Ahad, 13 Mac 2022

5.36.4 Riwayat Banjir Nuh Di Dalam Epik Gilgamesh

 

Riwayat Banjir Nuh Di Dalam Epik Gilgamesh

 

“Bab 4

 

Kisah Banjir Besar

 

Ia telah diriwayatkan oleh Utnapishtim yang abadi kepada Gilgamesh

Gilgamesh dan Ur-Shanabi menaiki bahtera itu,

Mereka melancarkan bahtera itu ke dalam ombak semasa mereka berada di atas bahtera itu.

Pada hari ketiga, mereka memutuskan perjalanan biasa selama sebulan dan lima belas hari

Sehinggalah, Ur-Shanabi mencapai air tenang.

 

___________________________

. 1. Sumber (Kramer – dari tablet Sumer): ms 245

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 409

 

 

Kemudian Ur-Shanabi memanggil Gilgamesh dan berkata kepadanya:

Ayuh, Gilgamesh, ambil kayu panjang dan tolak dengannya

Dan berhati-hatilah supaya tanganmu tidak menyentuh air maut

Cepat, Gilgamesh, dan ambil kayu kedua, ketiga, dan keempat

Wahai Gilgamesh, ambillah kayu yang kelima, keenam, dan ketujuh

Ambillah, Wahai Gilgamesh, kayu yang kelapan, kesembilan, dan kesepuluh

Ambil kayu kesebelas dan kedua belas

Dan dengan seratus dua puluh kayu panjang, Gilgamesh menggunakan semua kayu panjang (galah)

Kemudian Gilgamesh dengan tangannya menanggalkan pakaiannya, dan medepangkan tangannya

Dan "Utunpishtim" telah melihat bahtera itu dari jauh, jadi dia bercakap sendiri dengan kata-kata ini

Mengapakah "Gambar Batu" khas bagi bahtera musnah?

Tidak ada yang menaiki bahtera itu orang asing selain ahlinya?

Lelaki lain yang datang bukan pengikutku

Gilgamesh menjawab kata-kata Uta-Napishti  dan berkata kepadanya:

Wahai Uta-Napishti , bagaimana mungkin pipiku tidak layu dan mukaku kendur?

Kesedihan memenuhi hati saya, wajah saya berubah dan menjadi kusut

Betapa letihnya dia dengan perjalanan yang jauh, dan mukanya hangus panas dan kedinginan,

Wajahku umpama aku mengembara di hutan belantara, meskipun aku biarkan adikku, yang dikejar luda belang di

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 410

 

 

hutan belantara, dan diburu harimau bintang di padang pasir,

Enkidu-lah yang mengatasi segala rintangan dan naik ke puncak gunung.

yang menangkap banteng (sejenis lembu) langit dan membunuhnya, dan yang mengalahkan Humbaba

yang tinggal di hutan cedar

Rakanku dan temanku yang sangat kusayangi yang menemaniku

Dalam semua kemungkinan dia telah diambil alih oleh nasib manusia

Aku menangisinya selama enam hari tujuh malam dan aku tidak menyerahkan jenazahnya untuk pengebumian

Sehingga seekor ulat berguguran dari mukanya

Kematian menakutkanku sehingga ia lari ke mukaku di tanah gersang

Musibah yang menimpa sahabatku telah mati bergelimpangan yang memberatkan dadaku

Membuatkan aku tertidur sehingga menuju mengembara di tanah gersang

Bagaimanakah aku boleh bertenang dan membuat keputusan sendiri, jika kawan yang kusayangi telah menjadi debu?

Dan aku tidak akan seperti dia, jadi tidurlah dan jangan bangun setelah itu

Selama-lamanya?

Kemudian Gilgamesh berkata lebih lanjut mengenai Uttunpishtim, katanya:

 

Jadi kau lihat aku telah datang untuk melihat Utunpishtim, yang mereka panggil "yang jauh."

kau telah melintasi semua negeri, melintasi gunung berceranggah, dan menyeberangi semua lautan

Aku tidak menutup kelopak mata dan tidak merasa nikmat tidur

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 411

 

 

Aku lelah berjalan dan bepergian dan tubuhku yang lemah menjadi letih

Dan aku tidak pasti sampai rumah "pemilik kedai minuman" sehingga pakaian aku koyak rabak

Aku telah membunuh beruang, dubuk, singa, harimau bintang, harimau, kijang, rusa, karibu, dan semua binatang liar

Aku makan dagingnya dan bungkus bulunya

..........

 

Utunpishtim berkata kepada Gilgamesh:

Kematian adalah kejam dan tiada belas kasihan

Bilakah kita membina rumah yang kukuh selama-lamanya?

Bilakah kita memeterai janji yang kekal selama-lamanya?

Adakah saudara-saudara akan berkongsi warisan mereka untuk kekal sehingga akhir zaman?

Adakah kebencian akan kekal di bumi selama-lamanya?

Adakah air sungai akan naik dan banjir sentiasa datang?

Dan rama-rama hampir tidak keluar dari kepompongnya dan melihat wajah matahari sehingga tiba masanya

Tidak ada masa dan keabadian sejak zaman dahulu

Aduhai, persamaan terbesar antara orang yang tidur dan orang mati!

Tidakkah dia kelihatan seperti mati?

Dan siapakah yang dapat membezakan antara hamba dan tuan jika tiba masanya?

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 412

 

 

Anunnaki, dewi besar, sudah berkumpul bersama

Dan bersama mereka adalah “Mamtam”, pembuat takdir, yang dengannya takdir berlaku

Bahagikan kehidupan dan kematian

Tetapi kematian tidak mendedahkan harinya

Berkata Gilgamesh kepadanya, kepada Uta-napishti yang Jauh:

Aku melihat kepadamu, Uta-napishti

Aku tak nampak rupa kau berbeza, awak macam saya, tiada beza denganku, kau sama seperti aku,

Ya! Kau tak berubah, kau pun macam aku

Aku benar-benar menganggap kau sebagai pahlawan bersedia untuk melawan

Kemudian aku menyaksikan kau terbiar, berbaring telentang

Katakan padaku, bagaimana kau masuk ke dalam perhimpunan tuhan-tuhan dan mencapai kehidupan yang kekal?

 

Jawab Uta-napishti kepadanya, kepada Gilgamesh:

Wahai Gilgamesh, aku akan dedahkan, rahsia yang menjadi tabir,

Aku akan dedahkan rahsia dari rahsia-rahsia ketuhanan.

Kota Shuruppak, sebuah kota yang kamu kenal,

yang terletak di tepi sungai Furat

Kota itu sudah usang, perjanjian itu ada di atasnya dan tuhan-tuhan ada di dalamnya

Maka tuhan-tuhan besar memutuskan untuk menurunkan Banjir, dan hati mereka dihiasi dengannya

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 413

 

 

Mereka bertemu dan bersama mereka "Anu" ayah mereka

Dan Enlil, sang pahlawan, perunding mereka

dan Ninurta penolong (dan menteri mereka)

Dan Anoki penjaga gerbang mereka

Dan dia hadir bersama mereka "Nen-eki-ku” iaitu "Aya"

Maka dia menyampaikan kata-kata mereka kepada pondok buluh, wahai tembok, wahai tembok!

Dengarlah, hai pondok buluh, dan fahami di tepi tembok

wahai Shuruppak, wahai Ubar-tutu!

runtuhkan rumah dan bina bahtera (bahtera) kamu

Tinggalkan harta kamu sendiri         

 

Tinggalkan harta dan selamatkan nyawa kamu

Dan bawa benih setiap makhluk hidup di dalam bahtera

Dan bahtera yang akan dibina, perlu sesuai saiznya (ukuran):

Jadikan lebarnya sama dengan panjangnya

Ia ditutup, menjadikannya sesuai untuk air yang dalam.

Apabila aku menyedarinya, aku berkata kepada Tuhanku, "Aya."

Dengarlah, Ya Tuhan, aku akan memecahkan apa yang Engkau perintahkan kepadaku

Tetapi apa yang boleh aku katakan kepada orang bandar? Apa aku akan jawab orang ramai dan orang tua-tua?”

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 414

 

 

Aya membuka mulutnya untuk berkata-kata, berkata kepadaku, hambanya:

Katakan kepada mereka seperti ini: Saya tahu Enlil membenci saya

Selepas ini aku tidak boleh tinggal di kota kamu lagi

Dan aku tidak akan memalingkan muka saya ke tanah Enlil dan tinggal di dalamnya

Sebaliknya, saya akan kembali kepada "apsu" dan tinggal bersama "Aya" Tuanku

Dan hujan lebat akan turun ke atas kamu,

Ia adalah perhimpunan burung dan keajaiban ikan

Dia akan melimpahkan kepada kamu belenggu-belenggu dan kebaikan-kebaikan

Dan pada waktu petang orang yang diamanahkan akan menghujani kamu dengan angin puyuh dengan hujan gandum

Dan apabila cahaya pagi membawa berita,

Suku-suku kaum berkumpul di sekelilingku

Mereka membawa kepadaku korban domba yang paling berharga

Dan mereka membawa kepadaku persembahan dari ternakan padang rumput

Orang dewasa membawa semua keperluan lain

Yang kecil membawa gala (tar)

Dan pada hari kelima, saya mendirikan Haikalnya (rumah ibadat).

Permukaan tanahnya "eko" adalah satu, dan ketinggian dindingnya adalah seratus dua puluh hasta

Panjang setiap sisi permukaannya ialah empat ratus dua puluh hasta

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 415

 

 

Aku tetapkan bentuk luarannya seperti ini dan binaannya

Ia mempunyai enam ruang bahagian bawah

Oleh itu, ia dibahagikan kepada tujuh bahagian (lantai).

Lantai-lantai itu dibahagikan kepada sembilan bahagian (petak)

Dan disumbatnya dan dilekatkan dengan "pasak air - gala" di dalamnya

Dan saya meletakkan "Al-Moradi (cangkuk, galah)" di dalamnya dan menyediakannya dengan bekalan

Anda menuangkan enam pelekat tar (gala) ke dalam gulungan

Aku juga menuangkan tiga pelekat tar (asfalt-gala).

Dan orang-orang yang membawa rantai membawa tiga (pelekat) dari minyak sapi

Sebagai tambahan kepada 'pelekat' satu bahagian dari debu minyak sapi digunakan sebagai ‘pasak air' (gala).

 

Dan sebahagian minyak sapi yang disimpan oleh pelayar

Kemudian lembu-lembu itu disembelih dan dimasak untuk orang ramai

Kambing biri-biri disembelih setiap hari

Disediakan pembuat jus anggur, wain anggur merah, minyak dan anggur putih

Dituangkan pembuat jus melimpah ruah seperti air sungai

 

Mereka akan kembali dan bergembira, seperti pada Hari Tahun Baru, dan aku bersihkan tanganku dari minyak

Bahtera itu siap dibina pada hari ketujuh ketika matahari terbenam

Membawanya turun (ke dalam air) adalah sukar

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 416

 

 

Mereka terpaksa menggantikan papan lantai di bahagian atas dan bawah

Sehingga dia menenggelamkan dua pertiga air

Kemudian aku bawa semua emas yang kumiliki ke dalamnya

Dan aku bawa semua makhluk hidup yang ada padaku ke dalamnya

Aku menaiki bahtera dengan semua keluarga dan kerabatku

Dan dinaikkan haiwan padang dan binatang liar, dan semua pekerja.

Tuhan Shamash menetapkan tarikh tertentu untuk dengan berkata:

Apabila penguasa dalam ribut pada waktu petang hujan azab akan turun

Masuk ke dalam bahtera dan tutup pintu

Tarikh akhir telah ditetapkan

Dan pada waktu petang, penguasa turunkan hujan ribut maut

Aku melihat ke udara, ia sangat menyedihkan

Aku menaiki bahtera dan menutup pintuku

Kemudi bahtera itu diserahkan kepada pelayar "Bozer - Amore".

Aku memberinya "Binaan Hebat" dan apa yang terkandung di dalamnya

Dan apabila cahaya sihir muncul

Awan hitam muncul dari ufuk yang jauh (dari dasar langit).

dan berteriak di dalamnya adalah Adad Dewa Ribut.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 417

 

 

Yang berjalan di hadapannya ialah "Syulat" dan "Khanish".

Dan Hamel memikul takhtanya di hadapannya di gunung-gunung dan dataran

Dewa "Errakal" sedang mencabut tiang tambatan,

Kemudian dewa "Ninurta" membuat empangan melimpah.

Dewa Anunnaki mengangkat obor api

Menerangi bumi dengan cahaya mereka

Tetapi guruh tuhan "Adad" mencapai langit

Dia mengubah setiap cahaya menjadi kegelapan

Dan bumi yang luas hancur berkecai seperti (tempayan) bekas tanah liat

Dan angin puyuh angin selatan terus bertiup sepanjang hari

Dan semakin kuat kemarahannya sehingga gunung-gunung tenggelam dalam air

Ia membunuh orang seolah-olah ia adalah perang bersenjata

Abang tidak melihat adiknya

Manusia juga tidak dapat dibezakan dari langit

Bahkan dewa-dewa pun takut akan Air Bah,

mereka pergi dan naik ke Syurga Anu,

Dewa-dewa itu diam dan membongkok seperti anjing di dinding luar.

Dan Ishtar menjerit, seperti yang dilihat pada saat dia bersalin

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 418

 

 

Para Dewi menangis teresak-esak, dan dalam suaranya yang merdu berkabung:

Alamak, zaman dahulu kembali berlumpur

Kerana aku telah berkata jahat dalam perhimpunan para dewa

Bagaimana mungkin aku berkata jahat dalam perhimpunan para dewa,

dan menyatakan perang untuk membinasakan umatku?

Akulah yang melahirkan, mereka ini milikku! 

Dan sekarang, seperti ikan, mereka memenuhi lautan!”

Dewa Anunnaki sedang menangis bersamanya,

Dan mereka berkabung, dan bibir mereka telah kering

Enam hari tujuh malam berlalu

Angin puyuh masih bertiup, dan banjir meliputi bumi

Tetapi pada hari ketujuh apabila ia datang, angin ribut reda, Banjir berakhir.

Ia seperti tentera dalam perang Awan

Dan kesakitan menjadi tenang, yang telah meronta-ronta seperti wanita yang bersalin, badai semakin reda, banjir telah berakhir.

Saya melihat ke udara, dan melihat kesunyian berkeliling

Saya membuka tingkap, dan cahaya jatuh ke muka saya

Dan saya melihat orang ramai, dan mereka semua kembali ke lumpur

Saya melutut dan menangis, air mata mengalir di muka saya

Saya melihat ke sempadan (mercu tanda) pantai Yaman

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 419

 

 

Aku melihat tempat-tempat tinggi di bumi muncul dari jarak empat belas jam, dan bahtera itu bersandar di Gunung Nasir (Nimush).

Jabal Nasir menangkap kapal itu dan tidak membiarkannya berjalan

Satu hari dan hari kedua berlalu, dan Gunung Nasir memegang bahtera itu, dan ia tidak lari

hari ketiga dan keempat, Gunung Nasir (Nimush) menahan bahtera itu dengan kuat, tidak membiarkannya bergerak,

hari kelima dan hari keenam, Gunung Nasir (Nimush) menahan bahtera itu dengan kuat, tidak membenarkannya bergerak.

Hari ketujuh ketika ia datang, Aku mengeluarkan burung merpati, aku melepaskannya:

burung merpati itu pergi tetapi kemudian ia kembali,

tidak ada tempat untuk mendarat, jadi ia kembali kepada aku.

Aku mengeluarkan burung walet, aku melepaskannya:

burung walet itu pergi tetapi kemudian ia kembali,

tidak ada tempat untuk mendarat, jadi ia kembali kepada aku.

Aku mengeluarkan burung gagak, aku melepaskannya:

burung gagak itu pergi, ia melihat air surut,

Mencari makanan, rukuk dan terombang-ambing, ia tidak kembali kepada aku.

Aku membawa persembahan, kepada empat mata angin yang mempersembahkan korban, kemenyan Aku letakkan di puncak gunung.

Dan tujuh kuali telah disediakan untuk korban

Di bawahnya aku menumpuk buluh manis, kayu aras, dan myrtle aku timbun di bawahnya.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 420

 

 

Jadi tuhan-tuhan mencium baunya (harumannya)

Ya, tuhan-tuhan mencium baunya harumannya yang dikenalinya dengan baik

Maka berkumpullah tuhan-tuhan kepada orang yang mempersembahkan korban seakan-akan lalat

Dan apabila tuhan-tuhan besar (Ishtar) datang

Dia mengangkat kalung permata yang "Anu" telah buatkan untuknya, mengikut kehendaknya, dan berkata:

Wahai tuhan-tuhan yang hadir, kerana aku tidak akan melupakan kalung lapis lazuli ini atas kebaikanku

Aku akan ingat hari-hari ini dan saya tidak akan melupakannya

Untuk mempersembahkan persembahan kepada tuhan-tuhan

Bagi Enlil, berhati-hatilah bahawa dia mendekati persembahan

Kerana dia tidak teragak-agak, maka Aku mendatangkan banjir dan menyerahkan ciptaan-ku kepada kemusnahan

Dan apabila Enlil datang dan melihat bahtera (kapal itu), dia menjadi marah

Dia marah kepada dewi Aikiki dan berkata:

Sungguh menakjubkan bagaimana satu jiwa terlepas, sedangkan ditakdirkan tiada manusia yang akan diselamatkan daripada kemusnahan?

Ninurta membuka mulutnya untuk bercakap, berkata kepada pahlawan Enlil:

Siapa, kalau bukan Aya, boleh menyebabkan perkara sedemikian?  Aya sahaja yang tahu bagaimana semua perkara dilakukan.”

Aya membuka mulutnya untuk bercakap, berkata kepada phalawan Enlil:

Wahai pahlawan keselamatan adalah tuhan-tuhan yang paling bijak

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 421

 

 

Jadi bagaimana, bagaimana engkau membawa banjir tanpa mengairi?

Pemilik dosa memikul beban dosanya

Kepada orang yang melakukan kesalahan, ditimpakan dosanya!

Tetapi belas kasihan dalam hukuman, supaya dia tidak binasa, dan kamu tidak mengabaikannya, sehingga dia berdukacita dalam kejahatan.

Dan jika, daripada menyebabkan banjir, kau perintahkan singa atas manusia, dan kau akan mengurangkan bilangan mereka

Dan jika bukannya menyebabkan banjir, kau mengawal serigala dan mengurangkan bilangan manusia

Dan gantikan banjir, dengan menyebabkan kemarau di negara ini

Atau kau gantikan banjir, jika Ers (Tuhan Taun) boleh bangkit, membunuh manusia!

aku bukan mendedahkan rahsia Ketuhanan Agung:

Tetapi aku biarkan Atra-hasis melihat sebuah visi (rukya), dan dengan itu dia mengetahui rahsia kita.

Dan sekarang, tentukan apa yang perlu dilakukan dengan dia!”

'Enlil naik ke atas bahtera,

dia memegang tanganku dan membawa aku ke atas bahtera.

Aku membawa isteriku ke dalam bahtera dan membuat dia berlutut di sisi aku, dia menyentuh dahi kami, Kemudian berdiri di antara kami untuk memberkati kami dengan kata:

Pada masa lalu Uta-napishti adalah seorang manusia fana,

tetapi sekarang dia dan isterinya akan menjadi tuhan-tuhan seperti kita!

Dan Uta-napishti akan tinggal jauh dari muara sungai

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 422

 

 

Kemudian mereka membawa saya jauh dari muara sungai.[1]

 

Kisah banjir di dalam Epik Gilgamesh tidak berbeza dengan teks kaum Sumer yang disebutkan sebelumnya, iaitu, banjir ini disebabkan oleh kemurkaan Tuhan. Sementara sebuah bahtera telah dibina untuk menyelamatkan Utnapishtim (Nuh) dan kaum beriman. Bagaimanapun wujud sebuah aspek penting dalam teks ini:

Wujud sebuah tanda yang jelas berkenaan tempat tinggal Nuh. Ia adalah kawasan yang berdekatan dengan air, atau lebih tepat, kawasan yang banyak tumbuhan Khususnya, kawasan Qasab (buluh), kerana rumah Utnapishtim diperbuat dari mensiang. Malah, dalam teks yang jelas, bahtera Nuh turut diperbuat dari Qasab (buluh).

 

“Maka dia menyampaikan kata-kata mereka kepada pondok buluh, wahai tembok, wahai tembok!

Dengarlah, hai pondok buluh, dan fahamilah, hai tembok!”

..................

Runtuhkan rumah dan bina bahtera (kapal) kamu

 

Juga: Disebutkan dalam teks Epik Gilgamesh bahawa punca banjir adalah runtuhnya empangan atau tampungan:

 

Kemudian dewa "Ninurta" membuat empangan melimpah.

 

Sebagai tambahan, Epik Gilgamesh juga menceritakan bahawa arah atau badai, angin dan terjahan banjir itu, adalah dari selatan ke utara. Air melimpahi pergunungan, ini bermakna, kawasan itu dikelilingi oleh tanah tinggi, yang menyebabkan air boleh menenggelamkan pergunungan ini.

 

Dan angin puyuh angin selatan terus bertiup sepanjang hari

Dan semakin kuat kemarahannya sehingga gunung-gunung tenggelam dalam air

 

_____________________

1. Sumber (Taha Baqir - The Epic of Gilgamesh).

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 423

 

 

Jika kita sekarang ingin menggabungkan ciri-ciri di atas dengan kawasan yang berada di Iraq atau kawasan sekitarnya, satu-satunya kawasan yang dapat kita temui adalah lembah subur sebelum ditenggelami air, dan menukarkannya kepada Teluk Parsi di hari ini.

Apabila empangan Selat Hormuz moden runtuh, terjahan banjir itu adalah dari laut ke dalam lembah, atau, dari perspektif penduduk lembah tersebut, dari selatan.

Kawasan itu rendah dan mempunyai beberapa tanah tinggi seperti kawasan pergunungan. Muka bumi ini mewakili kawasan sekitarnya dan kepulauan, sesetengahnya timbul di teluk hari ini, seperti Bahrain.

 

Dan oleh kerana kawasan sebelum banjir itu terdiri daripada lembah yang penuh dengan tasik yang segar di mana air tawar yang datang kepadanya dari utara mencurah ke dalamnya, adalah wajar bahawa buluh terdapat di dalamnya, dan rumah Nuh akan dibuat daripada buluh dan bahtera buluhnya, seperti yang akan ditunjukkan dengan jelas dalam teks berikut.

 

 

 

 

 


 Rajah 20 : Tablet 11 daripada Epik Gilgamesh: Kisah Banjir, dikenali sebagai Tablet Banjir. (Muzium British) [1]

 

Epic of Gilgamesh, Tablet 11: Story of the Flood. Known as the "Flood Tablet".British Museum

 

_____________________

1. Sumber: Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

 

Tiada ulasan: