Selasa, 22 Mac 2022

6.31 Hawking Tanpa Ketunggalan dan Tuhan

 

Hawking Tanpa Ketunggalan dan Tuhan

 

Dalam perkara yang disebutkan di atas, telah dijelaskan bahawa teori tradisional untuk menjelaskan kemunculan dan permulaan alam semesta akan berakhir dengan pada ketunggalan. Malah, ia tiba pada titik paling terherot berhubung dengan permulaan alam semesta, kerana kerelatifan dan hukum fizik runtuh pada ketunggalan. Oleh itu, ketunggalan itu sendiri akan digunakan sebagai titik permulaan untuk meramalkan dengan tepat apa yang akan berlaku secara langsung selepas itu, kerana tidak ada hukum yang mengawal ketunggalan itu. Di samping itu, ketunggalan itu sendiri menimbulkan persoalan berkenaan kejadian yang terjadi sebelumnya. Oleh kerana di titik ini hukum fizik terhenti, kita tidak menjangkakan sebarang jawaban saintifik yang mencukupi dan konklusif tentang apa yang mendahuluinya.

 

_______________________

[1] Sumber (Hawking - Sejarah Ringkas Masa): ms 55

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 537

 

 

Atas sebab ini, Hawking telah berusaha untuk membentangkan alam semesta yang mempunyai permulaan tetapi tiada sempadan, untuk menghapuskan persoalan mengenai apa yang mendahului permulaan.  Menurut cadangannya, permulaan adalah permulaan tetapi ia juga bukan sempadan sehingga seseorang akan bertanya tentang apa yang mendahuluinya, kerana apa yang mendahuluinya adalah alam semesta itu sendiri. Apa yang dicadangkan Hawking ialah, semakin mendalam kita melihat kepada permulaan alam semesta, maka semakin banyak masa menjadi berkurangan, seterusnya menjadi dimensi ruang tambahan. Oleh itu, tidak wujud dimensi masa pada permulaan, jadi persoalan tentang masa sebelum permulaan adalah tidak bermakna, dan alam semesta menjadi bebas dengan sendirinya dan hanya bergantung pada kemungkinan dari dalam dirinya sendiri.

 

Dengan cara ini, Hawking mengelak dari membincangkan hipotesis tentang ketunggalan di mana hukum fizik rosak dan, pada pandangannya, beliau kini mempunyai rantaian permulaan alam semesta di mana hukum fizik (seperti mekanik kuantum) berfungsi. Pada masa yang sama, beliau telah mengenepikan persoalan yang berterusan tentang apa yang ada sebelum alam semesta, atau siapa yang mencipta alam semesta. Oleh itu, seperti yang dilihatnya, beliau telah menjadikan alam ini berdikari, dan tidak memerlukan sebarang kuasa luar untuk memulakannya.Untuk menerangkan bagaimana teori kuantum membentuk masa dan ruang, mungkin bermanfaat untuk memperkenalkan memperkenalkan idea berkenaan masa khayalan. 

 

“Masa khayalan kelihatan seperti sesuatu dari fiksyen sains, tetapi ia adalah konsep matematik yang jelas: masa diukur dalam apa yang dipanggil nombor khayalan.  Seseorang boleh memikirkan nombor nyata biasa seperti (1, 2, 3...) dan seterusnya sebagai bersesuaian dengan kedudukan pada garisan yang terbentang dari kiri ke kanan: sifar di tengah, nombor nyata positif di sebelah kanan, dan nombor nyata negatif di sebelah kiri (Rajah 2.17).

Nombor khayalan kemudiannya boleh diwakili sebagai sepadan dengan kedudukan pada garis menegak: nombor sifar sekali lagi berada di tengah, nombor khayalan positif diplot ke atas, dan nombor khayalan negatif diplot ke bawah. Oleh itu nombor khayalan boleh dianggap sebagai jenis nombor baharu pada sudut tepat berbanding nombor nyata biasa.  Disebabkan nombor-nombor ini adalah konstruk matematik, mereka tidak memerlukan realisasi fizikal; seseorang tidak boleh mempunyai bilangan oren khayalan atau bil kad kredit khayalan (2.18).

 

Seseorang mungkin terfikir bahawa nombor khayalan hanyalah permainan matematik yang tiada kaitan dengan dunia sebenar.  Walau bagaimanapun, dari sudut pandangan falsafah positivis, seseorang tidak dapat menentukan apa yang sebenar. Apa yang boleh dilakukan ialah mencari model matematik yang menggambarkan alam semesta yang kita diami. Ternyata model matematik yang melibatkan masa khayalan meramalkan bukan sahaja kesan yang telah kita perhatikan, tetapi juga kesan yang belum dapat kita ukur namun dipercaya atas sebab lain. Jadi apa yang nyata dan apa yang khayalan? Adakah perbezaan itu hanya dalam fikiran kita?

 

Teori kerelatifan umum klasik (iaitu, bukan kuantum) Einstein menggabungkan masa nyata

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 538

 

 

dan tiga dimensi ruang menjadi ruang masa empat dimensi.  Tetapi arah masa sebenar dibezakan daripada tiga arah spatial; garis dunia atau sejarah pemerhati sentiasa meningkat dalam arah masa nyata (iaitu, masa sentiasa bergerak dari masa lalu ke masa depan), tetapi ia boleh meningkat atau berkurang dalam mana-mana arah spatial.  Dalam erti kata lain, seseorang boleh membalikkan arah dalam ruang, tetapi tidak dalam masa. (Rajah 2.19).

 

Sebaliknya, kerana masa khayalan berada pada sudut tepat kepada masa nyata, ia berkelakuan seperti arah spatial keempat. Oleh itu, ia boleh mempunyai pelbagai kemungkinan yang lebih banyak daripada landasan kereta api masa nyata biasa, yang hanya boleh mempunyai permulaan atau penghujung atau berputar dalam bulatan. Dalam pengertian khayalan inilah masa mempunyai bentuk. (Hawking 2001, 59-60, 63).

 

“Time, however, seemed to be like a model railway track. If it had a beginning, there would have to have been someone (i.e., God) to set the trains going.”

 

Masa, bagaimanapun, tampaknya seolah-olah seperti landasan kereta api model.  Jika ia mempunyai permulaan, pasti ada peribadi (iaitu Tuhan) untuk mengaturkan kereta api itu.

 

“Although Einstein’s general theory of relativity unified time and space as space-time and involved a certain mixing of space and time, time was still different from space, and either had a beginning and an end or else went on forever. However, once we add the effects of quantum theory to the theory of relativity, in extreme cases warpage can occur to such a great extent that time behaves like another dimension of space.”

 

Walaupun teori kerelatifan umum Einstein telah menyatukan masa dan ruang sebagai ruang-masa dan melibatkan percampuran ruang dan masa tertentu, masa masih berbeza daripada ruang, sama ada mempunyai permulaan dan penghujung atau sebaliknya berlangsung selama-lamanya. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja kita menambah kesan teori kuantum kepada teori kerelatifan, dalam kes yang ekstrem, lencongan boleh berlaku pada tahap yang besar sehingga menyebabkan masa bersikap seperti dimensi ruang yang lain.

 

“In the early universe - when the universe was small enough to be governed by

 

_______________________

[1] Sumber (Hawking - Alam semesta dalam cangkerang walnut): ms 62-63

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 539

 

 

both general relativity and quantum theory—there were effectively four dimensions of space and none of time. That means that when we speak of the “beginning” of the universe, we are skirting the subtle issue that as we look backward toward the very early universe, time as we know it does not exist!”

 

“Ketika alam semesta yang awal - apabila alam semesta cukup kecil untuk ditadbir oleh kedua-dua kerelatifan am dan teori kuantum - wujud empat dimensi ruang namun tiada dimensi masa. Ini bermakna apabila kita bercakap tentang "permulaan" alam semesta, kita sedang mengatasi isu halus iaitu apabila kita melihat ke belakang ke arah alam semesta yang paling awal, masa seperti yang kita kenali sekarang ia tidak wujud!

 

“We must accept that our usual ideas of space and time do not apply to the very early universe. That is beyond our experience, but not beyond our imagination, or our mathematics. If in the early universe all four dimensions behave like space, what happens to the beginning of time?”

 

 

Kita harus menerima bahawa idea biasa kita tentang ruang dan masa tidak terpakai kepada alam semesta yang sangat awal. Perkara ini berada di luar pengalaman kita, tetapi masih di dalam imaginasi kita, atau matematik kita. Jika di alam semesta awal semua empat dimensi berkelakuan seperti ruang, apakah yang berlaku kepada permulaan masa?

 

“The realization that time can behave like another direction of space means one can get rid of the problem of time having a beginning, in a similar way in which we got rid of the edge of the world.”

 

Kesedaran kita bahawa masa boleh berkelakuan seperti arah ruang yang lain menunjukkan seseorang boleh menyingkirkan permasalahan masa yang mempunyai permulaan, dengan cara yang sama di mana kita menyingkirkan sangkaan dunia mempunyai pinggiran.

 

“Suppose the beginning of the universe was like the South Pole of the earth, with degrees of latitude playing the role of time. As one moves north, the circles of constant latitude,  epresenting the size of the universe, would expand. The universe would start as a point at the South Pole, but the South Pole is much like any other point.”

 

Katakan permulaan alam semesta adalah seperti Kutub Selatan bumi, dengan darjah latitud

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 540

 

 

memainkan peranan sebagai masa. Apabila seseorang bergerak ke utara, bulatan latitud yang bersifat malar, yang mewakili saiz alam semesta, akan berkembang. Alam semesta akan bermula sebagai suatu titik di Kutub Selatan, sama sahaja seperti titik lain.

 

“To ask what happened before the beginning of the universe would become a meaningless question, because there is nothing south of the South Pole. In this picture space-time has no boundary—the same laws of nature hold at the South Pole as in other places. In an analogous manner, when one combines the general theory of relativity with quantum theory, the question of what happened before the beginning of the universe is rendered meaningless. This idea that histories should be closed surfaces without boundary is called the no-boundary condition.”

 

“Pertanyaan seperti apa yang berlaku sebelum permulaan alam semesta akan menjadi soalan yang tidak bermakna, kerana tidak ada apa-apa di bawah Kutub Selatan. Di dalam gambaran ini, ruang-masa tidak mempunyai sempadan—hukum alam yang sama berlaku di Kutub Selatan seperti di tempat-tempat lain. Dalam cara yang sama, apabila seseorang menggabungkan teori relativiti umum dengan teori kuantum, persoalan tentang apa yang berlaku sebelum permulaan alam semesta menjadi tidak bermakna. Idea bahawa sejarah harus merupakan sebuah permukaan tertutup tanpa sempadan disebut sebagai keadaan tanpa sempadan.”

 

“Over the centuries many, including Aristotle, believed that the universe must have always existed in order to avoid the issue of how it was set up. Others believed the universe had a beginning, and used it as an argument for the existence of God. The realization that time behaves like space presents a new alternative.”

 

“Selama berabad-abad lamaya, ramai orang termasuk Aristotle, percaya bahawa alam semesta harus sentiasa telah wujud untuk mengelakkan dari membincangkan isu bagaimana ia diwujudkan. Yang lain percaya bahawa alam semesta ini mempunyai permulaan, dan menggunakannya sebagai hujah untuk kewujudan Tuhan.

Kesedaran bahawa masa bersikap seperti ruang telah memberikan alternatif baru.”

 

“It removes the age-old objection to the universe having a beginning, but also means that the beginning of the universe was governed by the laws of science and doesn’t need to be set in motion by some god.”

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 541

 

 

“Ia bukan sahaja telah mengalahkan hujah kuno berkenaan alam semesta yang mempunyai permulaan, tetapi ia juga menunjukkan permulaan alam ini telah dikawal oleh hukum sains dan tidak perlu digerakkan oleh tuhan tertentu.”

 

“We are the product of quantum fluctuations in the very early universe. If one were religious, one could say that God really does play dice.”

 

“Kita adalah hasil dari pembuaian kuantum di alam semesta yang sangat awal. Jika seseorang itu beragama, seseorang itu boleh mengatakan bahawa Tuhan benar-benar telah bermain dengan dadu.”[1]

 

Untuk menyelesaikan keraguan tentang kemungkinan kewujudan alam semesta kita khususnya, Hawkins telah membuat hipotesis bahawa terdapat pelbagai kemungkinan, bergantung pada prinsip ketidaktentuan mekanik kuantum yang sama. Seperti yang telah kami jelaskan sebelum ini, menurut mekanik kuantum, zarah kuantum yang bergerak ke arah plat dengan beberapa celahan boleh memasuki semua celahan ini secara serentak selagi tiada sesiapa yang memerhati. Ini adalah kesnya berkenaan permulaan kosmik: kerana ia adalah sebuah peristiwa kuantum, oleh itu ia bergerak ke arah semua kemungkinan, dan hasilnya ialah alam semesta yang berpotensi adalah berbilang, dan ia termasuk alam semesta yang kita diami, dan yang kita perhatikan.

 

“In this view, the universe appeared spontaneously, starting off in every possible way. Most of these correspond to other universes. While some of those universes are similar to ours, most are very different. They aren’t just different in details…………… but rather they differ even in their apparent laws of nature. In fact, many universes exist with many different sets of physical laws”

 

“Dalam pandangan ini, alam semesta muncul secara spontan, bermula dalam setiap cara yang mungkin.  Kebanyakannya sepadan dengan alam semesta lain. Walaupun sesetengah alam semesta itu serupa dengan kita, kebanyakannya sangat berbeza.  Mereka bukan sahaja berbeza dalam perincian ... malah dari segi hukum alam semula jadi mereka.  Sebenarnya, banyak alam semesta wujud dengan banyak set hukum fizikal yang berbeza.”[2]

 

________________________________

[1] Sumber (Hawking - The Great Design), Bab VI.

[2] Sumber (Hawking - The Great Design), Bab VI.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 542

 

 

“Walau bagaimanapun, seorang rakan sekerja bernama Jim Hartle dan saya menyedari bahawa terdapat kemungkinan ketiga. Mungkin alam semesta ini tidak mempunyai sempadan ruang dan masa. Pada awalnya, ini mungkin tampak seperti bercanggah dengan teorem yang dibuktikan oleh Penrose dan saya, yang menunjukkan bahawa alam semesta mesti mempunyai permulaan, sempadan dalam masa. Walau bagaimanapun, seperti yang diterangkan dalam Bab 2, terdapat satu lagi jenis masa, yang dipanggil masa khayalan, iaitu pada sudut tepat kepada masa sebenar biasa yang kita rasakan. Sejarah alam semesta dalam masa nyata akan menentukan sejarah di dalam masa khayalan, dan begitulah sebaliknya, tetapi kedua-dua jenis sejarah ini boleh menjadi sangat berbeza. Untuk perhatian, alam ini tidak memerlukan kepada permulaan atau pengakhiran di dalam masa khayalan. Masa khayalan bersikap sama seperti arah yang lain di dalam ruang. Oleh itu, sejarah alam semesta dalam masa khayalan boleh dianggap sebagai permukaan melengkung, seperti bola, satah, atau bentuk pelana, tetapi dengan empat dimensi bukannya dua.

 

Jika sejarah alam ini bersifat infiniti seperti bentuk pelana atau satah, seseorang itu akan mempunyai masalah mengkhususkan apakah syarat sempadan untuk infiniti. Tetapi seseorang itu boleh mengelak daripada menentukan syarat sempadan jika sejarah alam semesta dalam masa khayalan adalah permukaan tertutup, seperti permukaan Bumi. Permukaan Bumi tidak mempunyai sebarang sempadan atau tebing. Tiada laporan yang boleh dipercayai tentang wujud orang yang jatuh di tebing bumi. Jika sejarah alam semesta dalam masa khayalan sememangnya permukaan tertutup, seperti yang saya dan Hartle cadangkan, ia akan mempunyai implikasi fundamental untuk falsafah dan gambaran kita tentang asal usul kita. Alam semesta akan menjadi serba lengkap; ia tidak memerlukan apa-apa dari luar untuk menggulung jam dan menetapkannya. Sebaliknya, segala-galanya di alam semesta ini akan ditentukan oleh hukum sains dan balingan dadu dalam alam semesta. Ini mungkin kedengaran sombong, tetapi itulah yang saya dan ramai saintis lain percaya.

 

Walaupun syarat sempadan alam semesta adalah bahawa ia tidak mempunyai sempadan, ia tidak akan mempunyai hanya satu sejarah. Ia akan mempunyai pelbagai sejarah, seperti yang dicadangkan oleh Feynman. Akan ada sejarah dalam masa khayalan sepadan dengan setiap permukaan tertutup yang mungkin, dan setiap sejarah dalam masa khayalan akan menentukan sejarah dalam masa nyata. Oleh itu, kita mempunyai banyak kemungkinan untuk alam semesta. Apakah yang membezakan alam semesta yang kita diami daripada himpunan semua alam semesta lain yang mungkin wujud? Satu perkara yang boleh kita perhatikan ialah terdapat kemungkinan bahawa banyak versi sejarah alam semesta yang lain tidak akan melalui urutan pembentukan galaksi dan bintang yang penting untuk perkembangan bangsa manusia itu sendiri. Walaupun mungkin makhluk pintar boleh berkembang tanpa galaksi dan bintang, ini nampaknya sangat tidak mungkin.  Oleh itu, hakikat bahawa kita wujud sebagai makhluk yang boleh bertanya soalan "Mengapa

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 543

 

 

alam semesta seperti itu?" adalah sekatan pada sejarah yang kita diami. Ini menyatakan sejarah alam kita adalah salah satu minoriti sejarah yang mempunyai galaksi dan bintang.  Ini contoh apa yang kita sebut sebagai prinsip antropik. Prinsip antropik mengatakan alam semesta mestilah lebih kurang seperti yang kita lihat, kerana jika ia berbeza, tidak akan ada sesiapa di sini untuk memerhatikannya (Rajah 3.10). Ramai saintis tidak menyukai prinsip antropik kerana ia kelihatan agak kabur dan nampaknya tidak mempunyai banyak kuasa ramalan. Tetapi prinsip antropik boleh diberikan rumusan yang tepat, dan ia nampaknya penting apabila kita membincangkan asal usul alam semesta.  Teori-M, yang diterangkan di dalam Bab 2, membenarkan sejumlah besar kemungkinan sejarah bagi alam semesta. Kebanyakan sejarah ini tidak sesuai untuk perkembangan kehidupan pintar; samada ia kosong, bertahan untuk masa yang terlalu singkat, terlalu melengkung tinggi, atau salah dalam beberapa cara lain. Namun menurut idea Richard Feynman tentang pelbagai sejarah, sejarah yang tidak berpenghuni ini boleh mempunyai kebarangkalian yang agak tinggi (lihat halaman 84).[1]

 

“Some histories will be more probable than others, and the sum will normally be dominated by a single history that starts with the creation of the universe and culminates in the state under consideration. But there will be different histories for different possible states of the universe at the present time. This leads to a radically different view of cosmology, and the relation between cause and effect.”

 

Beberapa sejarah akan lebih berkemungkinan daripada yang lain, dan jumlahnya biasanya akan dikuasai oleh satu sejarah yang bermula dengan penciptaan alam semesta dan memuncak apabila mencapai keadaan seperti yang disebutkan. Tetapi akan ada sejarah yang berbeza untuk keadaan alam semesta yang berbeza pada masa kini. Ini membawa kepada pandangan yang sangat berbeza tentang kosmologi, dan hubungan antara sebab dan akibat.

 

“The histories that contribute to the Feynman sum don’t have an independent existence, but depend on what is being measured. We create history by our observation, rather than history creating us.”

 

Sejarah yang menyumbang kepada jumlah yang disebutkan oleh Feynman tidak mempunyai kewujudan bebas, tetapi bergantung kepada apa yang diukur.  Kita mencipta sejarah melalui pemerhatian kita, bukannya sejarah mencipta kita.

 

________________________

[1] Sumber (Hawking - Alam semesta dalam cangkerang walnut): ms 82-85

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 544

 

 

“The idea that the universe does not have a unique observer-independent history might seem to conflict with certain facts we know… That might sound like science fiction, but it isn’t.”

 

Idea yang menyebutkan alam ini tidak mempunyai sejarah yang bebas dari kewujudan pemerhati unik mungkin kelihatan bercanggah dengan fakta tertentu yang kita tahu... Ini mungkin kedengaran seperti fiksyen sains, tetapi ia tidak.”[1]

 

Dengan mengandaikan terdapat beberapa sejarah dan beberapa kemungkinan untuk alam semesta (yang telah kita bincangkan sebelum ini), saya percaya bahawa andaian semata-mata bahawa beberapa sejarah lain atau kemungkinan alam semesta menghilang hanya kerana kita wujud di sini untuk memerhati alam semesta menjadikan kewujudan kita sebagai sangat penting, ini tidak sesuai dengan apa yang dicadangkan oleh ateisme. Di sini, saya ulangi apa yang saya katakan sebelum ini:

 

Jika fungsi gelombang terhenti disebabkan oleh pemerhati atau perekodan peristiwa kuantum oleh pemerhati, seperti yang disebutkan oleh tafsiran Copenhagen, ia menunjukkan, tanpa kewujudan manusia atau entiti berakal, alam ini tidak akan wujud. Alam ini kewujudannya bergantung kepada pemerhatian kita ke atasnya, memandangkan keseluruhan alam ini adalah sistem kuantum dengan sebuah fungsi gelombang dan banyak kebarangkalian. Ia hanya wujud apabila kita memerhatikannya dan fungsi gelombang akan terhenti lalu muncul di dalam realiti. Isu ini menunjukkan kita bangsa manusia - atau kita sebutkan sebagai entiti berakal - mewakili sebuah paksi kewujudan alam ini.

 

Oleh itu, kata-kata Hawking di atas bahawa "kita mencipta sejarah melalui pemerhatian kita, dan bukannya sejarah mencipta kita" tidak membantu beliau membuktikan bahawa alam tidak memerlukan tuhan, kerana secara ringkasnya, ia menjadikan kita syarat untuk kewujudan keseluruhan alam semesta, dengan kata lain, alam semesta dicipta untuk kita dan, akibatnya, kita adalah suatu matlamat dan wujud suatu entiti yang bermatlamat. Saya telah membincangkan isu kita mencipta peristiwa dalam bahagian bertajuk, 'Adakah kita memerhati sesuatu atau adakah kita menciptanya melalui pemerhatian?'

 

Kita juga boleh mengatakan bahawa peratusan daripada kemungkinan ini, walaupun mungkin kecil, adalah bersesuaian untuk jirim terbentuk di dalamnya, dan seterusnya, kehidupan pintar muncul untuk memerhatikannya. Oleh itu, alam semesta ini, atau sebahagian daripadanya, mesti

 

_________________________

1. Sumber (Hawking - The Great Design), Bab VI.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 545

 

 

wujud dan makhluk-makhluk ini mesti memerhatikannya.  Jika tidak, apakah yang membezakan kita dan alam semesta yang kita amati daripada mereka dan alam semesta yang mereka amati?

 

Oleh itu, tidak ada jalan lain di sini selain dari hipotesis bahawa kepelbagaian alam semesta adalah benar.  Kepelbagaian alam semesta sahaja sudah memadai untuk merungkai bebenang; iaitu sememangnya boleh dicadangkan bahawa pembuaian kuantum vakum (yang sepatutnya menyebabkan kewujudan alam semesta ini) adalah kesan dari alam semesta lain.

Berkenaan dengan prinsip antropik, ia tidak menyelesaikan isu kemunculan alam semesta kita secara khusus.  Malah, ia mungkin menjadikan isu ini lebih rumit bagi mereka yang ingin menafikan kewujudan tuhan dan campur tangannya dalam mewujudkan alam semesta. Sesungguhnya, prinsip manusia menjadikan kewujudan kita paling penting pada tahap alam semesta ini secara keseluruhannya, dan ia menjadikan kita sebagai matlamat nombor satu kewujudan alam semesta. Ini membuktikan kewujudan tuhan.

Apa lagi yang boleh difahami daripada kehadiran kita di sini, sebagai entiti bijak dan memerhati?

 

Walau apa pun, semua hipotesis yang ada telah menjadikan kewujudan kita mempunyai kesan ke atas apa yang kita perhatikan. Ini bermakna, dalam situasi kita, pemerhatian kita memberi impak kepada alam semesta itu sendiri.  Kesimpulan yang boleh diperolehi ialah kewujudan alam semesta tidak bermakna jika tidak kerana kewujudan kita, iaitu pihak yang melakukan pemerhatian. Perkara ini sahaja adalah bukti yang jelas bahawa alam semesta diciptakan untuk kita.

Lebih-lebih lagi, hipotesis Hawking untuk alam semesta bermula dan berdikari berdasarkan balingan dadu dari dalam alam tersebut, seperti yang Hawking sebutkan, akan memerlukan ketersediaan ruang terlebih dahulu, tidak kira betapa kecilnya ruang tersebut - dan walaupun hanya sekadar satu ketunggalan seperti  dalam hipotesis lain - untuk kita dapat mencapai pembuaian kuantum yang membawa kepada kewujudan alam semesta. Ini menukarkan persoalan ini daripada berkenaan permulaan alam ini kepada apa yang mendahului alam ini.  Sama ada alam semesta awal ini (ruang dan pembuaian kuantum) adalah ciptaan (yakni, sesuatu telah mencipta alam semesta ini, dan alam semesta ini bukanlah bersifat berdikari), atau alam semesta ini bersifat tua tetapi pada masa yang sama turut merupakan tempat untuk penciptaan, yang mana adalah mustahil. Apa yang menjadi tempat untuk penciptaan juga adalah ciptaan itu sendiri. Oleh itu, hipotesis tentang tuhan masih diperlukan seperti yang disebutkan di atas, dan suatu entiti tuan masih diperlukan. Walaupun keperluan ini bukan pada tahap tenaga dan jirim kosmik, ia masih pada tahap ruang kosmik yang bersesuaian untuk kemunculan pembuaian kuantum di dalamnya, tidak kira betapa kecilnya ruang tersebut.

 

Ini adalah sebagai tambahan kepada fakta bahawa pembuaian kuantum ini tidak dapat dijelaskan; kewujudan mereka hanya ditentukan oleh prinsip ketidaktentuan

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 546

 

 

tanpa mengetahui sumber dan puncanya. Walaupun kita tidak menemui sumber untuk pembuaian kuantum ini, itu tidak bermakna ianya tidak dijelaskan. Apa yang kita tahu ialah sumbernya boleh sahaja datang dari luar alam semesta kita—isu yang telah kita bincangkan sebelum ini, yang menjelaskan bahawa hipotesis alam berbilang adalah benar.

 

Bagi kami, alam berbilang mempunyai peringkat kewujudan yang berbeza, dan mustahil untuk mana-mana dari alam tersebut untuk menjadi sama seperti alam yang lain. Tambahan pula, sebahagian daripada alam tersebut diciptakan daripada alam yang lain, dan saling mempengaruhi satu sama lain.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: