Kebenaran Di Dalam Buku Ini
Kebenaran di dalam buku ini adalah jiwa
manusia (yang diciptakan dari tanah liat basah yang diangkat serta ditiupkan
roh) telah dihubungkan dengan sebuah badan jasmani yang telah dievolusikan di
bumi ini. Jiwa pertama manusia telah diciptakan di Langit Pertama. Jiwa ini
terdiri dari tanah liat basah yang diangkat ke Langit Pertama serta peniupan roh
kepadanya. Maka penciptaan Adam terjadi di Langit Pertama. Jika orang yang
tidak beriman tidak dapat merasionalisasikan konsep Langit Pertama, kita boleh
andaikan menurut Teori Alam Berbilang, Alam-Alam Langit ini wujud berselari
dengan dunia yang kita diami hari ini. Dari situ, jiwa ini telah dikembalikan
kepada alam material kita melalui hubungannya kepada sebuah jasad - semasa
berada di dalam rahim ibu - dan ianya adalah jasad seperti jasad kita sekarang.
Tiada beza antara keduanya. Maka begitulah caranya manusia pertama, Adam (as)
telah dibentuk di bumi ini. Isu Hawa juga sama dengan Adam. Manusia telah
membiak dan memenuhi bumi ini buat pertama kalinya di Sumer, dengan cara yang
jelas, direkodkan dan terjaga.
Jika anda tidak dapat memahami hubungan antara
sebuah jiwa di alam selari dengan sebuah jasad di dunia ini, anda boleh
menganggap ia sama dengan hubungan hipotetikal antara alam-alam selari dan
pemindahan zarah atau gelombang di antara alam-alam.[1]
Berkenaan dengan jiwa Hawa, ia berasal dari
jiwa Adam (as):
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٍ وَٰحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا وَبَثَّ مِنۡهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَآءًۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيۡكُمۡ رَقِيبًا
[Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada
Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu dari diri yang satu, dan yang menjadikan
daripada itu pasangannya, dan juga yang membiakkan dari keduanya lelaki dan
perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta
dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum
kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawasi) kamu.] [2]
[3],
Tuhan juga berfirman:
هُوَ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٍ وَٰحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا لِيَسۡكُنَ إِلَيۡهَاۖ فَلَمَّا تَغَشَّىٰهَا حَمَلَتۡ حَمۡلًا خَفِيفًا فَمَرَّتۡ بِهِۦۖ فَلَمَّآ أَثۡقَلَت دَّعَوَا ٱللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنۡ ءَاتَيۡتَنَا صَٰلِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ ٱلشَّٰكِرِينَ
_____________________
[1] Bagi mereka yang tidak mempunyai
pengetahuan tentang teori multiverse (Teori Alam Berbilang), satu penjelasan
ringkas tentang perkara-perkara ini akan diberikan dalam buku ini,
insya-Allah.
[2] Al-Quran Al-Karim Surah An-Nisa Ayat: 1
[3] Pada darjat yang lebih tinggi, ia adalah
roh yang pertama, iaitu roh Muhammad (S), dan daripadanya diciptakan darjat roh
di bawahnya, iaitu roh Ali dan Fatima (as).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 320
[Dia lah yang menciptakan kamu semua dari diri
yang satu, dan Ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya, untuk bersenang
hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain. Ketika suami mencampuri
isterinya, mengandunglah ia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah ia
dengan keadaan itu. Kemudian ketika ia merasa berat berdoalah suami isteri itu
kepada Tuhan mereka (dengan berkata):" Sesungguhnya jika Engkau
mengurniakan kami nikmat yang baik, tentulah kami menjadi orang-orang yang
bersyukur".] [1]
Setelah itu, jiwa-jiwa keturunan Adam itu
telah dibawa keluar dari jiwa Adam dan keturunannya, dan Tuhan menguji mereka
di alam tersebut:
وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَهُمۡ وَأَشۡهَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمْۖ قَالُواْ بَلَىٰۛ شَهِدۡنَآۛ أَن تَقُولُواْ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنۡ هَٰذَا غَٰفِلِينَ
[Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat
anak-anak Adam dari belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri
mereka sendiri: "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab:
"Benar, kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata
pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai tentang
ini".] [2]
Semua jiwa anak-anak Adam terdiri dari tanah
liat basah yang diangkat dan dimanifestasi (ditajallikan) kepada Roh Iman dan
Roh Qudus, atau setepatnya, imej bagi Roh Iman dan Roh Qudus. Oleh itu, sudah
menjadi naluri setiap manusia untuk mencapai darjat paling tinggi, dan untuk
bersama dengan orang-orang di alam tertinggi, serta untuk mengenali Tuhan.
Sebagai tambahan, mereka mempunyai alat yang digunakan untuk meningkat naik,
iaitu imej Roh Iman dan Roh Qudus. Oleh itu, melalui imej yang diletakkan di
dalam mereka, mereka sepatutnya mengenali dan mencapai kebenaran ini.
Alasan mengapa jiwa Adam, Hawa dan jiwa lain
yang dicipta di Langit Pertama atau Alam Al-Zhar telah dihubungkan ke jasad di
bumi ini adalah untuk mengulangi ujian dan memberikan mereka satu lagi peluang
untuk diuji. Saya telah jelaskan hal ini dengan terperinci di dalam buku-buku
yang lain. Anda boleh merujuknya untuk memahami kebenaran. Perhubungan antara
jiwa-jiwa dari Langit dengan jasad duniawi telah membawa kepada kemunculan
budaya dan tamadun, seperti yang bakal kita lihat.
Dari Abdullah bin Al-Fathil Al-Hashimi telah
berkata kepada Abi Abdillah, “Mengapa Allah AWJ meletakkan roh ke dalam jasad-jasad setelah mereka
berada di kerajaanNya di alam atasan dengan kedudukan yang tinggi? Beliau (as)
menjawab, “Allah TWT mengetahui bahawa jika roh-roh dibiarkan dalam kedudukan
mulia dan tinggi, ramai dari mereka akan cenderung untuk mendakwa diri mereka
sebagai tuhan selainNya AWJ, maka atas kudratNya, Dia meletakkan mereka ke
dalam jasad yang asalnya ditakdirkan untuk mereka, kerana sifat rahmat dan
menghajatkan sebahagian kepada sebahagian yang lain. Dia telah menjadikan
manusia saling memerlukan dan saling terikat antara satu sama lain. Dia
meninggikan sesetengahnya ke atas sesetengah yang lain di dunia ini dan di
Akhirat, dan menjadikan sesetengahnya mencukupi sesetengah yang lain. Dia
mengutuskan utusanNya kepada mereka dan menegakkan HujjahNya pada mereka
sebagai pembawa khabar gembira dan pemberi amaran, yang memerintahkan kepada
penyembahan dan kerendahan hati terhadap Tuhan mereka melalui jenis-jenis
pengabdian yang Dia telah perintahkan. Dia menciptakan hukuman yang segera dan
tertangguh untuk mereka, serta ganjaran yang segera dan tertangguh untuk mereka
agar mereka mahu melakukan kebaikan dan mengelak dari melakukan kejahatan, dan
menunjukkan mereka kepada rezeki agar mereka tahu ada Tuhan di atas mereka dan
mereka adalah pengabdi yang diciptakan, agar mereka akan cenderung untuk
menyembahNya, sekaligus membuatkan mereka layak menerima kebahagiaan (nikmat)
________________
[1] Al-Quran Al-Karim Surah Al-A’raf Ayat: 189
[2] Al-Quran Al-Karim Surah Al-A’raf Ayat: 172
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 321
dan syurga yang berkekalan, serta terselamat
dari melakukan perkara yang mereka tidak punya hak atasnya.
Kemudian beliau (a) berkata, “Wahai Ibn Fadhl, Allah TWT lebih berlaku
baik kepada hamba-hambaNya lebih dari diri mereka sendiri. Tidakkah kamu
melihat bagaimana mereka semua menyukai ketinggian diri ke atas yang lain,
sehingga sesetengah dari mereka cenderung untuk mengaku tuhan, sesetengah dari
mereka mendakwa kenabian tanpa hak, dan sesetengah pula cenderung mengaku
sebagai Imam tanpa hak? Mereka cenderung melakukan hal ini walaupun mereka tidak
sempurna, tidak mampu, lemah, aib, memerlukn, miskin, sakit, dan semua perkara
ini bersilih ganti sehingga mereka melihatnya pada diri mereka, serta kematian
yang mengatasi dan menakluk semua mereka. Wahai Ibn Fadhl, sungguh Allah
TWT hanya melakukan apa yang terbaik
untuk para penyembahNya, dan Dia tidak menindas manusia sedikit pun. Sebaliknya
manusialah yang menindas diri mereka.” [1]
Oleh itu, memandangkan jiwa dicipta dari tanah
liat basah, ia mempunyai kapasiti untuk mengandungi roh-roh atau daya fizikal
dan material, iaitu syahwat, kudrat dan pergerakan atau kehidupan jasad. Oleh
kerana jiwa tercipta dari peniupan roh, ia layak untuk meningkat naik dan
mengandungi Roh Iman dan Roh Qudus.
Atas sebab ini, tanah liat basah diangkat dan
jiwa telah diciptakan darinya dan dari peniupan roh, kerana Allah mengatahui,
mereka akan kembali kepada tanah liat basah atau kepada dunia material yang
terdiri dari jasad-jasad, atau bumi secara khusus. Dan oleh kerana jiwa itu
tercipta dari tanah liat basah, ia layak untuk berinteraksi dengan segala
perkara yang bersifat duniawi, yakni jasad, serta untuk disatukan dengannya,
yang akan mewakili ujian yang bersesuaian untuknya. Dalam masa yang sama, oleh
kerana jiwa tercipta dari peniupan roh-roh kerajaan Langit, ia layak untuk
meningkat naik dan mengandungi entiti-entiti langit, iaitu Roh Iman dan Roh
Qudus.
Kita boleh bayangkan jiwa sebagai cermin yang
mempunyai dua sisi. Di satu sisi, ia mempunyai sebuah imej dan tempat untuk
roh-roh fizikal atau daya jasad (roh syahwat, kudrat dan kehidupan) dan di sisi
yang lain, tempat untuk Roh Iman dan Roh Qudus. Maka jiwa itu terdiri dari lima
roh, iaitu roh-roh atau daya dari jasad, Roh Iman dan Roh Qudus. Oleh itu, ia
terdiri dari daya dan roh dari dunia yang berbeza, kerana ia diciptakan dari
dunia yang berbeza. Tanah liat basah yang diangkat adalah dari dunia fizikal
yang berjirim, dan peniupan roh pula adalah dari Langit Atasan.
Dari Ibrahim bin Umar Al-Yamani, dari Jabir
Al-Ja'fi yang berkata: Abu Abdullah (as) bersabda: “Wahai Jabir, Allah TWT telah menciptakan makhluk dalam tiga golongan,
dan ia adalah seperti firman Allah AWJ:
وَكُنتُمْ
أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً * فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ * وَأَصْحَابُ
الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ * وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَٰئِكَ
الْمُقَرَّبُونَ
_______________________
. 1. Sumber (Al-Saduq - Ilal al-Shari’):
Bahagian 1 ms 16
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 322
[Dan kamu pula menjadi tiga puak ✶ Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan
itu? ✶ Dan puak pihak kiri; - alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu? ✶ Dan orang-orang yang telah mendahului - yang akan mendahului. ✶Mereka itulah orang-orang yang didampingkan.] [Quran 56:7-11].
Orang-orang yang mendahului adalah para Utusan
Allah dan para makhluk Allah yang utama dari kalangan makhluknya. Dia telah meletakkan
pada mereka lima roh. Dia mendukung mereka dengan: Roh Qudus, yang mana
dengannya mereka mengenal benda-benda; Roh Iman, yang mana dengannya mereka
bertaqwa kepada Allah; roh kudrat, yang mana dengannya mereka mempunyai
kemampuan untuk mentaati Allah; roh syahwat, yang mana dengannya mereka
menginginkan ketaatan kepada Allah dan membenci keengkaran. Dia juga meletakkan
pada mereka roh pergerakan, yang mana dengannya datang dan pergi.
Dia telah meletakkan roh-roh ini pada
orang-orang beriman dan Kaum Kanan (Ashab Al-Yamin): Roh Iman yang mana
dengannya mereka bertaqwa kepada Allah; roh kudrat yang mana dengannya mereka
mentaati Allah; roh syahwat yang mana dengannya mereka mahukan ketaatan kepada
Tuhan,dan roh pergerakan, yang mana dengannya manusia datang dan pergi.[1]
Dan dari Jabir, dari Abi Jaafar (as) telah
ditanya berkenaan ilmu mereka yang berilmu, maka beliau bersabda: “Ada lima roh pada para Nabi dan Washi: Roh
Qudus, Roh Iman, roh kehidupan, roh kudrat dan roh syahwat. Melalui Roh Qudus,
mereka mengetahui telah apa yang berada di bawah Arash sehingga yang berada di
dalam bumi.. Empat dari roh ini semuanya diserang kekotoran kecuali Roh Qudus.
Ia tidak mengambil mudah atau bermain-main.” [2]
Dan dari Al-Mufadhdhal Bin Umar, dari Abi Abdillah
telah ditanya berkenaan ilmu para Imam berkaitan apa yang berada pada
penghujung bumi ketika beliau berada di rumahnya, menyendiri di balik tabir,
beliau (as) berkata: “Allah TWT telah meletakkan lima roh pada Nabi (S): roh kehidupan yang
dengannya baginda bergerak dan berjalan, roh kudrat yang mana dengannya baginda
berdiri dan berusaha, roh syahwat yang mana dengannya baginda makan, minum dan
dan berpasangan secara halal, roh iman yang mana dengannya baginda beriman dan
adil, dan Roh Qudus, yang mana dengannya baginda menggalas tugas kenabian. Apabila
baginda meninggal dunia, Roh Qudus dipindahkan kepada para Imam. Roh Qudus
tidak tidur, terlupa, mengambil mudah atau berbangga. Keempat-empat roh yang
lain tidur, terlupa, berbangga dan mengambil mudah. Dan baginda pernah melihat
melalui Roh Qudus.” [3]
_______________________
[1] Sumber (Al-Kulayni - Al-Kafi): J 1 ms 271
[2] Sumber (Al-Kulayni - Al-Kafi): Bahagian 1 ms 272
[3] Sumber yang sama.
Sebelum✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan