Rabu, 9 Mac 2022

5.35 Bangsa Sumer dan Ketuanan Tuhan

 

Bangsa Sumer dan Pemerintahan Allah

 

Berkenaan kerajaan, Dr. Kramer berkata:


 

"Pemerintah – Persidangan parlimen pertama - bahawa perkembangan kemasyarakatan dan rohani manusia kebanyakannya lambat, rosak, sukar dijejaki dan diselidiki. Sebuah pohon yang telah membesar mungkin telah terpisah dari benih asalnya sejauh ribuan batu atau selama ribuan tahun. Sebagai contoh, cara hidup yang dikenali sebagai demokrasi dan institusinya atau sistem utamanya adalah sidang politik. Pada zahirnya, keadaan sistem ini selamanya terbatas pada peradaban Barat atau monopoli mereka, dan ia adalah buah dari hasil tuai berabad-abad berlaku, bagi sesiapa yang membayangkan bahawa politik berparlimen telah wujud ribuan tahun yang lalu, dan di beberapa bahagian dunia tidak ada kaitan dengan institusi demokrasi. Namun, jarang sekali, seorang ahli arkeologi yang sabar menggali dan menggali lubang-lubang tersebut dan melebarkannya, dan sama sekali tidak tahu di mana dia akan menjumpainya dan berkat usaha kumpulan yang mengumumkan secara meluas, kita sekarang dapat

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 394

 

membaca catatan sidang politik yang berlaku kira-kira lima ribu tahun yang lalu - di Timur Dekat sebelum di tempat lain.

 Sesungguhnya, politik berparlimen pertama yang diketahui dalam sejarah umat manusia dicatat bersesuaian dengan pertemuan serius dalam had 3000 SM. Ia seperti parlimen kita yang terdiri dari dua dewan: dari Dewan Senat, yang bermaksud Dewan Negara, dan dari Dewan Umum (Dewan Rakyat) yang terdiri dari warganegara lelaki yang mampu memikul senjata dan merupakan sebuah parlimen perang yang dipanggil untuk bersidang untuk membaca mengenai perkara serius yang berkaitan dengan perang dan perdamaian. dan antara perang dan kemerdekaan. Dia harus memilih antara perdamaian dengan apa jua harga dan antara perang dan pemerintahan (sendiri). Justeru, Dewan Senat, yang terdiri dari syeikh (ketua-ketua) Dewan Negara, mengumumkan keputusannya bahawa ia berada di sebelah perdamaian, berapa pun harganya.

Tetapi raja membantahnya. dan kemudian membentangkan perkara itu kepada Dewan Rakyat, dan dewan ini mengisytiharkan perang untuk kebebasan, dan Raja mengesahkan dalam keputusannya.

 Di bahagian dunia manakah parlimen pertama yang diketahui oleh manusia?

Itu bukan tempat untuk bersidang di Barat, di Benua Eropah, seperti yang anda fikirkan, kerana dewan politik di negara-negara Yunani adalah demokratik dan di Republik yang terkenal muncul lama setelah itu. Tetapi itulah yang menimbulkan rasa pelik dan hairan bahawa parlimen kuno ini mengadakan sesi di kawasan Asia yang biasa disebut oleh orang-orang dengan nama Timur Dekat, tempat tinggal orang-orang pelampau dan orang-orang zalim, yang berpengaruh, Ini adalah bahagian dunia yang dianggap bahawa dewan-dewan politik tidak diketahui di dalamnya.

Ya, di negara-negara yang pada masa lalu dikenal sebagai Sumer, yang terletak di utara Teluk Parsi di antara sungai dajlah (Tigris) dan Furat (Euphrates), dewan politik tertua yang diketahui diadakan. Bilakah parlimen ini bersidang? Ia bersidang pada Alaf ketiga SM. Dulu ia terletak di negara Sumer, yang serupa dengan bahagian selatan Iraq moden yang telah membangun dan berkembang apa yang mungkin menjadi peradaban paling berprestij di dunia yang terkenal pada waktu itu.) [1]

 

Hubungan antara orang Sumeria dan Hakimiyah Allah adalah sesuatu yang tidak dapat difahami oleh Kremer dan banyak ahli arkeologi lain untuk menyedarinya. kerana mereka sama ada tidak mempercayai ketuanan Allah (Hakimiyah Allah), atau ateis yang percaya bahawa agama itu diciptakan oleh orang Sumeria, Taurat dan Al-Qur'an hanyalah reproduksi kisah dongeng Sumeria - dalam pandangan mereka seperti kisah banjir. Dan itulah sebabnya ketika mereka dapati bahawa raja Sumeria menyampaikan perintah perang kepada dua dewan

 

_____________________

[1] Sumber (Kramer - daripada tablet Sumer): ms 82

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 395

 

 

Untuk dimesyuaratkan, mereka memerintah dan memutuskan bahawa apa yang diamalkan oleh orang Sumeria adalah demokrasi yang serupa dengan demokrasi Barat hari ini, sedangkan apa yang diamalkan oleh orang Sumeria sama sekali bukan demokrasi Barat , dan praktik mereka tidak ada hubungannya dengan demokrasi Barat, kerana ada banyak teks Sumeria yang menegaskan bahawa penguasa mengambil kesahihannya dari lantikan ilahi.

Sistem pemerintahan Sumer adalah sebuah sistem yang mereka warisi dari Nuh (as) dan para Nabi, sama seperti mereka mewarisi agama Tuhan. Hasilnya, mereka mempunyai sistem pemerintahan ketuhanan yang diubah sama seperti mereka mewarisi agama Tuhan yang diubah. Oleh itu, sistem pemerintahan Sumer bukanlah kediktatoran mahupun demokrasi sepertimana sistem demokratik barat hari ini.

 

Di dalam sistem pemerintahan Sumer, seorang raja itu dilantik oleh tuhan-tuhan, sama seperti seorang raja atau pemerintah itu dilantik oleh Tuhan di dalam sistem pemerintahan Ketuhanan. Misi sang pemerintah ini adalah untuk melaksanakan kemahuan Tuhan, melaksanakan hukum Tuhan dan bersifat adil terhadap mereka yang tertindas. Maka, wujud sebuah matlamat di sebalik perlantikan pemerintah ketuhanan, yang mana bukanlah pemerintahan itu sendiri. Inilah sebabnya, sistem pemerintahan ketuhanan dapat dicapai walaupun  dengan sekadar pemerintah lantikan Tuhan itu memantau perlaksanaan dan campur tangan untuk membetulkan sebarang pergerakan ke arah kesalahan. Tidak semestinya beliau sendiri perlu memerintah demi mencapai matlamat ini.

Kita akan mendapati perkara ini atau sesuatu yang hampir serupa di dalam contoh Sumer yang disebutkan oleh Dr. Samuel Kramer, apabila wujud pertikaian antara Uruk dan Kish berkenaan autoriti dan dakwaan perlantikan oleh Tuhan. Pemerintah Uruk meminta pendapat rakyatnya samada untuk memilih perang atau aman, namun ia bukanlah pendapat yang wajib untuk beliau ikuti, jelas dari contoh di atas.

 

Situasi politik yang menyebabkan terjadinya “parliamen” tertua yang direkodkan dalam sejarah boleh dijelaskan seperti berikut: Sumer pada alaf ketiga sebelum masihi seperti mana Greece yang akan datang lebih terkemudian, adalah terdiri dari beberapa negeri kota yang berebut-rebut untuk berkuasa ke atas keseluruhan wilayah. Antara negeri kota yang paling penting adalah Kish, yang mana menurut kisah lagenda Sumer, telah menerima “mandat raja” dari langit sejurus selepas “banjir”. Namun, lama kelamaan, sebuah lagi negeri kota, Erech (Uruk), yang terletak jauh ke selatan Kish, terus bertambah kekuatannya dan pengaruhnya sehingga ia secara serius mengancam ketuanan Kish di Sumer.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 396

 

 

Raja kepada Kish akhirnya menyedari bahaya dan mengancam negeri kota Erech dengan perang melainkan mereka mengiktiraf beliau sebagai tuan ke atas mereka. Pada detik yang penting inilah telah diadakan dua pertemuan - para ketua dan lelaki bersenjata - untuk membuat keputusan samada untuk menyerah kepada Kish dan menikmati keamanan atau mengangkat senjata dan berjuang demi kebebasan. [1]

 

Memang benar, sesetengah raja Sumer hanya mendakwa dirinya dilantik Tuhan. Bagaimanapun, apa yang penting bagi kita adalah bangsa Sumer secara umumnya mempercayai perlantikan ketuhanan. Ini disahkan oleh apa yang sering kita lihat pada loh (kepingan) tanah liat, iaitu bahawa para raja adalah dari keturunan tuhan-tuhan dan para tuhan melantik mereka. Ada sebuah kisah yang diriwayatkan di dalam Quran yang menunjukkan wujud sebuah pertikaian di Sumer atau Mesopotamia antara seorang raja[2] yang mengakui memiliki mandat kerajaan dan Ibrahim, kekasih Tuhan, raja yang dilantik oleh Tuhan:

﴿أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

[Tidakkah engkau memikirkan tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan". Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?" Maka tercenganglah orang yang kafir itu. Dan, Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.] [3]

Secara umumnya, seseorang boleh sahaja merujuki teks Sumer, Akkad dan Babilon untuk melihat bahawa perkara ini jelas

 

____________________

[1] Sumber (Kramer - daripada tablet Sumer): ms 83 84

[2]Perjanjian Lama menyebut Ur Sumer, iaitu tempat Ibrahim dilahirkan, sebagai Ur Kasdim: Lalu Terah membawa Abram, anaknya, serta cucunya, Lot, yaitu anak Haran, dan Sarai, menantunya, isteri Abram, anaknya; ia berangkat bersama-sama dengan mereka dari Ur-Kasdim untuk pergi ke tanah Kanaan, lalu sampailah mereka ke Haran, dan menetap di sana.” Kejadian 11:31. Bagi Yahudi dan Kristian, Ur telah ditakluk oleh orang-orang Elam, Babilon dan Kasdim. Oleh itu, mereka mungkin dipanggil dengan nama-nama ini. Kajian arkeologikal mengesahkan orang Sumer dan Akkad sebagai satu bangsa, bukan dua yang berbeza. Selain itu, bangsa Babilon juga tinggal di lokasi yang sama di selatan Iraq. Mereka mewakili sebuah sambungan semulajadi kepada bangsa Akkad atau Sumer, maka tiada masalah untuk menyebutkan kedua bangsa Akkad dan Sumer dengan nama yang sama, samada tamadun Akkad atau Sumer. Mungkin adalah memadai untuk mengatakan, bangsa Shinar, apabila merujuk kepada orang-orang Sumer dan Akkad, memandangkan mereka mewakili ketamadunan tertua di bumi Shinar: “Kush memperanakkan Nimrod; dialah yang mula-mula sekali yang berkuasa di bumi; ia seorang pemburu yang gagah perkasa di hadapan Tuhan, sebab itu dikatakan orang: “Seperti Nimrod, seorang pemburu yang gagah perkasa di hadapan Tuhan.” Mula-mula kerajaannya terdiri dari Babel, Erekh dan Akkad, semuanya di tanah Shinar.” Kejadian 10:8-10. Secara umumnya, oleh kerana tamadun Sumer adalah tamadun tertua yang direkodkan dan ia telah sampai kepada kita di dalam wilayah ini yang mewakili sebuah tempat penempatan dan perlindungan bagi pendatang dan orang-orang yang terselamat dari Banjir Besar, maka kita boleh menyebutkan semua orang-orang purba ini, yang sebelumnya tinggal di lembah subur dan nenek moyang kepada semua penduduk di bumi, sebagai orang-orang Sumer. Oleh itu, adalah normal untuk menyebutkan bangsa Akkad, Babilon, Assyria, dan malah orang-orang Kasdim sebagai orang-orang Sumer. Mereka semua mempunyai asal-usul yang satu, dan mereka adalah orang-orang yang pertama hidup di lembah subur, iaitu Teluk Parsi di hari ini, sebelum Banjir Besar.

[3] Al-Quran Surah Al-Baqarah Ayat: 258

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 397

 

 

di dalam banyak teks mereka, iaitu, kepercayaan mereka bahawa pemerintah itu adalah lantikan Tuhan. Ini persis sama dengan ideologi sebenar agama Tuhan di dalam Taurat, Injil dan Quran. Ini jelas menunjukkan bangsa Sumer mewarisi agama Tuhan yang lama dan komited terhadap ajarannya, paling penting, perundangan ketuhanan dan orang yang melaksanakannya. Walaubagaimanapun, dengan berlalunya masa, perkara yang sentiasa terjadi turut berulang untuk kes ini: terjadinya pengubahan agama Tuhan, perampasan pemerintahan Ketuhanan dan penindasan raja yang dilantik oleh Tuhan. Inilah kesnya untuk Ibrahim (a), yang akhirnya terpaksa meninggalkan bumi bapa-bapanya, sehingga Tuhan berkehendak agar anak-anak keturunannya untuk kembali semula suatu hari nanti. Ia merujuk kepada kepulangan anaknya, Ali ibn Abi Talib (a) ke bumi Sumer dan Akkad, atau Semeru, Shinar atau Mesopotamia (Iraq).

 

Berikut adalah teks yang disampaikan oleh Dr. Kramer berkenaan loh (tablet) bangsa Sumer. Ia menunjukkan bangsa Sumer mempercayai agama Ketuhanan dan perlantikan oleh Tuhan sebagai seorang raja atau pemerintah:

 

"Wahai Sumer, kamu negara yang hebat di antara semua negara di dunia, kamu tenggelam dalam cahaya yang berterusan dan kukuh, yang menyebar dari terbit matahari hingga terbenam matahari undang-undang ilahi di antara semua manusia. Undang-undang sucimu adalah undang-undang agung yang tidak dapat dimengerti, hatimu dalam dan tidak terduga, ilmu yang benar datang bersamanya..... Seperti langit tidak dapat disentuh, dan raja yang kamu lahirkan dimahkotai dengan mahkota yang kekal, dan tuan yang kamu lahirkan meletakkan mahkota di atas kepalanya selama-lamanya. Tuanmu adalah tuan yang mulia, dan rajamu duduk bersama ruhan-tuhan. Di atas pelantar perhimpunan lelangit, rajamu bak gunung-gunung tersergam.......” [1]

 

________________________

1. Sumber (Cremer - daripada tablet Sumer).

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: