Kedua, Pemahaman yang salah mengenai hadits Nabi (S)
tentang Al-Mahdi; “Namanya mirip (yuawthi’) namaku dan nama ayahnya adalah nama
ayahku.”
Ia
adalah kenyataan Ibnu Taimiyah seperti yang telah dikatakan terdahulu bahawa:
Al-Mahdi, namanya Muhammad bin Abdullah. Sekiranya benar perkataan mereka harus
ditolak sesiapa saja yang mengaku tanpa bukti dengan nama yang lain, melainkan
perkataan mereka lemah dari beberapa segi dan sebenarnya dikatakan bahawa kesamaran
(Al-Ikhfa’) dan kemiripan (Al-Muwathaah) pada nama sebagai ganti kenyataan, tidak
lepas dari salah satu dari tiga sudut (cara) berikut:
1.
Kekhuatiran (waspada) pada Al-Mahdi.
2.
Menyingkap keburukan para pendakwa yang batil
bagi kedudukan ini dan mendedahkan kebodohan kaum yang mengaku berilmu.
3.
Merupakan pembalasan (kebenaran) atau ujian
yang lazim bagi manusia dalam perjalanannya di atas bumi ini.
Adapun
kelemahan perkataan mereka:
Pertama, ucapan Nabi; yuwâthi`
adalah keserupaan (mirip), dan mutasyabihat bukanlah kesepadanan sehingga
bertegas untuk menetapkan nama Al-Mahdi adalah Muhammad bin Abdullah. Untuk
makna yang lebih dekat pada kebanyakan kata-kata bahawa Al-Muwathaah (yuwâthi
- mirip) adalah darjah yang paling dekat dari yang lain, dengan
memerhatikan adanya perbezaan sekiranya hilang kesepadanan antara keduanya ‘Pendekatan
dengan menundukkan pemerhati dan pendekatan dengannya membuka pemerhati’,
sebagaimana dikatakan: “watha`a ar-rajul Al-ardh” yakni, dia memijakkan
kakinya di atas bumi (tanah), maka dia tidak mungkin dekat dengan tanah secara
lebih dekat kecuali jika berubah sifatnya, lalu dia dan tanah menjadi satu.
Sebagaimana keadaan mati yang mereputkan jasadnya dan ia menjadi tanah dengan
kembali jasadnya kepada tanah.
Dengan
demikian dalam menolak perkataan mereka bahawa Al-Mahdi, namanya adalah
Muhammad bin Abdillah, dapat dikatakan: bahawa nama Al-Mahdi adalah
Ahmad dengan pertimbangan nama itu lebih mendekati berbanding Muhammad (S), dan
dengan disertai penegasan baginda (S) pada nama di dalam hadits-hadits yang
lain, yang mengatakan: “namanya adalah namaku”.
Adapun
kalimat
يواطيء اسم ابيه
اسم ابي
“Mirip
(serupa) nama bapanya, nama bapaku.” sebagaimana penjelasan yang lalu tidak
akan didapati kemungkinan dikatakan nama ayahnya adalah Abdur-Rahman atau Abdul-Haq
dan sebagainya. Demikian itu merupakan kebodohan, bertentangan dengan apa yang dikehendaki
Al-Rasul (S) dari yang disampaikan. Kerana itu diperlukan pasangan (padanan) yang
menunjukkan nama yang mirip . Memang dalam hadits Ibnu Dzabihain
diterangkan adalah Abdullah dan Ismail.[1]
Dengan
itu boleh dikatakan bahawa nama Al-Mahdi adalah Ahmad bin Ismail.[2]
yang boleh digunakan sebagai bukti kebenaran yang sedang kita bahaskan
Jika tidak diterima pertentangan ini, tentulah kita tidak menerima penyangkalan dakwaan yang dibina berdasarkan hadits yang dibawakan
Jika tidak diterima pertentangan ini, tentulah kita tidak menerima penyangkalan dakwaan yang dibina berdasarkan hadits yang dibawakan
يواطيء
اسمه اسمي واسم ابيه اسم ابي
“namanya
mirip dengan namaku dan nama ayahnya dengan nama ayahku”,
Selain
menjelaskan kerapuhan aqidah (kepercayaan), yang dibina tanpa membezakan antara
sama dan serupa.
-Kedua,
hadits-hadits banyak dengan lafaz “ismuhu ka ismi” (namanya seperti
namaku) atau “yuwathi`u ismuhi ismi” (namanya mendekati namaku) tanpa tambahan
“yuwath`iu ismu abihi ismu abi” (nama ayahnya mendekati nama ayahku). Bahkan
dibawakan demikian termasuk dalam Sunan Abi Daud, hal 107, hadits no 4282, dan
inilah yang penting dalam kajian ini:
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ أَنَّ عُمَرَ بْنَ عُبَيْدٍ
حَدَّثَهُمْ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ
يَعْنِي ابْنَ عَيَّاشٍ ح و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ ح و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ
بْنُ مُوسَى أَخْبَرَنَا زَائِدَةُ ح و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ فِطْرٍ الْمَعْنَى وَاحِدٌ
كُلُّهُمْ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ زِرٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَوْ لَمْ
يَبْقَ مِنْ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ قَالَ زَائِدَةُ فِي حَدِيثِهِ لَطَوَّلَ
اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ ثُمَّ اتَّفَقُوا حَتَّى يَبْعَثَ فِيهِ رَجُلًا مِنِّي
أَوْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمُ أَبِي
زَادَ فِي حَدِيثِ فِطْرٍ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ
ظُلْمًا وَجَوْرًا وَقَالَ فِي حَدِيثِ سُفْيَانَ لَا تَذْهَبُ أَوْ لَا تَنْقَضِي
الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ
اسْمِي قَالَ أَبُو دَاوُد لَفْظُ عُمَرَ وَأَبِي بَكْرٍ بِمَعْنَى سُفْيَانَ
Telah menceritakan kepada kami [Musaddad] bahawa
[Umar bin Ubaid] menceritakan kepada mereka. (dalam jalur lain disebutkan)
Telah menceritakan kepada kami [Muhammad bin Al 'Ala] berkata, telah
menceritakan kepada kami [Abu Bakr] -maksudnya Abu Bakar bin 'Ayyasy-. (dalam
jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Musaddad] berkata, telah
menceritakan kepada kami [Yahya] dari [Sufyan]. (dalam jalur lain disebutkan)
Telah menceritakan kepada kami [Ahmad bin Ibrahim] berkata, telah menceritakan
kepada kami [Ubaidullah bin Musa] berkata, telah mengabarkan kepada kami
[Zaidah]. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Ahmad
bin Ibrahim] berkata, telah menceritakan kepadaku [Ubaidullah bin Musa] dari
[Fithr] dengan makna hadits yang sama. Dan semuanya dari [Ashim] dari [Zir]
dari [Abdullah] dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
"Sekiranya dunia ini tidak tersisa kecuali hanya sehari, Zaidah
menyebutkan dalam haditsnya, "maka Allah akan memanjangkan hari itu,
" kemudian mereka sepakat -dalam menyebutkan lafadz- hingga Allah mengutus
seorang laki-laki dariku, atau dari keluargaku; namanya mirip dengan namaku,
dan nama bapaknya juga mirip dengan nama bapakku. Dalam hadits Fithr
ditambahkan, "Ia akan memenuhi bumi dengan keadilan, sebagaimana
kezhaliman dan kelaliman pernah memenuhinya." Dalam hadits riwayat Sufyan
beliau mengatakan: "(Dunia) tidak akan pergi, atau tidak akan hancur
hingga seorang laki-laki dari ahli baitku menguasai Arab; namanya seperti
namanku." Abu Daud berkata; "lafadz hadits Umar dan Abu Bakar sama makna
dengan lafadz Abu Sufyan."
-------------------------
[1]
Adalah Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam (bersabda): Apabila datang
seorang lelaki yang mengatakan bernasab (‘ala ruqbah) daripada anak-anak Ismail mengatakan kepada kamu di
(sisi) Hassan dan Hussein. Perawi (periwayat): Abdullah bin Omar, Ahli Hadits:
Haitsami - Sumber: Majmu’ Al-Zawaid - Halaman/No: 9/188 Hukum (nilai) hadits: Rijal-rijalnya dipercayai (tsiqaat)
[2]
جاء في الخبر كنا عند معاوية بن أبي سفيان فذكروا
الذبيح إسماعيل أو إسحاق ؟ فقال : على الخبير سقطتم ، كنا عند رسول الله صلى الله
عليه وسلم فجاءه رجل فقال : يا رسول الله عد علي مما أفاء الله عليك يا ابن
الذبيحين ، فضحك رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقيل له يا أمير المؤمنين وما
الذبيحان ؟ فقال : إن عبد المطلب لما أمر بحفر زمزم نذر لله إن سهل الله أمرها
عليه ليذبحن أحد ولده ، قال : فخرج السهم على عبد الله فمنعه أخواله وقالوا : افد
ابنك بمائة من الإبل ، ففداه بمائة من الإبل ، وإسماعيل الثاني ابن الذبيحين : صح
أن أعرابيا قال للنبي صلى الله عليه وسلم : يا ابن الذبيحين , فتبسم ولم ينكر عليه
.
المحدث: الزرقاني - المصدر: مختصر المقاصد -
الصفحة أو الرقم: 11خلاصة حكم المحدث: صح أن أعرابيا قال للنبي صلى الله عليه وسلم
: يا ابن الذبيحين , فتبسم ولم ينكر عليه . وأما أنا ابن الذبيحين فلم
Telah
datang berita ketika kami berada di sisi Muawiyah bin Abi Sufyan. Mereka
menyatakan Ismail atau Ishak dikorbankan? Beliau berkata, atas yang memberi
khabar melupakan kamu, kami bersama-sama Rasulullah (S) lalu datang seorang
lelaki dan berkata: Ya Rasulullah engkau menganggap Ali sebagai yang
dikurniakan Allah kepada kamu, wahai anak dua sembelihan, Rasulullah (S) ketawa.
Maka mereka bertanya kepadanya (Muawiyah): Wahai Amirul Mukminin, apakah dia
dua sembelihan? Beliau berkata: Abdul-Mutallab ketika menggali Telaga Zamzam
bernazar kepada Allah jika Allah memudahkan urusannya, beliau akan korbankan (sembelih)
salah seorang anak lelakinya, dia berkata, maka keluar anak panah itu atas nama
Abdullah oleh itu untuk mencegah dari pihaknya. Dikatakan (padanya), setiap
datang (nama) anak kamu diganti dengan seratus ekor unta, maka ditebus dengan
seratus ekor unta untuk Ismail kedua bin Al-Zabihain: adalah benar bahawa
seorang Badwi berkata kepada Nabi (S),: wahai anak dua sembelihan (Al-Zabihain),
maka baginda tersenyum dan tidak menafikannya.
Ahli
hadits: Al-Zarqani, Sumber: Mukhtashar Al-Maqashid, Halaman/No: 11, Hukum
(nilai) hadits: adalah benar bahawa seorang Badwi berkata kepada Nabi (S): Wahai
anak dua sembelihan (Al-Zabihain), maka baginda tersenyum dan tidak
menafikannya. Adapun aku anak dua sembelihan tidak boleh ditolak.
Dikatakan
dan diriwayatkan, “Dari Ibn Abbas bahawa Ismail (as) [yang dikorban (disembelih)].
Perawi (periwayat): - dan Ahli hadits: Ibn
Katsir, Sumber: Al-Bidayah Wa Al-Nihayah Halaman/No: 1/150, Hukum (nilai)
hadits: Sahih,
Dan
tidaklah diambil kira bagi sesiapa yang berkata yang dikorban (disembelih) itu
Ishaq, yang didatamgkan dalam khabar (hadits) yang dikorban (disembelih) itu
Ishaq).
Perawi
(periwayat): Ahnaf bin Qais Ahli hadits: Yahya bin Mu’in, Sumber: Sawalaat Ibn
Junaid, Halaman/No: 177, Hukum (nilai) hadits: diriwayatkan dari dua jalan, Tidak
peduli yang mana dari keduannya, seolah-olah dhaif semuanya.
Di
samping itu, peristiwa-peristiwa selepas Al-Mahdi dikaitkan dengan nama Ismail,
iaitu bapa Al-Mahdi tidaklah bertujuan dari Nabi Ismail (as) adalah begitu
jelas, seperti yang telah diriwayatkan dalam khabar (hadits) di dalam Kitab
Al-Fitan Al-Marwazi hadits No. 771 –
Telah
menceritakan kepada kami Abdullah bin Marwan dari Arthah bin Mundzi, dari Tabi’ dari
Ka’ab katanya: Apabila orang Barbar keluar dan mereka berkemah di Mesir, ada di
antara mereka dua gerakan, gerakan di Mesir dan gerakan di Palestin dan di antara
keduanya hingga
melangkah keluar ke Hims (Homs - di barat Syria). Celakalah yang akan menmpa mereka, di mana salji
yang teruk selama empat puluh malam hampir membinasakan mereka dan kemudian mereka
membuka dan berjalan keluar masuk darinya antara pintu barat ke pintu gerbang di
tengah-tengahnya ada pasar dan kemudian mereka meninggalkannya melangkah keluar
ke Bahirah. kejahilan atau pertentangan sesama sendiri di Farsakh, lalu keluar
pada mereka manusia yang membunuh ketua mereka seorang lelaki dari keturunan
Ismail memerangi daerah tersebut. yang disebut sebagai pusat (ibu) orang
Arab, Kemudian timbul keganasan yang berleluasa membunuh mereka dan penghinaan zuriat,
memibelah perut-perut perempuan dan mengalahkan kumpulan itu dua kali, dan
kemudian dibinasakan dan mengorbankan (menyembelih) perempuan-perempuan Quraisy
dan memibelah perut perempuan dari Bani Hashim. Berakhir.
Dan
dibawa juga dalam khabar (hadits), yang menyebutkan Ismail Kedua dan
Al-Mahdi dalam (Kitab) Fitan Al-Marwazi nombor 1181 –
Telah
menceritakan kepada kami Yahya bin Sa’id Al-‘Attar dari Sulaiman bin ‘Isa, ia
adalah tanda dalam persengketaan (Al-Fitan) itu Katanya: Bahawa ketibaan Al-Mahdi
dan ia tinggal selama empat belas tahun di Bait Al-Maqdis dan kemudian mati dan kemudian dijadikan
selepasnya seorang lelaki yang mulia dari kaum pengikutnya yang memanggil
beliau Pendokong Bait Al-Maqdis selama dua puluh satu tahun, lima belas tahun
daripadanya keadilan dan tiga tahun ketidakadilan dan tiga tahun kekurangan harta
benda, tidak diberi satu dirham pun dengan dibahagikan antara penduduk zimmi
yang memeranginya, dialah yang mengekalkan wilayah (kekuasaan) dengan pengetahuan
yang mendalam, yang - memasukkan anak-anak Ismail sepertimana memasukkan
lembu yang jarang ditemui, darinyalah keluar maula (penguasa) yang namanya
adalah nama Nabi, juga dikenali sebagai nama panggilannya (gelaran – kunyah)
panggilan Nabi, yang diteruskannya dengan pengetahuan yang mendalam sehingga
menemui penolong dengan dalamannya yang wangi maka ia membunuh dan terbunuh. Kemudian
mempunyai kekuasaan dan menafikan anak-anak di Qahtan dan anak-anak
Ismail ke bandarku, bandar perbendaharaan harta Arab dan San'a. Di tangannyalah
keluar Turk dan Rom sehingga menakluk antara sejauh Anthakiyah ke Gunung Al-Karpal
di Palestin di menara taman bandar (Taman Tergantung) menguasai pemerintahan
tiga tahun dan kemudian terbunuh dan selepasnya diperintah pula oleh Mahdi
Kedua yang memerangi orang-orang Rom dan mengalahkan mereka dan membuka
Constantinople dan tinggal di sana selama tiga tahun empat bulan sepuluh hari
dan kemudian turun Isa bin Maryam (as) lalu menyerahkan kerajaan kepadanya.
Berakhir.
Dan
Manshur (Penolong – pendokong) dalam riwayat ini bukanlah Al-Mahdi Al-Manshur,
tetapi dia membawa gelaran perampas itu sendiri untuk menipu manusia dengan kelayakannya
menjadi Khalifah, Dialah Qahtani, menurut kumpulan antara akhbar (hadits-hadits).
Telah
diriwayatkan dalam Fitan Al-Marwazi khabar (hadits) No: 1214 –
Telah
menceritakan kepada kami Hakam bin Nafi’ dari Jarah dari Arthah katanya Bahawa ketibaan Al-Mahdi
tinggal hidup selama empat puluh tahun dan kemudian mati di atas katil dan
kemudian keluar seorang lelaki dari Qahthan dalam keadaan berlubang dua
telinganya pada perjalanan
hidup (sirah) Mahdi, is hidup dua puluh tahun dan kemudian mati dibunuh dengan
senjata. Kemudian keluar seorang lelaki dari Ahl Bait Nabi (S) Mahdi Hasan, perjalanan
hidupnya sebagai seorang Kaisar yang membuka Bandar. Dia adalah Ketua (Amir) terakhir
dari umat Muhammad (S) dan kemudian keluar pada zamannya Dajjal dan turun pada
zamannya Isa bin Maryam (as). Berakhir.
Termasuk
sebagai sebahagian daripada rantaian untuk meriwayatkan dalam khabar (hadits)
lain dalam Al-Fitan oleh Al-Marwazi, Dan tidak hanya termasuk sebagai
sebahagian daripada pakatan sulit antara Al-Makhzumi dan Al-Qahtani
1136
- Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Marwan, dari Sa’id bin Yazid Al-Tanukhi,
dari Al-Zuhri berkata:
Al-Mahdi
pasti akan mati. Kemudian manusia berkembang dan selepasnya manusia berada
dalam fitnah dan mereka menerima seorang lelaki dari Bani Makhzum lalu dia
dibai’ah dan tinggal di zamannya. Kemudian mata pencarian terhalang dan dia
tidak dapat mengubahnya dan kemudian pemberian-pemberian terhalang tidak dapat
seorang pun mengubahnya. Dia pergi ke Bait Al-Maqdis maka jadilah dia dan sahabatnya
seperti anak-anak lembu yang curiga dan isteri-isteri mereka berjalan dengan
perhiasan emas dan pakaian, mereka tidak kehilangan, tidak dapat mengubahnya, maka dengan mengarahkan
untuk membawa penduduk Yaman Qudha’ah, Mudzhij , Hamdan, Humair, Al-Azad
dan Ghassan, dan semua yang berkata
kepadanya adalah dari Yaman, lalu mereka keluar sehingga bertemu penduduk
Palestin, Dan dia kembali kepada mereka - Jadis, Lakham, Jazham, orang-orang
marah dari gunung-gunung dengan makanan dan minuman untuk mereka memohon
pertolongan sebagai mana Yusuf memohon pertolongan untuk saudara-saudaranya ketika
penyeru menyeru dari langit bukan dengan manusia mahupun jin membai'ah Si Fulan
tidak kembali semula selepas hijrah, mereka melihat tetapi tidak kenal lelaki
itu yang kemudian diseru tiga kali dan memberikan bai'ah kepada Al-Mansur lalu
dihantar sepuluh perutusan ke Makhzumi dibunuh sembilan orang dan ditinggalkan
seorang daripadanya. Kemudian dihantar lima orang empat daripadanya dibunuh dan
seorang dibebaskan. kemudian dihantar tiga orang dibunuh dua daripadanya dan ditinggalkan
seorang. Digerakkan kepadanya lalu Allah menolongnya dan Allah membunuhnya dan sesiapa yang
bersamanya tidak akan berpatah balik melainkan dipimpin dan tidak dibiarkan Quraisy
melainkan dibunuhnya. Maka diberitahu
Quraisy tersebut kemudiannya, tidak terdapat seperti diberitahu seorang lelaki
hari ini daripada diseret, tidak juga membunuh Quraisy, tidak wujud juga selepasnya.
berakhir
Saya
katakan bahkan ianya tidak jauh dari pakatan sulit Hashemi bersama mereka
1190
- Telah menceritakan kepada kami Abu Al-Mungirah katanya Telah menceritakan
kepada saya Ibn ‘Ayasy dari Al-Musyikhah dari Ka’ab katanya: Akan ada selepas Al-Mahdi,
Khalifah dari penduduk Yaman, dari Qahtan, saudara Al-Mahdi dalam agama beramal
dengan amalannya, yang membuka bandar Rom dan memenangi harta rampasannya.
Ka’ab berkata, “Manusia akan mengikuti (berwalikan) seorang lelaki dari Bani
Hashim di Bait Al-Maqdis. memadamkan sunnah yang dikenali dan mengada-adakan sunnah tidak akan terjadi jika
tidak terdapat ilmui-lmu yang baru. Dengan satu hadits dan dalam kemusnahan dan
penyelewengan di zamannya, Islam akan kembali asing sebagaimana ia bermula
secara asing. Maka pada hari itu diberitahu bahawa agama seperti menggenggam bara api dan seperti mencabut pohon berduri dalam malam yang gelap dan
menghantar anak perempuannya dipasar- pasar dengan persyaratannya. Padanya ada perhiasan emas, Masa depannya atau rumah
tangganya tidak hilang, dan kalau bercakap dengan lelaki ia memukul lehernya.
Berakhir.
Aku
katakan bahkan disebut dalam khabar (hadits) bahawa ia adalah dari Ahli Bait Al-Mahdi
tidak jauh dari sejumlah pakatan sulit, atau di pelbagai tempat, masing-masing
pada zaman yang sama, Dalam Al-Fitan oleh Al-Marwazi hadits No. 1135
Telah
menceritakan kepada kami Al-Walid bin Muslim dari beliau Ka’ab katanya, Al-Mahdi
pasti mati, dan orang yang memerintah selepasnya seorang lelaki dari ahli keluarganya
yang terbaik dan mempunyai kejahatan. Kejahatannya melebihi kebaikannya. Ia
mengundang kemarahan orang ramai dan kepada perpecahan selepas persatuan. Umurnya
pendek kerana sakit hati yang ditimbulkan oleh seorang lelaki dari ahli keluarganya
dan membunuhnya. Maka manusia berperang selepasnya peperangan yang dahsyat dan berlarutan,
yang berlaku beberapa ketika selepas dia terbunuh. kemudian yang hidup akan
akan mati. Kemudian diperintah oleh seorang lelaki dari yang berbahaya dari arah
timur, membawa manusia kepada kekufuran dan mengeluarkan mereka dari agama
mereka. Berperanglah orang-orang Yaman satu peperangan yang dahsyat di antara
dua sungai (Iraq). Maka Allah menghancurkan mereka yang menyertainya.
Dibawakan
dari laman web rasmi Syeikh Muhammad Al-Hamud Al-Najdi di bawah tajuk korban
(sembelihan) adalah Ismail yang berkaitan dengannya:
Soalan: Kami mendengar bahawa yang
sahih mengenai korban (sembelihan) adalah "Ishak" (as) dan bukannya
"Ismail" (as), seperti yang diketahui umum (masyhur)?
Jawapan:. Kenyataan ini adalah
palsu tidak benar, tidak ditunjukkan dengan dalil-dalil Al-Quran dan Al-Sunnah
Nabiwiyah. Ia bertentangan dengan pandangan para pengkaji dari ahli ilmu (para
ulama) Imam Ibn Qaiyim berkata dalam (Kitab) Al-Zad (1/71):
Ismail: Adalah korban (sembelihan)
atas perkataan (qaul) yang paling kukuh di sisi ulamak sahabat dan tabi’ein dan
yang kemudian dari mereka. Adapun perkataan (qaul) yang mengatakan ia adalah
Ishak, Ia dibatalkan (ditentang) oleh lebih daripada dua puluh hujjah. Saya mendengar
Ibnu Taimiyah berkata: Perkataan (qaul) ini adalah diambil (ajarannya) dari
Ahli Kitab, dengan itu tidak sah dengan nash (dalil) dari kitab mereka, di
mana: Allah memerintahkan Ibrahim supaya menyembelih anaknya yang sulung, pada
lafaz: yang sama, tidak ada keraguan Ahli Kitab dengan orang-orang Islam bahawa
Ismail adalah anak sulungnya. Orang yang tidak berpengalaman yang mengeluarkan
perkataan (qaul) ini telah mengatakan apa yang ada di dalam Taurat: yang ada di
tangan mereka sendiri: “Sembelihlah anakmu Ishak! Katanya: Tambahan ini adalah dari
penyelewengan dan penipuan mereka, kerana ia adalah bercanggah dengan kara-kata
di dalamnya: “Sembelihlah anak sulungmu dan anak tunggalmu,” tetapi orang-orang
Yahudi iri hati (dengki) dengan Bani Ismail atas penghormatan ini, mereka lebih
suka berlaku kepada mereka, dan supaya ia dibawakan di sisi mereka, dan ia
telah merendahkan diri mereka di bawah orang-orang Arab. dan Allah menolak kurnia
hanya untuk melebihkan keluarganya sahaja. Dan bagaimana mereka mewajarkannya dengan
mengatakan: Yang disembelih adalah Ishak. Allah telah memberi khabar gembira pada
ibu Ishak dan dengan (kedatangan) anaknya Ya’kub, Allah berfirman tentang
malaikat:
﴿لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ *
وَامْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِن وَرَاء
إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ﴾
Malaikat itu berkata: "Jangan kamu takut,
sesungguhnya kami adalah (malaikat-ma]aikat) yang diutus kepada kaum
Luth". * Dan isterinya berdiri lalu dia tersenyum, maka Kami sampaikan
kepadanya berita gembira tentang (kelahiran) Ishak dan dari Ishak (akan lahir
puteranya) Ya'qub.) [Hood 11:70-71]
Maka
adalah mustahil, disampaikan kepadanya berita gembira akan mempunyai anak,
kemudian diperintahkan supaya disembelih..... berkata Al-‘Alamah Al-Albani
dalam kitabnya Al-Dha’ifah Tahta Al-Hadits, "Korban (Sembelihan)
Ishak" Selepas itu antara yang mendhaifkannya di sisi para ulamak adalah: Al-‘Uqaili,
Al-Zahabi, Al-Qisthalani dan lain-lain, beliau berkata, dan jalannya (jalur) dhaif
dan terganggu, dan adalah mustahil matan dari Israiliyat (cerita Israil), ia
sering seperti yang dinyatakan di atas, semua ini menolak perkataan (qaul) bahawa
sebahagian yang mengukuhkan antara satu sama lain, Khususnya ia telah dikaji
oleh ulama seperti Syeikh Al-Islam Ibn Taimiyyah, Ibn Al-Qaiyim, Ibn Katsir,
dan lain-lain sebagai jalan yang betul bahawa adalah yang disembelih (dikorban)
adalah Ismail (as) ... Kemudian saya nyatakan jalannya (jalur) daripada
kata-kata Ibn Al-Qaiyim sebelumnya. Berakhir.
[url
= http://www.al-athary.net/index.php option = com_content & view = tugas
& id = 892 & Itemid = 14]
Bincang Nama I << ✡✡✡✡✡ >>
Bincang Nama III
Tiada ulasan:
Catat Ulasan