Khamis, 1 September 2016

Soalan 41 - 45


Berkenaan dengan makanan dan minuman

Soalan 41: Bagaimana melakukan penyembelihan (menurut syarak) dan apakah penyembelihan haiwan atau nahar (lehernya), dan apakah makna terpotongnya empat urat leher dan hukum terpenggalnya kepala haiwan?

Jawapan: Wajib dalam penyembelihan dipotong empat urat leher:
( الحلقوم والبلعوم والشريان والوريد)
1.   (halkum (salur udara),
2.   tenggorok (salur makanan),
3.   arteri (salur darah keluar dari jantung)
4.   vein - vena (salur darah keluar dari jantung

yang berada di leher, dan dilarang (haram) memotong saraf tulang belakang, tetapi jika ia terputus tidak haram sembelihannya.

Nahar adalah (penyembelihan) khusus untuk unta iaitu membenamkan pisau atau pedang dengan memakuk sekali atau dua kali atau lebih, dan tidak boleh terpenggal atau disembelih sehingga ia mati dengan sembelihan itu.


Soalan 42: Didatangkan dari negara umat Islam dari pelbagai mazhab dan tidak beriman kepada Wilayah bagi Wali Allah (as) daging dan ayam yang ditulis di atasnya disembelih secara syariah Islam, kerana kita dapat tahu adanya sembelihan dalam bilangan yang besar (beramai-ramai) di mana diletakkan (digantung) ayam dan para pekerja bergerak memotong kepalanya, dan pekerja menarik tali-tali bergerak untuk pembersihan. Kita tidak tahu adakah ia di hadapkan ke arah kiblat dan syarat-syarat perlaksanaan penyembelihan syariah yang lain, kerana ia datang dengan bertong-tong ayam tidak disembelih (iaitu kepalanya), dan telah terlepas pandang para pekerjanya? Apa hukumnya wahai tuan?

Jawapan: wajib berusaha menghadapkan sembelihan ke arah kiblat, dan wajib melabelkan pada setiap sembelihan dengan suara yang diiktiraf orang Islam yang meneruskan proses sembelihan, dan wajib dipotong empat urat sembelihan. Dan dilarang memutuskan kepala (Al-Tankhi3), tetapi tidak haram sembelihan yang terjadi putus kepalanya (Al-Tankhi3) melainkan jika sembelihannya tanpa menghiraukan hukum.

Jika syarat-syarat ini tidak diambil kira untuk mematikan dalam sembelihan skala besar-besaran tidak dibenarkan memakan daging yang dihasilkan itu walaupun ia dalam sebuah negara Islam, tetapi jika ia diambil kira, hasil sembelihannya dibenarkan untuk dimakan dagingnya walaupun dihasilkan di negara bukan Islam.

Soalan 43: Daging tanpa lemak jenis merah dan putih yang dijual di negara-negara Arab dan pasaran Islam tradisional dan moden - PASARAYA - Bolehkah dibeli dan digunakan?

Jawapan: Untuk ayam perlu diselidiki sumbernya (sah sembelih); Kerana ianya disembelih dalam skala besar dengan menggunakan pisau automatik dalam penyembelihan dan hendaklah dipertimbangkan penyembelihannya sah menurut syarak, dan penyembelihannya bagaimanapun mesti dengan tangan orang-orang Islam bukan dengan mesin, tidak boleh bergantung atas kewujudannya di pasaran Islam pada tarikan luaran daging ayam dan burung sahaja dengan tidak diperiksa dan diselidik ia benar-benar sah penyembelihannya dengan tangan dan bukan dengan mesin.

Bagi lembu dan kambing; boleh dipegang pada perkataannya jika penjualnya adalah seorang Islam dan mendapat jaminan penyembelihan yang sah dengan perkataannya. Untuk daging merah atau daging lembu dan kambing boleh bergantung kepada kewujudannya di pasaran orang-orang Islam pada sifat luarannya.


Soalan 44: Apakah penting tulisan pada label sebahagian makanan yang ditinkan, di mana kadang-kadang ditulis rangkaikata (ungkapan) gelatin halal, kadang-kadang gelatin haiwan, dan kadang-kadang gelatin sayuran. Kadang-kadang pula disebut bahan-bahan dengan perkataan penuh tanpa menyebut apa bahan-bahannya. Adalah diketahui makanan yang ditinkan ini terdapat dalam pasaran bukan Islam?.
                   
Jawapan: Kita boleh bergantung kepada apa yang tertulis jika terdapat tanda-tanda yang menunjukkan keyakinan dan kepercayaan, dengan apa yang tertulis (dan cukup yakin bahawa tidak ada muslihat atau kepentingan tertentu kepada pengeluar untuk berbohong tentang kandungan produknya), manakala untuk tulisan yang kabur (kandungan bahan, bahan pengawet) yang mesti diselidik mengenainya dan mengetahuinya.

Bagi produk haiwan, yang memerlukan penyembelihan mengikut syari’ah untuk dimakan atau digunakan dalam sumber-sumber tertentu tidak perlulah diselidik ia halal dan disembelih; kerana ia dihasilkan dalam sebuah negara Islam, dan tidak perlulah diselidik ia haram dan disembelih; kerana ia dihasilkan di sebuah negara bukan Islam, tetapi yang menjadikan ia halal, yang telah disembelih (mati) mengikut syari’ah sama ada dalam sebuah negara Islam atau yang bukan Islam dan menjadi haram jika tidak mengambil kira sisi hukum syari’ah yang betul, sama ada dalam sebuah negara Islam atau bukan Islam, saya akan memberikan contoh realitinya:

Misalnya, sembelihan di Mekah Al-Mukaramah disembelih oleh orang yang bertegas memusuhi (nasibi) Aali Muhammad (as) tidak dianggap disembelih, dan sembelihan di Perancis, disembelih oleh orang Islam yang tidak bertegas memusuhi (nasibi) Aali Muhammad (as) adalah dianggap disembelih, dan ayam yang dipotong lehernya dengan mesin di Iran tidak dianggap disembelih dan ayam yang disembelih di China dengan tangan orang Islam, yang tidak bertegas memusuhi (nasibi) Aali Muhammad (as) adalah dianggap disembelih.


Soalan 45: Bolehkah dimakan ayam Brazil yang didapati di pasaran negara-negara Islam?

Jawapan: Jika kamu telah mendapat tahu ia disembelih secara syari’ah dibenarkan untuk kamu memakannya, bukanlah kewujudannya dalam pasaran negara Islam menjadi bukti (dalil) ia disembelih.


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya




Tiada ulasan: