Kisah Banjir Besar Dari Sumber Bangsa Sumer
Dan Babilon, Atau Mesopotamia
Kramer berkata Di dalam bab:
"Nuh Pertama
Kita kini pasti
bahawa kisah banjir yang disebut dalam Taurat, pada asalnya tidak ditulis oleh
para penulis kitab Taurat. Dan itu sejak "George Smith," yang bekerja
di Muzium British, menemui tablet kesebelas dari Epik Gilgamesh, dan mentafsir
simbolnya. Tetapi kisah banjir Babylon pula adalah asalnya dari Sumeria. Pada tahun
1914 kepingan Arno Poebel pada sepertiga dari enam kolum paling bawah dari tablet
Sumeria, telah ditemuinya di antara koleksi sekumpulan tablet yang
tersimpan di Muzium Universiti. Kandungannya kebanyakannya berkaitan dengan
kisah banjir, dan kepingan ini setakat ini
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 401
kekal sebagai
satu-satunya dan unik, dan tiada padanan ditemui yang menyamainya atau
menyainginya.[1]
Maka kisah banjir telah wujud dan direkodkan
sebelum kewujudan tiga agama: Yahudi, Kristian dan Islam. adalah berasal ribuan
tahun sebelum kelahiran Isa, diceritakan oleh orang-orang Mesopotamia yang
berpendapat kejadian tersebut berlaku pada nenek moyang mereka.
Kramer menceritakan di dalam buku “History Begins at Sumer” (Sejarah Bermula
Di Sumer), kisah Sumer berkaitan penciptaan dan banjir. Ia tidak sempurna
kerana pecahan dan kerosakan kepada tablet. Berikut adalah antara petikannya:
Dan selepas dia
mencipta Ann Wanlil, Anki, dan Ninkhrsaj,
orang yang berkepala
hitam
Tumbuhan tumbuh
dengan banyak dari tanah,
Dan telah wujud
binatang-binatang sederhana dari yang berkaki empat, yang dibuat dengan baik
dan berbudi pekerti
Pernyataan yang
disebutkan di atas diikuti oleh kekurangan teks sekitar 37 baris, setelah itu
legenda memberi tahu kita bahawa kerajaan turun dari Langit dan mendirikan lima
kota:
Setelah... raja telah
diperturunkan dari Langit,
Dan setelah
menurunkan mahkota dan takhta kerajaan dari Langit,
Melengkapkan tulisan peribadatan
dan undang-undang ilahi yang suci....,
Mengasaskan lima kota
di tempat suci.....
Memanggil mereka dengan
nama-nama mereka dan menetapkan tempat mereka sebagai pusat untuk upacara dan peribadatan...........................
___________________
[1] Sumber (Kreamer - daripada tablet Sumer):
ms 251
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 402
Beginilah dia
menyelesaikannya....,
Kemudian Ninto menangis
teresak-esak seperti......
Inanna yang suci berduka
untuk bangsanya,
Enki mengambil
pendapat dirinya sendiri,
Tuhan-tuhan langit Ann,
Enlil, dan Ninhursaj
Tuhan langit dan bumi
menyebut nama Ann dan Enlil,
Kemudian Ziusudra,
sang raja, pashishu yang.........
Kemudian Ziusudra
membaptiskan raja iaitu Pashishu yang.........
Membina. .........
yang sangat besar,
Dengan segala
ketundukan, ketaatan dan ketakwaan, dia sentiasa kembali kepada yang...,
Dia membawa
bersamanya berita tentang segala jenis mimpi, dan dia mula menyebut nama langit
dan bumi.....
....Tuhan-tuhan...
dinding...
Ziusudra, berdiri di
sisinya, mendengar.
Berdirilah di sisi
kiriku berhampiran dinding . . . . ,
Di dinding ini aku
akan berkata kepada kamu, dengarkanlah,
Dengarlah petunjuk
dan pesanan-ku:
Di rumah ibadat
kita....banjir akan memusnahkan pusat-pusat ibadat,
Keturunan manusia akan
binasa....
Ini adalah keputusan
yang dibuat oleh Tuhan-tuhan dalam majlis mereka.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 403
Atas perintah Ann dan
Enlil . . . . .
Kerajaan dan
pemerintahannya akan dihapuskan.”
Teks ini tentu
diteruskan dengan arahan terperinci kepada Ziusudra untuk membina bahtera
gergasi dan seterusnya menyelamatkan dirinya dari kemusnahan. Namun ini tiada,
kerana ada kerosakan dalam 40 barisan dari titik tersebut. Apabila teks boleh
dibaca semula, kita dapati banjir dan keganasannya telah melanda bumi dan
mengganas selama tujuh hari dan tujuh malam. Kemudian tuhan matahari Utu,
datang semula, membawa cahayanya di serata tempat. Lalu Ziusudra bersujud
kepadanya dan melakukan korban. Ayatnya adalah seperti berikut:
Dan semua angin ribut
menyerang dengan keras dan ganas bersama-sama,
Sementara itu, banjir
menghanyutkan pusat ibadat
Dalam masa yang sama,
banjir melanda semua pusat kultus.
Setelah tujuh hari
dan tujuh malam,
Banjir telah melanda
ke seluruh negeri,
Dan bahtera besar terombang-ambing
oleh badai di perairan yang deras,
Utu datang, memberi
cahayanya pada langit dan bumi,,
Ziusudra membuka
jendela di bahtera besar,
Dan pahlawan, Otto,
membawa sinarnya ke dalam orbit (edaran) yang hebat
Zio Sidra sang Raja,
Dia bersujud di
hadapan Utu
Bersujud pada Utu,
Sang Raja membunuh
kerbau, menyembelih kambing.
Di sini sekali lagi
wujud kerosakan lebih kurang 39 barisan. Barisan terakhir teks menyebut tentang
ketuhanan Ziusudra. Setelah beliau bersujud dihadapan Ann dan Enlil, beliau
diberikan "kehidupan seperti tuhan"
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 404
dan kekal abadi serta
diterjemahkan kepada Dilmun, "tempat di mana matahari terbit." Maka:
An dan Enlil
menuturkan hembusan langit, hembusan bumi melalui... mereka, ia
merenggangkan...
Tumbuh-tumbuhan,
keluar dari bumi, bangkit ke atas.
Ziusudra, sang raja,
Bersujud di hadapan
An dan Enlil.
An dan Enlil memilih
Ziusudra,
Dan
dikurniakan kepadanya kehidupan seperti tuhan.
Dan
mereka memasukkan ke dalamnya jiwa yang kekal seperti tuhan.
Ziusudra,
Raja
yang memelihara benih dan yang memelihara keturunan manusia,
Dan di negeri
persinggahan, di negeri Dilmun, tempat terbitnya matahari, tempat dia menetap
di sana.”[1]
Mereka memberikan
beliau kehidupan seperti Tuhan:
Penjelasan:
"Permulaan" adalah masa sempurnanya
penciptaan manusia berintelektual, atau dikenali sebagai Homo Sapiens. Kulit
mereka gelap, dan datang dari Afrika ke lembah subur. Ini adalah kisah awal
Adam dan perlantikan beliau sebagai khalifah, Yang mewakili asal usul bangsa Sumer
menisbahkan diri sebagai keturunan beliau. Oleh itu, adalah wajar bagi orang
Sumeria untuk menyatakan nenek moyang mereka dengan ungkapan ini, selepas Ann,
Wanlil, Anki dan Ninkhrasaj mencipta, orang-orang yang berkepala hitam: "manusia
berkepala hitam":."
Ungkapan ini, yang kerap diulang dalam
teks-teks Sumer, tidak dapat difahami oleh ahli arkeologi. Ia menjadi sebuah
misteri yang tidak dapat diselesaikan: Maka mengapa kaum Sumer memanggil nenek
moyang mereka sebagai "orang berkepala
_______________________
[1] Sumber (Keamer - daripada tablet Sumer):
ms 253 258
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 405
hitam"? Sebabnya kini sangat jelas: nenek
moyang mereka datang dari Afrika, dan warna kulit kepala mereka adalah hitam.
Bahagian kedua dalam riwayat penciptaan Sumer
adalah perlantikan Illahi khalifah dimuka bumi:
Setelah... raja telah
diperturunkan dari Langit,
Dan setelah
menurunkan mahkota dan takhta kerajaan dari Langit,
Melengkapkan tulisan peribadatan
dan undang-undang ilahi yang suci....,
Jelas dari teks Sumer bahawa ini menunjukkan
kisah perlantikan Adam (as) sebagai Khalifah, atau khalifah Allah yang pertama
dari kalangan manusia di bumi, yang disebutkan di dalam agama-agama Ilahiyah. Kerajaan
telah diturunkan dari langit bermaksud seorang wakil Allah yang telah dilantik di
muka bumi, maka kerajaan asalnya adalah milik Allah. Penurunan kerajaan ke bumi
menandakan penurunan kuasa kepada manusia untuk menjadi Wakil Tuhan di bumi.
Apabila wakil dilantik, syariat dan undang-undang ketuhanan yang suci diwahyukan
kepada Adam (as). dan mengajarnya tentang agama, syariat dan undang-undang ketuhanan
yang suci.
Teks sebelumnya, seperti yang dijelaskan,
mempunyai kekurangan yang besar, terutamanya apabila ia berkaitan dengan kisah
banjir, tetapi kita boleh merumuskan daripadanya mengenai banjir seperti
berikut:
Pembina bahtera ini adalah seorang berbangsa
Sumer bernama Ziusudra.
Tuhan mewahyukan kepada Ziusudra, dan sebagahian
wahyu ilahi sampai kepada beliau melalui rukyah (,impi).
Ziusudra (atau Nuh) mengetahui tentang banjir
sebelum ia terjadi melalui wahyu ilahi.
Wujud juga penekanan dalam penceritaan bahawa
banjir melanda tempat-tempat ibadah:
“Banjir melanda pusat ibadat................
Dalam masa yang sama, banjir melanda semua pusat ibadah.”
Ini adalah satu isyarat bahawa di zaman
Ziusudra (Nuh), para agamawan telah menjadi sesat dan menyelewengkan agama.
Wujud juga penekanan bahawa banjir ini adalah
satu hukuman dari Tuhan kepada manusia kerana mereka memberontak terhadap
perintah Tuhan, serta banjir ini akan memusnahkan pemerintahannya: “Akan dihancurkan
sistem pemerintahan mereka yang bertentangan dengan Ziusudra (Nuh), yang dilantik
oleh Allah:
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 406
dan sistem pemerintahannya.”
Tugas Ziusudra adalah untuk membina bahtera
yang akan mengekalkan keturunan istimewa manusia, tumbuhan dan haiwan. Indikasi
yang jelas perkara ini dari teks Sumer adalah ungkapan berikut: "yang
memelihara benih." Sudah pasti yang dimaksudkan oleh ungkapan ini adalah
tumbuhan yang khusus. Jika tidak demikian, tidak kira berapa besar banjir di
muka bumi ini, tumbuhan tidak memerlukan bahtera untuk memindahkan dan
mengekalkannya. Setidaknya, benih mereka akan kekal dan tumbuh selepas banjir
tanpa sebarang bantuan. Maka jelas di sini, ia bermaksud tumbuhan pertanian
yang digunakan sebagai makanan manusia. Lebih khusus lagi, Ziusudra membawa
benih tumbuhan yang mencukupi untuk mengulang semula proses cucuk tanam tanpa
perlu bermula semula dari awal, jika benih gandum dan pertanian tidak lagi ada
untuk manusia (Bani Adam). Oleh itu, teks tersebut jelas menyebutkan mereka
yang berada di dalam bahtera tersebut adalah orang-orang yang beriman dengan
seruan Nuh, beserta benih tumbuhan yang ekonomikal dan boleh dituai turut
dimuatkan. Kita juga boleh menyimpulkan bahawa haiwan yang dimuatkan ke dalam
bahtera adalah haiwan ternakan yang memberi manfaat kepada manusia. Maka
akhirnya, Ziusudra atau Nuh telah berjaya dan diberi ganjaran, kerana beliau
menerima, melaksanakan perintah dan wahyu dari Tuhan. Kedudukan beliau di
Kerajaan Langit juga melonjak naik setelah menaiki dan terselamat di dalam
bahtera. Ziusudra tinggal di Dilmun atau bumi lintasan seperti yang disebutkan
oleh teks Sumer:
“Ziusudra, sang raja,
Bersujud di hadapan
An dan Enlil.
An dan Enlil memilih
Ziusudra,
Dan
dikurniakan kepadanya kehidupan seperti tuhan.
Dan mereka memasukkan
ke dalamnya jiwa yang kekal seperti tuhan.
Ziusudra,
Raja
yang memelihara benih dan yang memelihara keturunan manusia,
Dan di
negeri persinggahan, di negeri Dilmun, tempat terbitnya matahari, tempat dia
menetap di sana.”
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 407
Dilmun:
Ciri-ciri Dilmun di sisi kaum Sumer adalah:
Di Dilmun burung
gagak tidak berbunyi,
Burung ittidu tidak
berbunyi seperti burung ittidu,
Singa tidak membunuh,
Serigala tidak
membaham domba,
Tidak pernah
didengari anjing liar membaham anak kambing,
Tidak pernah
didengari ... yang memusnahkan hasil tanaman gandum . . ,
Tidak pernah
didengari wujudnya balu,
Burung-burung terbang
tinggi...
Dan burung merpati
tidak menundukkan kepalanya,,
Dan
tidak ada seorang pun yang buta mengeluh dan berkata, "Mata saya
sakit."
Tidak
ada rasa sakit di kepala mengatakan saya sakit kepala,
Dan tidak
ada orang tua Dilmun yang mengatakan bahawa saya sudah tua,
Dan tidak ada orang
tua yang mengatakan saya seorang lelaki tua,
Dan orang-orang uzur
tidak mandi. Air jernih tidak datang ke bandar,
Dan sesiapa yang
menyeberangi sungai maut tidak menyebutkan dan berkata....,
Dan pendita
yang berkabung tidak berlegar-legar di sekelilingnya.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 408
Dan penyanyi
tidak bergantung pada ratapan,
Di pinggir kota, dia
tidak meratap atau berkabung.” [1].
Penjelasan:
Ciri-ciri di atas sangat tidak realistik jika
ia ditujukan kepada tempat tinggal Ziusudra atau Nuh selepas banjir. Maka jelas
ia adalah sifat-sifat simbolik. Malah, bagi pembaca yang sudah biasa dengan
riwayat berkenaan Al-Mahdi, diskripsi ini mengingatkan kita kepada umat
Al-Mahdi, begitu juga dengan diskripsi serigala tidak membaham domba.
Hakikatnya, kita boleh mengatakan bahawa makna sebenarnya adalah sebuah
kerajaan yang ideal, di mana kezaliman dihapuskan dan keadilan ilahi dijalankan.
Oleh itu, kita boleh fahami bahawa Dilmun atau tempat tinggal Ziusudra selepas
banjir adalah umat Al-Mahdi yang adil, sebuah umat yang dinanti-nantikan sejak
zaman Ziusudra (Nuh), malah sebelum itu lagi. Ibu negara dan permulaan gerakan
Al-Mahdi adalah di Iraq, membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa Dilmun di
dalam teks Sumer adalah Iraq.
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan