6. Tujuan Diutus Para Rasul?
)الغرض من إرسال الرسل ؟(
Memulakan
pembicaraan sebahagian dari perjalanan mengembalikan urusan mimbar jauh dan terlalu
jauh dari hakikat dan agama Allah, Dan malangnya bagi manusia mereka mengambil
aqidah dengan cara yang mudah.
Salah
seorang daripada mereka bercakap tentang hari-hari untuk mengutus para Rasul: sambil
berkata
(Tujuan mengutus seorang
Nabi atau melantik seorang washiy mengikut peraturan, dan tujuan ini tidak
boleh dicapai melainkan jika masyarakat percaya kepadanya).
Sudah
tentu, dia mahu mengatakannya dan mencabar kelayakan (hak) seruan (dakwah) Al-Yamani
Aali Muhammad (as), dengan alasan bahawa kebanyakan manusia tidak percaya
kepada seruannya dan tidak membenarkannya mengikut peraturan, dan dengan itu
tidak membenarkan tujuan ia diutus!!
Secara
tidak sedar ini adalah pengulangan pada zaman Nuh (as), yang telah menyeru
kaumnya selama 950 tahun, siang dan malam, dan mereka tidak menyahut seruan
(dakwahnya) selain melarikan diri dan bertambah degil, seperti yang nyatakan
dalam Al-Qur'an, bagaimanapun ini adalah hasil daripada usaha beliau. tidak ramai
yang menaikinya hanya sebilangan yang percaya kepadanya dan belayar bersama
kapalnya dan terselamat daripada Banjir. Soalannya: Apa yang akan
menjadikan pendakwa yang berilmu ini membawa kedudukan Nuh (as), yang tidak
dapat menyampaikan perintah dan oleh itu tidak mencapai tujuan ia diutus
mengikut pandangan ahli falsafah ini?!
Walau
apa pun, berdasarkan kenyataan itu saya bertanya kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as), dan beliau menjawab
Dia mengatakan untuk membatalkan
tujuan diutus dengan itu, ini ....dan lain-lain serta kata-kata beliau semuanya
bercanggahan, tetapi soalnya: Apakah tujuan sebenar diutus para Rasul? Adakah
ia ditetapkan dengan gambaran yang betul?
Iaitu mungkin untuk
mengatakan: Tujuannya adalah untuk mewujudkan hujah sahaja.
Dan mungkin untuk
mengatakan: Menyampaikan kepada penciptaan.
Dan mungkin untuk
mengatakan: Tujuannya adalah untuk memimpin manusia kepada kebenaran.
Dan mungkin untuk
mengatakan: Tujuannya adalah untuk memasukkan manusia ke syurga.
Dan mungkin untuk
mengatakan: Tujuannya adalah untuk mengenal Allah.
Dan mungkin dan mungkin ....
Jadi mana satu tujuannya?
Dan mengapa?
Dia pergi kepada masalah di
mana mereka menjatuhkan diri mereka di dalamnya bergelumang melompat sesama
mereka sendiri, Adakah dia dan ulamaknya tahu tujuan diutus para Rasul?
Masalah ini bukan untuk
mengatakan ini adalah satu-satunya tujuan, tetapi kita tidak semestinya
cenderung kepada tujuan ini atau tujuan itu, apa jua perkataan yang hendak
dikatakannya akan dibentuk melalui Al-Quran, dengan hikmah bijaksana dan akal.
Asas kata-kata mereka adalah
perkataan yang sia-sia (batil), mereka mengatakan bahawa nubuwah (kenabian)
atau risalah (kerasulan) adalah disebabkan oleh kemudahan (kesenangan), dan kemudahan
adalah kewajipan yang Maha Suci dan meninggalkan yang tidak menyenangkan,
hingga kata-kata akhir mereka.
Kita tidak berada dalam
kedudukan untuk membincangkan aqidah mereka dan semoga Allah memberi petunjuk
kepada kamu, kerana ia akan menjadi perkara berlarutan.
Pada asasnya pandangan-pandangan
aqliyah (rasional - logik) mereka adalah tertolak dan tidak betul, maka aqidah
mereka adalah berdasarkan kepada pandangan-pandangan aqliyah (rasional - logik)
yang tertolak dan tidak betul itu, Allah mengatakannya dan mereka berkata pula,
Firman Allah:
﴿رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ
وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ
الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ
اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا﴾
(Mereka Kami utus) selaku
rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada
alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan
adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [Al-Nisaa’ 4:165]
Allah berfirman di sini: dengan
diutus para rasul tidak ada alasan lagi bagi pendusta yang membuat kedustaan,
Pada hal mereka berkata: sebabnya adalah kemudahan (kesenangan), ia suatu
kewajipan ke atasNya dan wajib mengutus dalam semua keadaan ... dan lain-lain
Baiklah, jika Allah tidak
mengutus mereka, adakah penentangan itu wajib jika tidak diutus kepada mereka
(utusan)?
Terdapat orang-orang Red
Indian hidup beratus-ratus atau beribu-ribu tahun di Amerika tidak diutus
(utusan) kepada mereka dan mereka menyembah kayu-kayu, batu-batu dan berhala,
dan burung-burung, terdapat pula orang-orang asli di Afrika selama beribu-ribu
tahun dan tidak diutus sesiapa kepada mereka dan mereka adalah orang-orang musyrik,
adakah menentang kemudahan (kesenangan) itu wajib?
Oleh itu, kamu dapati
kata-kata mereka bertaburan dan mereka mengatakan bahawa fikiran saya dan pengetahuan
saya, dan perkara yang menyedihkan adalah bahawa ianya menentang Al-Quran].
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan