Khamis, 10 Mac 2022

5.36.3 Kisah Banjir Besar Dari Sumber Bangsa Sumer Dan Babilon, Atau Mesopotamia

 

Kisah Banjir Besar Dari Sumber Bangsa Sumer Dan Babilon, Atau Mesopotamia

 


Kramer berkata Di dalam bab:

 

"Nuh Pertama

Kita kini pasti bahawa kisah banjir yang disebut dalam Taurat, pada asalnya tidak ditulis oleh para penulis kitab Taurat. Dan itu sejak "George Smith," yang bekerja di Muzium British, menemui tablet kesebelas dari Epik Gilgamesh, dan mentafsir simbolnya. Tetapi kisah banjir Babylon pula adalah asalnya dari Sumeria. Pada tahun 1914 kepingan Arno Poebel pada sepertiga dari enam kolum paling bawah dari tablet Sumeria, telah ditemuinya di antara koleksi sekumpulan tablet yang tersimpan di Muzium Universiti. Kandungannya kebanyakannya berkaitan dengan kisah banjir, dan kepingan ini setakat ini

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 401

 

kekal sebagai satu-satunya dan unik, dan tiada padanan ditemui yang menyamainya atau menyainginya.[1]

 

Maka kisah banjir telah wujud dan direkodkan sebelum kewujudan tiga agama: Yahudi, Kristian dan Islam. adalah berasal ribuan tahun sebelum kelahiran Isa, diceritakan oleh orang-orang Mesopotamia yang berpendapat kejadian tersebut berlaku pada nenek moyang mereka.

 

Kramer menceritakan di dalam buku History Begins at Sumer” (Sejarah Bermula Di Sumer), kisah Sumer berkaitan penciptaan dan banjir. Ia tidak sempurna kerana pecahan dan kerosakan kepada tablet. Berikut adalah antara petikannya:

 

Dan selepas dia mencipta Ann Wanlil, Anki, dan Ninkhrsaj,

orang yang berkepala hitam

Tumbuhan tumbuh dengan banyak dari tanah,

Dan telah wujud binatang-binatang sederhana dari yang berkaki empat, yang dibuat dengan baik dan berbudi pekerti

Pernyataan yang disebutkan di atas diikuti oleh kekurangan teks sekitar 37 baris, setelah itu legenda memberi tahu kita bahawa kerajaan turun dari Langit dan mendirikan lima kota:

 

Setelah... raja telah diperturunkan dari Langit,

Dan setelah menurunkan mahkota dan takhta kerajaan dari Langit,

Melengkapkan tulisan peribadatan dan undang-undang ilahi yang suci....,

Mengasaskan lima kota di tempat suci.....

Memanggil mereka dengan nama-nama mereka dan menetapkan tempat mereka sebagai pusat untuk upacara dan peribadatan...........................

 

___________________

[1] Sumber (Kreamer - daripada tablet Sumer): ms 251

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 402

 

 

Beginilah dia menyelesaikannya....,

Kemudian Ninto menangis teresak-esak seperti......

Inanna yang suci berduka untuk bangsanya,

Enki mengambil pendapat dirinya sendiri,

Tuhan-tuhan langit Ann, Enlil, dan Ninhursaj

Tuhan langit dan bumi menyebut nama Ann dan Enlil,

Kemudian Ziusudra, sang raja, pashishu yang.........

Kemudian Ziusudra membaptiskan raja iaitu Pashishu yang.........

Membina. ......... yang sangat besar, 

Dengan segala ketundukan, ketaatan dan ketakwaan, dia sentiasa kembali kepada yang...,

Dia membawa bersamanya berita tentang segala jenis mimpi, dan dia mula menyebut nama langit dan bumi.....

....Tuhan-tuhan... dinding...

Ziusudra, berdiri di sisinya, mendengar.

Berdirilah di sisi kiriku berhampiran dinding . . . . ,

Di dinding ini aku akan berkata kepada kamu, dengarkanlah,

Dengarlah petunjuk dan pesanan-ku:

Di rumah ibadat kita....banjir akan memusnahkan pusat-pusat ibadat,

Keturunan manusia akan binasa....

Ini adalah keputusan yang dibuat oleh Tuhan-tuhan dalam majlis mereka.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 403

 

 

Atas perintah Ann dan Enlil . . . . .

Kerajaan dan pemerintahannya akan dihapuskan.”

 

Teks ini tentu diteruskan dengan arahan terperinci kepada Ziusudra untuk membina bahtera gergasi dan seterusnya menyelamatkan dirinya dari kemusnahan. Namun ini tiada, kerana ada kerosakan dalam 40 barisan dari titik tersebut. Apabila teks boleh dibaca semula, kita dapati banjir dan keganasannya telah melanda bumi dan mengganas selama tujuh hari dan tujuh malam. Kemudian tuhan matahari Utu, datang semula, membawa cahayanya di serata tempat. Lalu Ziusudra bersujud kepadanya dan melakukan korban. Ayatnya adalah seperti berikut:

 

Dan semua angin ribut menyerang dengan keras dan ganas bersama-sama,

Sementara itu, banjir menghanyutkan pusat ibadat

Dalam masa yang sama, banjir melanda semua pusat kultus.

 

Setelah tujuh hari dan tujuh malam,

Banjir telah melanda ke seluruh negeri,

Dan bahtera besar terombang-ambing oleh badai di perairan yang deras,

Utu datang, memberi cahayanya pada langit dan bumi,,

Ziusudra membuka jendela di bahtera besar,

 

Dan pahlawan, Otto, membawa sinarnya ke dalam orbit (edaran) yang hebat

 

Zio Sidra sang Raja,

Dia bersujud di hadapan Utu

Bersujud pada Utu,

Sang Raja membunuh kerbau, menyembelih kambing.

 

Di sini sekali lagi wujud kerosakan lebih kurang 39 barisan. Barisan terakhir teks menyebut tentang ketuhanan Ziusudra. Setelah beliau bersujud dihadapan Ann dan Enlil, beliau diberikan "kehidupan seperti tuhan"

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 404

 

 

dan kekal abadi serta diterjemahkan kepada Dilmun, "tempat di mana matahari terbit." Maka:

 

An dan Enlil menuturkan hembusan langit, hembusan bumi melalui... mereka, ia merenggangkan...

Tumbuh-tumbuhan, keluar dari bumi, bangkit ke atas.

Ziusudra, sang raja,

Bersujud di hadapan An dan Enlil.

An dan Enlil memilih Ziusudra,

Dan dikurniakan kepadanya kehidupan seperti tuhan.

Dan mereka memasukkan ke dalamnya jiwa yang kekal seperti tuhan.

Ziusudra,

Raja yang memelihara benih dan yang memelihara keturunan manusia,

Dan di negeri persinggahan, di negeri Dilmun, tempat terbitnya matahari, tempat dia menetap di sana.”[1]

Mereka memberikan beliau kehidupan seperti Tuhan:

 

Penjelasan:

 

"Permulaan" adalah masa sempurnanya penciptaan manusia berintelektual, atau dikenali sebagai Homo Sapiens. Kulit mereka gelap, dan datang dari Afrika ke lembah subur. Ini adalah kisah awal Adam dan perlantikan beliau sebagai khalifah, Yang mewakili asal usul bangsa Sumer menisbahkan diri sebagai keturunan beliau. Oleh itu, adalah wajar bagi orang Sumeria untuk menyatakan nenek moyang mereka dengan ungkapan ini, selepas Ann, Wanlil, Anki dan Ninkhrasaj mencipta, orang-orang yang berkepala hitam: "manusia berkepala hitam":."

 

Ungkapan ini, yang kerap diulang dalam teks-teks Sumer, tidak dapat difahami oleh ahli arkeologi. Ia menjadi sebuah misteri yang tidak dapat diselesaikan: Maka mengapa kaum Sumer memanggil nenek moyang mereka sebagai "orang berkepala

 

_______________________

[1] Sumber (Keamer - daripada tablet Sumer): ms 253 258

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 405

 

 

hitam"? Sebabnya kini sangat jelas: nenek moyang mereka datang dari Afrika, dan warna kulit kepala mereka adalah hitam.

Bahagian kedua dalam riwayat penciptaan Sumer adalah perlantikan Illahi khalifah dimuka bumi:

 

Setelah... raja telah diperturunkan dari Langit,

Dan setelah menurunkan mahkota dan takhta kerajaan dari Langit,

Melengkapkan tulisan peribadatan dan undang-undang ilahi yang suci....,

                    

Jelas dari teks Sumer bahawa ini menunjukkan kisah perlantikan Adam (as) sebagai Khalifah, atau khalifah Allah yang pertama dari kalangan manusia di bumi, yang disebutkan di dalam agama-agama Ilahiyah. Kerajaan telah diturunkan dari langit bermaksud seorang wakil Allah yang telah dilantik di muka bumi, maka kerajaan asalnya adalah milik Allah. Penurunan kerajaan ke bumi menandakan penurunan kuasa kepada manusia untuk menjadi Wakil Tuhan di bumi. Apabila wakil dilantik, syariat dan undang-undang ketuhanan yang suci diwahyukan kepada Adam (as). dan mengajarnya tentang agama, syariat dan undang-undang ketuhanan yang suci.

 

Teks sebelumnya, seperti yang dijelaskan, mempunyai kekurangan yang besar, terutamanya apabila ia berkaitan dengan kisah banjir, tetapi kita boleh merumuskan daripadanya mengenai banjir seperti berikut:

 

Pembina bahtera ini adalah seorang berbangsa Sumer bernama Ziusudra.

 

Tuhan mewahyukan kepada Ziusudra, dan sebagahian wahyu ilahi sampai kepada beliau melalui rukyah (,impi).

Ziusudra (atau Nuh) mengetahui tentang banjir sebelum ia terjadi melalui wahyu ilahi.

Wujud juga penekanan dalam penceritaan bahawa banjir melanda tempat-tempat ibadah:

“Banjir melanda pusat ibadat................ Dalam masa yang sama, banjir melanda semua pusat ibadah.”

 

Ini adalah satu isyarat bahawa di zaman Ziusudra (Nuh), para agamawan telah menjadi sesat dan menyelewengkan agama.

Wujud juga penekanan bahawa banjir ini adalah satu hukuman dari Tuhan kepada manusia kerana mereka memberontak terhadap perintah Tuhan, serta banjir ini akan memusnahkan pemerintahannya: “Akan dihancurkan sistem pemerintahan mereka yang bertentangan dengan Ziusudra (Nuh), yang dilantik oleh Allah:

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 406

 

 

dan sistem pemerintahannya.”

 

Tugas Ziusudra adalah untuk membina bahtera yang akan mengekalkan keturunan istimewa manusia, tumbuhan dan haiwan. Indikasi yang jelas perkara ini dari teks Sumer adalah ungkapan berikut: "yang memelihara benih." Sudah pasti yang dimaksudkan oleh ungkapan ini adalah tumbuhan yang khusus. Jika tidak demikian, tidak kira berapa besar banjir di muka bumi ini, tumbuhan tidak memerlukan bahtera untuk memindahkan dan mengekalkannya. Setidaknya, benih mereka akan kekal dan tumbuh selepas banjir tanpa sebarang bantuan. Maka jelas di sini, ia bermaksud tumbuhan pertanian yang digunakan sebagai makanan manusia. Lebih khusus lagi, Ziusudra membawa benih tumbuhan yang mencukupi untuk mengulang semula proses cucuk tanam tanpa perlu bermula semula dari awal, jika benih gandum dan pertanian tidak lagi ada untuk manusia (Bani Adam). Oleh itu, teks tersebut jelas menyebutkan mereka yang berada di dalam bahtera tersebut adalah orang-orang yang beriman dengan seruan Nuh, beserta benih tumbuhan yang ekonomikal dan boleh dituai turut dimuatkan. Kita juga boleh menyimpulkan bahawa haiwan yang dimuatkan ke dalam bahtera adalah haiwan ternakan yang memberi manfaat kepada manusia. Maka akhirnya, Ziusudra atau Nuh telah berjaya dan diberi ganjaran, kerana beliau menerima, melaksanakan perintah dan wahyu dari Tuhan. Kedudukan beliau di Kerajaan Langit juga melonjak naik setelah menaiki dan terselamat di dalam bahtera. Ziusudra tinggal di Dilmun atau bumi lintasan seperti yang disebutkan oleh teks Sumer:

 

“Ziusudra, sang raja,

Bersujud di hadapan An dan Enlil.

An dan Enlil memilih Ziusudra,

Dan dikurniakan kepadanya kehidupan seperti tuhan.

Dan mereka memasukkan ke dalamnya jiwa yang kekal seperti tuhan.

 

Ziusudra,

Raja yang memelihara benih dan yang memelihara keturunan manusia,

Dan di negeri persinggahan, di negeri Dilmun, tempat terbitnya matahari, tempat dia menetap di sana.”

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 407

 

 

Dilmun:

 

Ciri-ciri Dilmun di sisi kaum Sumer adalah:

 

Di Dilmun burung gagak tidak berbunyi,

Burung ittidu tidak berbunyi seperti burung ittidu,

Singa tidak membunuh,

Serigala tidak membaham domba,

Tidak pernah didengari anjing liar membaham anak kambing,

Tidak pernah didengari ... yang memusnahkan hasil tanaman gandum . . ,

Tidak pernah didengari wujudnya balu,

Burung-burung terbang tinggi...

Dan burung merpati tidak menundukkan kepalanya,,

Dan tidak ada seorang pun yang buta mengeluh dan berkata, "Mata saya sakit."

Tidak ada rasa sakit di kepala mengatakan saya sakit kepala,

Dan tidak ada orang tua Dilmun yang mengatakan bahawa saya sudah tua,

Dan tidak ada orang tua yang mengatakan saya seorang lelaki tua,

 

Dan orang-orang uzur tidak mandi. Air jernih tidak datang ke bandar,

 

Dan sesiapa yang menyeberangi sungai maut tidak menyebutkan dan berkata....,

Dan pendita yang berkabung tidak berlegar-legar di sekelilingnya.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 408

 

Dan penyanyi tidak bergantung pada ratapan,

Di pinggir kota, dia tidak meratap atau berkabung.” [1].

 

Penjelasan:

 

Ciri-ciri di atas sangat tidak realistik jika ia ditujukan kepada tempat tinggal Ziusudra atau Nuh selepas banjir. Maka jelas ia adalah sifat-sifat simbolik. Malah, bagi pembaca yang sudah biasa dengan riwayat berkenaan Al-Mahdi, diskripsi ini mengingatkan kita kepada umat Al-Mahdi, begitu juga dengan diskripsi serigala tidak membaham domba. Hakikatnya, kita boleh mengatakan bahawa makna sebenarnya adalah sebuah kerajaan yang ideal, di mana kezaliman dihapuskan dan keadilan ilahi dijalankan. Oleh itu, kita boleh fahami bahawa Dilmun atau tempat tinggal Ziusudra selepas banjir adalah umat Al-Mahdi yang adil, sebuah umat yang dinanti-nantikan sejak zaman Ziusudra (Nuh), malah sebelum itu lagi. Ibu negara dan permulaan gerakan Al-Mahdi adalah di Iraq, membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa Dilmun di dalam teks Sumer adalah Iraq.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

 

Tiada ulasan: