Ahad, 6 Disember 2015

7. Adakah Makhluk Wujud Sebelum Alam Al-Zhar?


7. Adakah Makhluk Wujud Sebelum Alam Al-Zhar?
8. Ayat-Ayat Kitab Mutasyabih Dan Muhkamat!

7. Adakah Makhluk Wujud Sebelum Alam Al-Zhar?
(هل للمخلوق وجود قبل عالم الذر ؟)


Saya kadang-kadang tertanya-tanya pada diri saya sendiri:

Adakah Alam Al-Zhar adalah awal alam-alam menurun dan alam-alam ujian pertama, dalam erti kata lain: Adakah makhluk wujud sebelum Alam Al-Zhar dalam kelok (lengkung) menurun?

Walaupun saya sediakan kata-kata untuk soalan ini dua kali, tetapi masih masih ada lagi pergolakan berkisar mengelilingi soalan ini, bahkan ia bergolak berkisar mengelilingi fikiran saya, maka saya meminta Abdus Soleh (as) menjawabnya:

[Bagi semua makhluk ada maqam (tempat) sejak penciptaan Al-3aqal dan Al-Jahil, dan disusun maqam-maqam mereka di antara keduanya (Al-3aqal dan Al-Jahil), semua makhluk menurut hal masing-masing. Kemudian Allah mencipta Adam (as) dan semua keturunannya di Alam Al-Zhar, dan setiap seorang daripada mereka mempunyai maqam-maqam mengikut halnya, iaitu bergantung kepada betapa cepat ia membuat jawapannya, menurut gerak isyarat (perhatian) dirinya dan kelalaiannya terhadap Tuhannya, atau mengikut pemerhatian kepada Tuhannya. Ya, soalan kamu ada kekeliruan, tetapi jawapan ini mengenai keadaan penciptaan sebelum Al-Zhar lalu dilanjutkan dengan Al-Zhar.].                 



✡✡✡✡✡

              
8. Ayat-Ayat Kitab Mutasyabih Dan Muhkamat!
كتابٌ متشابهٌ وأُحكمت آياته !

Saya tertanya-tanya:

Terdapat satu ayat di dalam kitab Allah mengatakan bahawa keseluruhan kitab adalah Mutasyabih, dan ayat yang lain seluruhnya ayat-ayatnya Muhkamat, dan ayat ketiga mengatakan di dalamnya ada yang Muhkam dan Mutasyabih, apakah kata putus dalam menerangkannya?

Beliau Abdus Soleh (as) menjawabnya:

Di manakah ayat-ayatnya? Atau adakah kamu bertanya bagaimana ia ayat Muhkam atau Mutasyabih atau Muhkam dan Mutasyabih pada masa yang sama?

Kitab yang Muhkam di sisi Imam adalah Mutasyabih pada manusia, dan Muhkam dan Mutasyabih di sisi Syiah Imam; kerana mereka mengenal dan menerima apa yang ahkam (dijelaskan) oleh Imam.

Terdapat penerangan yang terperinci dari Al-Kitab dan bagaimana ia Muhkam dan Mutasyabih, dan mengapa ia Muhkam dan Mutasyabih di dalam [1] Kitab Mutasyabihat. Bacalah, dan jika kamu memahaminya saya fikir kamu tidak perlu banyak bertanya tentang hal ini, tetapi apabila saya mendengar salah seorang saudara kamu bercakap dalam menghuraikan perkara ini, dia telah menjelaskan beberapa perkara yang salah, iaitu, dia mungkin tidak memahami perkataan dalam Mutasyabihat mengenai Muhkam dan Mutasyabih].

Dan apa yang perlu diperbaik ditunjukkannya beberapa perkara:

Pertama, Pada persoalan adab tidak terlihat dalam soalan saya, dan untuk mendapat manfaat pada masa mengatakannya:

Ayat-ayatnya ialah:

﴿اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ

Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik iaitu Al-Kitab yang Mutasyabih lagi berulang-ulang,[2]

﴿الر ۚ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ﴾

Alif Laam Raa, (inilah) suatu kitab yang darinya ayat-ayat Muhkam yang merupakan Ummu Al-Kitab dan yang lain adalah ayat-ayat Mutasyabih,[3]

﴿هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَات

Dialah yang menurunkan Al Kitab kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang Muhkamat yang merupakan Ummu Al-Kitab dan yang lain adalah ayat-ayat Mutasyabih,[4]

Walaupun tiada soalan yang baik disampaikan, melainkan saya ingin menguasai dan menghapuskan kejahilan saya dengan jawapan yang baik dan pengajarannya, maka Allah jua yang melimpah kepadanya, bapa yang penyayang.

Kedua, Saya sepatutnya lebih baik (lebih dahulu) membaca apa yang diterangkannya di dalam Kitab Mutasyabihat sebelum bertanyakan soalan, dan ini memberi pengajaran untuk melangkah kepada Allah hendaklah mengelakkan dari bertanyakan soalan yang telah dijawab sebelumnya, Dan tidak kurang untuk meringankan sebahagian usaha di hadapan kita yang diletakkan di bahunya.

Ketiga: Kita perlu meningkatkan pemahaman kita apa yang diinginkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan di dalam kitabnya dan kenterangannya, Supaya kita tidak menghuraikan sebahagian perkara dalam gambaran yang salah, seperti yang berlaku pada saudara ansar yang disebutkan dalam kata-kata beliau (as)



✡✡✡✡✡


--------------------------------------------------
[2] – Al-Zumar 39: 22    
[3] – Hud 11: 1
[4] – Aali Imran 3: 7




Tiada ulasan: