Khamis, 10 Februari 2022

Bab 3.14 Literitur Keagamaan Yang Dikatakan Bercanggahan Dengan Evolusi: Bagaimana Binatang Ternak Diturunkan?

 

Bagaimana Binatang Ternak Diturunkan?

 

﴿........... وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۚ........

“…Dia menurunkan untuk kamu binatang-binatang ternak lapan pasang..” [1]

 

Apa yang dimaksudkan dengan ayat ini adalah Allah menurunkan bentuk idealsme mereka ke alam fizikal ini. Dari perspektif keagamaan, ayat ini bermaksud proses evolusi sejak awal lagi ditadbir oleh peraturan pelan genetik dan pada waktu lain, ia ditadbir oleh mutasinya yang mematuhi peraturan. Menurut teks di atas, laluan, kemajuan dan matlamat evolusi adalah ditadbir oleh peraturan yang menghasilkan bentuk yang dikehendaki oleh Allah.

 

Sesetengah riwayat menunjukkan anjing dicipta dari air liur Iblis dan tanah liat lembab. Perkara ini sama sahaja dengan perkara Adam. Ia tidak berkonflik dengan teori evolusi kerana apa yang dimaksudkan bukanlah penciptaan jasad material anjing itu sendiri, ia adalah penciptaan jiwanya, iaitu bentuk idealnya. Saya telah jelaskan perkara ini dalam buku Al-Mutasyabihat. Tanah liat tersebut diambil dari bahagian pusat jasad Adam yang diangkat, sebelum roh disambungkan ke jasad tersebut, dan sebelum jiwa diciptakan darinya. Seperti yang telah saya jelaskan dalam buku tersebut, ini menyebabkan anjing, sejenis haiwan pemangsa, menjadi haiwan yang sangat jinak kepada manusia, setelah Adam (as) diturunkan ke bumi.

 

Umumnya ini adalah perkara ghaib, yang tidak dapat dibuktikan melalui alam material ini, dan mempercayainya memerlukan keimanan. Oleh itu, sesiapa yang mencari bukti berkenaan hal ini sebenarnya sedang mencari kebenaran agama. Walaubagaimanapun, wujud beberapa persoalan saintifik yang memberi isyarat kepada apa yang telah saya sebutkan, dan ia mungkin lebih bermanfaat kepada orang yang beriman berbanding orang lain. Persoalan yang selari dengan apa yang telah saya bentangkan adalah, secara saintifiknya, anjing adalah haiwan paling lama berhabitat bersama manusia.

 

___________________

[1] Al-Qur’an Al-Karim Surah Az-Zumar Ayat: 6

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 164

 

 

Manusia tidak menjinakkan anjing, seperti mana yang telah mereka lakukan kepada haiwan lain. Sebaliknya, anjinglah yang menjinakkan diri mereka sendiri, dengan kata lain, mereka mempunyai naluri untuk mendambakan manusia. Generasi demi generasi, ia berevolusi untuk menjadi haiwan yang jinak dan taat kepada manusia. Ringkasnya, teori pendomestikan anjing menyebutkan bahawa pada awalnya, sekumpulan serigala telah terasing dan tinggal berhampiran bahan buangan di sekitar komuniti manusia primitif ribuan tahun yang lepas, kerana bahan buangan itu mengandungi lebihan makanan. Secara normalnya, serigala yang mempunyai sifat keramahan akan menjadi lebih dekat secara fizikal kepada manusia dan seterusnya mendapat lebih makanan dari serigala lain yang bersifat takut kepada manusia. Lebih banyak makanan akan menyebabkan lebih tinggi peluang untuk terus hidup dan mewariskan gen kepada generasi seterusnya. Dengan cara ini, seleksi semulajadi menetapkan sifat keramahan tersebut dan sifat akrab kepada manusia itu dalam keseluruhan generasi, sehingga haiwan tersebut dijinakkan. Hari ini, kita menyebutnya dengan nama anjing, dan dalam hal ini, ia menunjukkan kepada kebenaran yang tidak terlihat.

 

“Behavioral biologist Raymond Coppinger and Lorna Coppinger have taken Morey’s model of dog’s self-domestication a step further , they envision the following scenario for dog domestication.

First agriculture created human settlement, a way of living that contrasted with nomadic hunter gatherer life style.

In every human village, there will be discarded products such as bones, carcasses, grains, fruits as well as human waste.

the coppingers argue that this human dump site became the first niche for some wolves. these wolves would frequent the garbage dump to gain access to the new food source.

those wolves that were less frightened by human tended to be more successful in making living this way because they would waste less energy evading humans when they saw them approach. such wolves by definition were more tam , thereby leading to the early association of wolves and human , which ultimately led to the domestication of dogs”

 

Ahli biologi behavioral (sifat / perangai / ciri) Raymond Coppinger dan Lorna Coppinger telah membawa model pendomestikan kendiri anjing oleh Morey setepak ke hadapan.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 165

 

 

Mereka membayangkan senario berikut bagi pendomestikan anjing.:

Pertama, pertanian telah membangunkan penempatan manusia, sebuah cara hidup yang berbeza dengan cara hidup nomad pemburu-pengumpul sebelumnya. Di setiap perkampungan manusia, akan ada bahan buangan seperti tulang-temulang, bangkai, bijirin, buah-buahan dan begitu juga bahan buangan manusia.

Pasangan Coppinger[1] menghujahkan bahawa kawasan buangan ini menjadi kawasan tumpuan untuk sesetengah kumpulan serigala. Kumpulan serigala ini akan kerap mengunjungi kawasan buangan ini untuk mendapatkan sumber makanan baru.

Serigala yang kurang takut kepada manusia akan mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk terus hidup dengan cara ini, kerana mereka akan membazirkan tenaga untuk mengelakkan diri dari manusia apabila terlihat mereka. Serigala yang tidak takut kepada manusia atau kita sebutkan sebagai lebih ramah, maka membawa kepada perkenalan pertama antara serigala dan manusia, seterusnya menghasilkan pendomestikan anjing.[2]

 

 

﴿يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ.....

Firman Allah: {Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan...}[3]

 

Menurunkan pakaian di dalam ayat di atas bermaksud menurunkan bahan-bahan untuk menghasilkan pakaian tersebut iaitu tumbuhan, haiwan atau unsur-unsur kimia. Semua bahan-bahan tersebut mungkin tidak akan wujud di bumi, atau di alam fizikal ini jika bentuk ideal mereka tidak diperturunkan kerana ia berada dalam bentuk tersebut di alam ini. Ia juga boleh sahaja bermaksud menurunkan keupayaan dan ilmu yang membolehkan manusia menghasilkan dan mencipta pakaian sehinggalah sampai kepada kemampuan menghasilkan fabrik[4] dari teknologi nano.

 

Nota: Bible, atau Perjanjian Lama dan Baru, dan kisah-kisah dalam Taurat khususnya adalah bercanggahan dengan teori evolusi. Penciptaan Hawa dari rusuk Adam adalah salah satu contoh percanggahan ini yang akan dibincangkan kemudian.

 

______________________________

[1] Prof. Ray Coppinger: Beliau ialah seorang profesor biologi di Jabatan Sains Kognitif di Kolej Hampshire di Hampshire.

Massachusetts sehingga 2006, dan kini adalah Profesor Emeritus di Universiti Boston

[2] Sumber (Wang, Dogs: Their Fossil Relatives and Evolutionary History) daripada buku Dogs, Their Fossil Relatives and Their Evolutionary History, dikarang oleh Xiaoming Wang.

[3] Al-Quran Surah Al-A’raf Ayat: 26

[4] Seperti beberapa fabrik yang tahan api atau kurang dipengaruhi oleh suhu.

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 166

 

 

Perkataan di dalamnya:

 

Kemudian TUHAN Allah menyebabkan manusia itu tidur dengan nyenyak. Sementara dia terlena, TUHAN mengeluarkan satu daripada tulang rusuk manusia itu, lalu menutupnya semula dengan daging. Daripada tulang rusuk itu, Allah membentuk seorang perempuan, lalu membawanya kepada lelaki itu.

 

Bagaimanapun, kami mempercayai Perjanjian Lama telah menghadapi pengubahan. Atas sebab itu, sebarang percanggahan antara literitur Perjanjian Lama dan teori evolusi sama sekali tidak menandakan Agama Tuhan itu terbatal.

 

 

Sebelum✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

 

Tiada ulasan: