Bahagian Pertama
Wajibkah
Beriman dengan Imam Mahdi?
Tidak syak lagi dalam menjawab
soal ini orang-orang Islam – awam - berbeza pendapat; sebahagian mereka
memandang tidak wajib beriman dengan Imam Mahdi, dan sebahagian yang lain
menangguhkan jawapan dengan mengatakan bahawa soalan itu tidak perlu dijawab
kerana Imam Mahdi tidak pernah wujud. Manakala yang lain melihat wajib beriman dengannya
sebagai satu akidah. Pendapat yang terakhir ini adalah pendapat yang dipilih
ulama orang-orang Islam bertentangan dengan pandangan yang terdahulu.
Malangnya, sebahagian besar umat
Islam awam tidak menelaah kitab-kitab dan pandangan-pandangan ulama mereka dan merasa
cukup dengan apa yang dikatakan orang-orang yang berpakaian penuntut ilmu.
Maka kalian lihat orang Sunni
biasanya dapat diyakinkan untuk menerima mana-mana orang yang memakai pakaian
agama persis seperti halnya dengan kebanyakan orang Syiah. Pada hal sekiranya
mereka membaca apa yang ditulis dan yang dikatakan oleh ulama mereka, akan
banyak perubahan dalam pemahaman mereka. Salah satu darinya adalah kefahaman
iktikad dengan Imam Mahdi sebenar, (Mahdi orang-orang Islam tanpa mengira bukti
kebenarannya), dan kewajipan
mengimaninya sebagaimana yang diakui oleh ulama Sunnah.
Beriman dengan Imam
Mahdi sebenar adalah sebahagian akidah orang-orang Islam yang kukuh (tsabit),
dan yang cuba untuk mengingkari akidah ini adalah percubaan menjalankan penerapan sebahagian ilmu ahli bid’ah dengan keraguan
dan syak wasangka dan akan berdiri bersama dengan orang yang hanya bertahan dengannya
itu sebelum dibawakan kepada pendapat sebahagian ulama Sunnah mengenai kewajiban
beriman kepada Imam Mahdi.
Sangkaan Yang Tersebar Luas
Sebahagian orang mendakwa bahawa tidak ada hadits sahih mengenai Imam Mahdi,
Al-Albani dalam Al-Silsilah Al-Sahihah menjelaskan terdapat hadits yang berbunyi:
لا
تقوم الساعة
حتى تملأ
الأرض ظلماً
وجوراً وعدواناً،
ثم يخرج
رجل من
عترتي أو
من أهل
بيتي يملؤها
قسطاً وعدلاً،
كما ملئت
ظلماً وعدواناً
"Tidak akan terjadi Al-Saah (hari kiamat) sehingga
bumi dipenuhi kezaliman, ketidakadilan dan permusuhan, kamudian akan keluar
seorang lelaki dari 'itrahku atau ahlulbaitku, yang akan memenuhi bumi dengan kesaksamaan
dan keadilan setelah dipenuhi kezaliman dan permusuhan." (Hadits
riwayat Ahmad, juz 3, hal 36; Ibnu Hibban, hal 1880; Al-Hakim, juz 4, hal 557;
Abu Na'im dalam kitab Al-Hilyah, juz 3, hal 101) .
Al-Hakim berkata: "hadits ini sahih menurut syarat Al-Syeikhain
(Bukhari dan Muslim)." dan dipersetujui oleh Al-Zhahabi sebagaimana dikatakan
(Al-Syeikhain). Abu Na'im juga mensahihkannya dengan ulasannya: “Hadits Abi
Al-Shiddiq ini Hadits Masyhur (hadits yang diriwayatkan oleh
tiga orang atau lebih) dari Abi Sa'id.” bahawa dia mengatakan – “Hadits
Masyhur” yang banyak jalannya, dari Abi Al-Shiddiq seperti yang
dikemukakan.. Nama Abi Al-Shiddiq adalah Bakr bin 'Amru, dia tsiqah
(terpecaya) disepakati yang menjadi hujjah bagi Al-Syeikhain (Bukhari dan
Muslim) dan golongan ahli hadits. Maka sesiapa yang mendha'ifkan haditsnya dari
golongan mutakhir, ia telah menyimpang dari jalan kaum mukmin. Kerana itu, Ibnu
Khaldun tidak dapat mendha'ifkannya meski pun banyak sekali hadits-hadits mengenai
Al-Mahdi yang didha'ifkannya. Bahkan diakui oleh Al-Hakim kesahihannya kerana jalan
ini dan jalan-jalan berikut nanti, Maka sesiapa yang mengatakan bahawa dari
beliaulah yang mendha'ifkan semua hadits berkaitan Al-Mahdi ia telah
mendustakannya dengan sengaja ataupun tidak.
Dia (Al-Hakim) juga telah berkata dalam suatu perbahasan yang panjang
mengesahkan hadits-hadits Al-Mahdi:
[Setelah semua itu, tidakkah benar-bebar menghairankan
ucapan Al-Syeikh (Imam) Al-Ghazali di dalam "Musykilat"nya, hadits-hadits
yang dikeluarkan darinya (halaman 139), bahawa: "Ia dari maklumat simpanan
yang saya miliki sedangkan saya seorang pencari, sesungguhnya dia tidak menolak
hadits-hadits Al-Mahdi yang jelas, dan hadits-hadits yang jelas mengenainya
tidak sahih!" Siapakah mereka yang mengajar kamu membuangnya dan mengingkarinya,
sedangkan ia harus dipelihara kerana kamu seorang pencari? Bukankah mereka
adalah ulama Kalam yang tidak mempunyai Ilmu Hadits dan Ilmu Rijal? Mana
mungkin perkara demikian disepakati (sejajar) dengan kesaksian ulama hadits
yang menetapkan sesuatu penafian? Sepatutnya kalian menilai kembali pandangan
menurut maklumat yang kalian miliki dalam usaha pencarian, terutamanya dengan
sunnah dan hadits yang disahihkan dan yang didha'ifkan, dan yang terbina di
atas kejelasan (Ahkam) dan pandangan-pandangan.Itu lebih baik daripada
mempersoalkan orang-orang Islam berkaitan hadits-hadits yang disahihkan ulama,
semata-mata kerana kalian adalah seorang pencari yang tekun dan bukan seorang
ahli bidang pengkhususan dan ilmuwan.]
Dari kekaburan ini dan yang sepertinya maka tersebarlah tanggapan yang
tidak benar atau mengelirukan apabila ramai orang Islam tidak mempercayai kesahihan
kemunculan Imam Mahdi di akhir zaman, Padahal tiada kekaburan bagi keyakinan
ini bahkan tidak ada keraguan mengenai wajib meyakininya bagi setiap orang
Islam.
Al-Albani berkata: sebahagian mereka – dan pada sebahagian mereka secara
khusus – terdiri dari orang yang tahu apa hikayatnya secara umum bahawa ia adalah
khurafat (kisah dongeng). Tetapi beranggapan bahawa menahan diri perlu bagi kepercayaan
kemunculan Al-Mahdi, lalu segera menafikannya. Sampai kepada batas perkataan,
"Ubatilah aku dengan sesuatu yang sudah menjadi ubat!" Mereka
ini seumpama kaum Mu'tazilah yang mengingkari takdir selepas melihat satu golongan
muslimin dikenakan; terhadapnya penentuan (Al-Jabbbar)!! Kerana itu mereka menolak
apa yang harus diyakini, dan mereka tidak mampu menyelesaikan masalah penentuan
(Al-Jabbbar)! Sebahagian dari mereka memandang bahawa keyakinan akan "Al-Mahdi"
adalah keyakinan yang disalahgunakan di sepanjang eksploitasi buruk sejarah
Islam, kemudian ramai orang yang berkepentingan dan yang dungu mendakwanya.
Lalu berlaku fitnah yang menggelapkan, yang hujungnya adalah fitnah Mahdi (Pemberontakan
Juhaiman) di Masjidil Haram di Mekah, Arab Saudi. Maka bagi mereka untuk menghentikan
fitnah ini adalah dengan mengingkari akidah yang sahih ini!
Al-Syeikh (Imam) Al-Ghazali telah menyinggung masalah itu di bahagian
akhir penjelasannya yang lalu. Orang-orang seperti itu adalah seperti mereka yang
mengingkari kepercayaan turunnya Isa di akhir zaman, yang disebut secara mutawatir
di dalam hadits-hadits sahih. Kerana sebahagian kedajjalan telah mendakwanya,
seperti Mirza Ghulam Ahmad Al-Qadiyani (mengaku sebagai Imam Mahdi dan Al-Masih).
Telah diingkarinya secara terang-terangan oleh sebahagian orang seperti Syeikh
Syaltut, dan saya hampir yakin bahawa semua yang mengingkari akidah "Al-Mahdi"
juga mengingkarinya (keyakinan turunnya Isa as). Sebahagian daripada mereka mengaku
secara tidak sengaja dari keterlanjuran lidahnya. Walaupun ia tidak menunjukkan
seperti para pendusta yang lain, pada saya ia seperti seorang lelaki yang
menafikan ketuhanan Allah yang mendakwa seperti sebahagian yang didakwa Firaun!
﴿فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ﴾
Maka adakah orang yang mahu mengambil pelajaran? (Al-Qamar
54:15).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan