Khamis, 3 Disember 2015

6. Tujuan Diutus Para Rasul?



6. Tujuan Diutus Para Rasul?
)الغرض من إرسال الرسل ؟(

                                           

Memulakan pembicaraan sebahagian dari perjalanan mengembalikan urusan mimbar jauh dan terlalu jauh dari hakikat dan agama Allah, Dan malangnya bagi manusia mereka mengambil aqidah dengan cara yang mudah.

Salah seorang daripada mereka bercakap tentang hari-hari untuk mengutus para Rasul: sambil berkata

(Tujuan mengutus seorang Nabi atau melantik seorang washiy mengikut peraturan, dan tujuan ini tidak boleh dicapai melainkan jika masyarakat percaya kepadanya).

Sudah tentu, dia mahu mengatakannya dan mencabar kelayakan (hak) seruan (dakwah) Al-Yamani Aali Muhammad (as), dengan alasan bahawa kebanyakan manusia tidak percaya kepada seruannya dan tidak membenarkannya mengikut peraturan, dan dengan itu tidak membenarkan tujuan ia diutus!!

Secara tidak sedar ini adalah pengulangan pada zaman Nuh (as), yang telah menyeru kaumnya selama 950 tahun, siang dan malam, dan mereka tidak menyahut seruan (dakwahnya) selain melarikan diri dan bertambah degil, seperti yang nyatakan dalam Al-Qur'an, bagaimanapun ini adalah hasil daripada usaha beliau. tidak ramai yang menaikinya hanya sebilangan yang percaya kepadanya dan belayar bersama kapalnya dan terselamat daripada Banjir. Soalannya: Apa yang akan menjadikan pendakwa yang berilmu ini membawa kedudukan Nuh (as), yang tidak dapat menyampaikan perintah dan oleh itu tidak mencapai tujuan ia diutus mengikut pandangan ahli falsafah ini?!

Walau apa pun, berdasarkan kenyataan itu saya bertanya kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), dan beliau menjawab

Dia mengatakan untuk membatalkan tujuan diutus dengan itu, ini ....dan lain-lain serta kata-kata beliau semuanya bercanggahan, tetapi soalnya: Apakah tujuan sebenar diutus para Rasul? Adakah ia ditetapkan dengan gambaran yang betul?

Iaitu mungkin untuk mengatakan: Tujuannya adalah untuk mewujudkan hujah sahaja.

Dan mungkin untuk mengatakan: Menyampaikan kepada penciptaan.

Dan mungkin untuk mengatakan: Tujuannya adalah untuk memimpin manusia kepada kebenaran.

Dan mungkin untuk mengatakan: Tujuannya adalah untuk memasukkan manusia ke syurga.

Dan mungkin untuk mengatakan: Tujuannya adalah untuk mengenal Allah.

Dan mungkin dan mungkin ....

Jadi mana satu tujuannya? Dan mengapa?

Dia pergi kepada masalah di mana mereka menjatuhkan diri mereka di dalamnya bergelumang melompat sesama mereka sendiri, Adakah dia dan ulamaknya tahu tujuan diutus para Rasul?

Masalah ini bukan untuk mengatakan ini adalah satu-satunya tujuan, tetapi kita tidak semestinya cenderung kepada tujuan ini atau tujuan itu, apa jua perkataan yang hendak dikatakannya akan dibentuk melalui Al-Quran, dengan hikmah bijaksana dan akal.

Asas kata-kata mereka adalah perkataan yang sia-sia (batil), mereka mengatakan bahawa nubuwah (kenabian) atau risalah (kerasulan) adalah disebabkan oleh kemudahan (kesenangan), dan kemudahan adalah kewajipan yang Maha Suci dan meninggalkan yang tidak menyenangkan, hingga kata-kata akhir mereka.

Kita tidak berada dalam kedudukan untuk membincangkan aqidah mereka dan semoga Allah memberi petunjuk kepada kamu, kerana ia akan menjadi perkara berlarutan.

Pada asasnya pandangan-pandangan aqliyah (rasional - logik) mereka adalah tertolak dan tidak betul, maka aqidah mereka adalah berdasarkan kepada pandangan-pandangan aqliyah (rasional - logik) yang tertolak dan tidak betul itu, Allah mengatakannya dan mereka berkata pula, Firman Allah:

﴿رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ  ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا﴾ 

(Mereka Kami utus) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Nisaa’ 4:165] 

Allah berfirman di sini: dengan diutus para rasul tidak ada alasan lagi bagi pendusta yang membuat kedustaan, Pada hal mereka berkata: sebabnya adalah kemudahan (kesenangan), ia suatu kewajipan ke atasNya dan wajib mengutus dalam semua keadaan ... dan lain-lain

Baiklah, jika Allah tidak mengutus mereka, adakah penentangan itu wajib jika tidak diutus kepada mereka (utusan)?

Terdapat orang-orang Red Indian hidup beratus-ratus atau beribu-ribu tahun di Amerika tidak diutus (utusan) kepada mereka dan mereka menyembah kayu-kayu, batu-batu dan berhala, dan burung-burung, terdapat pula orang-orang asli di Afrika selama beribu-ribu tahun dan tidak diutus sesiapa kepada mereka dan mereka adalah orang-orang musyrik, adakah menentang kemudahan (kesenangan) itu wajib?

Oleh itu, kamu dapati kata-kata mereka bertaburan dan mereka mengatakan bahawa fikiran saya dan pengetahuan saya, dan perkara yang menyedihkan adalah bahawa ianya menentang Al-Quran].



✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: