Selasa, 29 Disember 2015

Kedua, Pemahaman yang salah mengenai hadits Nabi (S)



Kedua, Pemahaman yang salah mengenai hadits Nabi (S) tentang Al-Mahdi; “Namanya mirip (yuawthi’) namaku dan nama ayahnya adalah nama ayahku.”

Ia adalah kenyataan Ibnu Taimiyah seperti yang telah dikatakan terdahulu bahawa: Al-Mahdi, namanya Muhammad bin Abdullah. Sekiranya benar perkataan mereka harus ditolak sesiapa saja yang mengaku tanpa bukti dengan nama yang lain, melainkan perkataan mereka lemah dari beberapa segi dan sebenarnya dikatakan bahawa kesamaran (Al-Ikhfa’) dan kemiripan (Al-Muwathaah) pada nama sebagai ganti kenyataan, tidak lepas dari salah satu dari tiga sudut (cara) berikut:
              
1.   Kekhuatiran (waspada) pada Al-Mahdi.

2.   Menyingkap keburukan para pendakwa yang batil bagi kedudukan ini dan mendedahkan kebodohan kaum yang mengaku berilmu.

3.   Merupakan pembalasan (kebenaran) atau ujian yang lazim bagi manusia dalam perjalanannya di atas bumi ini.

Adapun kelemahan perkataan mereka:

Pertama, ucapan Nabi; yuwâthi` adalah keserupaan (mirip), dan mutasyabihat bukanlah kesepadanan sehingga bertegas untuk menetapkan nama Al-Mahdi adalah Muhammad bin Abdullah. Untuk makna yang lebih dekat pada kebanyakan kata-kata bahawa Al-Muwathaah (yuwâthi - mirip) adalah darjah yang paling dekat dari yang lain, dengan memerhatikan adanya perbezaan sekiranya hilang kesepadanan antara keduanya ‘Pendekatan dengan menundukkan pemerhati dan pendekatan dengannya membuka pemerhati’, sebagaimana dikatakan: “watha`a ar-rajul Al-ardh yakni, dia memijakkan kakinya di atas bumi (tanah), maka dia tidak mungkin dekat dengan tanah secara lebih dekat kecuali jika berubah sifatnya, lalu dia dan tanah menjadi satu. Sebagaimana keadaan mati yang mereputkan jasadnya dan ia menjadi tanah dengan kembali jasadnya kepada tanah.

Dengan demikian dalam menolak perkataan mereka bahawa Al-Mahdi, namanya adalah Muhammad bin Abdillah, dapat dikatakan: bahawa nama Al-Mahdi adalah Ahmad dengan pertimbangan nama itu lebih mendekati berbanding Muhammad (S), dan dengan disertai penegasan baginda (S) pada nama di dalam hadits-hadits yang lain, yang mengatakan: “namanya adalah namaku”.

Adapun kalimat
يواطيء اسم ابيه اسم ابي
Mirip (serupa) nama bapanya, nama bapaku.” sebagaimana penjelasan yang lalu tidak akan didapati kemungkinan dikatakan nama ayahnya adalah Abdur-Rahman atau Abdul-Haq dan sebagainya. Demikian itu merupakan kebodohan, bertentangan dengan apa yang dikehendaki Al-Rasul (S) dari yang disampaikan. Kerana itu diperlukan pasangan (padanan) yang menunjukkan nama yang mirip . Memang dalam hadits Ibnu Dzabihain diterangkan adalah Abdullah dan Ismail.[1]

Dengan itu boleh dikatakan bahawa nama Al-Mahdi adalah Ahmad bin Ismail.[2] yang boleh digunakan sebagai bukti kebenaran yang sedang kita bahaskan

Jika tidak diterima pertentangan ini, tentulah kita tidak menerima penyangkalan dakwaan yang dibina berdasarkan hadits yang dibawakan
يواطيء اسمه اسمي واسم ابيه اسم ابي
namanya mirip dengan namaku dan nama ayahnya dengan nama ayahku”,
Selain menjelaskan kerapuhan aqidah (kepercayaan), yang dibina tanpa membezakan antara sama dan serupa.

-Kedua, hadits-hadits banyak dengan lafaz “ismuhu ka ismi” (namanya seperti namaku) atau “yuwathi`u ismuhi ismi” (namanya mendekati namaku) tanpa tambahan “yuwath`iu ismu abihi ismu abi” (nama ayahnya mendekati nama ayahku). Bahkan dibawakan demikian termasuk dalam Sunan Abi Daud, hal 107, hadits no 4282, dan inilah yang penting dalam kajian ini: 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ أَنَّ عُمَرَ بْنَ عُبَيْدٍ حَدَّثَهُمْ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ يَعْنِي ابْنَ عَيَّاشٍ ح و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ سُفْيَانَ ح و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى أَخْبَرَنَا زَائِدَةُ ح و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ فِطْرٍ الْمَعْنَى وَاحِدٌ كُلُّهُمْ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ زِرٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنْ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ قَالَ زَائِدَةُ فِي حَدِيثِهِ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ ثُمَّ اتَّفَقُوا حَتَّى يَبْعَثَ فِيهِ رَجُلًا مِنِّي أَوْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمُ أَبِي زَادَ فِي حَدِيثِ فِطْرٍ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا وَقَالَ فِي حَدِيثِ سُفْيَانَ لَا تَذْهَبُ أَوْ لَا تَنْقَضِي الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي قَالَ أَبُو دَاوُد لَفْظُ عُمَرَ وَأَبِي بَكْرٍ بِمَعْنَى سُفْيَانَ

Telah menceritakan kepada kami [Musaddad] bahawa [Umar bin Ubaid] menceritakan kepada mereka. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Muhammad bin Al 'Ala] berkata, telah menceritakan kepada kami [Abu Bakr] -maksudnya Abu Bakar bin 'Ayyasy-. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Musaddad] berkata, telah menceritakan kepada kami [Yahya] dari [Sufyan]. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Ahmad bin Ibrahim] berkata, telah menceritakan kepada kami [Ubaidullah bin Musa] berkata, telah mengabarkan kepada kami [Zaidah]. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami [Ahmad bin Ibrahim] berkata, telah menceritakan kepadaku [Ubaidullah bin Musa] dari [Fithr] dengan makna hadits yang sama. Dan semuanya dari [Ashim] dari [Zir] dari [Abdullah] dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Sekiranya dunia ini tidak tersisa kecuali hanya sehari, Zaidah menyebutkan dalam haditsnya, "maka Allah akan memanjangkan hari itu, " kemudian mereka sepakat -dalam menyebutkan lafadz- hingga Allah mengutus seorang laki-laki dariku, atau dari keluargaku; namanya mirip dengan namaku, dan nama bapaknya juga mirip dengan nama bapakku. Dalam hadits Fithr ditambahkan, "Ia akan memenuhi bumi dengan keadilan, sebagaimana kezhaliman dan kelaliman pernah memenuhinya." Dalam hadits riwayat Sufyan beliau mengatakan: "(Dunia) tidak akan pergi, atau tidak akan hancur hingga seorang laki-laki dari ahli baitku menguasai Arab; namanya seperti namanku." Abu Daud berkata; "lafadz hadits Umar dan Abu Bakar sama makna dengan lafadz Abu Sufyan."


-------------------------
[1] Adalah Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam (bersabda): Apabila datang seorang lelaki yang mengatakan bernasab (‘ala ruqbah) daripada anak-anak Ismail mengatakan kepada kamu di (sisi) Hassan dan Hussein. Perawi (periwayat): Abdullah bin Omar, Ahli Hadits: Haitsami - Sumber: Majmu’ Al-Zawaid - Halaman/No: 9/188 Hukum (nilai) hadits:  Rijal-rijalnya dipercayai (tsiqaat)
 [2]
جاء في الخبر كنا عند معاوية بن أبي سفيان فذكروا الذبيح إسماعيل أو إسحاق ؟ فقال : على الخبير سقطتم ، كنا عند رسول الله صلى الله عليه وسلم فجاءه رجل فقال : يا رسول الله عد علي مما أفاء الله عليك يا ابن الذبيحين ، فضحك رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقيل له يا أمير المؤمنين وما الذبيحان ؟ فقال : إن عبد المطلب لما أمر بحفر زمزم نذر لله إن سهل الله أمرها عليه ليذبحن أحد ولده ، قال : فخرج السهم على عبد الله فمنعه أخواله وقالوا : افد ابنك بمائة من الإبل ، ففداه بمائة من الإبل ، وإسماعيل الثاني ابن الذبيحين : صح أن أعرابيا قال للنبي صلى الله عليه وسلم : يا ابن الذبيحين , فتبسم ولم ينكر عليه .

 المحدث: الزرقاني - المصدر: مختصر المقاصد - الصفحة أو الرقم: 11خلاصة حكم المحدث: صح أن أعرابيا قال للنبي صلى الله عليه وسلم : يا ابن الذبيحين , فتبسم ولم ينكر عليه . وأما أنا ابن الذبيحين فلم

Telah datang berita ketika kami berada di sisi Muawiyah bin Abi Sufyan. Mereka menyatakan Ismail atau Ishak dikorbankan? Beliau berkata, atas yang memberi khabar melupakan kamu, kami bersama-sama Rasulullah (S) lalu datang seorang lelaki dan berkata: Ya Rasulullah engkau menganggap Ali sebagai yang dikurniakan Allah kepada kamu, wahai anak dua sembelihan, Rasulullah (S) ketawa. Maka mereka bertanya kepadanya (Muawiyah): Wahai Amirul Mukminin, apakah dia dua sembelihan? Beliau berkata: Abdul-Mutallab ketika menggali Telaga Zamzam bernazar kepada Allah jika Allah memudahkan urusannya, beliau akan korbankan (sembelih) salah seorang anak lelakinya, dia berkata, maka keluar anak panah itu atas nama Abdullah oleh itu untuk mencegah dari pihaknya. Dikatakan (padanya), setiap datang (nama) anak kamu diganti dengan seratus ekor unta, maka ditebus dengan seratus ekor unta untuk Ismail kedua bin Al-Zabihain: adalah benar bahawa seorang Badwi berkata kepada Nabi (S),: wahai anak dua sembelihan (Al-Zabihain), maka baginda tersenyum dan tidak menafikannya.

Ahli hadits: Al-Zarqani, Sumber: Mukhtashar Al-Maqashid, Halaman/No: 11, Hukum (nilai) hadits: adalah benar bahawa seorang Badwi berkata kepada Nabi (S): Wahai anak dua sembelihan (Al-Zabihain), maka baginda tersenyum dan tidak menafikannya. Adapun aku anak dua sembelihan tidak boleh ditolak.

Dikatakan dan diriwayatkan, “Dari Ibn Abbas bahawa Ismail (as) [yang dikorban (disembelih)].  Perawi (periwayat): - dan Ahli hadits: Ibn Katsir, Sumber: Al-Bidayah Wa Al-Nihayah Halaman/No: 1/150, Hukum (nilai) hadits: Sahih,

Dan tidaklah diambil kira bagi sesiapa yang berkata yang dikorban (disembelih) itu Ishaq, yang didatamgkan dalam khabar (hadits) yang dikorban (disembelih) itu Ishaq).
Perawi (periwayat): Ahnaf bin Qais Ahli hadits: Yahya bin Mu’in, Sumber: Sawalaat Ibn Junaid, Halaman/No: 177, Hukum (nilai) hadits: diriwayatkan dari dua jalan, Tidak peduli yang mana dari keduannya, seolah-olah dhaif semuanya.

Di samping itu, peristiwa-peristiwa selepas Al-Mahdi dikaitkan dengan nama Ismail, iaitu bapa Al-Mahdi tidaklah bertujuan dari Nabi Ismail (as) adalah begitu jelas, seperti yang telah diriwayatkan dalam khabar (hadits) di dalam Kitab Al-Fitan Al-Marwazi hadits No. 771 –

Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Marwan dari Arthah bin Mundzi, dari Tabi’ dari Ka’ab katanya: Apabila orang Barbar keluar dan mereka berkemah di Mesir, ada di antara mereka dua gerakan, gerakan di Mesir dan gerakan di Palestin dan di antara keduanya hingga melangkah keluar ke Hims (Homs - di barat Syria). Celakalah yang akan menmpa mereka, di mana salji yang teruk selama empat puluh malam hampir membinasakan mereka dan kemudian mereka membuka dan berjalan keluar masuk darinya antara pintu barat ke pintu gerbang di tengah-tengahnya ada pasar dan kemudian mereka meninggalkannya melangkah keluar ke Bahirah. kejahilan atau pertentangan sesama sendiri di Farsakh, lalu keluar pada mereka manusia yang membunuh ketua mereka seorang lelaki dari keturunan Ismail memerangi daerah tersebut. yang disebut sebagai pusat (ibu) orang Arab, Kemudian timbul keganasan yang berleluasa membunuh mereka dan penghinaan zuriat, memibelah perut-perut perempuan dan mengalahkan kumpulan itu dua kali, dan kemudian dibinasakan dan mengorbankan (menyembelih) perempuan-perempuan Quraisy dan memibelah perut perempuan dari Bani Hashim. Berakhir.

Dan dibawa juga dalam khabar (hadits), yang menyebutkan Ismail Kedua dan Al-Mahdi dalam (Kitab) Fitan Al-Marwazi nombor 1181 –

Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa’id Al-‘Attar dari Sulaiman bin ‘Isa, ia adalah tanda dalam persengketaan (Al-Fitan) itu Katanya: Bahawa ketibaan Al-Mahdi dan ia tinggal selama empat belas tahun di Bait Al-Maqdis dan kemudian mati dan kemudian dijadikan selepasnya seorang lelaki yang mulia dari kaum pengikutnya yang memanggil beliau Pendokong Bait Al-Maqdis selama dua puluh satu tahun, lima belas tahun daripadanya keadilan dan tiga tahun ketidakadilan dan tiga tahun kekurangan harta benda, tidak diberi satu dirham pun dengan dibahagikan antara penduduk zimmi yang memeranginya, dialah yang mengekalkan wilayah (kekuasaan) dengan pengetahuan yang mendalam, yang - memasukkan anak-anak Ismail sepertimana memasukkan lembu yang jarang ditemui, darinyalah keluar maula (penguasa) yang namanya adalah nama Nabi, juga dikenali sebagai nama panggilannya (gelaran – kunyah) panggilan Nabi, yang diteruskannya dengan pengetahuan yang mendalam sehingga menemui penolong dengan dalamannya yang wangi maka ia membunuh dan terbunuh. Kemudian mempunyai kekuasaan dan menafikan anak-anak di Qahtan dan anak-anak Ismail ke bandarku, bandar perbendaharaan harta Arab dan San'a. Di tangannyalah keluar Turk dan Rom sehingga menakluk antara sejauh Anthakiyah ke Gunung Al-Karpal di Palestin di menara taman bandar (Taman Tergantung) menguasai pemerintahan tiga tahun dan kemudian terbunuh dan selepasnya diperintah pula oleh Mahdi Kedua yang memerangi orang-orang Rom dan mengalahkan mereka dan membuka Constantinople dan tinggal di sana selama tiga tahun empat bulan sepuluh hari dan kemudian turun Isa bin Maryam (as) lalu menyerahkan kerajaan kepadanya. Berakhir.

Dan Manshur (Penolong – pendokong) dalam riwayat ini bukanlah Al-Mahdi Al-Manshur, tetapi dia membawa gelaran perampas itu sendiri untuk menipu manusia dengan kelayakannya menjadi Khalifah, Dialah Qahtani, menurut kumpulan antara akhbar (hadits-hadits).

Telah diriwayatkan dalam Fitan Al-Marwazi khabar (hadits) No: 1214 –

Telah menceritakan kepada kami Hakam bin Nafi’ dari Jarah dari Arthah katanya Bahawa ketibaan Al-Mahdi tinggal hidup selama empat puluh tahun dan kemudian mati di atas katil dan kemudian keluar seorang lelaki dari Qahthan dalam keadaan berlubang dua telinganya pada perjalanan hidup (sirah) Mahdi, is hidup dua puluh tahun dan kemudian mati dibunuh dengan senjata. Kemudian keluar seorang lelaki dari Ahl Bait Nabi (S) Mahdi Hasan, perjalanan hidupnya sebagai seorang Kaisar yang membuka Bandar. Dia adalah Ketua (Amir) terakhir dari umat Muhammad (S) dan kemudian keluar pada zamannya Dajjal dan turun pada zamannya Isa bin Maryam (as). Berakhir.

Termasuk sebagai sebahagian daripada rantaian untuk meriwayatkan dalam khabar (hadits) lain dalam Al-Fitan oleh Al-Marwazi, Dan tidak hanya termasuk sebagai sebahagian daripada pakatan sulit antara Al-Makhzumi dan Al-Qahtani

1136 - Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Marwan, dari Sa’id bin Yazid Al-Tanukhi, dari Al-Zuhri berkata:

Al-Mahdi pasti akan mati. Kemudian manusia berkembang dan selepasnya manusia berada dalam fitnah dan mereka menerima seorang lelaki dari Bani Makhzum lalu dia dibai’ah dan tinggal di zamannya. Kemudian mata pencarian terhalang dan dia tidak dapat mengubahnya dan kemudian pemberian-pemberian terhalang tidak dapat seorang pun mengubahnya. Dia pergi ke Bait Al-Maqdis maka jadilah dia dan sahabatnya seperti anak-anak lembu yang curiga dan isteri-isteri mereka berjalan dengan perhiasan emas dan pakaian, mereka tidak kehilangan,  tidak dapat mengubahnya, maka dengan mengarahkan untuk membawa penduduk Yaman Qudha’ah, Mudzhij , Hamdan, Humair, Al-Azad dan Ghassan, dan semua yang berkata kepadanya adalah dari Yaman, lalu mereka keluar sehingga bertemu penduduk Palestin, Dan dia kembali kepada mereka - Jadis, Lakham, Jazham, orang-orang marah dari gunung-gunung dengan makanan dan minuman untuk mereka memohon pertolongan sebagai mana Yusuf memohon pertolongan untuk saudara-saudaranya ketika penyeru menyeru dari langit bukan dengan manusia mahupun jin membai'ah Si Fulan tidak kembali semula selepas hijrah, mereka melihat tetapi tidak kenal lelaki itu yang kemudian diseru tiga kali dan memberikan bai'ah kepada Al-Mansur lalu dihantar sepuluh perutusan ke Makhzumi dibunuh sembilan orang dan ditinggalkan seorang daripadanya. Kemudian dihantar lima orang empat daripadanya dibunuh dan seorang dibebaskan. kemudian dihantar tiga orang dibunuh dua daripadanya dan ditinggalkan seorang. Digerakkan kepadanya lalu Allah menolongnya  dan Allah membunuhnya dan sesiapa yang bersamanya tidak akan berpatah balik melainkan dipimpin dan tidak dibiarkan Quraisy melainkan dibunuhnya. Maka diberitahu Quraisy tersebut kemudiannya, tidak terdapat seperti diberitahu seorang lelaki hari ini daripada diseret, tidak juga membunuh Quraisy, tidak wujud juga selepasnya. berakhir

Saya katakan bahkan ianya tidak jauh dari pakatan sulit Hashemi bersama mereka
         
1190 - Telah menceritakan kepada kami Abu Al-Mungirah katanya Telah menceritakan kepada saya Ibn ‘Ayasy dari Al-Musyikhah dari Ka’ab katanya: Akan ada selepas Al-Mahdi, Khalifah dari penduduk Yaman, dari Qahtan, saudara Al-Mahdi dalam agama beramal dengan amalannya, yang membuka bandar Rom dan memenangi harta rampasannya. Ka’ab berkata, “Manusia akan mengikuti (berwalikan) seorang lelaki dari Bani Hashim di Bait Al-Maqdis. memadamkan sunnah yang dikenali dan mengada-adakan sunnah tidak akan terjadi jika tidak terdapat ilmui-lmu yang baru. Dengan satu hadits dan dalam kemusnahan dan penyelewengan di zamannya, Islam akan kembali asing sebagaimana ia bermula secara asing. Maka pada hari itu diberitahu bahawa agama seperti menggenggam bara api dan seperti mencabut pohon berduri dalam malam yang gelap dan menghantar anak perempuannya dipasar- pasar dengan persyaratannya. Padanya ada perhiasan emas, Masa depannya atau rumah tangganya tidak hilang, dan kalau bercakap dengan lelaki ia memukul lehernya. Berakhir.

Aku katakan bahkan disebut dalam khabar (hadits) bahawa ia adalah dari Ahli Bait Al-Mahdi tidak jauh dari sejumlah pakatan sulit, atau di pelbagai tempat, masing-masing pada zaman yang sama, Dalam Al-Fitan oleh Al-Marwazi hadits No. 1135

Telah menceritakan kepada kami Al-Walid bin Muslim dari beliau Ka’ab katanya, Al-Mahdi pasti mati, dan orang yang memerintah selepasnya seorang lelaki dari ahli keluarganya yang terbaik dan mempunyai kejahatan. Kejahatannya melebihi kebaikannya. Ia mengundang kemarahan orang ramai dan kepada perpecahan selepas persatuan. Umurnya pendek kerana sakit hati yang ditimbulkan oleh seorang lelaki dari ahli keluarganya dan membunuhnya. Maka manusia berperang selepasnya peperangan yang dahsyat dan berlarutan, yang berlaku beberapa ketika selepas dia terbunuh. kemudian yang hidup akan akan mati. Kemudian diperintah oleh seorang lelaki dari yang berbahaya dari arah timur, membawa manusia kepada kekufuran dan mengeluarkan mereka dari agama mereka. Berperanglah orang-orang Yaman satu peperangan yang dahsyat di antara dua sungai (Iraq). Maka Allah menghancurkan mereka yang menyertainya.

Dibawakan dari laman web rasmi Syeikh Muhammad Al-Hamud Al-Najdi di bawah tajuk korban (sembelihan) adalah Ismail yang berkaitan dengannya:

Soalan: Kami mendengar bahawa yang sahih mengenai korban (sembelihan) adalah "Ishak" (as) dan bukannya "Ismail" (as), seperti yang diketahui umum (masyhur)?

Jawapan:. Kenyataan ini adalah palsu tidak benar, tidak ditunjukkan dengan dalil-dalil Al-Quran dan Al-Sunnah Nabiwiyah. Ia bertentangan dengan pandangan para pengkaji dari ahli ilmu (para ulama) Imam Ibn Qaiyim berkata dalam (Kitab) Al-Zad (1/71):

Ismail: Adalah korban (sembelihan) atas perkataan (qaul) yang paling kukuh di sisi ulamak sahabat dan tabi’ein dan yang kemudian dari mereka. Adapun perkataan (qaul) yang mengatakan ia adalah Ishak, Ia dibatalkan (ditentang) oleh lebih daripada dua puluh hujjah. Saya mendengar Ibnu Taimiyah berkata: Perkataan (qaul) ini adalah diambil (ajarannya) dari Ahli Kitab, dengan itu tidak sah dengan nash (dalil) dari kitab mereka, di mana: Allah memerintahkan Ibrahim supaya menyembelih anaknya yang sulung, pada lafaz: yang sama, tidak ada keraguan Ahli Kitab dengan orang-orang Islam bahawa Ismail adalah anak sulungnya. Orang yang tidak berpengalaman yang mengeluarkan perkataan (qaul) ini telah mengatakan apa yang ada di dalam Taurat: yang ada di tangan mereka sendiri: “Sembelihlah anakmu Ishak! Katanya: Tambahan ini adalah dari penyelewengan dan penipuan mereka, kerana ia adalah bercanggah dengan kara-kata di dalamnya: “Sembelihlah anak sulungmu dan anak tunggalmu,” tetapi orang-orang Yahudi iri hati (dengki) dengan Bani Ismail atas penghormatan ini, mereka lebih suka berlaku kepada mereka, dan supaya ia dibawakan di sisi mereka, dan ia telah merendahkan diri mereka di bawah orang-orang Arab. dan Allah menolak kurnia hanya untuk melebihkan keluarganya sahaja. Dan bagaimana mereka mewajarkannya dengan mengatakan: Yang disembelih adalah Ishak. Allah telah memberi khabar gembira pada ibu Ishak dan dengan (kedatangan) anaknya Ya’kub, Allah berfirman tentang malaikat:

﴿لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ * وَامْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِن وَرَاء إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ﴾


Malaikat itu berkata: "Jangan kamu takut, sesungguhnya kami adalah (malaikat-ma]aikat) yang diutus kepada kaum Luth". * Dan isterinya berdiri lalu dia tersenyum, maka Kami sampaikan kepadanya berita gembira tentang (kelahiran) Ishak dan dari Ishak (akan lahir puteranya) Ya'qub.) [Hood 11:70-71]

Maka adalah mustahil, disampaikan kepadanya berita gembira akan mempunyai anak, kemudian diperintahkan supaya disembelih..... berkata Al-‘Alamah Al-Albani dalam kitabnya Al-Dha’ifah Tahta Al-Hadits, "Korban (Sembelihan) Ishak" Selepas itu antara yang mendhaifkannya di sisi para ulamak adalah: Al-‘Uqaili, Al-Zahabi, Al-Qisthalani dan lain-lain, beliau berkata, dan jalannya (jalur) dhaif dan terganggu, dan adalah mustahil matan dari Israiliyat (cerita Israil), ia sering seperti yang dinyatakan di atas, semua ini menolak perkataan (qaul) bahawa sebahagian yang mengukuhkan antara satu sama lain, Khususnya ia telah dikaji oleh ulama seperti Syeikh Al-Islam Ibn Taimiyyah, Ibn Al-Qaiyim, Ibn Katsir, dan lain-lain sebagai jalan yang betul bahawa adalah yang disembelih (dikorban) adalah Ismail (as) ... Kemudian saya nyatakan jalannya (jalur) daripada kata-kata Ibn Al-Qaiyim sebelumnya. Berakhir.
[url = http://www.al-athary.net/index.php option = com_content & view = tugas & id = 892 & Itemid = 14]




Bincang Nama I << ✡✡✡✡✡ >> Bincang Nama III

Tiada ulasan: