Khamis, 10 Disember 2015

Al-Mahdi di dalam kitab Al-Sunnah

المهدي في كتب السنة


Kalimah yang Sama






(Dari dua kitab, karya:
Ustadz Husein Manshur
 dan
Syeikh ‘Alaa`Al-Salim)





Mukadimah



Perbincangan ini ditujukan kepada orang-orang yang beriman, untuk mengenal pasti berhubung dengan akidah ini, iaitu beriman akan wujudnya “Mahdi” atau penyelamat umat manusia, yang akan memenuhi bumi dengan keadilan setelah bumi dipenuhi dengan kezaliman dan ketidakadilan. Untuk mencapai tujuan ini haruslah kembali- setakat yang mampu - rujukan Islam pada kedua-dua golongan Sunni dan Syi’ei yang sangat memperlukan penyelidikan. Para pengkaji akan dapati dalam buku ini pemahaman dalam benruk umum mengenai persoalan Juruselamat seperti yang dilihat oleh setiap mazhab-mazhab umat Islam, tanpa melihat hal-hal terperinci yang mengundang perbezaan antara satu sama lain. Sudah tentu ada perbezaan dalam bagi pihak-pihak ini dalam sebahagian alasan pada fikrah yang sama, dari setiap mazhab sebagaimana dalam halnya pada Sunnah dan Syiah.

Tetapi saya katakan tidak tersembunyi lagi bahawa perbezaan yang dilalui ini ada jalan keluarnya untuk penyelesaian yang selamat bagi mencapai hasil yang jelas dan tegas bagaimana kita menentukan tokoh penyelamat umat manusia yang tidak dapat tidak akan tercapainya penyelesaian untuk semua masalah lain.
                                               
Sebagai Penyelamat yang mewakili kalimah yang sama yang menghimpunkan semua pihak, dan masa kehadirannya di tengah-tengah kita sebagai masa kebenaran yang disingkap oleh agama yang haq, dan kehendak Allah swt tercapai pada makhluk-Nya melalui Sang Penyelamat, maka kesepakatan yang dicapai melalui jalan yang benar menjadi kesimpulan sebagai pemecah semua problem. Kerana dengan mencapai kesepakatan, berarti segala upaya kita membuahkan hasilnya.
                
Maka mari kita lepaskan kefanatikan dan pertelingkahan yang mengisi hubungan sejarah di antara kita! Mari kita tumpukan usaha kali ini pada jalan yang mengakhiri semua perselisihan. Pencari kebenaran bukanlah seperti mereka yang mencari kebatilan orang dan menghentamnya.

Sudah tentu saya tidak tidak membicarakan perkara ini mengikut pendapat atau khayalan. Tetapi sebenarnya saya meletakkan kaca mata pendirian saya kepada seruan (dakwah) yang berkat ini yang mengangkat panji-panji oleh Al-Syed Ahmad Al-Hasan yang menurut fahaman Al-Sunnah lahir di akhir zaman, dan dia adalah seorang utusan dari Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan (as) menurut fahaman Syiah. Yakni, saya menyampaikan berita gembira dengan kehadiran penyelamat kepada umat manusia. dengan harapan mereka sudi untuk membuka mata keadilan kepada dalil (bukti) yang dibawa oleh Al-Syed Ahmad Al-Hasan untuk menjelaskan kebenaran seruan (dakwahnya). Untuk lebih jelas lagi tentang seruan (dakwah)nya yang berkat ini, pembaca boleh merujuk pada lelaman sesawang (laman web) Ansar Al-Imam Mahdi di internet.

Segala puji bagi Allah yang telah memberi petunjuk dan kita tidak akan mendapatkan petunjuk sekiranya Dia tidak memberi kita petunjuk. Sungguh telah datang para rasul dengan membawa kebenaran. Tuhanku, wafatkan aku sebagai seorang Islam dan masukkanlah aku sebagai golongan orang yang saleh, Muhammad dan keluarganya yang suci.

Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan aku, lalu Dia memberiku petunjuk. Tuhanku, masukkanlah aku bersama golongan orang yang saleh, dan janganlah Engkau hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan, hari di mana tiada manfaat harta benda dan anak-anak kecuali orang yang menghadap kepada Allah dengan hati yang bersih.





          << ✡✡✡✡✡>> Bhg 1: 

Tiada ulasan: