khilafiyah tidak pernah dan tidak akan bebas dari
percanggahan di dalamnya.
Adapun dengan
mentafsirkan Al-Quran mengikut pendirian dan hawa nafsu peribadi, kesemuanya
adalah percubaan untuk membawa Al-Quran secara sesuka hati, dan oleh kerana
dirinya menjadi penakut dan tunduk kepada penzalim, tidak didapatinya panggilan
Al-Quran untuk berjihad terhadap penguasa zalim bagi umat ini; tetapi mendapati
bahawa ketaatan mereka adalah wajib dan bertaqiyah tanpa sempadan
. Apa yang penting bagi mereka ialah untuk terus hidup, dan tidak ada yang tinggal
dengan Islam melainkan namanya!! Kerana tunduk kepada hawa nafsu tidak terjumpa
panggilan (seruan) dalam al-Quran untuk zuhud di dunia ini, tetapi dia dapat seruan
untuk memuaskan nafsu daripada kekayaan orang-orang Islam yang akan
menyempurnakannya, dan berkatalah mereka, “Siapakah yang (berani) mengharamkan
perhiasan Allah.” Tidak pula mengatakan Sesungguhnya banyak di antara
pendita-pendita dan ahli-ahli ugama
atau ulamak yang tidak beramal dan pembantu mereka untuk makan harta orang
ramai secara batil.
Tetapi
dia terus mengikut Iblis Imam orang-orang yang sombong tidak pula ia dapati
dalam Al-Quran seruan untuk merendah diri, bahkan dia dapat seruan untuk merendahkan
orang-orang beriman, dan menghina dan tidak menghormati mereka.
Oleh
itu, mereka membawa Al-Quran mengikut keinginan mereka sendiri, dan panduan
mengenai keinginan-keinginan, dan pendapat Quran:
كم
من قارئ للقرآن والقرآن يلعنه
(Berapa
ramai dari pembaca Quran tetapi Al-Quran melaknatnya ) [114] seperti riwayat mereka (as).
قال أمير المؤمنين (ع) في وصف حال القائم مع هذه الأمة وعلمائها عند
ظهوره: (يعطف الهوى على الهدى إذا عطفوا الهدى على الهوى، ويعطف الرأي على القران
إذا عطفوا القرآن على الرأي)
Amirul
Mukminin (as) dalam menyatakan keadaan Al-Qaim umat ini dan dan ulamak mereka
ketika dia bangkit -: (kemewahan (keinginan) memesong petunjuk, apabila
petunjuk terpesong oleh kemewahan (keinginan), pendapat memesong Al-Quran
apabila Al-Quran terpesong oleh pendapat) [115].
Berkata
Al-Shadiq (as): (akal manusia tidak jauh dari Al-Quran ) [116].
Beliau
(as) berkata: (sesiapa mentafsir menurut pendapatnya satu ayat dari kitab Allah
telah kafir.) [117].
Beliau
(as) berkata: (Tidak bertentangan (menentang) seorang lelaki dengan sebahagian dari
bahagian Al-Quran melainkan telah Kafir ) [118].
Beliau
(as) berkata:
المتشابه ما اشتبه على جاهله
(Al
Mutasyaabih (kesamaran) apa yang mutasyabihat adalah kejahilannya.) [119].
Abu
Ja’far (as) berkata: (Kami tetap teguh serta mendalam dalam bidang ilmu, kami
tahu takwilannya (tafsirannya.)) [120].
Berkata
Abu Abdillah (as): (ditafsirkan Al-Quran menurut pendapatnya, tidak merosakkan penggunaan,
kesilapan itu adalah satu dosa) ([ 121].
Kata
Abu Jafar al-Baqir (as) berkata dalam satu perbualan dengan Qatadah, Qatadah
telah terkhilaf dalam mentafsir ayat, beliau (as) berkata: (Celakalah Ya Qatadah,
Sesungguhnya Al-Quran tahu siapa yang membicarakannya ) [122].
Dan
berkata Amirul Mukminin (as): (Jangan sekali-kali mentafsir Al-Quran pada
pendapat kamu walaupun difahamkan dari ulamak – iaitu Imam-imam (as ) – sesungguhnya
Tuhan menurunkannya menyamai kata-kata manusia yang merupakan Kalam Allah dan tidak
boleh ditafsir (ditakwil) dan disamakan dengan kata-kata manusia, dan seperti
mana tiada sesuatu pun dari ciptaanNya menyerupai Dia, tidak sama perbuatanNya
Tabaraka wa Taala sesuatu perbuatan manusia, tidak akan sama sesuatu KalamNya dengan
kata-kata manusia, dan Kalam Allah Tabaraka wa Taala, adalah sifatNya, dan kata-kata
manusia perbuatan mereka , tidak sama Kalam Allah dengan kata-kata manusia yang
akan binasa dan sesat ) [123].
Dan
Imam Hussein (as) dalam kitabnya (surat) kepada peduduk Basrah, berkata: (Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengasih, Ada pun kemudiannya, tidaklah
merendah diri dan berbahas dalam Al-Quran tanpa ilmu, bahawa aku telah
mendengar datukku Rasulullah (sawas) bersabda: sesiapa yang membicarakan dari
al-Quran tanpa ilmu , maka hendaklah dia mengambil tempatnya di neraka ) [124].
Ia
bermaksud dengan ilmu dari Allah sebagaimana di sisi Al-Ma'sumin (as) atau yang
diambil dari mereka.
Dan
Imam Al-Ridha, dari bapanya, dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (Rasulullah
(sawas) bersabda, Allah Jalla Jalalah berfirman: Tidak beriman denganKu sesiapa
yang mentafsir dengan pendapatnya pada Kalam Ku, dan tidak mengenal Ku sesiapa
yang menyamakan Ku dengan ciptaanKu, dan (tidak mengenal) atas agamaKu sesiapa
yang mengamalkan qiyas (kias) dalam agamaKu) [125].
Rasulullah
(sawas) bersabda: (Sesungguhnya aku bimbang, umatku selepas ku atas tiga perkara;
iaitu yang mentakwil Al-Quran kepada selainnya, atau mengikut orang berilmu
(alim) yang tergelincir, atau berlumba-lumba kepada harta kekayaan mereka sehingga
melampau dan terpesona, dan aku akan terangkan kepadamu jalan keluar
daripadanya, dan adapun Al-Quran diketahui dengan Muhkamah dan diimani pada Mutasyabihat,
dan adapun orang berilmu (alim) dan berhati-hatilah, jangan mengikut
kesilapannya, dan adapun harta kekayaan disyukuri nikmatnya itu, dan tunaikan
haknya) [126].
Pentakwilan
Al-Quran atau tafsirannya tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah dan orang-orang
teguh serta mendalam ilmunya, dan mereka adalah Muhammad dan keluarga Muhammad
(sawas). Bahawa Al-Quran sendiri mengatakannya, ayat-ayat Mutasyabihat dijelaskan
dengan hadits-hadits mereka supaya diketahui atas sebabnya dan daripada mereka,
telah diriwayatkan dari mereka (as) tafsiran Al-Quran perlu dirujuk kepada hadits-hadits
mereka. Mereka (as) menuliskan laluan dan jalan yang lurus yang menerangkan
ayat-ayat Kitab Suci Al-Quran Al-Karim. Dengan mentafsirkannya atau menerangkannya,
bahawa tidak boleh mengambil ringan jalan itu supaya tidak tergelincir telapak
kakinya terjerumus ke dalam al-Jahim (neraka), bahkan jangan membuka
peluang untuk mentafsirkannya oleh diri yang tidak suci. Firman Yang Maha
Tinggi:
﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾
tidak
menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan. [Al-Waqi3ah 56:79] [127]).
Adapun
orang berilmu (alim) yang tergelincir; karena sesungguhnya dia telah sesat
dan menyesatkan pula umat yang mengikutnya, seperti mana Samiri menysesatkan
Bani Israel.
Adapun
untuk harta kekayaan, maka oleh kerana manusia yang kaya harta biasanya kurang
memandang (tawajjuhnya) kepada Allah untuk meminta keperluan (hajat-hajat)nya),
﴿كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ
رَآهُ اسْتَغْنَى﴾
Ketahuilah!
Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas, * karena dia melihat dirinya
serba cukup (kaya). [Al-3alaq 96:6-7] [128].
Tetapi
apabila menjadi fakir (serba kurang) dan menerima bala’ (ujian) biasanya akan
menyeru (berdoa) berpaling (bertawajjuhnya) kepada Allah dan rujuk kembali
kepadaNya .
Adapun
pengubatan (rawatan) yang disaring (penapisan), yang telah ditunjukkan
kepadanya oleh Al-Mushthafa (sawas), adalah sejauh mana imannya dengan ayat-ayat
Mutasyabihat Al-Quran, kerana sesungguhnya ia diturunkan Allah dan wajib ditafsir
(ditakwil) dengan merujuk kepada keluarga Muhammad (sawas). Ayat-ayat Mutasyabihat
Al-Kitab adalah Dalil-dalil Yang Agung iaitu dalil-dalil dari Imam-imam mereka
untuk umat ini, dan Mungkin kerana dianggarkan banyak hukum-hukum pada hari ini
dan tiada pengetahuan halal dan haram; memperkuat pernyataan betapa perlunya (berhajatkan)
Penutup Aushiak, Al-Mahdi (as) .
Bagi
para ulamak, asas pemikiran mereka dan hal keadaan mereka, oleh kerana mereka bukan
maksumin (tidak sempurna), dan mungkin pula mereka termasuk al-Samiri
dan imam-imam sesat. Dan kamu boleh bertaklid dan menjadi orang yang
buta kerana mengikuti orang yang menghalalkan yang haram dan mengharamkan
yang halal maka jadilah kamu penyembahnya dan tidak kepada Allah.
Mereka
(as) telah memberi amaran kepada ulamak yang tidak beramal yang sedang berusaha
menghancurkan hadits-hadits (riwayat) mereka (as) dan meninggalkan puncak hembusan
angin yang terpecah ([ 129].
Untuk
harta kekayaan, maka bersyukurlah atas nikmat, dan tunaikanlah hak-haknya,
iaitu: dengan bertawajjuh berpaling kepada Allah, dengan beribadah dan taat,
dan gunakan harta kekayaan ini untuk menyokong agama dan meninggikan Kalimah [لا إله إلاّ الله] Tiada Tuhan Selain Allah, dan selebihnya kepada yang fakir-fakir.
Ini
adalah penyelewengan yang paling penting (besar) kepada umat Islam dan pada
keseluruhannya. Ia adalah perkara biasa (tabi3i) untuk mempunyai sebahagian
daripadanya mungkin juga kesemuanya disebabkan oleh perbuatan khianat, yang
bermaksud untuk menyesatkan manusia. Ia adalah tabi’ei (fitrah) untuk menjadi
dari syaitan-syaitan manusia dan hamba-hamba kepada abdi Iblis, mungkin
sebahagian daripada imam-imam ini yang menyeru kepada api (neraka) dengan
sangkaan bahawa mereka berbuat yang sebaik-baiknya.
✡✡✡✡✡
---------------------------------
[114]
– Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 4 halaman 250 , Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 184,
pada: (رب
تال للقرآن والقرآن يلعنه).
[115]
- Nahj Al-Balaghah, Muhammad Abduh: Jilid 2 halaman 21 , Bihar Al-Anwar: Jilid 31halaman
549.
[116]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 18, Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 17 halaman
335 , Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 111.
[117]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 18, Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman 60 , Bihar
Al-Anwar Jilid 89 halaman 111.
[118]
– Tsawab Al-A3mal: halaman 280, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 390.
[119]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 12 , Bihar Al-Anwar: Jilid 66 halaman 93 ,
Mizan Al-7ikmah: Jilid 3 halaman 2534 .
[120]
– Bashair Al-Darajat: halaman 224, Al-Kafi: Jilid 1 halaman 213, dan
diriwayatkan daripada Al-Shadiq (as) . Dan juga Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman
179 dari (as) , Bihar Al-Anwar: Jilid 23 halaman 199.
[121]
- Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 17, Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 17 halaman
337, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 110.
[122]
– Al-Kafi: Jilid 8 halaman 312, Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman 185, Bihar
Al-Anwar: Jilid 24 halaman 238.
[123]
- Tauhid Al-Shaduq: halaman 265, Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 17 halaman 326,Bihar
Al-Anwar: Jilid 3 halaman 69 , Bihar Al-Anwar: Jilid 8 halaman 107.
[124]
– Tauhid Al-Shaduq: 50 , Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman 189 , Bihar Al-Anwar:
Jilid 3 halaman 223.
[125]
– 3amaliy Al-Shaduq: halaman 55, Wasa’il Syi3ah: Jilid 23 halaman 45, Al-I7tihijaj:
Jilid 2 halaman 191, Bihar Al-Anwar: Jilid 2 halaman 297.
[126]
– Al-Khishal Al-Shaduq: halaman 164 , Bihar Al-Anwar: Jilid 2 halaman 42, Mi3dan
Al-Jauhar, Al-Karajiki: halaman 31.
[127]
– Al-Waqi3ah: 79.
[128]
– Al-3alaq: 6-7.
[129]
- Mereka (as) menunjukkan apa yang diriwayatkan dari datuk mereka Amirul
Mukminin (as), diriwayatkan dari Sheikh al-Kulayni Amirul Mukminin (as), beliau
berkata:
(Bahawa
ciptaan yang paling dibenci Allah Azza wa Jalla adalah dua jenis
lelaki. Seorang
lelaki yang Allah telah membiarkan semua untuk dirinya sendiri dan dia
menyimpang dari jalan keadilan dan sangat tertarik ke arah kata-kata bidaah.
Dia
seolah-olah ahli dalam melaksanakan puasa dan solat tetapi adalah pemfitnah
untuk menipu manusia,
dia telah sesat dari hidayah kepada
orang
mengelirukan mereka yang mungkin mengikutinya dalam hidupnya dan selepas
kematiannya, dia
memikul dosa-dosa orang lain. dan menggadai dosanya sendiri.
Dan seorang
lagi (kedua)
yang mengumpul kejahilan orang yang jahil,
yang juga seorang tawanan kesamaran
fitnah,.orang-orang
yang dipanggil dan yang kelihatan
seperti seorang alim
tetapi beliau tidak sedemikian walaupun
untuk satu hari
satu malam. Yang
telah membuat satu usaha awal untuk memperbanyak,
yang
menunjukkan bahawa sedikit
adalah lebih baik daripada banyak
dan dengan cara ini dia telah
memadamkan
dirinya dengan air yang tercemar dan
telah menghargai
apa yang tidak berguna. Dia duduk di kalangan manusia
sebagai hakim untuk menjalankan tanggungjawab yang mengelirukan dan tidak
menentu kepada orang lain. Dia
juga boleh menentang keputusan hakim itu di hadapannya,
tiada siapa
yang boleh mengatakan
sama ada penghakimannya akan kekal sah atau hakim selepas dia akan mengubahnya
seperti yang telah dilakukan kepada penghakiman hakim-hakim sebelumnya.
Jika ia akan menghadapi salah satu masalah yang berat
dan sukar dia datang dengan satu timbunan pendapat peribadinya dan kemudian dia
membentuknya sebagai suatu penghakiman
yang jelas.
Malah, dirinya telah berpakaian dengan perkara
ragu-ragu seperti
sarang
labah-labah yang rapuh.
Dia tidak pasti jika dia telah melakukan perkara yang betul
atau yang salah. Dia tidak pertimbangkan kebenaran
bahawa di dalam masalah
yang tidak diketahui mempunyai ilmu
yang diperlukan
dan tidak melihat bahawa di sebalik pendapatnya terdapat aliran
mazhab.
Dia bandingkan suatu
perkara kepada perkara
yang lain tetapi bukan
perkara asal, tiada masalah
jika pendapatnya akan berubah menjadi satu pembohongan. Jika masalah
buntu (tidak
diketahui) kepadanya dia
menyembunyikannya
untuk menyembunyikan kejahilannya jadi orang ramai tidak akan berkata dia tidak
tahu. Dia kemudiannya
memutuskan dengan berani
dan itulah kunci
kepada bahaya, seorang penunggang keraguan, bingung dalam kejahilan dan tidak
pernah kesal oleh kekurangannya.
Tahap pengetahuannya tidak
pernah naik untuk mencapai keyakinan,
supaya dia akan mendapat manfaat. Dia mengeluarkan
Hadith
seperti menghembuskan
rumput kering. Warisan menangis kerananya,
darah-darah (hukuman pembunuhan) menjerit terhadapnya. Hubungan
perkahwinan yang sah diharamkan kerana penghakimannya dan yang menyalahi hukum
menjadi sah. Dia tidak
mempunyai keyakinan dalam masalah
penghakiman,
penghakimannya tidak
boleh dipercayai, dia
boleh melakukannya
tetapi tidak
layak, atas
apa yang mungkin telah dilakukannya
dalam kebanyakan perkara
yang didakwanya,
dia mempunyai pengetahuan yang benar.") Al-Kafi Jilid 1 halaman 55, telah
disebut (as) dalam perbahasan mencari bukti kepada keperluan untuk menghentikan
fatwa pada halaman 36 .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan