Selasa, 22 Disember 2015

Bahagian Ketiga


Bahagian Ketiga    


Bagaimana Mengenal Al-Mahdi?


Setelah ditetapkan bahawa Al-Mahdi adalah bukti (tokoh) kebenaran Khalifah Allah SWT, maka tidak sulit dalam menentukan tokoh kebenaran Al-Mahdi dengan menelaah peraturan mengenal Khalifah Allah, maka gugurlah sesiapa yang mendakwa mempunyai kedudukan (maqam) sebagai Al-Mahdi tanpa , menepati peraturan mengenal mana yang haq dan mana yang batil.


Peraturan Mengenal Khalifah Allah-,


Imam Ahmad Hasan mengatakan:

“Di sini dihadapkan soalan: Apakah dimaafkan orang-orang yang meninggalkan dari mengikut Muhammad (S) atas alasan wujud terlalu banyak seruan (dakwah), sedangkan dia tidak mampu membezakan mana yang haq dan mana yang batil?”

Kebenaran yang tidak boleh dijadikan alasan menyerahkan penentuan tempat kembalinya ke (neraka) jahannam disebabkan ada orang-orang yang mengikuti seruan (dakwah) nubuwah atau risalah secara dusta dan palsu.

Kemudian apakah Allah SWT membuat undang-undang (peraturan) [1] untuk mengenal pendakwa kebenaran di setiap zaman, dan dialah hujjah Allah atas hamba-hambaNya, dan sebagai khalifah Allah di bumiNya, sehingga mentaatinya adalah taat kepada Allah, menentangnya (maksiat) adalah bermaksiat kepada Allah dan beriman dengannya dan mengiktiraf (menyerah) kepadanya adalah beriman dan menyerah kepada Allah, dan ingkar kepadanya dan terpesong darinya berarti ingkar dan terpesong kepada Allah.

Atau bahawa Allah telah membiarkan begitu saja (Maha jauh dan Maha Suci Allah dari bersifat demikian) Dia Al-Hakim Al-Mutlak dan menentukan ukuran atas segala sesuatu serta memperbagus ketentuanNya.

﴿وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ﴾

Dan segala sesuatu pada sisi-Nya ada ukurannya. [2]

Dan Dia:

﴿عَالِمِ الْغَيْبِ ۖ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ﴾ 

Mengetahui yang ghaib. Tidak dibiarkan begitu saja daripada-Nya walau sebesar zarrah yang ada di langit-langit dan yang ada di bumi dan tidak ada (pula) yang lebih kecil dari itu dan yang lebih besar, melainkan tersebut dalam Kitab yang nyata", [3]

Jadi, ketentuan hikmah ketuhanan telah meletakkan peraturan untuk mengenal khalifah- Allah di bumiNya pada sepanjang zaman. Peraturan itu haruslah ada dari sejak awal Allah mengangkat khalifah di muka bumiNya. Tidak mungkin peraturan itu diletakkan secara tiba-tiba pada salah satu risalah samawi terkemudian, Dari hari pertama kewujudan tanggungjawab tersebut buat hari pertama itu lagi. Setidak-tidaknya adanya iblis, sebagai mukallaf pada awal masa, yang memerlukan peraturan itu untuk mengenal pembawa kebenaran Ilahi. Jika tidak, tentu dia akan beralasan dari menjadi pengikut pembawa kebenaran Ilahi kerana dia tidak mampu membezakan dan tidak adanya peraturan untuk mengenal khalifah yang dilantik dari Allah SWT.

Ukuran yang cukup meyakinkan tentang sejarah awal masa di mana Allah melantiknya sebagai khalifahNya di bumiNya, antara lain:

1-  Sesungguhnya Allah telah menashkan (melantik) Adam sebagai khalifah di bumiNya di hadapan para malaikat dan iblis.

2-  Setelah Adam diciptakan, Allah mengajarkannya nama-nama semuanya.

3-  Kemudian Allah memerintahkan para malaikat dan iblis untuk bersujud kepada Adam.

Firman-Nya:  

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ *وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾ 

Dan (ingatlah) ketika Tuhan-mu berfirman kepada para malaikat, “Sesungguhnya Aku ingin menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata, “Apakah Engkau akan menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan di dalamnya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan menyucikan-Mu?” Tuhan berfirman, “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat, lalu berfirman, “Sebutkanlah kepada-Ku nama-nama mereka itu jika kamu memang orang-orang yang benar.” [4]

﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾

Maka apabila Aku telah menyempurnakan penciptaannya, dan telah meniupkan ke dalamnya roh-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud.”  [5]

﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ۗأَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا﴾ 

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, “Sujudlah kamu kepada Adam.” Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah dari golongan jin, lalu mendurhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain dari-Ku, sedangkan mereka adalah musuhmu? Amat buruk bagi orang-orang yang zalim itu mendapatkan pengganti. [6]

Di sini ingin saya tekankan bahawa ayat yang mulia ini menjelaskan Hakimiyah Allah (Ketuanan Allah) dan menjelaskan mereka yang menerimanya iaitu para malaikat, dan yang menolaknya adalah iblis (la) dan orang-orang yang menolak Hakimiyah Allah hari ini seperti yang dinyatakan di akhir ayat di atas iaitu mereka mengambil iblis dan keturunannya sebagai pemimpin selain Allah,

Patutkah kamu mengambil dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain dari-Ku, sedangkan mereka adalah musuhmu? Amat buruk bagi orang-orang yang zalim itu mendapatkan pengganti. (Al- Kahfi 18:50)

Tiga perkara tersebut adalah peraturan Allah SWT untuk mengenal hujjah kepada umat manusia dan khalifah Allah di bumi Nya, dan tiga perkara bagi peraturan ini adalah sunnah Allah SWT untuk mengenal khalifah Allah sejak hari pertama dan sunnah Ilahiyah ini akan berjalan hingga ke penghujung dunia dan terjadinya Al-Saah (hari akhirat).

﴿سُنَّةَ اللَّـهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا﴾


Sunnah Allah yang berlaku atas orang-orang yang telah terdahulu sebelum(mu), dan kamu sekali-kali tidak akan mendapati perubahan pada sunnah Allah. [7]

﴿سُنَّةَ اللَّـهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا﴾


Sebagai sunnah Allah yang telah berlaku sejak dahulu, dan kamu sekali-kali tidak akan menemukan perubahan bagi sunnah Allah itu. [8]

Sebagaimana manusia mempunyai kilang atau sawah ladang atau kapal atau apa jua yang terdapat di dalamnya para pekerja yang bekerja di dalamnya, harus dilantik seorang dari mereka sebagai ketua, dengan disebutkan namanya. Jika tidak, akan terjadi kekacauan. Begitu pula dia harus seorang yang paling berilmu dan paling utama, dan mesti ditaati perintahnya untuk mencapai apa yang diharapkan. Jika tidak, kekurangan orang ini dalam mana-mana dari tiga perkara di atas akan jauhlah dari kebijaksanaan berbanding kebodohan. Jadi bagaimana boleh manusia meninggalkan mana-mana tiga perintah Allah ini kerana Dia Al-Hakim Al-Mutlak (Maha Mutlak KebijaksanaanNya).

Jika dikaji peraturan Ilahi ini dengan lebih terperinci lagi, akan didapati bahawa nash Ilahi atas Adam dijelmakan kepada wasiat bagi menetapkan khalifah terdahulu, maka ia menjadi nash sesudahnya dengan perintah Allah SWT, dan ini merangkumi kewajipannya seperti khalifah-Nya di bumi. Firman Allah SWT:

: ﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا﴾

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada ahlinya. [9]


Adapun Allah SWT mengajarkan nama-nama kepada Adam, agar ia mengetahui hakikat Nama-nama Ketuhanan dan diperhiasi dengannya serta dizahirkan (ditajallikan) kepadanya untuk menjadi khalifah di bumiNya. Kemudian disampaikan kepada para malaikat, agar mereka mengetahui hakikat Nama-nama Ketuhanan itu yang darinya mereka dicipta. Allah mengenalkan Adam setiap Nama-nama Ketuhanan itu kerana maqam (kedudukannya). Sedangkan para malaikat tidak mengetahuinya. Melainkan satu nama atau Nama-nama yang darinya mereka dicipta. Dengan demikian tsabitlah (terlantiklah) kekhalifhan (Hujjiyah) Adam kepada mereka dengan  ilmu dan hikmah.

Perkara ketiga di dalam peraturan Ilahi ini adalah perintah Allah SWT kepada malaikat dan iblis supaya sujud kepada Adam.

Perkara ini merupakan amalan perlaksanaan bagi langkah melantik khalifah, dan
amalan perlaksanaan pekerja (pesuruh) Allah SWT (malaikat) supaya mereka berperanan sebagai pekerja dan akan belajar dari Khalifah (Adam) ini.

Perkara ini meneguhkan Hakimiyah Allah dan Kerajaan Allah di bumiNya yang akan dicapai melalui ketaatan kepada khalifah Allah. Begitulah bagi semua rasul-rasul terutama Muhammad (S) yang membawa panji ini (Bai’atu Lillah – kesetiaan Kepada Allah atau Hakimiyah Allah atau Kerajaan Allah) dan kerananya sesiapa yang mengakui dan menghadap kepada Hakimiyah manusia dan tidak menerima Hakimiyah Allah dan KerajaanNya SWT, maka mereka kekal terdakwa (tertuduh) kerana pemilihan dan pendekatan (kardah) ini

Bahawa nabi Isa (as) dikatakan datang untuk mengejar kekuasaan atas Bani Israil, Dan dikatakan mengenai dakwah Muhammad (S),

(أنه لا جنة ولا نار ولكنه الملك)

"Tiada syurga, tiada neraka, tetapi ia adalah Kerajaan." [*]

Menuduh Muhammad (S) datang untuk kekuasaan dan Ahl Al-Bait baginda serta menuduh Ali rakus akan kekuasaan. Padahal hakikatnya sesiapa yang mengikuti hal keadaan Isa, Muhammad (S) dan Ali akan didapati mereka ini berpaling dari dunia dan perhiasan serta dari harta dan pangkat di dalamnya. Tetapi ia adalah perintah Allah kepada mereka agar menuntut Kerajaan-Nya SWT. Kemudian mereka mengetahui umat manusia tidak menyerahkan Kerajaan itu kepada mereka, bahkan mereka diperolok-olok, dicemuh, dihina dan diancam untuk dibunuh atau dipenjara.

Orang yang diserupakan seperti Isa (as) dimahkotakan dengan duri dan dihinakan sebelum disalib. Ali sampai dipecahkan pintu rumahnya dan mengenai tulang rusuk isterinya, Fatimah Al-Zahraa’. Dan (Ali) ditarik dari rumahnya dan diacukan pedang di mukanya. Musa bin Ja’far (as) yang menjelaskan bahawa (tanah) Fadak adalah milik khalifah Allah di bumiNya, dipenjara hingga meninggal dunia.

Di samping itu, ramai orang yang jahil menjadikan yang mutasyabihat pada mereka sebagai tuntutan pembawa kebenaran pada Kerajaan Allah SWT. Alasan-alasan untuk menjatuhkan mereka dengan mereka melaungkan bahawa wajahnya (penampilannya) pembawa kebenaran Ilahi. ianya tidak lain hanya mengejar kekuasaan. Sekiranya Khalifah Allah di bumiNya mencari dunia atau kerajaan seperti yang dituntut olehnya dan dia tahu bahawa tuntutan-tuntutan ini, akan menyebabkan hilang kehormatannya, dicemuh dan dihinakan kerana dia mencari dunia.

Kemudian untuk menempuh jalan lain yang diketahui semua orang, tetapi mereka mengabaikannya dan ia adalah semua jalan untuk mereka mencapai kekuasaan duniawi dengan tipu daya, rampasan, penipuan, pembunuhan atau ugutan. Maka Ali menuntut kekuasaan dengan mengatakan: “Aku washi Muhammad (S), dan aku Khalifah Allah di bumiNya”. Sebaliknya, orang yang mendapat kekuasaan duniawi adalah Abu Bakr Ibn Abi Quhafah yang mengatakan, Lepaskan aku kerana aku bukanlah orang yang terbaik dari kalangan kamu. Apakah Ali mencari dunia atau Ibn Abi Quhafah zuhud kekuasaan duniawi? Dialah yang mengingkarI wasiat Rasululllah (S) demi kekuasaan duniawi?

﴿مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ﴾
Adakah kamu (berbuat demikian): bagaimanakah kamu mengambil keputusan?" (Al Qalam 68:36)

Wasiat secara khusus dibawa oleh setiap washi, bahkan Al-Husein (as) di Karbala dalam keadaan yang teramat sulit mengatakan kepada mereka:


ابحثوا في الأرض لا تجدونمن هو أقرب إلى محمد  مني أنا سبط محمد الوحيد على هذه الأرض

“Carilah di bumi siapa yang paling dekat dengan Muhammad (S) dariku, niscaya tidak kalian temukan. Aku satu-satunya cucu Muhammad di atas bumi ini!”

Wasiat ini diperkuat oleh nash Ilahi:

﴿ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾

(sebagai) satu keturunan yang sebagiannya (keturunan) dari yang lain. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.[10]

Orang-orang yang faham dengan ayat ini mengetahui bahawa wasiat itu dikhususkan bagi Al-Husein, dialah satu-satunya dari zuriat itu yang membawa kekhalifahan.

Dalam kisah Yusuf (as), didapati:

1- Wasiat:

Dalam ungkapan Ya’qub (as) kepada Yusuf (as):

﴿وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَىٰ أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ﴾

Dan demikianlah Tuhanmu, memilih kamu dan diajarkan-Nya kepadamu dari ta'wil perbicaraan (mimpi) dan disempurnakan-Nya nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga Ya'qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmat-Nya kepada dua orang bapakmu sebelum itu, Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. [11]
         
Maka Ya’qub menjelaskan bahawa Yusuf adalah washinya, yang merupakan kelanjutan seruan (dakwah) Ibrahim (as) dengan segala kejelasan.

Yusuf (as) mengatakan:

﴿وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۚ مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّـهِ مِن شَيْءٍ ۚ ذَٰلِكَ مِن فَضْلِ اللَّـهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ﴾

Dan aku mengikut agama bapa-bapaku, Ibrahim, Ishaq, dan Ya‘qub. Tiadalah patut bagi kami mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Allah. Yang demikian itu adalah dari kornia Allah kepada kami dan kepada manusia; tetapi kebanyakan manusia itu tidak bersyukur. [12]

Yusuf menekankan hubungannya dengan para nabi (as) dan dialah penerus seruan (dakwah) mereka (as) secara tabi’ei.

2 – Ilmu:

Pada Firman Allah:

﴿قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَا ۚذَٰلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي ۚ إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ﴾

Yusuf berkata, “Tidak diberikan kepadamu berdua hidangan makananmu melainkan aku telah dapat menerangkan jenis makanan itu, sebelum makanan itu sampai kepadamu. Yang demikian itu adalah sebahagian dari apa yang diajarkan kepadaku oleh Tuhanku. Sesungguhnya aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman kepada Allah, sedang mereka ingkar kepada hari akhirat. [13]

Dan pada FirmanNya,

﴿قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِي سُنبُلِهِ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تَأْكُلُونَ * ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تُحْصِنُونَ * ثُمَّ يَأْتِي مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ﴾

“Yusuf berkata: "Supaya kamu bertanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan bijirinnya kecuali sedikit untuk kamu makan.
Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (benih gandum) yang kamu simpan. Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia diberi hujan (dengan cukup) dan dimasa itu mereka memeras anggur". [14]

Dan dia berkata lagi

﴿قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ﴾

Berkata Yusuf, “Jadikanlah aku bendaharawan negara (Mesir); sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga, lagi berpengetahuan.” [15]

3 – Bai’atu Lillah (Persetiaan kepada Allah):

Pada firmanNys SWT

﴿يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ * مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّـهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ ۚ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّـهِ ۚ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ﴾

Hai kedua penghuni penjara, manakah yang baik, tuhan-tuhan yang bermacam-macam itu ataukah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa? * Sesembahan yang kamu sembah selain Allah itu tiada lain hanyalah nama-nama yang kamu dan nenek moyangmu buat-buat. Allah tidak menurunkan suatu keterangan pun tentang nama-nama itu. Keputusan itu hanyalah kepunyaan Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. ( [16]

Akhir sekali dinukilkan dari kata-kata Imam Ahmad Hassan [17]

Jadi, dalam perkara peraturan mengenal hujjah adalah nash, ilmu dan panji Bai’atu Lillah (Persetiaan kepada Allah):. Sekiranya kita mahu mengikut ketiga-tiga perkara di dalam kitab Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah bagi melihatnya dengan jelas dalam memahami Imam Mahdi yang akan datang.



✡✡✡✡✡

---------------------------------------------------------------
[1] - Masalah asas umat Islam (Sunni dan Syiah, bahkan semua agama-agama samawi) adalah mereka mengikut ulamak mereka dengan kejahilan ulamak mereka mengetahui bagaimana Penyelamat (Al-Mahdi) yang muncul di akhir zaman, jadi anda melihat mereka berebut-rebut dan menafikan pemegang kebenaran jika ia datang. Sebagai contoh berikut ini apa yang dikata oleh Bin Baaz: (Tidak dibenarkan bagi mana-mana orang Islam untuk menentukan bahawa Fulan bin Fulan adalah Al-Mahdi, sebab ia atas kata-kata Allah dan Rasul-Nya tanpa ilmu pengetahuan. Dan mendakwa perkara yang hanya pada Allah sahaja sehingga alamat dan tanda-tanda, yang dijelaskan Nabi (S), dan menyifatkan Al-Mahdi, Dan yang paling penting dan paling jelas bahawa akan menegakkan Wilayahnya mengikut Syari’at, dan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman juga dengan adanya tanda-tanda lain, iaitu: keturunannya daripada salah seorang Ahl Bait Nabi (S), dan adalah dahinya lebar, hidungnya mancung, bahawa namanya dan nama bapanya adalah bersesuaian dengan nama Nabi (S), dan nama bapa baginda, dan selepas adanya semua perkara ini dan dengan sifat-sifat ini bolehlah seorang muslim itu mengatakan bahawa ini Al-Mahdi). Ini adalah dari Bin Baaz dalam kata-katanya selepas: (kejadian Masjidil Haram dan perkara Al-Mahdi Al-Muntadzar) dan maksudnya pada fitnah Juhaiman, kemudian kembali selepas dia membaca kenyataan dari Badan Ulamak terkemuka mengenai serangan ke atas Masjidil Haram, mengesahkan bahawa Mahdi, yang dikenali sebagai xxx!!! (tetapi tidak boleh dipastikan bahawa Fulan adalah Mahdi hanya selepas adanya tanda-tanda, yang dinyatakan Nabi (S) dalam hadits-hadits sahih dan kukuh, dan keagungannya, kejelasannya dan yang memenuhi bumi dengan keadilan dan kesaksamaan, sebagaimana ia telah dipenuhi kerosakan dan kezaliman sebagaimana yang dijelaskan sebelum ini). Kata-kata Ibn Baaz dari pautan rasminya: http://www.binbaz.org.sa/mat/8202
[2] [Al-Ra’d 13:8].
[3] [Saba 34:3] 
[4] [Al-Baqarah 2:30-31]
[5] [Al-Hajar 15:29]
[6] [Al-Kahf 18:50] 
[7] [Al-Ahzab 33:62] 
[8] [Al-Fath 48:23].
[9] [Al-Nisaa’ 4:58] 
[9*]Abu Sufyan berkata: "Wahai Anak-anak Ummaiyah, rebutlah ia seperti yang kamu merebut bola, Maka bersumpah Abu Sufyan, tiada azab dan tiada hisab, tiada syurga dan tiada neraka, tidak bangkit [orang mati] dan tiada Kiamat " - Syarah Nahj Al-Balaghah oleh Ibn Abi Al-Hadid Jilid 9, halaman 53
[10] [Aal-Imran 3:34] 
[11] [Yusuf 12:6] 
[12] [Yusuf 12: 38].
[13] [Yusuf 12: 37]
[14] [Yusuf 12: 47-49]
[15] [Yusuf 12: 55]
[16] [Yusuf 12: 39-40]
[17] Pencerahan dakwah para Rasul Juz III Bahagian II. (Idhaat Min Da3watu Mursalin)                    





 Bhg 2 << ✡✡✡✡✡>>Bhg 4



Tiada ulasan: