HENTIAN PERTAMA:
Pada
halaman (Ruhab) Al-Hussein (as) dan Serban Awan.
Mengapa pembunuhan Al-Hussein (as) adalah
tebusan korban!!
Salam ke atas Al-Hussein, Ahl Bait Al-Hussein, kaum
keluarga Al-Hussein dan sahabat-sahabat Al-Hussein. Jika tidak kerana mereka,
maka tiada lagi penyeru yang tinggal bagi menyeru kepada Hakimiyah Allah di
bumiNya dan bumi ini tidak pernah kosong walau seketika daripadanya (penyeru
yang menyeru kepada Hakimiyah Allah).
Pada malam kesepuluh Muharram Al-Haram, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) telah menyebutkan tentang datuknya yang syahid, dibunuh kehausan dan disembelih, yang tidak pernah luput dari ingatannya walau sehari, lalu berkata:
Pada malam ini, aku beritahu kamu tentang Imam Al-Hussein (as) sebagai kebaikan buat kamu:
Lihatlah kepada Hajar ketikamana dia meletakkan anaknya Ismail di tanah, setelah mendapati dirinya tidak mampu lagi menanggung anaknya daripada mati kehausan di kedua belah tangannya. Seterusnya melakukan sa'i di antara Shafa dan Marwah.
Adakah perlakuannya ini adalah perlakuan seorang ibu yang tidak keruan dan seolah-olah tidak berakal sebagaimana yang mereka katakan?
Atau adakah perlakuan Hajar ini menjadi sebab terbitnya air di sisi Ismail?
Sekiranya sa'i di antara Safa dan Marwah itu menyebabkan terbitnya air, jadi, mengapa perlakuan sa'i Hajar di antara dua bukit menjadi sebab menerbitkan air dengan qudrat Allah dan sekaligus menyelamatkan anaknya?
Pada hakikatnya, dua bukit ini sepertimana yang telah aku jelaskan sebelum ini [1] mewakili Fatimah dan Ali (alaihima s-salam), sa'i di antara keduanya bermaksud tawassul dengan kedua-dua mereka, zuriat kedua-dua mereka atau perolehan daripada kedua-dua mereka.
Sa'i yang dilakukan oleh Hajar menjadi sebab kurniaan Allah ke atasnya, dan Ismail ditebus dengan Al-Hussein (as).
Lihatlah, ini adalah tebusan yang pertama: tebusan daripada kehausan. Di mana Ismail (as) akan mati kehausan, tetapi ditebus dengan Al-Hussein (as) anak Ali dan Fatimah (alaihima s-salam), atau Sgafa dan Marwah yang Hajar lakukan sa'i di antara keduanya dan bertawassul dengan kedua mereka.
Tebusan kedua: tebusan daripada penyembelihan dan kamu sedia maklum tentangnya. Di mana Ismail juga ditebus dengan Al-Hussein (as) dan Allah menyebutkannya di dalam Al-Quran:
Pada malam kesepuluh Muharram Al-Haram, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) telah menyebutkan tentang datuknya yang syahid, dibunuh kehausan dan disembelih, yang tidak pernah luput dari ingatannya walau sehari, lalu berkata:
Pada malam ini, aku beritahu kamu tentang Imam Al-Hussein (as) sebagai kebaikan buat kamu:
Lihatlah kepada Hajar ketikamana dia meletakkan anaknya Ismail di tanah, setelah mendapati dirinya tidak mampu lagi menanggung anaknya daripada mati kehausan di kedua belah tangannya. Seterusnya melakukan sa'i di antara Shafa dan Marwah.
Adakah perlakuannya ini adalah perlakuan seorang ibu yang tidak keruan dan seolah-olah tidak berakal sebagaimana yang mereka katakan?
Atau adakah perlakuan Hajar ini menjadi sebab terbitnya air di sisi Ismail?
Sekiranya sa'i di antara Safa dan Marwah itu menyebabkan terbitnya air, jadi, mengapa perlakuan sa'i Hajar di antara dua bukit menjadi sebab menerbitkan air dengan qudrat Allah dan sekaligus menyelamatkan anaknya?
Pada hakikatnya, dua bukit ini sepertimana yang telah aku jelaskan sebelum ini [1] mewakili Fatimah dan Ali (alaihima s-salam), sa'i di antara keduanya bermaksud tawassul dengan kedua-dua mereka, zuriat kedua-dua mereka atau perolehan daripada kedua-dua mereka.
Sa'i yang dilakukan oleh Hajar menjadi sebab kurniaan Allah ke atasnya, dan Ismail ditebus dengan Al-Hussein (as).
Lihatlah, ini adalah tebusan yang pertama: tebusan daripada kehausan. Di mana Ismail (as) akan mati kehausan, tetapi ditebus dengan Al-Hussein (as) anak Ali dan Fatimah (alaihima s-salam), atau Sgafa dan Marwah yang Hajar lakukan sa'i di antara keduanya dan bertawassul dengan kedua mereka.
Tebusan kedua: tebusan daripada penyembelihan dan kamu sedia maklum tentangnya. Di mana Ismail juga ditebus dengan Al-Hussein (as) dan Allah menyebutkannya di dalam Al-Quran:
﴿وَفَدَيْنَاهُ
بِذِبْحٍ عَظِيمٍ﴾
"Dan Kami tebus anaknya
itu dengan satu sembelihan yang Agung." (As Saaffat 37: 107)
Dia (Ismail (as)) ditebus daripada kehausan serta
penyembelihan, dan disebabkan ini Al-Hussein (as) mati kehausan dan disembelih.
Tidak ada sesuatu yang sia-sia di dalam agama Allah atau di dalam kehidupan para anbiya (alaihima s-salam) sepertimana yang digambarkan oleh orang yang jahil akan hakikat bahawa pada pemikiran mereka Hajar telah bersa'i di antara Shafa dan Marwah disebabkan anaknya yang kehausan dan diambang maut, tanpa menjadikan sa'i ini mempunyai apa-apa makna?!!
Oleh itu, barangsiapa yang pergi haji dalam keadaan tidak memahami hakikat-hakikat ini dan apa yang dia perbuat, maka Allah menyifatkan hajinya adalah sepertimana tepukan dan siulan iaitu bersiul-siul (muka'an) dan bertepuk tangan (at tashdiah) sepenuhnya :
Tidak ada sesuatu yang sia-sia di dalam agama Allah atau di dalam kehidupan para anbiya (alaihima s-salam) sepertimana yang digambarkan oleh orang yang jahil akan hakikat bahawa pada pemikiran mereka Hajar telah bersa'i di antara Shafa dan Marwah disebabkan anaknya yang kehausan dan diambang maut, tanpa menjadikan sa'i ini mempunyai apa-apa makna?!!
Oleh itu, barangsiapa yang pergi haji dalam keadaan tidak memahami hakikat-hakikat ini dan apa yang dia perbuat, maka Allah menyifatkan hajinya adalah sepertimana tepukan dan siulan iaitu bersiul-siul (muka'an) dan bertepuk tangan (at tashdiah) sepenuhnya :
﴿وَمَا
كَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً ۚ فَذُوقُوا
الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ﴾
"Dan tiadalah sholat
mereka di sisi Baitullah itu melainkan bersiul-siul dan bertepuk tangan. Oleh
itu rasalah kamu akan azab seksa dengan sebab kekufuran kamu." (Al Anfaal
8: 35)
Sesungguhnya amalan yang kamu lakukannya dalam keadaan
kamu tidak memahami maknanya dan tidak mengetahui sesuatu apa pun daripadanya,
maka ianya tidak bernilai:
﴿أَمْ
تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ ۚ إِنْ
هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ ۖبَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا ٤٤﴾
"Atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya [dari binatang ternak itu]." (Al-Furqan 25: 44)
Demi Tuhan kamu, apakah beza binatang yang
berlari-lari di antara kedua bukit itu dan orang yang tidak memahami sesuatu
apa pun yang berlari-lari antara Shafa dan Marwah itu?
Perkara ini bukan hanya berlari-lari anak, berlari
laju atau bersa'i manusia di antara dua bukit, tetapi wajib memahami apa yang
dia lakukan dan kenapa ia dilakukan?
Pemergian ke kaabah, sa'i antara Safa dan Marwah....sehingga ke akhirnya daripada perbuatan-perbuatan haji, kesemuanya adalah berhubungkait dengan Ali, Al-Hussein dan Keluarga Muhammad (alaihimu s-salam).
Pemergian ke kaabah, sa'i antara Safa dan Marwah....sehingga ke akhirnya daripada perbuatan-perbuatan haji, kesemuanya adalah berhubungkait dengan Ali, Al-Hussein dan Keluarga Muhammad (alaihimu s-salam).
✡✡✡✡✡
Adakah Berulang Semula Apa Yang Berlaku
Kepada Hussein (as)
Perkara yang lama tersimpan, Dan berikut dibawakan Soalan
141 dari Kitab Al-Mutasyabihaat Jilid 4, oleh
Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as)
Apakah maksud firman Yang Maha Berkuasa:
﴿رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ﴾
{Tuhan yang memelihara kedua tempat terbit matahari dan Tuhan
yang memelihara kedua tempat terbenamnya.} [Surah Al- Rahman 55:17]
Jawapan: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Ya Allah,
Selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan ini Mahdi-mahdi.
Ia adalah merah di Timur dan merah di Barat. Bagi
merah di Timur ia adalah darah Ali (as) dan dan untuk merah di Barat ia adalah
darah al-Hussain, (as). Ini adalah di kalangan para Imam (as).
Bagi Mahdi-mahdi, merah di Timur merujuk kepada darah
salah seorang dari Mahdi yang sama dengan Ali (as). Dan merah Barat merujuk
kepada darah salah seorang dari Mahdi (as), yang mirip dengan al-Hussain (as).[2]
Kerana sesungguhnya mereka adalah Timur dan Barat.
Timur para Imam dan Timur itu Mahdi-mahdi. Barat para Imam dan Barat
Mahdi-mahdi.
✡✡✡✡✡
Saya bertanya mengenai Al-Mahdi apa yang berlaku
kepada datuknya Al-Hussein (as)? Adakah akan berlaku pada mana-mana Mahdi di
antara dua belas Mahdi-mahdi (as)? Dan bagaimana ia berlaku, adakah sebahagian
daripada orang-orang yang terlibat dalam pembunuhan mereka (as) adalah daripada
orang-orang yang beriman dan yang menolong bapanya. (Adakah Mahdi yang lebih
awal) ?!
Beliau (as) menjawab:
[Dan semoga Allah memberi kejayaan
kepada kamu. Risalahnya adalah seperti risalah Muhammad (S) dan di mana ianya
pengulangan, di dalamnya ada Abu Bakar, Omar, dan di dalamnya juga ada Abu Zhar
dan Ammar dan Salman ... dan lain-lain, di dalamnya juga ada Kumail dan Maitsam,
dan di dalamnya juga ada Ziyad bin Abihi, dan di mana ianya adalah pengulangan...
risalah seperti seluruh risalah.Dan semoga Allah memberi kejayaan kepada kamu.
Bacalah Al-Quran dan kamu
akan tahu apa yang sedang berlaku hari ini dan esok.
Baca kisah-kisah para nabi
dan para Imam dan kamu akan tahu apa yang sedang berlaku hari ini dan esok.
Tidakkah kamu baca ayat:
﴿قُلْ
مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُلِ﴾
Katakanlah: "Aku
bukanlah rasul yang pertama di antara rasul-rasul [Al-Ahqaf 46:9]
Kisah para rasul yang hampir
satu sama lain saling berhubung kait.
Ya, tentulah terdapat
perbezaan di sana sini dan, tetapi ia tidak bermakna ia tidak berlaku. .]
..............
Maka itulah yang mendiamkan diriku apabila
mendengarnya, dan aku bermohon kepada Allah akibat yang baik.
Ini adalah pada malam kesepuluh Muharram juga.
✡✡✡✡✡
Walaupun Muslim bin Aqil (as) gandingan Al-Hussein
(as) dan kedudukannya yang besar di hati Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as). Sangat
dalam dia mengingati Al-Hussein (as).
Muslim bin Aqil (as) Seorang yang mati terbunuh
tertindas:
Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as)
mengaitkan Sebahagian daripada ansarnya pada hari syahidnya Muslim (as), beliau
berkata:
[Semoga Allah mengagung kamu dengan memberi ganjaran setimpal dengan
syahidnya Muslim bin Aqil.
Muslim bin Aqil, tidak menemukan penyokong untuk mengukuhkannya atas
kebenaran di Kufah yang telah mendakwa sebagai syi’ah Ali (as), Alhamdu Lillah hari
ini kita dapati ada penyokong di atas kebenaran dan mengukuhkannya].
Kemudian dia (as) terdengar bahawa dia seorang yang nama baiknya tersebar
kerana dakwah kebenarannya, katanya, dadanya penuh dengan kesedihan:
[Sayang sungguh, masih ramai manusia yang tertipu kerana jahil dengan agama
mereka dengan orang-orang yang membina kewajiban bertaqlid kepada bukan maksum dan
mereka telah membinanya di atas waham (khayalan) dan tanpa dalil, bahkan hanya kesilapan-kesilapan
dan kekeliruan andaian-andaian, dan telah diterangkan kepada mereka dengan penjelasan
menyeluruh, walaupun agama di sisi mereka adalah rujukan atas diri mereka
sendiri dan yang tidak dapat menghalang mereka daripada jalan yang sesat.
Hari ini saya membaca tindak balas orang-orang yang hampir tidak
memahami perkataan itu, dan demi Allah jika diserahkan dengan kedua-dua tangannya
yang mulia ditakuti menjadi sia-sia kedua-duanya, maka bagaimana manusia
menerimanya dan bagaimana untuk mengikutinya, lihatlah apa yang mereka katakan.]
Dengan membuat bacaan tidak ada apa-apa penambahan dan yang saya lihat adalah
garis-garis pemisahan. Matlamat Al-Yamani hanya untuk mengutuk, apatah lagi ulangan
yang kosong yang tidak berguna, kecuali bagi orang yang kecewa dalam apa jua bentuk
untuk memenangkan Al-Yamani. Lelaki yang dimaksudkan itu bukanlah seorang
ulamak yang terkenal, tetapi mewarisi jawatan daripada saudaranya selepas
kematiannya, atau sebaliknya mewarisi tempat yang dibinanya.
Kembali kepada Syed Ahmad
Al-Hassan (as).
untuk mendengar daripada beliau apa yang layak hendak diperkatakan tentang Muslim
bin Aqil (as)
[Muslim bin Aqil tidak mendapat pertologan di Kufah. Orang-orang
seperti ini adalah orang-orang yang tidak memahami perkataan, orang-orang yang
merasakan mereka disokong dan diikuti!!
Salam Allah atas kamu, wahai Muslim, demi Allah,
sejak masa muda lagi telah banyak musibah menyakitkannya, saya pernah berkata
kepada diri saya: Al-Hussein dapat orang-orang yang menolongnya dan orang-orang
yang turut berduka tetapi Muslim dibunuh bersendirian dihina dikalahkan, dengan
ini ia menangis pada saat-saat akhir hidupnya, kerana ia takut sesuatu berlaku pada
Al-Hussein (as) apa yang berlaku padanya, tidak ada yang menyokong beliau dan dibunuh
seorang diri. Muslim tidak peduli apa yang berlaku ke atasnya, walaupun musibah
yang dihadapinya besar, Salam Allah atasnya].
✡✡✡✡✡
Kemunculan Tanda Yang Jelas Di Langit,
﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ
يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ
أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾
Kami akan memperlihatkan
kepada mereka tanda-tanda Kami di kaki langit (ufuk) dan pada diri mereka
sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa itu adalah benar. Tiadakah cukup
bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu? [Fushilat 41:53]
Imam Shadiq (as) berkata: Maka sesuatu tanda di kaki
langit (ufuk) selain kami, aku melihatnya orang-orang di kaki langit (ufuk) Allah
.. sesuatu tanda yang lebih besar dari kami. [3]
Tidak syak lagi ia adalah tanda yang berkaitan dengan
Al-Qaim (as)
Dari Abu Bashir, katanya : Ditanya kepada Abu Ja'far Al-Baqir
(as) mengenai tafsiran firman Allah AWJ:
﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ
يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ﴾
" Kami akan memperlihatkan kepada mereka
tanda-tanda Kami di kaki langit (ufuk) dan pada diri mereka sendiri, sehingga
jelas kepada mereka bahawa itu adalah benar." katanya, mereka melihat dalam
diri mereka dan di kaki langit (ufuk), dan kataNya lagi: "sehingga
jelas kepada mereka bahawa itu adalah benar." bermakna dengan
keluarnya Al-Qaim adalah benar dari Allah AWJ yang melihat penciptaan ini tidak
dapat dielakkan.)[4]
Dalam hal ini, saya membaca tanda-tanda bagi Imam Al-Mahdi
(as) telah dibangkitkan oleh Syeikh Al-Mufid (rahimahu Allah) yang menyatakan tanda-tandanya
akan didapati di langit, dan juga di bumi pada bulan Jamadi Al-Awwal ketika hampir
kezuhurannya, tetapi saya tidak tahu adakah dimaksudkan pada zaman kita ini
atau masa Syeikh Al-Mufid, yang menyatakan kezuhurannya (as) dengan tidak
disangka-sangka dan tiba-tiba selepas peristiwa-peristiwa itu, Berikut ini ini
adalah nash tanda-tanda yang dimaksudkan:
Buku itu telah menyebut riwayat dari daerah yang suci
- Allah menjaga dan mengasuhnya - pada hari-hari hujung bulan Safar, tahun 410
H Syeikh Al-Mufid Abi Abdillah Muhammad bin Muhammad bin Al-Nu'man dikuduskan Allah
Rohnya, cahayanya dan kuburannya, mengingat dan menyanjungnya bahawa dia memegang
daerah yang bersambung dengan Hijaz, naskahnya:
Kepada saudara yang bijaksana, dan wali yang mengikuti
jalan yang betul, Syeikh Al-Mufid Abi Abdillah Muhammad bin Muhammad bin
Al-Nu'man dipelihara Allah kemuliaannya, gudang penyimpanan tempat hamba-hamba mengambil
darinya.
بسم الله الرحمن الرحيم:
Seterusnya: Salam atas kamu, wahai wali yang ikhlas
dalam agama, khususnya kami dengan yakin mengucapkan pada Mu ya Allah, yang
tiada Tuhan melainkan Dia, dan kami memohon padaNya selawat atas Saidina dan
Maulana dan Nabi kami Muhammad dan dan keluarga baginda yang disucikan, dan
membiarkan anda tahu - Semoga Allah memelihara dengan memberi taufiq kepada
kamu untuk menyokong kebenaran, dan bermurah hati meneguhkan kamu pada memperkatakan
kepada kami dengan yang benar -: bahawa ia telah menyeru kami dalam memuliakan
kamu dengan penulisan dan tanggung jawab kamu yang tidak mempermainkan walak
kami dihadapan kamu, Semoga Allah memuliakan mereka dengan ketaatan kepadaNya, dan
mencukupkan kepentingan mereka dengan meraikan mereka dan memelihara mereka, -
Untuk menghapuskan dengan tangan kamu dan pertolonganNya atas semua musuh-musuh
Allah yang ingkar dari agamaNya atas apa yang diingatkan kepadanya, dan
berusaha untuk melaksanakan tugas-tugas untuk hidup yang ditugaskan kepadanya,
Insya Allah.
Walaupun kami ditempatkan (ناوين) [5] di tempat yang jauh
dari kediaman orang-orang zalim itu, Allah tetap melihat kami dari kebaikan
syi’ah yang beriman dengan kami mengenainya selagi ada kerajaan orang-orang
fasiq di dunia ini, Kemudian kami mengajarkan ilmu dengan yang diceritakan kepada
kamu
dan tidak ada sesuatu yang kami jauhkan untuk dikhabarkan
kepada kamu, dan pengetahuan kami dengan rendah hati yang diajarkan kepada kamu
sejak ramai yang menyimpang jauh di antara kamu dari salaf sholeh, dan
melepaskan perjanjian yang diambil ke belakang punggung mereka seolah-olah
mereka tidak mengetahuinya. Aku tidak abaikan untuk mengambil kira mengenai
kamu, tidak lupa untuk mengingatkan kamu, walaupun tidak demikian diturunkan
musuh-musuh kepada kamu menyusahkan atau memusnahkan kamu, maka bertakwalah
kepada Allah Jalla Jalalah dan sokonglah kami untuk mengeluarkan kamu dari
godaan (fitnah) yang telah mensia-siakan kamu dan boleh memusnahkan kamu dengan
menjadikan kamu hitam dan melindungi mereka dari harapan yang menyedarkan kamu,
dan ia adalah petunjuk pendekatan pergerakan kami dan termasuk yang
diperintahkan dan yang dilarang, dan Allah itu menyempurnakan cahayaNya,
walaupun dibenci oleh orang-orang musyrik.
Berpegang teguh dengan bertaqiyah dengan meningkatnya api
kejahilan, satu ketagihan saraf Umayyah, yang menakutkan golongan yang mendapat
hidayah ini. Aku pemimpin penyelamat yang tidak membuang anak watan, dan
berjalan dalam cabaran jalan yang diredhai, Apabila habis bulan Jamadi Al-Awwal
tahun ini mereka mengambil apa yang berlaku di dalamnya, dan bangun daripada berbaring
dan ternyata kepada kamu tanda yang jelas di langit, dan di bumi sama
seperti itu juga, berlaku di sebelah Timur sesuatu yang menyedihkan dan membimbangkan,
terutamanya daripada selepas sekumpulan orang-orang Islam Iraq tersebar di
mana-mana, mengecilkan keadaan buruk pada kehidupan penduduknya, kemudian
kesedihan reda (berkurang) selepas kemusnahan taghut penzalim dari kejahatan
kejahatan, maka dilindungi dari dihapuskan orang yang baik lagi bertakwa, dan besetuju
untuk berhaji dari segala penjuru dan memberitahu untuk menyediakannya dan
menangani mereka, dan bagi kami untuk memudahkan ibadah haji mereka supaya
mereka memilih dan kehendaknya akan muncul mengikut cara dan keselarasan.
'Biarlah orang-orang daripada kamu menghampirinya dengan menanam rasa kasih
kepada kami, Dan mengelakkan suara-suara yang membenci kami dan tidak puas hati
kepada kami, jika perintah Kami datang dengan tidak disangka-sangka maka taubat
tidak berguna lagi kepadanya atau menyelamatkannya dari azab Kami atas penyesalan
dosa;. Dan Allah akan memberi ilham kepada kamu dengan pimpinan, dan
melembutkan kamu melalui taufiq dengan rahmatNya [6]
Saya bertanya kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
tentang hal itu, beliau menjawab:
[Kemungkinan akan terjadi pada zaman ini apa yang dikatakannya
pada masa itu; kerana kata-katanya terhad dengan zaman kezuhuran, maka jika kezuhuran
pada zaman itu dicapai dalam zaman itu, dan jika kezuhuran penampilan ditangguhkan
dengan alamat-alamat yang berkaitan dengannya. Dan juga tidak perlu untuk
mendapatkannya, maka di dalamnya ada Al-Bidaa’ (Lauh – papan perubahan dan
pemansuhan) [7]. Tetapi apa yang berlaku pada zaman ini boleh
ditunjukkan olehnya].
✡✡✡✡✡
Serban Awan:
Ini cerita rukya (as) pada suatu hari, beliau berkata,
[Dua hari yang lalu, saya melihat suatu rukya, Kita
bermohon kepada Allah supaya menjadi yang baik.
Aku berdiri di suatu tempat dan memasuki satu kumpulan
dan mereka mahukan sesuatu, atau mungkin mencari kebenaran, Aku tidak memberi
perhatian kepada mereka semua. Tetapi menyedari bahawa aku telah memakai pakaian
warna gelap atau kehitaman, dan ada serban di kepalaku, ia berwarna putih sejernih
air, iaitu seperti warna awan atau awan mendung, juga aku menyedari ia seperti serban
Rasulullah atau awan adalah sama, dan rukya berakhir].
___________
[1] – Kitab Al-Mutasyabihaat Jilid 4, Soalan
No. 156, oleh Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as)
[2] - Dari Abu Bashir, katanya: Aku bertanya
kepada Aba Abdillah (as) mengenai firman Allah:
(رب المشرقين ورب المغربين),
Tuhan yang memelihara kedua tempat terbit matahari dan
Tuhan yang memelihara kedua tempat terbenamnya beliau berkata: (Al-Masyriqain adalah
Rasulullah (S) dan Amirul Mukminin (as) dan Al-Maghribain adalah Al-Hassan dan
Al-Hussein, dan lain-lain yang berlaku seperti mereka) tafsir AL-Qumi: J 2
halaman 344.
[3] – Kamil Al-Ziarah: halaman 543.
[4].- Ghaibah Al-Nu’mani halaman 277
[5] -. Dalam banyak sumber: (ثاوين) Tsawain (dan, dalam sebahagian yang
lain:( نائين) Natsain .
[6] - Al-Ihtijaj: Jilid 2 halaman 324
[7] – Dari Dawud bin Abu Al-Qasim, beliau berkata: (Kami
bersama Abi Ja'far Muhammad bin Ali Al-Ridha (as) mereka sedang menyebutnyebut
tentang Al-Sufyani dan apa yang diriwayatkan dalam pada urusan yang tidak dapat
dielakkan, aku berkata kepada Abi Ja'far (as): Adakah seolah-olah kerana Allah ia
tidak dapat dielakkan? Beliau berkata: Ya, lalu kami berkata kepadanya: Kami
takut, bahawa seolah-olah kerana Allah pada Al-Qaim, Beliau berkata: Al-Qaim adalah
dari yang dijanjikan) Ghaibah Al-Nu’mani halaman 314
Tiada ulasan:
Catat Ulasan