5.34 Perjalanan Gilgamesh Kepada Datuknya Nuh (as)
Perjalanan Gilgamesh Kepada Datuknya Nuh (as)
Maka bermulalah pengembaraan Gilgamesh untuk
bertemu datuknya Nuh (Utu-Napishtim) bermula di mana dia mencari keabadian,
Keabadian ruh dan bukannya keabadian jasad,
jadi Gilgamesh tahu sejak awal bahawa tidak ada keabadian jasad. kerana beliau
berkata:
(Dan hanya tuhan-tuhan
(orang-orang yang soleh) hidup selama-lamanya tidak
akan binasa. Adapun anak-anak manusia, maka hari-hari
mereka akan ditentukan, dan semua yang mereka lakukan adalah sia-sia lagi
kosong.)
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 388
Datuk beliau, Nuh,
telah lama mati dan beliau mengetahui perkara ini.
Oleh itu, ia adalah
perjalanan ke alam yang lain.
Di dalam perjalanan ini, Gilgamesh berjaya
menghancurkan keakuannya dan mencapai keabadian yang dicarinya. Beliau berjaya
mencapai hajatnya dalam perjalanan yang sama malah sebelum sampai kepada
datuknya, Nuh (Utu-Napishtim):
(Aku akan melepaskan
rambutku dan memakai kulit singa, dan aku akan merayau di padang gurun. [1].
Gilgamesh memasuki alam hakikat dan melihat
segala sesuatu ketika dia dalam perjalanan kepada datuknya Utu-Napishtim “Nuh (as)”:
Dia telah sampai di
Gunung Mashu.
Yang menjaga setiap
hari dari terbit hingga terbenamnya matahari,
Dan ketinggiannya
mencecah langit.
Dan di bahagian
bawah, dadanya turun ke alam bawahan,
Dan yang menjaga
pintunya "orang kala jengking"
Orang-orang yang
bangkit itu menyeramkan, menakutkan
dan mereka dilihat
mati
Keagungan mereka yang
dahsyat meliputi gunung-gunung,,
Orang-orang yang
menjaga matahari ketika matahari terbit dan terbenam,
Dan ketika Gilgamesh
melihat mereka, pucat mukanya kerana takut dan gerun,
____________________
1. Sumber (Taha Baqir - The Epic of
Gilgamesh).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 389
Tetapi dia mengumpulkan
keberanian mendekati dan berdepan dengan mereka
Lalu, "lelaki
kala jengking" itu memanggil isterinya dan berkata kepadanya:
Orang yang datang
kepada kita ini badannya dari zat ketuhanan (Al-Ilahah),
Isteri "lelaki
kala jengking" itu menjawab:
Ya, dua pertiga
darinya adalah Tuhan dan yang sepertiga lagi adalah manusia,
Kemudian "lelaki
kala jengking" itu memanggil Gilgamesh,
Dia berbicara kepada
ketuhanan (Al-Ilahah) dengan kata-kata ini:
Apa yang membawa kamu
ke perjalanan sejauh ini?
Dan mengapa kamu
melintasi jalan dan datang kepadaku untuk melalui lautan yang sukar untuk
dilalui?
Maka apa tujuan
anakku datang kepadaku
Gilgamesh menjawab,
katanya:
Tujuanku datang
kepada bapaku (Utu-Napishtim) (Nuh)
yang memasuki
perhimpunan tuhan-tuhan (Al-Ilahah) *
Aku datang untuk
bertanya kepadanya mengenai misteri hidup dan mati *
Maka lelaki
kalajengking itu membuka mulut dan berkata kepada Gilgamesh:
Tidak ada yang dapat
melakukannya sebelum ini, wahai Gilgamesh
Tidak ada manusia
yang melintasi jalan gunung
Di mana berlaku
kegelapan yang hitam pekat memasukinya mengambil masa dua belas jam yang
melemahkan dan tidak ada
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 390
cahaya ........
bahagian berlubang dari epik (kisah kepahlawanan) .......
Gilgamesh menjawab:
Aku bertekad untuk pergi, walaupun dengan kesedihan dan kesakitan *
Dalam sejuk dan panas dan dalam penyesalan dan
tangisan *
Maka bukalah untukku
sekarang pintu ke pergunungan,
Maka lelaki kala
jengking itu membuka mulut, dan menjawab Gilgamesh:
Jalanlah wahai
Gilgamesh dan jangan takut,
Aku benarkan kamu
menyeberangi gunung "Mashu",
Semoga kamu melepasi
gunung dan rangkaiannya,
Dan semoga kakimu
kembali dengan selamat,
Dan pintu gunung
terbuka di hadapan kamu.) [1]
Perjalanan Gilgamesh diteruskan, dan dia
melewati pemilik kedai (bar) seolah-olah ia adalah simbol orang mabuk dengan
cinta dunia dan keakuan (Al-Ana), jadi pemilik kedai mengundangnya ke dunia ini
dan mengurus dirinya sendiri dan meninggalkan perjalanannya yang melelahkan ini
untuk mencari keabadian:
(Pemilik kedai (bar)
mememberi jawapan kepada Gilgamesh, katanya:
Kehidupan yang kamu
cari tidak akan kau temui
Kerana ketika tuhan-yuhan
(Al-Ilahah) menciptakan manusia, ditentukan kematian manusia itu
Dia akan terpengaruh
dengan kehidupan *
_______________________
[1] Sumber (Taha Baqir - The Epic of
Gilgamesh): ms 75 76
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 391
Bagi kamu wahai
Gilgamesh, penuhilah perutmu *
Dan bergembira dan
ceria siang dan malam *
Dan berbahagialah
setiap hari dari hari-harimu
Menari dan bermain
siang dan malam *
Dan jadikan pakaianmu
bersih terang *
Basuh kepalamu dan
mandi dengan air *
Manjakan anakmu yang kamu
pegang dengan tanganmu *
Bergembiralah dengan
isteri yang berada di pelukanmu *
Dan ini adalah nasib
manusia,
Tetapi Gilgamesh
berbicara lebih lanjut kepada pemilik kedai (bar):
Wahai pemilik kedai
bar, di manakah jalan menuju Utu-Napishtim?
Tunjukkan kepadaku
bagaimana untuk pergi ke sana?
Jika yang
memungkinkan aku sampai kepadanya, bahkan lautan pun akan aku menyeberanginya.
Dan jika tidak
mungkin sampai kepadanya, maka aku akan melepaskan rambut di wajahku untuk
kebenaran,) [1]
Kata-kata terakhir ini seolah-olah Musa (as)
meminjam maknanya dari Gilgamesh dalam Al-Qur'an, dan berkata:
﴿ وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ
مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا﴾
Dan ketika Musa berkata kepada muridnya:
"Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua buah
lautan; atau aku akan berjalan sampai bertahun-tahun".[2]
___________________
[1] Sumber (Taha Baqir - The Epic of Gilgamesh): ms 79 82
[2] Al-Qur’an Al-Karim Surah Al-Kahfi Ayat: 60
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 392
Perjalanan Gilgamesh berlanjutan sehingga dia
sampai kepada datuknya Utu-Napishtim (Nuh as), dan datuknya menceritakan kisah
banjir kepadanya, dan Gilgamesh mengetahui dari datuknya rahsia kehidupan:
“Utu-Napishtim berkata
kepada Gilgamesh:
Kematian itu kejam
dan tanpa belas kasihan
Bilakah kita membina
rumah yang akan kekal selamanya?
Bilakah kita mengikat
janji yang kekal selama-lamanya?
Adakah
saudara-saudara akan berkongsi warisan mereka untuk kekal sehingga akhir zaman?
Adakah akan kekal
kebencian di bumi selama-lamanya?
Adakah air sungai
sentiasa naik dan akan membawa banjir?
Rama-rama hampir
tidak keluar dari kepompongnya, sehingga ia melihat wajah matahari hingga
sampailah masanya
Tidak akan berterusan
dan kekal sejak dahulu
Dan yang paling
sesuai dan mirip adalah antara orang tidur dan mayat!
Tidakkah keduanya kelihatan
seperti mati?
Siapa yang dapat
membezakan antara hamba dan tuan, jika tarikh akhirnya (ajalnya) telah tiba?) [1]
Epik, kisah-kisah dan puisi Sumeria
membuktikan bahawa ia adalah kisah agama ilahi yang wujud dan lengkap di
kalangan orang-orang Sumeria di semua bahagian, perwatakan dan simbolnya
sebelum agama Yahudi, Kristian dan Islam. Oleh itu, kita dapati kenyataan pada tablet
tanah liat Sumeria tentang Tuhan yang satu dan hakiki yang menguasai segala
sesuatu, dan kita dapati di dalamnya kepercayaan-kepercayaan (Al-3aqaid), nilai
akhlak, undang-undang suci, ibadah dan cara-caranya. Jalan mengatasi
_____________________
[1] Sumbernya (Taha Baqir - The Epic of
Gilgamesh): ms 87
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 393
syaitan, dunia, keakuan dan mencintai diri.
Jadi, ini adalah keseluruhan agama dari Alif
sampai Ya’ di sisi orang-orang Sumeria,
dan dari mana mereka membawanya?
Dari mana ia datang? Dari mana sistem kompleks
ini muncul secara tiba-tiba lengkap dalam sejarah negara Dua Sungai
(Mesopotamia)?
Kebenaran yang dilihat oleh setiap orang yang
waras adalah terang seperti matahari bahawa di sana terdapat anjakan budaya dan
peradaban yang ditunjukkan oleh budaya dan peradaban Sumeria kepada kita, jadi
siapa pun yang mahu menyangkal - setelah apa yang dibahaskan - itu adalah
urusannya, dan secara umumnya, tesis-tesis dan teori telah dikembangkan untuk
menjelaskan anjakan budaya ini seperti yang disebutkan di atas. Sekiranya ini
tidak berlaku, tidak akan ada teori mengenai kedatangan makhluk dari angkasa
lepas!!
Ini sangat mengejutkan bagi mereka yang
menerima bahawa alasan pengembangan (evolusi) kemanusiaan adalah kedatangan
makhluk asing (angkasawan purba) dengan kenderaan dan kemampuan alam kosmik
mereka yang tidak kita lihat di Bumi untuk menjelaskan anjakan budaya ini, dan
tidak menerima bahawa diri (nafs) Adam adalah ditiup ke dalam badan atau
menghubunginya, sehingga ia berkembang dan bergerak ke tahap yang lebih tinggi
dalam penciptaan, sistem dan kemampuan untuk berfikir dan menyedarinya.
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan