Bahagian
Kedua
(Sambungan)
Khalifah
Allah
Sebelum
melangkah pada pengkajian tentang cara-cara mengenal Khalifah Allah, perlu
mengadakan dalil pada pendapat bahawa Al-Mahdi adalah bukti (tokoh) kebenaran
Khalifah Allah dan ia adalah maklumat mengenai peribadi umum yang tidak
berbeza, sesuai dengan sepatutnya
Yang
penting untuk diperhatikan bahawa Khalifah Allah itu boleh seorang nabi atau
imam atau pemimpin dan sebagainya. Kerana kenabian dan imamah adalah sifat bagi
Khalifah Allah.
Al-Mahdi
Khalifah Allah
Terdapat
nash-nash yang menunjukkan bahawa Al-Mahdi adalah bukti (tokoh) kebenaran Khalifah
Allah, di antaranya:
Pertama, disampaikan oleh Abu Nashr
Al-Khafaf [1] dari Khalid [2] dari Abu
Qalabah [3] dari Tsauban [4] katanya:
إذا
رأيتم الرايات السود خرجت من قبل خراسان فائتوها ولو حبوا على الثلج فإن فيها
خليفة الله المهدي
"Jika kalian melihat panji-panji hitam keluar
dari arah Khurasan, maka datangilah padanya! Sekalipun dengan merangkak di atas salji.
Kerana di sana ada khalifah Allah Al-Mahdi. [5] Terputus dari
sanad ini, Abu Asma’ `Al-Rahbi, demikian halnya pada yang kedua di bawah ini.
Kedua, disampaikan oleh Hamzah
Abdullah bin Muhammad, oleh Abdullah bin Muhammad, oleh Usman bin Ismail Al-Sakri,
oleh Ahmad bin Manshur Al-Ramadi, oleh Abd Al-Razaq, oleh Sufyan Al-Tsauri,
dari Khalid Al-Hizha` dari Abi Qalabah dari Tsauban katanya:
قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم : « يقتتل عند كنزكم نفر ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا
يصير الملك إلى أحد منهم ثم تقبل الرايات السود من قبل خراسان فائتوها ولو حبوا
على الركب ، فإن فيها خليفة الله المهدي
"Bahawa Rasulullah (S) bersabda: Perperangan
yang terpendam antara kalian ada tiga (pihak) semuanya putera khalifah.
Kemudian tidak sampai pada seorang dari mereka menjadi raja, lalu datang panji-panji hitam
dari arah Khurasan, maka datangilah ia walaupun dengan merangkak. Sesungguhnya
di sana ada Khalifah Allah al-Mahdi. [6]
Ketiga dan keempat,
disampaikan oleh Muhammad bin Yahya dan Ahmad bin Yusuf katanya disampaikan
oleh Abd Al-Razaq, dari Sufyan Al-Tsauri, dari Khalid Al-Hizha` dari Abi
Qalabah dari Abi Asma`Al-Rahbi dari Tsauban katanya:
قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : يَقْتَتِلُ عِنْدَ
كَنْزِكُمْ ثَلَاثَةٌ كُلُّهُمْ ابْنُ خَلِيفَةٍ ، ثُمَّ لَا يَصِيرُ إِلَى
وَاحِدٍ مِنْهُمْ ، ثُمَّ تَطْلُعُ الرَّايَاتُ السُّودُ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ
فَيَقْتُلُونَكُمْ قَتْلًا لَمْ يُقْتَلْهُ قَوْمٌ ، ثُمَّ ذَكَرَ شَيْئًا لَا
أَحْفَظُهُ فَقَالَ : فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَبَايِعُوهُ وَلَوْ حَبْوًا عَلَى
الثَّلْجِ فَإِنَّهُ خَلِيفَةُ اللَّهِ الْمَهْدِيُّ
"Rasulullah (S) bersabda: Perperangan yang terpendam antara kamu ada
tiga (pihak) semuanya putera khalifah. Kemudian tidak berakhir pada seorang
dari mereka. Kemudian muncul panji-panji hitam dari arah timur, mereka
melakukan peperangan terhadap kalian, yang tak pernah dilakukan kaum
sebelumnya. "Kemudian baginda menyebutkan sesuatu yang tidak aku ingat dan
bersabda, "Bila kalian melihatnya, maka berbai’ah kepadanya walaupun
dengan merangkak di atas salji. Sesungguhnya dialah Khalifah Allah Al-Mahdi.
"
Dalam
kitab Al-Zawaid, sanad ini sahih dan rijalnya (para perawi) tsiqah (terpecaya).
Al-Hakim meriwayatkannya di dalam Al-Mustadrak dan berkata: "Sahih menurut
peraturan Al-Syeikhain (Bukhari dan Muslim). Mengenai kalimat "kanzikum"
Ibnu Katsir berkata: "Yang tampak maksud dari kata "kanz"
(dalam hadits) tersebut adalah Kanz Kaabah." Al-Syeikh Al-Albani
mengatakan: "Dha'if (lemah)." [7]
Saya
katakan: akan dibawakan bantahan terhadap Al-Albani atas yang didha'ifkannya, kerana
ia bahkan tidak diterima dha'ifnya oleh kaum Wahabi dalam fatwa-fatwa mereka.
Al-Mufti menyampaikan:
"Diriwayatkan
dari Tsauban (ra), Rasulullah (S) bersabda,
قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم: "يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة، ثم لا
يصير إلى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق، فيقتلونكم قتلاً لم
يقتله قوم ثم ذكر شيئاً لم أحفظه فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبواً على الثلج، فإنه
خليفة الله المهدي
"Perperangan yang terpendam antara kalian ada
tiga (pihak) semuanya putera khalifah, yang tidak berakhir pada seorang dari
mereka. Kemudian muncul panji-panji hitam dari arah timur, mereka memerangi
kamu dengan perperangan yang tak pernah diperangi oleh suatu kaum. Kemudian disebut
sesuatu yang aku tidak menghafalnya. Kemudian bersabda jika kalian melihatnya,
maka berbaiahlah kepadanya sekalipun dengan merangkak di atas salji.
Seungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi."
Hadits
riwayat Ibnu Majah dan Al-Hakim, dan dikatakan: "Berdasarkan peraturan Al-Syeikhain
dan dipersetujui oleh Al-Zhahabi." Ibnu Katsir berkata: "Ini adalah
sanad yang kuat lagi sahih." [8]
Kelima, Abu Na'im meriwayatkan
dari Ibn 'Amru, bahawa Rasulullah (S) bersabda:
يخرج
المهدي وعلى رأسه غمامة, فيأتي مناد ينادي :هذا المهدي خليفة الله , فاتبعوه
"Akan muncul Al-Mahdi di atas kepalanya serban. Lalu datang penyeru yang menyeru, "Inilah Al-Mahdi Khalifah Allah,
maka ikutilah dia!". [9]
Abu
Ya'la Al-Baidhawi dalam cacatannya atas hadits itu berkata:
"Al-Thabarani
juga meriwayatkan dalam musnad Al-Syamiyin, halaman 937; dan Ibnu 'Adi dalam
kitab Al-Kamil, juz 5, halaman 295, hadits 1933; Al-Kanji dalam kitab Al-Bayan,
hal 92, no 37 dari jalur Abu Na'im, dan dalam sanadnya terdapat Abdul Wahab bin
Dhahak, berkata Al-Dzahabi dalam kitab Al-Mughni berkata: "Ia tertuduh meninggalkannya,
dan hadits itu dalam kitab Al-Mizan, halaman 5321 dianggapnya sebagai liar.
Adapun Al-Syeikh Abdullah Al-Ghimari dalam kitabnya hal 60 mengatakan:
"Sanadnya hasan". [10]
Ibnu
Hajar berfatwa pada menjawabnya dalam kitab Al-Fatawa Al-Haditsiyah menilai ketentuan
sahihnya secara jelas: “Lalu datang penyeru yang menyeru, "Inilah
Al-Mahdi Khalifah Allah, maka ikutilah dia! "…….Ahmad meriwayatkan, juga
Nasin bin Daud, Al-Hakim dan Abu Na'im bahawa baginda (S) bersabda: "Jika
kalian melihat panji-panji hitam telah datang dari arah Khurasan, maka datangilah ia
sekalipun dengan merangkak di atas salji. Sesungguhnya di sana ada Khalifah
Allah Al-Mahdi." [11]
Al-Silmu
Al-Syafi'ei meriwayatkannya dengan lafaz: Dari Abdullah bin 'Amru (ra), bahawa
Rasulullah (S) bersabda: "Akan muncul Al-Mahdi di atas kepalanya serban, padanya
malaikat menyeru: "Inilah Al-Mahdi Khalifah Allah, maka ikutilah dia!".
Al-Hafidz Abu Na'im Al-Isfahani meriwayatkannya di dalam kitab Manaqib Al-Mahdi.
[12]
Abu
Na'im dalam kitab Al-Arba'un juga meriwayatkannya dengan lafaz: "Dari
Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah (S) bersabda:"
يخرج
المهديّ وعلى رأسه عمامة ، فيها مناد ينادي: هذا المهديّ خليـفـة الله فاتّـبعوه
Akan muncul Al-Mahdi di atas kepalanya ada serbanpadanya
ada penyeru yang menyeru, "Inilah Al-Mahdi Khalifah Allah, maka ikutilah
dia! [13]
Keenam, diriwayatkan dari Abi Qilabah
dari Tsauban katanya: Bahawa Rasulullah (S) bersabda:
إذا
رأيتم الرايات السود قد جاءت من قبل خراسان ، فائتوها ، فإن فيها خليفة الله
المهدي.
"Jika kalian melihat panji-panji hitam telah
datang dari arah Khurasan, maka datanglah kepadanya. Sesungguhnya di sana ada Khalifah
Allah Al-Mahdi."
Ahmad
meriwayatkannya (dalam Musnadnya), juz 5, halaman 277, hadits 22746. Ia
berkata:" Waki’ menyampaikan kepada kami dari Syarik, dari Ali bin Zaid
dari Abi Qilabah ", lalu ia menyebutkannya (hadits itu). [14]
Ketujuh,
ستطلع
عليكم رايات سود من قبل خراسان فأتوها ولو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله تعالى
المهدي
"Akan muncul kepada kalian panji-panji hitam
dari arah Khurasan, maka datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji.
Sesungguhnya di sana adalah Khalifah Allah Al-Mahdi. "(Al-Dailami, dari
Tsauban). [15]
Kelapan, Abu Abdillah Al-Shafar
mengkhabarkan kepada kami disampaikan oleh Muhammad bin Ibrahim bin Arumah, Al-Husen
bin Hafsh, Sufyan, dari Khalid Al-Hidza` dari Abu Qilabah dari Abu Asma` dari
Tsauban ra bahawa Rasulullah saw bersabda:
يقتتل
عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم ثم تطلع الرايات السود
قبل المشرق فيقاتلونكم قتالا لم يقاتله قوم ثم ذكر شيئا فقال : إذا رأيتموه
فبايعوه و لو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله المهدي
"Perperangan yang terpendam antara kalian ada tiga
(pihak) semuanya putera khalifah, yang tidak berakhir pada seorang pun dari
mereka. Kemudian datang panji-panji hitam dari arah timur, mereka memerangi
kamu yang tak pernah dilakukan oleh kaum manapun sepertinya. "Setelah
menyebutkan sesuatu, kemudian baginda bersabda," Jika kalian melihatnya,
maka datangilah dia dan berbaiah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji.
Sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.
Hadits
ini sahih menurut peraturan Al-Syaikhian. Al-Dzahabi mengulas dalam kitab Al-Talkhis;
(riwayat itu) menurut peraturan Bukhari dan Muslim. [16]
Kesembilan, Disampaikan oleh Ibnu
Ishaq, dari Yahya bin Muin, Abd Al-Razaq, dari Sufyan, dari Khalid Al-Hidza`
dari Qilabah dari Abu Asma` dari Tsauban, bahawa Rasulullah saw bersabda:
يقتتل
عند كنزكم هذا ثلاثة كلهم ابن خليفة ، ثم لا يصير إلى واحد منهم ، ثم تجيء رايات
سود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم قط مثله » ثم ذكر شيئا ، قال : «
إذا سمعتم به فائتوه فبايعوه ولو حبوا على الثلج ، فإنه خليفة الله المهدي
"Perperangan yang terpendam antara kalian ada
tiga (pihak) semuanya putera khalifah, Kemudian tidak berakhir pada seorang
dari mereka. Lalu datang panji-panji hitam dari timur, mereka melakukan
pembunuhan yang tak pernah dilakukan oleh kaum manapun sepertinya.
"Setelah menyebutkan sesuatu, baginda bersabda," Jika kalian
mendengarnya, maka datangilah lalu berbaiah kepadanya walaupun dengan merangkak
di atas salji. Sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi." [17]
Kesepuluh, hadits Tsauban disampaikan
oleh Ibnul Hushin dari Ibnul Mazhhab dari Ahmad bin Ja'far dari Abdullah bin
Ahmad yang berkata: "Disampaikan oleh ayahku dari Waki' dari Syarik dari
Ali bin Zaid dari Abu Qilabah dari Tsauban, bahawa Rasulullah (S) bersabda:
اذا
رأيتم الرايات السود قد جاءت من خراسان فائتوها فإن فيها خليفة الله المهدي
"Jika kalian melihat panji-panji hitam telah datang
dari arah Khurasan, sesungguhnya di situlah Khalifah Allah Al-Mahdi." [18]
Kesebelas, disampaikan oleh Al-Abbas
bin Ibrahim dari Muhammad bin Tsawab dari Hanan bin Sudair dari 'Amr bin Qais
dari Al-Hasan bin Ubaidah dari Abdullah -hadits marfu':
"Apabila datang panji-panji hitam dari arah Khurasan, maka datanglah kepadanya, kerana di situ ada Khalifah Allah Al-Mahdi.”
Riwayat
ini tidak berasal dari 'Amru tidak ada sesuatu pernah didengar dari Al-Hasan
dan tidak pula Al-Hasan mendengar dari Ubaidah. Al-Hafizd Ibnu Hajar dalam Al-Qaul
Al-Musaddad berkata bahawa: Ibnu Al-Jauzi tidak pernah mengutarakannya, Ahmad
dalam Musnadnya menyampaikannya dari hadits Tsauban, dan dalam jalurnya dari
Ibnu Zaid bin Jad'an sedangkan ia dha'if, namun dia tidak berdusta maka dia
menilai haditsnya maudhu' Jika demikian bagaimana dirinya telah diukuti dari
jalur lain, yang rijalnya bukan rijal yang pertama. Ia punya jalur lain yang
disampaikan oleh Ahmad dan Al-Baihaqi dalam kitab Al-Dala`il dari hadits Abu
Hurairah yang dinilai marfu': "Akan muncul dari arah Khurasan panji-panji
hitam, dimana tidak ada satupun yang dapat mengusirnya hingga ia tertancap di
Iliya.”
Di dalam sanadnya terdapat Rasyid bin Said,
dan dia dha'if. Tamat [19]
Akhir
sekali, saya bawakan lima jalur yang mengenainya saya kutip dari Al-Syeikh Nadzim
Al-'Uqaili, secara ringkas walaupun telah saya bahas sebelumnya tetapi cukup bagi
saya menghadkannya. Semoga difahamkan Allah:
Ia
dalam kitab Dalai`l Al-Nubuwah karya Al-Baihaqi (wafat 458 H), tahqiq oleh
Abdul Mu'thi Qal'aji, penerbit Dar Al-Kitab Al-'Ilmiyah, Beirut, cetakan pertama
tahun 1405 H, juz 1, hal 515-516,
"Hadits
diriwayatkan dengan tiga jalur (jalan) dari Abd Al-Razaq, yang berkata,
"Disampaikan
oleh Ali bin Ahmad bin 'Abdan, dari Abu Al-Qasim Al-Thabarani, dari Ibrahim bin
Suwaid Al-Syabami dari Abd Al-Razaq
Dan
disampaikannya kepada kami. Abu Abdillah Al-Hafizd dari Abu Abdillah bin
Muhammad bin Mukhallad bin Aban Al-Jauhari di Baghdad, dari Abdullah bin Ahmad
bin Ibrahim Al-Daurqi, dari Ya'qub bin Humaid bin Kasib, dari Abd Al-Razaq,
dari Al-Tsauri dari Khalid Al-Hizha` dari Abu Qilabah dari Abu Asma` dari
Tsauban bahawa Rasulullah (S) bersabda:
يقتتل
عند كنزكم هذه ثلاثة كلهم ولد خليفة لا تصير إلى واحد منهم ثم تقبل الرايات السود
من خراسان فيقتلونكم مقتلة لم تروا مثلها) ثم ذكر شيئاً فإذا كان ذلك فائتوه ولو
حبواً على الثلج فانه خليفة الله
"Perperangan yang terpendam antara kalian ada
tiga (pihak) semuanya putera khalifah, yang tidak berakhir pada seorang dari
mereka. Kemudian datang panji-panji hitam dari arah Khurasan, mereka memerangi kamu
dengan perperangan yang tak pernah kalian lihat sepertinya." Setelah
menyebutkan sesuatu, baginda bersabda," Jika demikian adanya, maka
datangilah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji. Sesungguhnya dia
adalah Khalifah Allah."
Kemudian
Al-Baihaqi berkata: Dalam riwayat Ibnu 'Abdan,
ثم
تجيء الرايات السود فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم ثم يجيء خليفة الله المهدي فإذا
سمعتم به فاتوه فبايعوه فانه خليفة الله المهدي.
"Kemudian datang panji-panji hitam, memerangi
kamu dengan perperangan yang tak pernah dilakukan oleh kaum manapun. Kemudian
datang Khalifah Allah Al-Mahdi. Jika kalian mendengarnya, maka datangilah ia!
Sesungguhnya dialah Khalifah Allah Al-Mahdi."
Disampaikan
Abu Abdillah Al-Hafizh dari Abu Hamid Ahmad bin Muhammad bin Al-Husein Al-Khusrujurdi,
dari Musa bin Abdul Mu`min dari Abu Ja'far Muhammad bin Mas'ud dari Abd Al-Razaq
dengan menyebutkan sanad dan maknanya: Baginda (S) bersabda:
"Jika kalian melihat mereka, maka berbaiahlah
kepada mereka sekalipun dengan merangkak di atas salji. Sesungguhnya dialah Khalifah
Allah Al-Mahdi.
"Cuma
Abd Al-Razaq meriwayatkan dari Al-Tsauri.
Kemudian
Al-Baihaqi mengatakan: Diriwayatkan dari sisi lain dari Abu Qilabah dan ia
tidak kuat: Disampaikan oleh Ali bin Ahmad bin 'Abdan dari Ahmad bin Ubaid
ash-Shaffar dari Muhammad bin Ghalib dari Katsir bin Yahya dari Syarik dari Ali
bin Zaid dari Abu Qilabah dari Abu Asma` dari Tsauban katanya: bahawa
Rasulullah (S) bersabda:
إذا اقبلوا برايات السود من عقب خراسان فآتوها ولو
حبواً فان فيها خليفة الله المهدي
"Bila mereka telah datang dengan membawa panji-panji
hitam dari arah arah Khurasan, maka datangilah walaupun dengan merangkak.
Sesungguhnya di situ ada Khalifah Allah al-Mahdi."
Abd
Al-Wahab bin 'Atha` meriwayatkannya dari Khalid Al-Hidza` dari Abi Qilabah dari
Abu Asma` dari Tsauban – (hadits) secara mauquf: Baginda (S) bersabda
إذا
رأيتم الرايات السود خرجت من قبل خراسان فآتوها فإن فيها خليفة الله المهدي.
"Apabila kalian melihat panji-panji hitam
muncul dari arah Khurasan, maka datangilah di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi."
Disampaikan
dari Abu Abdillah Al-Hafidz dari Hasan bin Ya'qub bin Yusuf Al-'Adl dari Yahya
bin Abu Talib dari Abd Al-Wahab bin 'Atha`. [20]
Nampaknya
cukup jelas bahawa Al-Baihaqi [21] menyebutkan lima sanad,
tiga dari Abd Al-Razaq, sebagaimana diatas dan dua di bahagian akhir.
Perhatikanlah!
Dengan
adanya nas-nas yang jelas tersebut yang menerangkan bahawa al-Mahdi khalifah
Allah, Al-Albani cuba membantahnya dengan dua bukti yang lemah:
Bukti Pertama, 'an'anah (3an3anah
- mata rantai perawi "dari") Abu Qilabah menjadikannya salah seorang Mudallisin.
Jawapannya bahawa Abu Qilabah digolongkan tangga pertama dari Mudallisin
(Orang yang menyembunyikan aib dalam hadits dan menampakkan kebaikan pada dzahirnya),
maka tadlisnya tidak mengurangkan kesahihan hadits.
Dipetik
dari kalam Al-Syeikh Nadzim Al-'Uqaili (semoga memberinya kejayaan) berkaitan
perbahasan Al-Mahdi Khalifah Allah disesuaikan sedikit bagi menetapkan kedudukan,
katanya:
Kesangsian
pertama, sebahagian yang membangkang berkata, "Bahawa pada sanad hadits
ini (Abu Qilabah Al-Jarmi) disebutkan oleh Al-Dzahabi dan lain-lain bahawa dia
seorang Mudallis, dan bahawa
rantaian perawinya (3an3an) tanpa menegaskannya penyemakan, maka tidak
diterima darinya.
Jawapannya
dalam beberapa perkara berikut:
1-Maksud
tadlis di sini adalah oleh kerana Abu Qilabah dalam jalur ini
meriwayatkan secara ‘an’anah tanpa menegaskan penyemakan, maka ia tidak
mendengarnya secara langsung. Ertinya Abu Qilabah tidak mendengarnya langsung
dari Abu Asma` Al-Rahbi. Tetapi mendengarnya dari orang yang memindahkannya
dari Al-Rahbi, tanpa menegaskan perantara di antara dia dan Al-Rahbi, hal ini dianggap
tadlis.
Saya
katakan, Ya telah diberitahu bahawa Abu Qilabah salah seorang dari mudallisin.
Ya diterima demikian ini, tetapi tidak semua mudallis yang haditsnya tidak
diguna sebagai hujjah. Ibnu Hajar Al-'Asqalani membahagi Mudallisin kepada lima
martabat; martabat pertama dan yang kedua tidak tercemar tsiqah perawinya dan martabat
selebihnya tercemar tsiqah perawinya.
Abu
Qilabah menurut Ibnu Hajar dalam martabat yang pertama dengan nombor urut 15,
merujuk pada kitab Thabaqat Al-Mudallisin karya Ibnu Hajar, hal 21.
Bukti Kedua, Mengingkari
bahawa Rasulullah (S) telah menyifatkan Al-Mahdi sebagai khalifah Allah, dan
ini dianggap syirik. Yakni, menolak hadits ini dengan akalnya!
Jawapannya
[23]
Satu
soalan telah ditujukan kepada Bin Baz:
Kami
mendengar dan membaca beberapa orang syeikh yang terkenal mengingkari kesahihan
beberapa hadits di dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim serta kitab-kitab Al-shihah
yang lain. Pengingkaran mereka selepas melakukan penyelidikan dengan akal
mereka sebagaimana yang mereka katakan. Yakni bahawa yang dijadikan sebagai
sandaran oleh mereka dalam kesahihan hadits adalah akal mereka saja.
Soalan
ini dijawab oleh Bin Baz:
"……Akal
tidaklah kuat dalam mengadili hadits-hadits Rasulullah (S). Tetapi hadits-hadits
yang disampaikan dari Rasulullah (S) adalah dengan sanad-sanad sahih yang
dijelaskan oleh ahli ilmu. Jika hadits dari jalur jalur yang tsiqah di dalam kedua
kitab hadits sahih tersenut atau yang lainnya, yang bebas dari cacat cela (Al-‘Ilal),
maka wajib diterima dan tidak boleh ditolak atas suatu pandangan tanpa dalil
syar'i. Bahkan wajib para ahli ilmu dan iman menerima hadits-hadits sahih,
berhujjah dengannya dan bersandar padanya, samada hadits itu mutawatir atau pun
hadits ahad. Selamanya tidak boleh dikatakan "ini dari jalur ahad (tidak
mutawatir), lalu tidak menerimanya". Semua ini batil dan bertentangan
dengan ijma 'ulama. Apa-apa khabar (hadits-hadits) yang sahih dari Rasulullah (S)
mesti diterima dan diambil sebagaimana penjelasan ahli-ahli ilmu, dan tidak
boleh dibantah atas perkara demikian sebagaimana pandangan ahli mutakalimun
(ahli kalam) yang berhujjah (mengadili) dengan akal secara batil dan yang diikuti
generasi mutakhir berkaitan masalah ini dan meniru (bertaklid) jalan ahli kalam
pada cara mereka mengadili dengan akal mereka yang merosak sunnah Rasulullah (S).
Dan akan ditulis Insya Allah apa yang diperlukan." [24]
Bin
Baz juga pernah mengatakan:
"Wajib
mendapatkan apa yang disabdakan Rasulullah (S) dengan menerimanya, beriman
dengannya dan mentaatinya. Apabila hadits dari Rasulullah (S) itu sahih, maka
seorangpun tidak boleh menentangnya dengan pandangan dan ijtihadnya. Tetapi
harus menerimanya sebagaimana firman Allah:
﴿فَلَا وَرَبِّكَ
لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا
يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا﴾
Maka demi Tuhanmu, mereka tidak beriman hingga
mereka menjadikan kamu penentu dalam perkara yang mereka perselisihkan,
kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang
kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya. (Al-Nisa’ 4:65)
Nabi
(S) telah mengkhabarkan perkara ini, tentang Dajjal, Al-Mahdi dan Isa Al-Masih bin
Maryam. Maka wajib mendapatkan apa yang disabdakan baginda (S) dengan
menerimanya dan beriman dengannya, dan diperingatkan untuk tidak mengadili
dengan pandangan dan bertaklid buta. Hal ini akan membawa kerugian dan mudharat
di dunia maupun akhirat." [25]
Demikianlah
bantahan terhadap Al-Albani, untuk lebih terperinci diharap bagi pencari
kebenaran dapat menelaah perbahasan Al-Mahdi Khalifah Allah karya Al-Syeikh
Nadzim Al-'Uqaili (semoga memberinya kejayaan), yang sangat serius membela hadits
dan menangkis keraguan-keraguan. Di antara yang dia katakan adalah:
Ulama
yang mensahihkan hadits ini antara lain Ibnu Katsir yang menyampaikannya dari
Ibnu Majah dalam kitab Al-Nihayah Fi Al-Fitan Wa Al-Malahim, juz 1,
halaman 31 dan berkata, "Cuma Ibnu Majah yang menyampaikannya dan ini
sanad yang kuat dan sahih. " [26]
Al-Qurthubi
juga menyrbutnya dalam kitab "Al-Tadzkirah Fi Ahwal Al-Mauta Wa Umur Al-Akhirah",
bab Al-Mahdi, hadits 1 dari Ibnu Majah, dan ia berkata, "Sanadnya
sahih." [27]
Ahmad
bin Abu Bakr bin Ismail Al-Bushiri (wafat 840 H) menyampaikannya dalam kitabnya
Misbah Al-Zujajah Fi Zawaid Ibn Majah, kata beliau mengenainya:
"Sanadnya sahih, rijalnya." [28]
[29]
Sebagaimana disebut Al-Albani dalam kitab Al-Silsilah Al-Dha'ifah, juz 1,
halaman 195, hadits 85. Disebut juga oleh Syeikh Khalil Ma`mun (syeikhnya) dalam
kitabnya "Sunan Ibnu Majah bi Syarah Al-Sanadi wa Mishbah Al-Zujajah,
penerbit Dar Al-Ma'rifah, Beirut, Lubnan, cetakan 1416 H, juz 4, halaman
412-413, bab Khuruj Al-Mahdi, hadits 4084.
Al-Hakim
meriwayatkannya dalam kitab Al-Mustadrak dengan sanad lain sampai kepada Sufyan
Al-Tsauri, dan berkata: "Hadits sahih menurut peraturan Al-Syaikhain
(Bukhari dan Muslim)." dan dipersetujui Al-Dzahabi dalam kitab Talkhish Al-Mustadrak
Al-Hakim, bahawa hadits itu sahih menurut peraturan Al-Syaikhan.
Mereka
lima orang ulama yang menilai sahih bagi hadits tersebut, dan ini sudah cukup
sebagai tambahan. Akhir kata-kata Al-Syeikh (Nadzim Al-'Uqaili) dan semoga
Allah memberinya kejayaan.
Saya
katakan: Dibenarkan Al-Bazzar dengan kalimat:
يقتتل عند كنزكم هذا ثلاثة كلهم ابن خليفة ، ثم لا
يصل إلى واحد منهم ، ثم تقبل الرايات السود من قبل المشرق ، فيقتلونكم قتلا لم
يقتله قوم - ثم ذكر شيئا - فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج ، فإنه خليفة
الله المهدي
"Perperangan yang terpendam antara kalian ada
tiga (pihak) semuanya putera khalifah, yang tidak berakhir pada seorang pun
dari mereka. Kemudian datang panji-panji hitam dari timur, mereka melakukan
peperangan yang tak pernah kaum lakukan sepertinya. - Kemudian baginda menyebut
sesuatu - Jika kalian melihat dia maka berbaiahlah kepadanya walaupun dengan
merangkak di atas salji. Sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi."
Perawi:
Tsauban, Ahli hadits hamba Rasulullah (S): Al-Bazzar, sumber: Al-Bihar Al-Zakhar,
nombor:110, halaman: 10, ahli hadits menilai: Sanadnya sahih. [30]
Disahihkan
oleh Al-Suyuthi dengan lafaz:
"إذا
رأيتم الرايات السود قد جاءت من قبل خراسان, فأتوها فإن فيها خليفة الله المهدي".
"Jika kalian melihat panji-panji hitam telah
datang dari arah Khurasan, maka datangilah ia sesungguhnya di sana ada Khalifah
Allah Al-Mahdi."
Perawi:
Al-Tsauban hamba Rasulullah. Ahli hadits: Al-Suyuthi, sumber: kitab al-Jami'
Al-Shaghir, halaman atau nombor 648. ahli hadits menilai: sahih. [31]
Al-Suyuthi
menyampaikannya dalam kitab Al-Hawi Li Al-Fatawa, dan ini sandarannya sahih dan
sangat jelas, katanya:
Dikeluarkan
oleh Ahmad dan Na'im bin Hammad, Al-Hakim dan Abu Na'im dari Tsauban bahawa
Rasulullah (S) bersabda:
إذا رأيتم الرايات السود قد أقبلت من خراسان فأتوها
ولو حبوا على الثلج فإن فيها خليفة الله المهدي
"Jika kalian melihat panji-panji hitam
telah datang dari arah Khurasan, maka datangilah ia walaupun dengan merangkak di
atas salji. Sesungguhnya di sana ada Khalifah Allah al-Mahdi." [32]
Ibnu
Hajar mengeluarkan fatwa dalam kitab Al-Fatawa Al-Haditsiyah dan menilai ianya
sahih, Katanya (dengan tambahan); "Lalu datang penyeru yang menyeru,
Inilah Al-Mahdi Khalifah Allah, maka ikutilah dia."
“…….Diriwayatkannya oleh Ahmad, Nasin bin Daud, Al-Hakim
dan Abu Na'im bahawa baginda (S) bersabda: "Apabila kalian melihat panji-panji
hitam telah datang dari arah Khurasan, maka datangilah ia walaupun dengan merangkak
di atas salji. Sesungguhnya di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi." [33]
Al-Syeikh
Basyar 'Awad menyatakan sahih sanadnya, sebagaimana dicatat Abu Ya'la Al-Baidhawi.
Al-Syeikh
berkata: "Sanadnya sahih, tetapi pada matannya (isi) hadits terdapat
kekurangan sebagaimana dijelaskan oleh Al-“Alamah Al-Albani secara terperinci
dalam kitab Al-Dha'ifah." [34]
Disahihkan
oleh Abd Al-Haq Al-Sybiliy dengan lafaz:
يقتتل عند كنزكم هذا ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا
يصل إلى واحد منهم ثم تقبل الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله
قوم ثم ذكر شيئاً فإذا رأيتموه فتابعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خليفة الله المهدي
"Perperangan yang terpendam antara kalian ada
tiga (pihak) semuanya putera khalifah. Kemudian tidak sampai pada seorang dari
mereka, lalu datang panji-panji hitam dari arah Timur. Mereka memerangi kalian
dengan peperangan yang tidak dilakukan oleh kaum satupun." Kemudian beliau
menyebutkan, "Jika kalian melihatnya, maka ikutilah dia walaupun dengan
merangkak di atas salji. Sesungguhnya dialah Khalifah Allah Al-Mahdi."
Perawi:
Al-Tsauban. Ahli hadits: Al-Suyuthi, sumber: kitab al-Jami' Al-Shaghir, halaman
atau nombor 648. ahli hadits menilai: sahih.
Perawi
Tsauban. Ahli haditsnya, Al-Bazzar. Sumber, kitab Al-Ahkam Al-Syar'iyah
al-Kubra, halaman atau nombor 527/4. ahli hadits menilai: sahih. [35]
Catatan:
setelah sebahagian orang menolak bahawa itu adalah tadallis, maka
hendaknya diperhatikan perbezaan antara hadits Sunan Ibnu Majah dan hadits lain
dari sisi matan, sanad dan penilaian para ahli hadits dalam kajian dan perbincangan.
Misalnya mengambil hadits berkaitan Khalifah Allah Al-Mahdi disampaikan oleh
Ibnu Al-Jauzi dalam kitab Al-Maudhu'aat, yang bermaksud menolak apa yang
diriwayatkan Ahmad dalam Musnadnya. Sebahagian orang berpegang teguh padanya kerana
degil atau jahil, ketika diberikan kepadanya hadits Ibnu Majah. Padahal adalah
dua hadits yang berbeza secara matan, sanad dan penilaiannya. Ibnu Hajar
membela hadits dalam Musnad Ahmad, ia sampai kepadanya mengenai tuduhan kedudukannya
dengan mengatakan:
"Hadits; Apabila
datang panji-panji hitam dari arah Khurasan, maka datangilah itu, kerana
sesungguhnya di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi."
Ibnu
al-Jauzi menyampaikannya dalam kitab Al-Maudhu'aat dari hadits Ubaidah dan dia
adalah Ibn 'Amru dari Abdullah bin Mas'ud. Imam Ahmad telah meriwayatkannya
dari hadits Tsauban, dan dari jalurnya disampaikan juga oleh Ibnu Al-Jauzi
dalam kitab Al-Ahadits Al-Wahiyah dan pada jalur Tsauban, Ali bin Zaid bin
Jad'an, di dalamnya terdapat kelemahan dan tidak seorang pun yang mengatakannya,
bahawa dia berdusta, sehingga dinilai kedudukan haditsnya bersendirian. Mana mungkin diikuti dari
jalur lain yang rijalnya (para perawi) bukan rijal yang pertama. Diriwayatannya
oleh Abd Al-Razaq dan Al-Thabarani, juga diriwayatan Ahmad dan Al-Baihaqi dalam
kitab Al-Dalail dari hadits Abu Hurairah secara mar'fu';
يخرج من خراسان رايات سود لا يردها شيء حتى تنصب
بايلياء
"Akan muncul dari arah Khurasan panji-panji
hitam, dimana tidak ada satupun yang dapat mengusirnya hingga ia tertancap di
Iliya.." Dalam sanadnya terdapat Rusydin bin Sa'id, dia dha'if. [36]
✡✡✡✡✡
----------------------------------
[[1]]
Mengenai Abu Nashr Al-Khafaf, Al-Shibghi mengatakan: “Cukuplah baginya dengan
menyebutkan seratus ribu hadits.” Al-Siraj mengatakan: “Tidak kujumpai orang
yang lebih hafal darinya. Ia mengisahkan hadits secara terperinci.” Ibnu
Khuzaimah berkata: “Pada hari kematian Abu ‘Amr Al-Khafaf, tiada yang paling hafal
hadits darinya di Khurasan.” Al-Dzahabi berkara: “Ia pemuka, seorang hafidz, orang
besar dan berpengaruh, syeik Al_Islam. Ia cukup mulia dan kagum sampai digelar
Zain Al-Asyraf.” Abu Abdillah Al-Hakim berkata: “Ia tersendiri dalam kebesaran,
kezuhudan, ibadah dan kemurahan hati.”
[2] Mengenai Khalid Al-Hidza,
Al-Dzahabi berkata dalam kitab Sir A’lam Al-Nubala, juz 6, hal 190-193, no 90, berkata:
“Khalid bin Mihran seorang Imam hafadz hadits yang terpecaya. Abul Manazil Al-Bashri, yang dikenal dengan Al-Hidza`, seorang yang berilmu………” Ahmad bin
Hanbal berkata: “Ia kukuh (tsabit)”, dan Al-Nasa`i berkata: “Ia terpecaya.”
[3] Abu Qilabah Abdullah bin Zaid bin ‘Amru atau ‘Amir Al-Jarmi Al-Bashri, Bukhari dan Muslim banyak meriwayatkan darinya dalam kitab hadits
sahih mereka. Ia adalah hujjah dan sandaran bagi mereka berdua.”
[4] Tsauban: Al-Hasyimi: bersahabat
yang disepakati atas tsiqahnya.
[5] Kitab Fitan Al-Marwazi
oleh Na’im bin Hammad, hadits: no 896, penerbit: Maktabah Al-Tauhid, Kaherah, Cetakan
Pertama. Tahun 1412, ditahqiq Samir Amin Al-Zuhri.
[6] Al-Sunan L-Waridah Fi Al-Fitan oleh Al-Dani, hadis no
551.
[7] Sunan Ibnu Majah, penerbit Dar Al-Fikr, Beirut.
Tahqiq: Muhammad Fuad Abdul Baqi, hadis no 4084
[8] Fatawa Al-Syabakah Al-Islamiyah Penilaian Fatwa No.
6573 di bawah akidah Ahl Al-Sunnah pada Al-Mahdi, dan dalil kemunculannya dan
sifat-sifatnya. Tarikh fatwa 13 Syawal, 1421, Al-Mufti: Markaz Al-Fatwa di
bawah asuhan Dr. Abdullah Al-Faqih. Link Sumber
[9] Al-‘Urf Al-Wardi/as-Suyuthi,
hadis no 31, ditahqiq oleh Abu Ya’la Al-Baidhawi.
[10] Kitab Fitan Al-Marwazi sumber [5]
[11] Al-Fatawa Al-Haditsiyah oleh Ibnu Hajar (Ahmad Syihabuddin Bin Hajar
Al-Haitsami Al-Makki, Hal 37-38, Penerbit: Musthafa Al-Halabi, Al-Halabi II. http://islamport.com/w/ftw/Web/3438/77.htm
[12] ‘Aqdu Al-Durar
Fi Akhbar Al-Mahdi Al=Muntadzar, bab VI. Pada yang kelihatan dari kemuliaan
dalam tempoh Kekhalifahannya
[13] Al-Arba’un/Abu Na’im Al-Ishbahani, hadits 16. Badinda (S) bersabda:
"serban di atas kepalanya," .Al-Zhahabi meriwayarkan dalam lafaz yang
sama: Fi Mizan Al-I’tidal - halaman 2, hadits nombor 679..
[14] Al-Musnad Al-Jami’ oleh Abi Al-Fadhal
Al-Syed Abu Al-Mu’athi Al-Nuri (wafat 1401 H), hadits no 2064.
[[1]5]
Kanz Al-‘Ummal Fi Sunan Al-Aqwal Wa Al-Af’al, hadits no 38679 oleh Ali
bin Hisamu Al-Din Al-Hindi, penerbit: Muassasah Al-Risalah, Beirut 1989 M. http://islamport.com/d/1/krj/1/77/1069.html
[[1]6]
Al-Mustadrak, juz 4, hal 510, hadits no 8432. Pengindeks: Abdul Rahman Al-Syami
[18] Al-‘Ilal Al-Mutanahiyah, hadits no 445 oleh Ibnu
Al-Jauzi Abu Al-Faraj, Penerbit: Al-Hindiyah,
http://islamport.com/d/1/krj/1/25/179.html
[20] Al-Mahdi Khalifah
Allah oleh Syeikh Nadzim Al-‘Uqaili
[21] Dalail Al-Nubuwah oleh Al-Baihaqi, hadits
no 2880-2881
[23] Al-Sam’ani berkata dalam mentafsirkan ayat (“Aku
hendak menjadikan seorang Khalifah di muka bumi” dan ada yang mengatakan ia
dinamakan sebagai Khalifah kepada Khalifah Allah di muka bumi; bagi mengakkan
hukumNya, dan pelaksanaan keputusan perkara peradilanNya, dan ini adalah lebih sahih)
Tafsir Al-Sam’ani,
dan aku katakan supaya melihat pendapat ahli-ahli tafsir Sunni yang banyak menyebutnya. Tinggalkan mengambil
jalan pintas. Maka sesiapa yang mahu sila lihat tafsir-tafsir dalam tafsiran
ayat tersebut.
[24] Laman web rasmi Al-Syeikh Abdul Aziz
bin Baz. Soalan
di bawah tajuk: Hukum menolak sebahagian daripada hadits-hadits sahih yang diterima
oleh ulamak di kalangan umat.
[25] Laman web rasmi Bin Baaz pada syarah (ulasan)
bertajuk (Aqidah Adl Al-Sunnah dan Atsar ke atas Al-Mahdi Al-Muntadzar).
[26] Kitab Fatawaa Al-Syubkah Al-Islamiyah Mu’addalah:
No. Fatwa 6573 di bawah tajuk Aqidat 'Ahl Al-Sunnan Fi Al-Mahdi, dan keterangan
tanda-randa kemunculannya dan keterangan oerkara yang keenam, beliau berkata:
(Riwayat Ibn Majah dan Al-Hakim, dan beliau berkata, mengikut syarat Al-Sheikhain
(Bukhari dan Muslim) dan dipersetuju oleh Al-Zhahabi dan Ibn Kathir berkata: Sanadnya
kuat lagi sahih ), tarikh fatwa: 13 Syawal 1421, Mufti: Pusat Fatwa di bawah
pengawasan Dr. Abdullah Al-Faqih. (linknya)
[27] Al-Tazhkirah oleh Al-Qurthubi bab akhir mengenai Al-Mahdi
mengingatkan langkah-langkah ke atas pemerintahannya, Ibn Majah (... Khalifah
Allah Al-Mahdi) sanadnya sahih.
[28] Rantaian (perawi) hadits yang disahihkan oleh Al-Bushairi
di dalam kitab Jami’ Al-Jawami’ atau Al-Jami’ Al-Kabir oleh Al-Suyuthi lihat hadits No 11475.
http://islamport.com/d/1/mtn/1/41/1352.html
[29] Mohamed Fuad Abdul Baqi mengulas hadits ini di dalam
Sunan Ibn Majah: Dalam kitab Al-Zawaid, sanadnya sahih perawinya *Rijal) terpercaya
(tsiqah) Sunan Ibn Majah Penerbit: Dar AL-Fikrah - Beirut, ditahqiq oleh:
Mohamed Fuad Abdul Baqi, Hadits No. 4084.
[30] Terdapat dalam Al-Dar Al-Sunniyah: Al-Bahr Al-Zakhar
Al-Ma’aruf dengan sanad Al-Bizari, Pengarang: Ahmad bin 'Amru Al-Bizari, Pentahqiq:
Mahfidz Rahman Zain Allah, Penerbit: Maktabah Al-‘Ulum Wal-Hukum - Al-Madinah
Al-Munawarah, Cetakan Pertama Tahun 1415 H.
[31] Terdapat dalam Al-Dar Al-Sunniyah.
[32] Al-Hawi Lil Fatawa nombor 3/92.
[33] Al-Fatawa Al-Hudaitsiyah oleh Ibn Hajar Al-Haiatmi berkata
dalam masalah Al-Mahdi dan tanda-tanda Al-Saah halaman 37-38, Pengarang. Ahmad Shahabuddin
bin Hajar Al-Haiatmi Al-Makki, Penerbit: Mustafa Al-Halabi edisi kedua dan gambaran
Mustafa Al-Halabi kedua.
[34] – Al-‘Arif
Al-Wardi Hamisy, Hadith No. 23.
[35] Terdapat dalam Al-Dar Al-Sunniyah Al-Ahkam Al-Syar’iyah,
Pengarang: Abdul Haq Al-Isybaill, Al-Muhaqqiq Husin Bin ‘Akasya, Penerbit: Maktabah
Al-Rusyd - Riyadh, edisi pertama, tahun percetakan, 1422 H.
[36] Kumpulan kata-kata dalam mempertahankan Musnad Imam
Ahmad, Hadith ke XIII, Pengarang Ahmad Bin Ali Al-Asqalani Abu Al-Fadl,
penerbit: - Maktabah Ibnu Taimiyah Kaherah, edisi pertama, 1401, Tahqiq: Maktabah
Ibnu Taimiyah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan