Bahagian
Kedua
Bagaimana
Kita Mengenal Al-Mahdi Apabila Muncul?
Sebahagian
orang mengaitkan jawapan dengan adanya tanda-tanda tertentu. Ini tidak sahih dalam
akidah Al-Sunnah, kerana Al-Mahdi adalah tanda-tanda awal bagi Al-Saah Al-Kubra
(kiamat besar). [1]
Bin
Baz dalam menjawab soalan yang mengatakan:
Apabila
ditanya tentang tanda-tanda Al-Saah (kiamat), dengan mengatakan: "Adakah Al-Rasul
(S) telah menjelaskan sebahagian darinya, baginda bersabda dalam hal ini,
"Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya," apakah makna ungkapan
ini?"
Bin
Baz menjawab: "Isyarat (tanda-tanda) bagi Al-Saah (hari kiamat) ada banyak,
tetapi ia dibahagi kepada dua bahagian; pertama yang umum, di antaranya terdapat
pada masa Nabi (S) dan selepas itu. Kedua, yang khusus, terjadi ketika masa-masa
mendekatinya dan kedatangannya. Yang umum ini Nabi (S) memberikan tanda-tanda
Al-Saah (hari kiamat). Nabi kita Muhammad (S) adalah Nabi Al-Saah (nabi hari
kiamat). Wujud baginda (S) adalah sebagai salah satu tanda Al-Saah (hari
kiamat). Demikian yang baginda (S) sabdakan
bagi maklumat yang disediakan bahawa:
(أن
تلد الأمة ربتها)
"Apabila
hamba perempuan melahirkan tuannya."
Iaitu
tuannya, pada perkataan akhir: "rabbuha" bermakna tuannya
dan ia bermakna: Banyak hamba-hamba perempuan dan gundik-gundik simpanan".
Jika ia mengandung dari tuannya yang merupakan pemiliknya, maka anak-anak
perempuan yang dilahirkannya menjadi tuan perempuannya dan anak-anak lelaki yang
dilahirkannya lebih mulia daripadanya dan menjadi tuan kepadanya. Demikianlah
makna hadits itu. Yakni banyaknya gundik-gundik memperbanyak hamba-hamba perempuan.
Orang-orang sering mengambil gundik bagi mereka disebabkan banyaknya persengketaan,
atau pertikaian (Al-Jihad), banyaknya harta rampasan. Maka banyaklah gundik-gundik
di kalangan mereka, dan si tuan menyetubuhi hamba perempuannya, kerana si hamba
itu miliknya maka dibolehkan baginya. Sebagaimana firman Allah SWT:
﴿وَالَّذِينَ هُمْ
لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَىٰ
أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ﴾
Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali
terhadap isteri-isteri mereka atau hamba yang mereka miliki; maka sesungguhnya
mereka dalam hal ini tidak tercela. (Al-Mu`minun 23:5-6)
Pemilik
yang memiliki hamba, dia adalah milik tangan kanannya apabila dimiliki dari
harta rampasan atau membelinya atau mewarisnya, boleh baginya menyetubuhi hamba
milik tangan kanannya itu. Bila si hamba perempuan ini melahirkan anak, maka
anak yang lahir jika lelaki adalah penguasanya (Rabb) dan tuannya dan jika
perempuan adalah penguasa dan tuan perempuannya. Inilah makna hadits "Apabila
hamba perempuan melahirkan tuannya." atau (tuan perempuannya) iaitu
tuannya. Kerana anak perempuan tuannya adalah tuan perempuannya dan anak
lelakinya sebagai tuan bagi si hamba dari segi maknanya.
Makna
bagi banyaknya gundik-gundik di kalangan manusia ini adalah di antara tanda-tanda
Al-Saah (hari kiamat). Banyaknya gundik-gundik, hamba-hamba dan kelahiran. Pada
hadits itu:
(أن ترى الحفاة
العراة العالة رعاء الشاء يتطاولون في البنيان)
"Jika engkau melihat orang-orang yang tidak
beralas kaki, tidak berbaju, miskin dan penggembala kambing, berlumba-lumba
mendirikan bangunan",
Ini
juga adalah dari tanda-tanda umum. Bangsa Arab berlumba-lumba dalam membina bangunan,
selepas mereka sebelum ini adalah orang-orang berkhemah, mereka mendirikan
bangunan-bangunan tinggi. Ini salah satu di antara tanda-tanda Al-Saah (hari
kiamat). Dan ia telah pun terjadi. Bangsa Arab bertamadun, bekerja keras dan
mendirikan bangunan-bangunan gedung.
Adapun
tanda-tanda khusus bagi kiamat yang telah diterangkan dalam hadits-hadits, ada
sepuluh:
Yang
pertama, Al-Mahdi: seorang lelaki dari Ahlulbait di akhir zaman. Ia akan
menguasai dunia dan bumi, serta memenuhinya dengan keadilan setelah sebelumnya
dipenuhi kezaliman. Ia dari Ahlulbait, Bani Hasyim dari anak keturunan Fatimah (ra).
Banyak hadits yang menerangkan tentangnya.
Yang
kedua, Al-Dajjal: Keluar Dajjal di akhir zaman. Ia mengaku seorang nabi,
kemudian dia mengaku tuhan semesta alam. Hadits-hadits mengenainya sahih dan
mutawatir dari Nabi (S).
Yang
ketiga: Turunnya Al-Masih bin Maryam dari langit. Isa bin Maryam (as) akan
membunuh Dajjal, dan akan membawa kebaikan yang besar bagi umat manusia. Allah
memberikan keberkatan apa yang ada di bumi kepadanya (as). Tidak akan menerima
agama melainkan Islam. Pada zamannya, Allah memusnahkan agama-agama tanpa
tersisa kecuali Islam. Akan hapus fahaman Yahudi, Nasrani, komunis dan
lain-lain, tidak tinggal semasa pemerintahannya (as) melainkan Islam.
Yang
keempat, Keluar Ya`juj wa Ma`juj dari timur
﴿وَهُم
مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ﴾
Dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat
yang tinggi. (Al-Anbiya 21:96)
pada
masa pemerintahan Isa (as). Kemudian Allah membunuh dan mematikan mereka [5].
Selepas itu Tanda Asap [6] (Al-Dukhan), Robohnya Ka'bah [7]:
Terangkatnya Mushaf [8]: terangkat Al-Quran dari bumi,
dari dada dan dari suhuf (lembaran). Kemudian Keluar Al-Dhabbah [9]:
Dhabbah Al-Ardh, (binatang bumi), dan Terbitnya Matahari Dari Barat [10].
Jika
ia sudah terbit, tidak akan diterima taubat dari sesiapa jua selepas itu. Dan
akhirnya adalah api yang menggiring umat manusia ke mahsyar mereka. Demikianlah
yang dikatakan tanda-tanda khusus yang dekat dengan berdirinya Al-Saah (hari
kiamat). Demikianlah didatangkan dari hadits-hadits yang dijelaskan oleh ahli
ilmu. [2]
Dari
keterangan di atas difahami bahawa Al-Mahdi adalah tanda awal Al-Saah Al-Kubra
(kiamat besar). Dengan yang demikian menunjukkan kesalahan pada sebahagian yang
dietapkannya dari keluarnya Dajjal atau turunnnya Isa bin Maryam (as) pada awal
urusan Al-Mahdi.
Tambahan
pula seperti dikemukakan, Al-Mahdi juga sebagaimana yang dinashkan hadits-hadits
adalah Khalifah Allah SWT. Dari sini dapat dikatakan bahawa dia dikenali dengan
tanda-tanda, kerana ia bukan sifat-sifat pengenalan. Ya apabila wujud tanda
yang boleh diambil (digunakan) sebagai yang menujukkan telah datang zamannya,
lalu diringi suatu
penipuan
yang membawa kepada wajibnya untuk menjadikan tuntutan-tuntutannya hanyalah bersyarat
secara teori dengan percubaan sempurna dan hal ini tidak mungkin. Dengan
demikian tanda itu merujuk pada perjalanan tabi’ei (semula jadi) di dalam
menjelaskan betapa dekatnya masa kemunculan atau kehadirannya dan dorongan
(galakan) dalam mengkaji dan membincangkan tentang Khalifah Allah SWT.
✡✡✡✡✡
------------------------
[1] Tidak terselindung lagi bahawa dalam iktiqad ini ada cacat
celanya yang disebabkan oleh kelemahan dan kegagalan orang-orang yang menggelar
diri mereka ulamak, tanda-tanda kemunculan Al-Mahdi begitu banyak dan sebahagian
besar darinya disahkan benar; Alhamdu Lillah, dan dari awal hingga ke akhirnya kerajaannya
cenderung untuk direbut, dan mengakhiri kerajaan yang menzalimi negeri-negeri
umat Islam, dan tidak ada kerajaan sesudahnya melainkan Khalifah Al-Mahdi (Khalifah
atas manhaj nubuwah), dan berakhirlah perebutan kekuasaan permulaan bagi (kekuasaan)
memuji Allah dengan membakar perasaan marah dengan menggulingkan takhta
Pemerintahan Kerajaan dan merampasnya satu demi satu, dan nyatalah kemarahan Tentera
Mahdi (as).
[2] Laman Bin
Baaz penanda jam | Laman web rasmi Al-Syeikh Abdul Aziz bin Baz (Kini telah
ditutup dan tidak dapat diakses selepas kematian Raja Abdullah) – berikut adalah
altermatifnya:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan