Sabtu, 3 September 2016

Soalan 70 – 79 – Mu3amalah


Perdagangan Dan Sebahagian Urusniaga

Soalan 70: Saya telah meminta seseorang menjadi rakan kongsi untuk berniaga dengan saya dan dia telah tersalah guna dan masalah kelemahannya itu saya telah membebaskan dan membenarkan dia keluar, dan kini dia dalam keadaan baik. Bolehkah saya meminta hak saya darinya selepas dibebaskan tanggung jawabnya?

Jawapan:  Jika kamu membebaskan tanggung jawabnya sama sekali bermakna kamu telah memberi sedekah kepadanya dengan wang yang dia berhutang tidak bolehlah untuk merujuk kembali pada sedekah selepas dia tertangkap, iaitu kamu tidak boleh menuntut darinya. Ada pun jika kamu membebaskan tanggung jawabnya kerana masalah kelemahannya maka jika dia mati atas kelemahannya maka tanggung jawabnya terlepas (iaitu gugur tuntutan agama), bermakna, apabila keadaannya bertambah baik dikembalikannya kewangan kepada kamu sebagai pemilik, dalam keadaan ini kamu boleh membuat tuntutan.


Soalan 71: Adakah dibenarkan untuk berniaga barangan antik yang tidak diketahui  ianya dicuri atau sebaliknya?

Jawapan:  Dibenarkan jika ia milikan seseorang.


Soalan 72: Seorang daripada ansar ingin menjalankan perniagaan, adakah dibenarkan menjalankan perniagaan itu dengan pengikut-pengikut Maraji’?

Jawapan:  Dibenarkan.

Soalan 73: Apa hukumnya menjual sesuatu yang tidak munasabah, seperti: menjual (daging yang tidak suci atau daging babi atau Al-Jara (pembayaran)) yang tidak munasabah, adakah ia dibenarkan bekerja dan menjual semua benda yang wujud di kedai dari daging babi dan yang lain-lain atau tidak?

Jawapan: Dibenarkan, tetapi tidak dibenarkan menjual arak atau alkohol yang memabukkan.


Soalan 74: Bolehkah seseorang bekerja di tempat mana ada daging babi dijual, walaupun ia tidak menjualnya kepada orang Islam, dan juga kedai itu bukan miliknya, tetapi hanya pekerja di kedai tersebut?

Jawapan: Dibenarkan bekerja di kedai yang menjual daging yang tidak halal dimakan, seperti daging babi atau daging yang tidak suci secara syari’ah.


Soalan 75: Adakah dibenarkan untuk membuka restoran yang menjual makanan?

Jawapan: Dibenarkan membuka restoran yang menjual makanan.


Soalan 76: Apakah hukum membeli, membuat dan menjual anak patung yang badannya menyerupai haiwan?

Jawapan: Dibenarkan membeli, membuat, menjual anak patung dan yang semisal dengannya yang badannya menyerupai haiwan, tetapi ia makruh (dibenci). Jika ianya tidak ada sesuatu yang diharamkan seperti memperlihatkan aurat dan mempengaruhi nafsu, atau yang diambil untuk sembahan dan sujud selain Allah atau sujud kepadanya seumpama kiblat.


Soalan 77: Seseorang membuat pinjaman membeli hartanah (dengan kadar faedah) dari salah sebuah bank-bank Arab (dan tidak diketahui kedudukan pemilik bank yang sebenar), dan ditambah kepada jumlah pinjaman itu apa yang disimpan dari pekerjaannya, dan wang itu bercampur-campur, kemudian separuh nilai tanah itu telah dijual pada mereka. Soalannya: Adakah terdapat kekeliruan wang dalam bentuk jualan hartanah? Adakah ia sesuatu yang dibolehkan untuk  membayar pinjaman?

 Jawapan: Tidak ada masalah pada wang yang dia dapat dari penjualan hartanah itu.


Soalan 78: Bolehkah diberikan kepada pembuat roti satu beg tepung dan menerima rotinya setiap hari, dan apakah hukumnya jika ia adalah hasil campuran tepung saya dengan tepung-tepung lain oleh pembuat roti itu?

Jawapan: Dibenarkan, tidak ada masalah pada campuran itu selagi ia biasa diamalkan dan boleh diterima oleh semua orang.


Soalan 79: Bolehkah berurusan dengan bayaran ansuran - bayaran tertangguh (pemotongan dana kewangan dalam tempoh masa tertentu atau tidak terhad). Adalah diketahui jumlah yang diambil ditambah dengan jumlah harga barang dagangan itu diketahui? Adakah terdapat perbezaan urusniaga dan ketetapan ini di antara ansar dan bukan ansar?

Jawapan: mengambil faedah kewangan (bunga) kerana menangguhkan semua pembayaran atau sebahagian daripada nilai kewangan yang berlaku apabila membeli satu barangan tertentu dianggap riba yang diharamkan, riba terjadi di antara orang-orang yang beriman atau di antara mukmin dengan muslim yang mendakwa kasih kepada Muhammad dan Aali Muhammad, para imam dan Mahdi-mahdi, Tidak terjadi riba di antara mukmin dengan Neshibi (kekal memusuhi)  atau di antara mukmin dengan bukan Islam.



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Seterusnya


Tiada ulasan: