Khamis, 24 Mac 2022

6.38 Peringatan Terpilih

 

Makluman Terpilih - Nota Amaran

 

 

“Mereka menyatakan: memandangkan masa itu bermula dengan dentuman besar, maka sebelum dentuman besar tidak ada masa di mana pencipta boleh wujud.”

 

Peringatan: Ini adalah hujah yang tidak tepat.  Masa adalah salah satu dimensi alam semesta material yang kita diami, sedangkan tuhan pula bersifat tidak terbatas, mutlak, sedia ada, kekal, dan tidak mempunyai permulaan. Sehubungan itu, Dia tidak boleh dihadkan atau dikandung oleh dimensi; jika tidak,  maka Dia akan menjadi sebahagian dari ciptaan. Malah berdasarkan apa yang telah ditunjukkan secara saintifik - menurut teori alam berbagai, alam hipotetikal atau alam yang selari dengan alam kita - tidak boleh dihadkan oleh dimensi dunia kita yang sama, salah satunya ialah dimensi masa. Jika alam-alam ini dihadkan oleh masa yang sesuai dengan alam ini, memandangkan semua alam mempunyai permulaan, bagaimanakah hipotesis berkenaan samada tuhan wujud atau tidak boleh dihadkan dengan membuktikan campur tangan langsungNya pada permulaan alam ini yang wujud dengan ketiadaan masa di awalnya, serta fakta bahawa beberapa alam semesta wujud lebih awal, dan tidak semua alam terwujud  serentak?

Mereka menyatakan: alam semesta dijelaskan oleh dentuman besar dan dentuman besar pula dijelaskan oleh hukum kuantum

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 561

 

 

dan graviti. Oleh itu, tidak ada keperluan untuk kewujudan tuhan kerana pengetahuan kita terhad kepada alam material ini dan kita telah mengetahui bagaimana ia wujud.”

 

Peringatan: ini tidak benar, kerana perkara ini mesti berkisar sekitar kewujudan punca asal, yang tidak memerlukan sebab, jadi andaian bahawa hukum graviti telah wujud sejak awal, misalnya, memerlukan kepada penyebab kewujudannya sebelum itu. Ini kerana, menurut teori M, graviti memerlukan zarah graviton atau tetali, dan seterusnya zarah, tetali atau penutup ini perlu mempunyai sebab untuk kewujudannya, dan begitulah seterusnya.  Oleh itu, jika mereka mendapati bahawa sebab penciptaan alam ketika masa adalah sifar disebabkan oleh hukum graviti, ini tidak menafikan kewujudan tuhan. Sebaliknya, ia mengesahkannya, kerana mereka telah membuktikan bahawa dunia material telah dicipta, serta ia mempunyai permulaan dengan dentuman besar, bahawa permulaannya bergantung pada hukun, dan bahawa hukum ini bergantung pada entiti yang menulisnya. Oleh itu, mereka telah membuktikan bahawa rantaian ini akan berterusan sehingga sebelum terjadinya dentuman besar, sehingga ia berakhir pada penyebab yang abadi dan terhenti pada entiti tersebut. Kami menyatakan: penyebab yang abadi ini adalah Tuhan Yang Maha Suci.

 

Peringatan: Adalah salah untuk membayangkan bahawa ketiadaan mutlak ialah tenaga negatif dan tenaga positif yang digabungkan bersama dan, memandangkan jumlahnya ialah sifar, maka ia adalah ketiadaan mutlak. Bagi mereka yang mempercayai perkara ini, ketiadaan mutlak adalah 1-1. Namun, ketiadaan mutlak bukan sekadar "tiada", ia adalah ketiadaan "sesuatu" di dalam ketiadaan mutlak. Oleh itu, untuk membayangkan bahawa 1-1 mewakili ketiadaan mutlak adalah tidak benar. Sesungguhnya, 1-1 adalah ketiadaan matematik dan ia bersamaan dengan "tiada", tetapi ia bukanlah ketiadaan mutlak tanpa "sesuatu" di dalamnya. Ia mempunyai perbezaan yang sangat besar.

 

Berikut adalah contoh untuk memahamkan perkara ini: jika seseorang itu menggali sebuah lubang di dalam ketiadaan dan meletakkan tanah (atau apa sahaja yang digali) di dalam longgokan di sebelah lubang tersebut, maka di sini kita mempunyai sebuah lubang dan tanah (atau apa yang kita gali dari lubang tersebut) di sebelahnya. Jumlah keduanya mewakili ketiadaan yang baharu, dengan kata lain, jika kita meletakkan semula tanah tersebut ke dalam lubang, ia akan kembali kepada sebelumnya ketiadaan, dan tiada longgokan tanah - hanya ketiadaan. Di dalam keadaan ini, tiada apa telah memasuki ekuasi ini dari luar agar kita boleh mengatakan wujud sesuatu yang benar, memandangkan dari awal lagi, kita hanya mempunyai ketiadaan yang sama. Bagaimanapun, ini bukanlah ketiadaan mutlak yang tidak mempunyai sesuatu di dalamnya. Sebaliknya, ketiadaan yang kita bicarakan di sini adalah lubang dan timbunan tanah yang sama jumlah keduanya. Oleh itu, dalam ketiadaan ini, terdapat sesuatu yang mempunyai nilai, dan dua benda yang mempunyai sifat ketiadaan bersamanya ini tidak muncul daripada sesuatu yang tiada. Seseorang telah menyebabkan kemunculannya, dan "seseorang" itu adalah orang atau daya yang menggali lubang itu.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 562

 

 

Oleh itu, walaupun sesuatu benda yang mempunyai nilai di dalam ketiadaan - seperti kemunculan zarah atau tetali subatomik serta item subatomik yang lain, dan cara ia membatalkan satu sama lain, seperti yang dijelaskan mengikut prinsip ketidaktentuan dalam mekanik kuantum - ini tidak disebutkan sebagai kemunculan dari ketiadaan. Sebenarnya, apa yang telah muncul adalah zarah yang membawa tenaga positif, dan sebagai lawannya, telah muncul zarah yang membawa tenaga negatif, sebagai pengimbang kemunculannya. Kemunculan zarah dengan tenaga positif mesti mempunyai sebab atas kemunculannya. Mekanik kuantum, menurut tafsiran Copenhagen, seperti yang telah kami jelaskan sebelum ini, telah mengelak daripada mencari sebab dengan membatalkan prinsip kausalitas. Pun begitu, ia sebenarnya tidak membatalkan penyebab tersebut. Masih ada penyebab yang tidak diketahui, iaitu penggali lubang dalam contoh yang kami sebutkan sebelum ini.

 

Ini pastinya membuktikan kewujudan tuhan dan ia membuktikan apa yang sentiasa kami sebutkan: Tuhan telah menciptakan alam ini, dan alam ini terus wujud disebabkan oleh Tuhan. Ini bukanlah bermakna Dia yang secara terus melakukan tugas penciptaan atau pewujudan. Ini seperti yang disebutkan di dalam Quran:

﴿وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾

{Dan langit itu Kami dirikan dengan tangan Kami. Dan sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga.}[1] Jauh sekali bagiNya untuk mempunyai tangan sebenar. Apa yang  dimaksudkan dengan tangan ialah penyebab atau entiti yang dijadikan penyebab olehNya.

Peringatan: Perkara pembuaian kuantum di ruangan, atau kemunculan zarah atau tetali yang membawa tenaga positif dan tenaga negatif, serta pelenyapannya, jelas membuktikan apa yang kami selalu katakan: bahawa ciptaan pertama - Muhammad - berayun antara kewujudan dan ketidakwujudan (lenyap). Sebagai alternatif, mari kita sebutkan seperti mana yang disebutkan oleh ahli fizik hari ini: jumlah dua tenaga, positif dan  negatif, yang muncul dan menghilang. Semua alam semesta, termasuk alam semesta kita, mengikuti Muhammad dalam ayunannya, jadi kita dapati bahawa sangat berkemungkinan, malah semulajadi, untuk tenaga muncul dan lenyap pada tahap subatomik dalam proses paling sama yang mungkin dengan ayunan yang digambarkan oleh Imam Al-Shadiq (as), bahawa baginda adalah tabir berayun; atau, katakanlah, seperti tirai yang diletakkan di hadapan pintu, digerakkan oleh angin, lalu ia berayun.

 

فقد سأل أبو بصير الإمام الصادق )عليه السلام(، فقال: ]جعلت فداك كم عرج برسول الله )صلى الله عليه وآله(؟ فقال )عليه السلام(: مرتين، فأوقفه جبرئيل موقفاً فقال له: مكانك يا محمد، فلقد وقفت موقفاً ما وقفه ملك قط ول نبي، إن ربك يصلي، فقال: يا جبرئيل، وكيف يصلي؟ قال يقول: سبوح قدوس أنا رب الملائكة والروح، سبقت رحمتي غضبي، فقال: اللهم عفوك عفوك، قال: وكان كما قال الله "قاب قوسين أو أدنى"، فقال له أبو بصير: جعلت

 

________________________

[1] Al-Qur’an Al-Karim, Surah Al-Zhariyaat Ayat: 47

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 563

 

 

فداك ما قاب قوسين أو أدنى؟ قال: ما بين سيتها إلى رأسها، فقال: كان بينهما حجاب يتلألأ يخفق، ولا أعلمه إلا وقد قال: زبرجد، فنظر في مثل سم الإبرة إلى ما شاء الله من نور العظمة، فقال الله تبارك وتعالى: يا محمد، قال: لبيك ربي، قال: من لأمتك من بعدك؟ قال: الله أعلم قال: علي بن أبي طالب أمير المؤمنين، وسيد المسلمين، وقائد الغر المحجلين، قال: ثم قال أبو عبد الله لأبي بصير: يا أبا محمد والله ما جاءت ولية علي )عليه السلام( من الأرض ولكن .) جاءت من السماء مشافهة.]

Abu Basir telah bertanya kepada Abu Abdullah (as): Semoga aku dijadikan tebusanmu, berapa kali Rasulullah (S) diangkat naik ke langit?” Beliau (as) menjawab, Dua kali. Jibrail meminta baginda untuk berhenti di suatu tempat sambil berkata, Tunggu di sana wahai Muhammad, kamu telah berdiri di tempat yang belum pernah ada malaikat atau nabi berdiri sebelum kamu. Tuhanmu sedang berdoa. Baginda bertanya, Wahai Jibrail, bagaimanakah Dia berdoa?[Jibrail] berkata, Dia berfirman, Maha Suci, Maha Qudus, Aku adalah Tuhan para malaikat dan Roh. Rahmat-Ku melebihi kemurkaan-Ku.Kemudian baginda bersabda, “Ya Allah, aku mohon ampunan-Mu, aku mohon ampunan-Mu.” Kemudian Imam Al-Shadiq menyambung, “Seperti mana firman Allah, “Sehingga menjadilah jarak (di antaraNya dengan Nabi Muhammad) sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi﴿.” [Quran 53:9]. Abu Basir kemudiannya bertanya, “Semoga aku menjadi tebusan mu, berapakah jarak dua busur atau lebih dekat itu?” beliau menjawab, “Ia adalah jarak antara busur dan kepala busur.” Kemudian beliau (as) menyambung, “Di antara mereka ada tabir yang bersinar dan berayun. Ia berwarna zamrud. Baginda melihat ke dalam apa yang Tuhan kehendaki dari cahaya kebesaranya sebesar lubang jarum. Allah TWT berfirman, ‘Wahai Muhammad.!’ Baginda menjawab, ‘Sedia berkhidmat, Tuhanku.’ Yang Maha Kuasa berfirman, 'Siapa selepasmu bagi umatmu?' Baginda bersabda, ‘Allah lebih mengetahui.’ Yang Maha Kuasa berfirman, 'Ali bin Abi Talib akan menjadi Ketua Kaum Mukmin, Pemimpin Kaum Muslimin, pemimpin orang-orang yang bercahaya di dahi mereka [dari sujud].'” Kemudian Abu Abdullah berkata kepada Abu Basir, Wahai Abu Muhammad, demi Allah, wilayah Amir Al-Mukminin Ali tidak datang dari bumi, sebaliknya ia datang dari langit, dengan kata-kata yang jelas.”[1]

 

Peringatan: Angkasa bukanlah satu-satunya kawasan yang kosong dari jirim di antara planet, bintang dan galaksi. Majoriti jirim itu sendiri adalah ruang yang dipenuhi dengan pembuaian kuantum, dengan kata lain kebanyakan atom adalah ruang. Ini bermakna badan manusia, sebagai contoh, adalah ruang yang dipenuhi dengan pembuaian kuantum, atau zarah yang muncul dan hilang.

 

Peringatan: apabila kita mengatakan bahawa Tuhan adalah pencipta ketiadaan, ia bukan bermaksud Dia telah mencipta ketiadaan mutlak, kerana ketiadaan mutlak tidak mempunyai sesuatu di dalamnya untuk Tuhan mencipta sesuatu darinya. Apa yang kami maksudkan ialah Dia Yang Maha Kuasa telah mencipta ketiadaan bersama dengan kewujudan. Seperti yang telah dijelaskan sebelumnya, zarah pada tahap subatomik muncul dan hilang, atau membinasakan antara satu sama lain, kerana ia adalah tenaga positif dan negatif; atau, kita boleh katakan ia sebagai jirim dan antijirim. Ini adalah isu penting yang menjelaskan dengan terperinci hujah berkenaan kewujudan, samada ia dicipta di dalam Tuhan, atau di luar Tuhan. Sebagai alternatif, kita boleh katakan: oleh kerana hanya Dia yang Maha Kuasa yang Maha Abadi, dan tidak ada selainnya yang bersifat abadi, maka di manakah penciptaan itu wujud: di dalam Dia atau di luar Dia? Jika ia berada di dalam Tuhan, maka Tuhan itu sendiri adalah ciptaan, dan  ini menyebabkan keabadian dan ketuhanan mutlak-Nya menjadi terbatal. Jika ia berada di luar Tuhan, maka ia memerlukan sedia ada dan keabadian sesuatu selain daripada-Nya, yang merupakan di luar daripada-Nya di mana Tuhan mewujudkan ciptaan. Oleh itu, kini telah dijelaskan bahawa ia bukan kedua-duanya. Apa yang kita sebut sebagai kewujudan yang dicipta hanyalah kewujudan yang membawa ketiadaan bersamanya, sepertimana yang dinyatakan oleh sains moden: jirim dan antijirim, atau tenaga positif dan negatif.  Akibatnya, ciptaan bukan berada di dalam Tuhan mahupun di luar daripada-Nya, kerana menurut kebenaran, ia secara amnya tidak dapat dibandingkan dengan Tuhan Yang Maha Kuasa, kewujudan yang benar.

 

Peringatan: Mengikut undang-undang fizik, kejahilan ulama Wahhabi kini telah dijelaskan secara saintifik, dan agama syaitan mereka yang menyeleweng telah dirobohkan. Doktrin tersebut dibina di atas kepercayaan bahawa ciptaan itu bebas daripada Tuhan dan bahawa Yang Maha Suci turun, dan bahawa Yang Maha Suci berada

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 564

 

 

di atas langit, serta kepercayaan mengarut yang lain dari akidah penyembahan berhala Salafi.

 

Peringatan: Ini adalah kebenaran sebagaimana adanya, dan saya telah menjelaskannya dengan bukti saintifik yang tidak boleh dipertikaikan. Mungkin ramai yang tidak suka mendengar bahawa mereka itu bukanlah apa-apa (ketiadaan), lebih-lebih lagi sebilangan ulama yang angkuh. Walau bagaimanapun, saya fikir mereka berkewajipan, sama ada hari ini atau esok, untuk mempercayai bahawa kita terdiri daripada jirim yang membawa antijirimnya bersamanya, dan kita hidup dalam alam semesta material yang wujud bersama antijirim serta tenaga negatifnya sama dengan tenaga positifnya. Ini melainkan jika mereka ingin terus berdegil untuk sedikit waktu lagi, seperti yang mereka telah lakukan sebelum ini, seperti mempercayai bumi tidak mengorbit matahari, atau mereka akan terus berharap agar manusia terus tidak memahami ilmu-ilmu sains ini, walaupun telah berlalu beberapa dekad sejak teori kerelatifan am Einstein wujud. Namun, malangnya, sehingga ke hari ini, hanya segelintir orang yang berpendidikan menyedari perkara ini, atau menyedari makna ruang masa, kerelatifan masa dan ruang, dan graviti itu disebabkan oleh lengkungan fabrik universal (ruang masa). Berapa lama masa akan berlalu sebelum manusia memahami teori M, serta terdapat lebih daripada sepuluh dimensi? Berapa lamakah masa yang akan diberikan kepada “pemimpin yang menjahilkan manusia lain” sebelum manusia belajar dan memahami bahawa sains kini telah membuktikan bahawa mereka membawa antijirim bersama mereka, dan begitu juga alam semesta yang mereka diami?

 

Yang pasti, ramai orang masih belum mendengar tentang sesuatu yang dipanggil antijirim atau jirim gelap, dan ini adalah jemputan kepada sesiapa yang boleh memahami perkara-perkara ini untuk membaca dan mengkaji tentangnya, serta cuba menggunakannya dengan betul untuk mendukung agama dan membuktikan kewujudan Tuhan dan membuktikan bahawa Tuhan bukan di luar ciptaan mahupun di dalamnya. Golongan ateis cuba sedaya upaya untuk menggunakan ilmu-ilmu ini untuk menyangkal agama.  Wahabi pula mengambil kesempatan atas kejahilan untuk menyesatkan manusia dan menyelewengkan mereka dari tauhid dan penyembahan kepada Allah, sebaliknya membawa kepada penyembahan berhala besar di dalam khayalan dan kejahilan mereka - berhala yang berada di luar ciptaan-Nya dan kedudukannya di atas langit. Namun, saya berharap, kali ini, orang ramai dapat bangkit memikul tanggungjawab mereka dan tidak ketinggalan fakta untuk beberapa abad yang akan datang.

 

Peringatan: secara amnya, apa yang telah ditetapkan oleh sains moden mempunyai bukti di dalam Al-Quran dan dalam riwayat keagamaan para khalifah Allah yang lalu, selawat ke atas mereka.  Sehubungan itu, dentuman besar dan perkembangan alam semesta fizikal yang kita diami turut disebut dalam Al-Quran.  Yang Maha Kuasa berfirman,

﴿وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾

{Dan langit itu Kami dirikan dengan tangan Kami.} Maksudnya langit yang dibina dengan tangan ialah “entiti penyebab” yang telah diciptakan oleh Allah telah membina langit, dan langit itu berkembang. Inilah yang telah disahkan oleh pemerhatian galaksi di sekeliling kita.  Mereka bergerak semakin jauh pada kadar yang semakin yang meningkat berdasarkan kesan Doppler dan bukti lain yang mendukung perkembangan alam semesta, yang telah kita pelajari dalam buku ini.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 565

 

 

Berkenaan dengan penciptaan sebelum Adam di bumi ini, kehidupan di planet-planet lain, dan pelbagai alam semesta, semua isu ini telah dijelaskan secara terperinci, lebih seribu tahun yang lalu, oleh keturunan Muhammad (as). Ini adalah sebahagian daripada riwayat keagamaan bagi sesiapa yang inginkan kebenaran, dan belajar daripada Muhammad dan keturunan Muhammad. Riwayat-riwayat ini juga merupakan satu keajaiban ilmu ghaib, secara amnya dibuktikan oleh sains moden. Oleh itu, ateis boleh melihat kebenaran jika mereka benar-benar meminta untuk mengetahui kebenaran. Saya percaya bahawa orang yang munasabah pasti akan mengambil langkah berjaga-jaga untuk menolak kemungkinan bahaya, apatah pula jika bahaya itu hampir pasti?!

 

Saya percaya bahawa padanan kata-kata keturunan Muhammad (as) dengan teori dan fakta sains moden boleh mendorong orang yang berakal untuk menyelidiki dan meneliti apa yang ada di dalam dirinya.  Adapun orang yang tidak menggunakan akal, itu adalah urusannya; dan dia boleh melakukan apa sahaja yang dia mahu.

 

 

قال الباقر(عليه السلام): [.....وترى أن الله لم يخلق بشراً غيركم، بلى والله لقد خلق الله ألف ألف عالم، وألف ألف آدم أنت في آخر تلك العوالم وأولئك الآدميين.]

 

Berkata Al-Baqir (as): “Kamu menyangka Tuhan tidak menciptakan manusia selain kamu, namun Tuhan telah mencipta ribuan alam, ribuan Adam, dan kamu berada di pengakhiran alam-alam ini, dan Adam-Adam tersebut.” [1]  

 

 

قال الصادق (عليه السلام): [إن الله عزوجل اثني عشر ألف عالم؛ كل عالم منهم أكبر من سبع سماوات وسبع أرضين ما يرى عالم منهم أن الله عز وجل عالماً غيرهم وأنا الحجة عليهم.]

 

Berkata Al-Shadiq (as): [Allah AWJ mempunyai dua belas ribu alam; setiap satu darinya lebih besar dari tujuh langit dan tujuh bumi. Tiada satu pun dari alam tersebut mengetahui bahawa Allah AWJ mempunyai alam selain mereka, dan aku adalah Hujjah ke atas mereka.] [2]

 

قال الإمام علي بن الحسين (عليه السلام) لمنجم :[هل أدلك على رجل قد مرمذ دخلت علينا في أربع عشر عالماً؛ كل عالم أكبر من الدنيا ثلاث مرات لم يتحرك من مكانه؟ قال: من هو؟ قال: أنا.]

 

 

Imam Ali ibn Al-Hussain berkata kepada seorang ahli nujum: [Mahukah aku khabarkan tentang seorang lelaki yang mana sejak kamu masuk ke sini, dia telah melalui empat belas alam, setiap satu darinya tiga kali lebih besar dari alam ini, dan dia tidak bergerak pun dari tempatnya?] Ahli nujum itu berkata: [Siapakah dia?] Imam menjawab: [Aku.][3]

 

قال الإمام الصادق (عليه السلام) عن نفسه أنه: [يسير في ساعة من النهار مسيرة شمس سنة حتى يقطع اثنى عشر ألف مثل عالمكم هذا ما يعلمون أن الله خلق آدم ولا إبليس، قال: فيعرفونكم؟ قال: نعم، ما افترض عليهم إلا ولايتنا والبراءة من عدونا.]

 

 

Imam Al-Shadiq (as) berkata tentang dirinya bahawa beliauberjalan dalam satu jam sehari dalam perjalanan setahun matahari sehingga beliau melalui dua belas ribu alam seperti dunia kamu ini. Mereka tidak tahu bahawa Tuhan menciptakan Adam mahupun Iblis. Beliau ditanya, [Adakah mereka mengenali kamu?] Beliau (aa) menjawab, [Ya. Kewajipan mereka hanyalah taat setia kepada kami dan menolak musuh kami.] [4]

 

________________________

[1] Sumber (Kitab Al-Tauhid, Al-Saduq, halaman 277. Juga disebutkan di dalam Al-Khisal.).

[2] Sumber (Al-Khisal, Al-Saduq( Halaman 639.

[3] Sumber (Basاair Al-Darajat( halaman 420-421

[4] Sumber yang sama.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 566

 

 

 

Sebagai tambahan, riwayat agama dari Keluarga Muhammad (as) telah menyebut dua lagi dimensi kehidupan yang mempunyai kesedaran selain daripada dimensi kepelbagaian dunia atau alam yang disebutkan di atas. Di dalam alam yang kita diami, wujud kehidupan sedar/waras di planet lain dan kumpulan suria lain dalam alam kita. Malah, para Imam telah menyebutkan apa yang kini telah dibuktikan secara saintifik: bahawa matahari tidak diperlukan untuk kehidupan berkembang. Makhluk hidup telah ditemui di kedalaman lautan dengan bergantung pada haba teras bumi, serta bahan kimia untuk berkembang dan membiak. Oleh itu, apa yang penting adalah ketersediaan tenaga untuk kehidupan berkembang, sementara bintang, seperti matahari kita, bukanlah satu-satunya sumber tenaga di alam semesta ini.

 

عن أبي عبدالله الصادق )عليه السلام(، قال: ]أما إن خلف مغربكم هذا تسعة وثلاثين مغرباً أرضاً بيضاء مملوة خلقاً يستضيئون بنورها، لم يعصوا الله طرفة عين، لا يدرون أخلق الله آدم أم لم يخلقه....]

Abu Abdullah Al-Shadiq (as) berkata: [Di belakang Barat kamu ini, terdapat tiga puluh sembilan Barat, dan bumi putih yang dipenuhi dengan ciptaan yang menggunakan cahayanya. Mereka tidak menderhaka kepada Allah walau sedetik. Mereka tidak tahu sama ada Tuhan menciptakan Adam atau tidak.] [1]

 

عن أبي عبد الله الصادق )عليه السلام(، قال: ]إن من وراء عين شمسكم هذه أربعين عين شمس فيها خلق كثير، وإن من وراء قمركم أربعين قمراً فيها خلق كثير لا يدرون أن الله خلق آدم أم لم يخلقه.[

 

Abu Abdullah Al-Shadiq (a) berkata, [Di belakang mata matahari kamu ini ada empat puluh mata matahari bersama ciptaan lain di sana, dan di belakang bulan kamu ada empat puluh bulan yang banyak ciptaan di dalamnya, dan mereka tidak mengetahui sama ada Tuhan menciptakan Adam atau tidak.] [2]

 

عن الباقر (عليه السلام): [إن من وراء شمسكم هذه أربعين عين شمس، ما بين شمس إلى شمس أربعون عاماً، فيها خلق كثير ما يعلمون أن الله خلق آدم أولم يخلقه، وإن من وراء قمركم هذا أربعين قمراً ما بين قمر إلى قمر مسيرة أربعين يوماً، فيها خلق كثير ما يعلمون أن الله خلق آدم أو لم يخلقه.]

 

Al-Baqir (aس) berkata: [Di belakang matahari kamu ada empat puluh mata matahari. Antara matahari ke matahari ada empat puluh tahun. Terdapat banyak ciptaan di dalamnya yang tidak tahu sama ada Tuhan menciptakan Adam atau tidak. Dan di belakang bulanmu ada empat puluh bulan.  Di antara bulan ke bulan ada empat puluh hari perjalanan. Terdapat banyak penciptaan di dalamnya yang tidak mengetahui sama ada Tuhan menciptakan Adam atau tidak.] [3]

 

Begitu juga dengan bumi yang kita diami, wujud kehidupan yang berakal yang tinggal di dalamnya sebelum kita:

 

فعن الباقر صلوات الله عليه: [لقد خلق الله عز وجل في الأرض منذ خلقها سبعة عالمين ليس هم من ولد آدم، خلقهم من أديم الأرض فأسكنهم فيها واحداً بعد واحد مع عالمه، ثم خلق الله عزوجل أبا هذا البشر وخلق ذريته منه.]

 

_______________________

[1] Sumber (Al-Hilli - Mukhtashar Bashair Al-Darajaat): ms 89

[2] Sumber (Al-Saffar - Insira Al-Darat): ms 510

[3] Sumber (Al-Saffar - Bashair Al-Darajaat): ms 513, dan yang hampir dengannya dalam (Hassan bin Suleiman Al-Hilli - Mukhtasar Bashair Al-Darajaat) ms 89

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 567

 

 

Muhammad bin Ali Al-Baqir (as) berkata: [Sejak Allah Taala menciptakan bumi, Dia telah menciptakan tujuh manusia di dalamnya yang bukan dari kalangan keturunan Adam. Dia menciptakan mereka dari tanah dan mereka mendiami bumi, satu demi satu, masing-masing dengan dunia mereka sendiri.  Kemudian, Allah AWJ menciptakan bapa manusia ini, dan Dia menciptakan keturunannya daripadanya.] [1]

 

وعن زُرَارَةَ ، قَالَ : قُلْتُ لأبي عَبْد اللَّه)عليه السلام): [جَعَلَنيَ اللَّهُ فدَاكَ أسْألُكَ في الْحَجّ مُنْذُ أرْبَعينَ عَاماً فَتُفْتيني، فَقَالَ : يَا زُرَارَةُ ، بَيْتٌ حُجَّ إلَيْه قَبْلَ آدَمَ بألْفَيْ عَامٍ تُريدُ أنْ تَفْنَى مَسَائلُهُ في أرْبَعينَ عَاماً[

Zurara berkata, [Aku bertanya kepada Abu Abdullah (a): [Semoga Allah jadikan aku korban untukmu. Aku telah bertanya kepada kamu tentang haji selama empat puluh tahun, dan kamu terus menjawab padaku. Beliau berkata, [Wahai Zurara, ziarah telah dilakukan ke rumah ini dua ribu tahun sebelum Adam wujud, jadi mengapa kamu fikir bahawa soalan tentang haji akan berakhir dalam tempoh empat puluh tahun?] [2]

 

Oleh itu, lebih dari seribu tahun yang lepas, Muhammad dan keturunan Muhammad (S) telah menyatakan perkara berikut:

 

- Ada kehidupan selain kita, yang sedar, waras dan mendiami bumi ini sebelum kita. Fosil dan bukti genetik telah membuktikannya, seperti yang kami telah jelaskan di dalam buku ini.

 

- Terdapat kehidupan, selain daripada kita, yang sedar, waras dan wujud dalam alam semesta yang kita diami ini. Ini adalah selaras dengan data kosmologi moden dan sangat berkemungkinan, terutamanya berikutan pemerhatian planet yang hampir sama dengan planet Bumi.

 

- Terdapat kehidupan yang sedar dan waras, bukan di alam semesta kita pada mulanya, tetapi sebaliknya di alam semesta selain dari yang kita diami. Kami telah menjelaskan isu ini sebelumnya, apabila membincangkan mekanik kuantum, alam berbagai dan teori Hugh Everett.

 

Dan segala puji hanya untuk Allah.

 

________________

[1] Sumber: (Al-Shaduq - Al-Khisal, halaman 359, dan terdapat juga dalam (Al-‘Iyashi - Tafsir Al-‘Iyashi)

[2] Sumber: (Al-Hurr Al-‘Amaili - Wasail Al-Syi'a, Kitab Al-Haj)

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 568

 

 

إلهي .. لو أنّكَ بَعْدَ هذهِ الحَياة أعَدْتَني عَدَماً إلى أبَدِ الآبِدِين

لا أُبَالِي

فَكَثِيرٌ عَلَيّ أنّكَ تَفَضَّلْتَ وَخَلَقْتَنِي وَأحْيَيتَني هَذهِ الأياَّم لِأعْرفك.

أحْمَد الحَسَنِ

1434 ه.ق

2013 م 


Wahai Tuhan.. Jika Engkau, setelah kehidupanku ini, mengembalikan aku kepada ketiadaan selamanya, aku tidak akan terasa. Aku sangat menghargai kebaikanMu, apabila Engkau telah menciptakan aku dan memberikan aku kehidupan agar aku dapat mengenali Mu.

 

Ahmad Al-Hassan

1434 Hijrah

2013 Masihi

 

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

Tiada ulasan: