Riwayat kesebelas
وعن سليمان بن مهران، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن
آبائه، عن علي(ع)، قال: (قال رسول الله (ص): يا علي، أنت أخي ووارثي ووصيي وخليفتي
في أهلي وأمتي، في حياتي وبعد مماتي، محبك محبي، ومبغضك مبغضي. يا علي، أنا وأنت
أبوا هذه الأمة. يا علي، أنا وأنت والأئمة من ولدك سادة في الدنيا، وملوك في الأخرة،
من عرفنا فقد عرف الله، ومن أنكرنا فقد أنكر الله عز وجل)
Dan dari Sulaiman bin Mihran, dari Al-Shadiq
Ja'far bin Muhammad, dari bapanya, dari bapa-bapanya, dari Ali (as), beliau
berkata: (Rasulullah (S):bersabda: Wahai Ali, kamu adalah saudaraku dan pewarisku
dan washiku dan khalifahku pada keluarga dan umatku, semasa hidupku dan selepas
kematianku. orang yang mengasihimu aku kasihi, dan orang yang membencimo aku benci. Wahai Ali, aku dan kamu adalah
bapa-bapa umat ini. Wahai Ali, aku dan kamu serta para imam dari anak-anak kamu
adalah tuan-tuan di dunia, dan raja-raja di akhirat, sesiapa yang mengenali
kita telah mengenal Allah, dan sesiapa yang menafikan kita dia telah menafikan Allah
AWJ.) [1]
Riwayat Kedua belas:
و عن ابن أبي يعفور، قال: قال أبو عبد الله(ع): (إن الله واحد، أحد، متوحد بالوحدانية، متفرد
بأمره، خلق خلقا ففوض إليهم أمر دينه، فنحن هم يا ابن أبي يعفور، نحن حجة الله في
عباده، وشهداؤه على خلقه، وأمناؤه على وحيه، و خزانه على علمه، ووجهه الذي يؤتي
منه، وعينه في بريته، ولسانه الناطق، و قلبه الواعي، وبابه الذي يدل عليه، ونحن
العاملون بأمره، والداعون إلى سبيله، بنا عرف الله ، وبنا عبد الله ، نحن الأدلاء
على الله ، ولولنا ما . عبد الله
Dan dari Ibn Abi Ya’fur, beliau berkata Abu Abdillah
(as) telah berkata: (Sesungguhnya Allah satu, tunggal, sendiri dengan esa pada zat dan sifat, tiada tandingan, pada perintahNya, mewujudkan penciptaanNya
dengan mewakilkan kepada mereka agamaNya. Kamilah mereka itu, wahai Ibn Abi Ya’fur. Kami adalah Hujah
Allah pada hambaNya dan saksi-saksi atas penciptaanNya, Pemegang AmanahNya atas
wahyuNya, khazanah atas ilmuNya, dan wajah-wajah yang datang dariNya, mata-mata
(pemerhati) pada makhlukNya, dan lidahNya mereka berkata-kata, dan hatiNya
mereka sedar, dan pintu-pintuNya yang menjadi bukti kepadaNya, dan kami pelaksana
perintahNya, dan penyeru kepada jalanNya, kerana kami dikenal, dan kerana kami Allah
disembah, kami adalah bukti bukti kepada Allah, dan kalaulah bukan kerana kami
Allah tidak disembah.) [2]
Riwayat Ketiga Belas
قال الصادق(ع)، لولا الله
ما عرفنا، ولولا نحن ما عرف الله (
Al-Shadiq (as) berkata, sekiranya bukan kerana
Allah kami tidak akan dikenal, dan sekiranya bukan kerana kami Allah tidak akan
dikenal.) [3]
Riwayat ini, ia adalah tumpuan utama untuk menggabungkan riwayat-riwayat dan
keterangan-keterangannya, ia akan dijelaskan kemudian nanti.
Riwayat Keempat Belas:
وعن الرسول محمد (ص) أنه قال لعلي(ع): (يا
علي، ما عرف الله إلا بي ثم بك، من جحد ولايتك جحد الله
ربوبيته. يا علي، أنت علم الله بعدي الأكبر(
Dan dari Al-Rasul Muhammad (S), baginda berkata
kepada Ali (as):. (Wahai Ali, Allah tidak akan dikenal melainkan melalui Aku
dan kemudian engkau, sesiapa yang menafikan wilayah (kuasa) engkau, telah
menafikan wilayah Allah dan rububiyahNya. Wahai Ali engkau adalah Ilmu Allah
selepasku yang terbesar.) [4]
Riwayat Kelima Belas:
وعنهم (ع) أنهم قالوا: (نحن الليالي والأيام، من لم يعرف هذه الأيام
لم يعرف الله حق معرفته، فالسبت رسول الله (ص) النبوة ولا نبي بعده ... والخميس
خمسة أنوار، الرضا، والجواد، والهادي، والعسكري، والمهدي و (.......
Dan dari mereka (as): Bahawa mereka telah berkata:
(Kamilah malam-malam dan hari-hari, sesiapa yang tidak mengenal hari-hari ini tidak
akan mengenal Allah sehinggalah mengenalkannya, Maka hari Sabtu itu adalah Rasulullah (S) (hari) kenabian dan tiada Nabi selepas baginda ... dan hari Khamis
ada lima cahaya-cahaya, Al-Redha, Al-Jawad, Al-Hadi, Al-‘Askari, dan Al-Mahdi
dan.......) [5]
Dan untuk peringatan saya telah meninggalkan banyak daripada riwayat-riwayat,
cukuplah dengan riwayat-riwayat yang telah disebutkan, dan saya juga telah meninggalkan
ulasan pada kebanyakan riwayat-riwayat kerana ia tidak perlukan penjelasan lagi.
Bagi dalil yang dibawa oleh Syeikh Al-Baghdadi, dengan
riwayat berikut:
(اللهم عرفني نفسك فإنك إن لم تعرفني نفسك لم أعرف رسولك، اللهم
عرفني رسولك فإنك إن لم تعرفني رسولك لم أعرف حجتك، اللهم عرفني حجتك فإنك إن لم
تعرفني حجتك ظللت عن ديني)
(Ya Allah kurniakanlah
aku makrifah (perkenalkan) diriMu,
kerana jika aku tidak dapat makrifah diriMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah
kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak
dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah
aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada
HujjahMu, akan tersesatlah aku dari agamaku. )
Ia bukanlah nash untuk bermakrifah pada Allah Taala mengikut
jalan para Imam (as), Dan mungkin sekali arahannya seperti berikut::
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan)
diriMu melalui
kebiasaan manusia ke atasnya iaitu fitrah
Tauhid, untuk mengenal Tuhanku dan Penciptaku, dan ianya diwajibkan atasku untuk
mengenal bahawa mestilah Tuhan yang dimaksudkan adalah dari utusan di antara penciptaanNya;
Kerana Dia Yang Maha Suci, suci dari bercakap dengan semua penciptaan-Nya tanpa
perantara (terus menerus), maka untuk mengenal Tuhan yang dimaksudkan sehinggga
mengenalNya dan mentauhidkanNya, dan beribadat kepadaNya menjadi seperti mana
yan g dikehendakiNya mestilah dari mengenal RasulNya yang menghuraikannya kepada
manusia, dan dengan itu sekiranya bukan kerana mengenal kewujudan Pencipta
tidak diarahkan untuk mencari makrifah (mengenal) Rasul: (jika aku tidak dapat makrifah diriMu aku tidak kenal UtusanMu.) Sekiranya bukan kerana
Rasul tidak tidak akan dikenal tauhid, ibadah dan sifat-sifat sebenar Pencipta
....... dan cara (kaedah) mencapai makrifah yang sempurna,
.
Dan haqiqat pada aqidah-aqidah dan peraturan (hukum-hukum) - (sekiranya
bukan kerana kami, Allah tidak akan dikenal) oleh itu terdapat
orang-orang musyrik dan penyembah berhala apabila mereka tidak mrmbimbing diri
mereka mengenal para Rasul dan mengenal Allah Taala dari jalan mereka, maka menyimpang
ke dalam syirik dan penyembahan berhala, bintang-bintang dan yang lain dari makhluk-makhluk
yang serba kurang dan memerlukan kewujudan Yang Kaya Mutlak. Mereka percaya
bahawa Pencipta yang wujud adalah Allah Taala, tetapi mereka percaya bahawa
berhala-berhala ini dapat memberikan kesan dalam kewujudan dan bebas
daripada Allah Taala
--------------------------------
[1] – Al-Mali - oleh Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman 754
[2] - Al-Tauhid - oleh Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman 152..
[3] - Al-Tauhid - oleh Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman 29 . -
[4] - Bihar al-Anwar: Jilid 22, halaman 142.
[5] – Mausu3ah Al-Imam Al-Jawad (as) oleh Al-Syed Al-Husseini Al-Qazwini: Jilid
1, halaman 192
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan