Khamis, 22 September 2016

Kerja-Kerja Pengutusan Tetap Tiada Perbezaan Bagi Menegakkan Hujah:



Kerja-Kerja Pengutusan Tetap Tiada Perbezaan Bagi Menegakkan Hujah:

Daripada apa yang diterangkan sebelum ini bahawa pengutusan tidak dapat dielakkan dalam setiap zaman, ia disebabkan untuk mencapai tujuan penciptaan iaitu makrifah (mengenal), dan memastikan perlaksanaan kehendak Al-Malik yang sebenar dalam KerajaanNya, dengan mengutus utusan atau khalifah yang dilantik untuk menjalankan tugas atau jawatan ini, ia seolah-olah mengutus DiriNya sendiri untuk menegakkan hujah dan menggugurkan alasan (dalih) hatta meskipun rasul atau khalifah itu berada dalam sebahagian zaman jumud (beku) dan tidak diperintah untuk menyampaikan dakwah kerana tiada para penerima, kerja-kerja mengutus tiada perbezaan dalam setiap zaman iaitu menggugurkan (memusnahkan) alasan, kerana ia adalah urusan tetap sekiranya terdapat para penerima atau tidak ada penerima:

﴿لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ

  
Agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. [Al-Nisa’ 4: 165]

Malah dalam keadaan semua manusia beriman sekalipun, akan ditegakkan (diutus) Al-Hujjah demi menggugurkan (memusnahkan) alasan, tetap akan diutus utusan-utusan; untuk mengenalkan mereka dan menerapkan mereka bagi mengatasi kekurangan kerana kecuaian mereka, dan ini dengan wujudnya utusan yang menegakkan hujah ke atas mereka


Pewarisan Sunnah Allah:

Telah diterangkan pengertian bahawa perlantikan Khalifah sesuai dengan kebijaksanaan dan kasih sayang (Rahim Hikmah), dan perselisihannya (tersasar) bukanlan datang dari Al-Rahim Al-Hakim Al-Mutlak SWT. Dan sekarang akan ditingkatkan dengan nash-nash dan melihat apa yang berlaku di bumi, mengikut apa yang diriwayatkan di dalam tiga kitab-kitab samawi:


Pertama: Al-Quran

1 - Kita dapati manusia pertama [1] yang hidup di bumi ini adalah Adam (as) dan Allah telah melantik dia menjadi KhalifahNya di bumiNya, dan memerintahkan para malaikat untuk taat kepadanya dan belajar daripadanya:

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ۞ وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ۞ قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ۞ قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ۞ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui". Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama-nama itu jika kamu semamangnya orang-orang yang benar!" * Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana".* Allah berfirman: "Wahai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-namanya". Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama itu, Allah berfirman: "Bukankah sudah Ku-katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahasia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?" * Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir. [Al-Baqarah 2: 30-34]:.

Ayat-ayat ini menjelaskan; Sesungguhnya Allah sejak awal-awal lagi dan sejak hari pertama telah melantik Adam menjadi KhalifahNya di bumiNya. Kemudian menyampaikan kepada malaikat supaya taat kepadanya. Maka apabila mereka membantah dan berhujah dengan Allah atas kejahilan mereka apa yang ditanyakan kepada mereka. Dan kemudian di antara mereka ilmu Adam (as)-lah yang terserlah; maka tahulah mereka yang Adam lebih layak lalu mereka tunduk kepada kebenaran. Kemudian Allah memerintahkan mereka sujud lalu mereka sujud dan menerima Adam (as) sebagai seorang imam (pemimpin) dan seorang guru dan sebagai arah (kiblat) kepada Allah untuk mereka mengenal Allah. Seperti yang dinyatakan dalam tafsiran ayat tersebut: 


v Al-Husain bin Muhammad dari Mu3alla bin Muhammad dari Ahmad bin Muhammad bin Abdullah dari Al-Hasan dari Ibn Abi ‘Umair dari Muhammad bin Ishaq bin ‘Ammar, katanya:

قلت لابي الخسن ألأول (ع) ألا تدلني الى مَن آخذ عنه ِديني، فقالَ : هذا ابني علي إنِ ابي آخذ بيدي فأدخلني الى قبر َ رسُوِل الله (صلى الله عليه وآله(  فقال يا بني إن الله عز وجلَ قالَ "إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً" وإن الله عز وجلَ اذا قالَ قولَا وفى به]
Aku berkata kepada Abi Al-Hasan Al-Awwal (as) Tunjukkanlah padaku kepada siapa diambil akan agama, beliau berkata: Ini anakku Ali sesungguhnya bapaku memegang tanganku lalu dimasukkan ke kubur Rasulullah (S) dia berkata, Wahai anakku, Allah AWJ berfirman: "Aku hendak menjadikan seorang Khalifah di muka bumi," dan sesungguhnya Allah AWJ ketika berfirman kata-kata itu adalah pada baginda] [2]


2 - Allah telah membawa Ibrahim kepada seorang raja Ilahi, dan menjadikan Ibrahim KhalifahNya di bumiNya Allah berfirman:

﴿أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّـهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّـهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ﴾

Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya karena Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan mematikan," orang itu berkata: "Aku dapat menghidupkan dan mematikan". Ibrahim berkata: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat," lalu terdiamlah orang kafir itu; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. [Al-Baqarah 2: 258].


 - 3 Dan nabi Allah Daud (as), Allah telah melantiknya sebagai Khalifah di bumiNya, Allah berfirman:

 ﴿يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ ﴿٢٦﴾﴾

Wahai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah di muka bumi, maka berilah keputusan di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat darin jalan Allah akan mendapat azab yang berat, karena mereka melupakan hari perhitungan. [Shad 38:26]
  
  
FirmanNya lagi:

﴿فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّـهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّـهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ﴾

Mereka (tentara Thalut) mengalahkan tentara Jalut dengan izin Allah dan Daud membunuh Jalut, kemudian Allah memberikan kepadanya (Daud) pemerintahan dan hikmah dan mengajarkan kepadanya apa yang dikehendaki-Nya. Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian umat manusia dengan sebagian yang lain, pasti rusaklah bumi ini. Tetapi Allah mempunyai kurnia (yang dicurahkan) atas semesta alam. [Al-Baqarah 2: 251]:
  
4- Allah berfirman

﴿وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ۗ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾

Orang-orang yang kafir berkata: "Mengapa tidak diturunkan kepadanya suatu tanda (kebesaran) dari Tuhannya?" Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk: [Al-Ra3d 13: 7]

Ayat ini menjelaskan, bahawa setiap kaum ada yang memberi petunjuk pada masa lalu sebelum Al-Rasul Muhammad dan pada masa selebihnya. Al-Rasul (S) telah menghuraikan dalam hadits-hadits Al-Sunnah di dalam kitab-kitab mereka dengan mengkhususkan lantikan dari Bani Hashim, dan di dalam salah satu riwayat tokohnya adalah Ali (as))


v Hadits dikeluarkan oleh Ibn Jarir Al-Thabari di dalam Jami3 Al-Bayan (13/142) Dengan sanadnya dari Ibnu Abbas, beliau berkata:

قال: »لما نزلت "إنما أنت منذر ولكل قوم هاد" وضع (ص) يده على صدره، فقال: أنا المنذر ولكل قوم هاد، وأومأ بيده إلى منكب علي، فقال: أنت الهادي يا علي، بك يهتدي المهتدون بعدي«

«Apabila ayat ini," Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk " diturunkan baginda (S) meletakkan tangan pada dada baginda. baginda bersabda: Aku adalah pemberi peringatan dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk, dan memberi isyarat dengan tangannya kepada rusuk Ali, lalu bersabda: Engkau pemberi petunjuk (Al-Hadi) wahai Ali, dengan engkau orang-orang mendapat petunjuk selepasku,», [3]

v Hadits dikeluarkan oleh Ibn Abi Hatim dalam Kitab Tafsirnya (7/2225 nombor 12152) Dengan sanadnya dari Ali (as), bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk, rkatanya: «Al-Hadi adalah lelaki dari Bani Hashim.» Ibn Abi Hatim berkata: Ibn Al-Junaid berkata: Ia adalah Ali bin Abi Talib (ra): [4]
  
v Hadits dikeluarkan oleh Al-Hakim Al-Naisaburi dalam Mustadrak (3/130) Dengan sanadnya dari Ali bin Abi Talib (as),

"إنما أنت منذر ولكل قوم هاد" قال علي: «رسول الله (ص) المنذر وأنا الهادي» قال الحاكم: هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه.

"Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk," kata Ali: «Rasulullah (S) pemberi peringatan (Al-Mundhir), Aku pemberi petunjuk (Al-Hadi).»
Al-Hakim berkata: Hadits ini sahih sanadnya tetapi dia tidak mengeluarkannya.
  
5 – Firman Allah SWT

﴿قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖقُل لِّلَّـهِ ۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ﴾

Katakanlah: "Kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi". Katakanlah: "Kepunyaan Allah". Dia telah menetapkan atas Diri-Nya kasih sayang. Dia sungguh akan menghimpun kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Orang-orang yang meragukan dirinya mereka itu tidak beriman. [Al-An3am 6:12]

Allah telah telah menetapkan atas Diri-Nya kasih sayang dan mewariskan Khalifah ysng menilai ketentuan-ketentuan Allah dari kasih sayang. Ini juga disimpulkan mengikut panduan Al-Quran yan telah diterangkan pegertiannya sebelum ini..


  
------------------------
[1] Dari jenis yang sama dengan kita, kita adalah dari jenis "Homo Sapien" Maka Adam bukan individu pertama di dalamnya.
[2] Al-Kafi - Al-Kulaini: Jilid 1, hal 312..
[3] Ibn Hajar berkata di dalam Fath Al-Bari: Jilid 8, hal 285 mengenai hadits ini bahawa sanadnya hassan
[4] Ibn Abi Hatim menyatakan dalam muqaddimah Tafsirnya Jilid 1, hal 14 bahawa ia termasuk riwayat-riwayat yang sahih, dan teks kata-katanya seperti berikut: "... dia meminta sekumpulan dari saudara-saudara untuk mengeluarkan tafsir Al-Quran secara ringkas dengan sanad yang sahih ....... dan menyuruh mereka membuat permintaan, dan semoga Allah memberi taufiq, dan kepadanya kita memohon pertolongan, dan tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah. Maka diselidiki pengeluarannya pada kesahihan sanad –sanad haditsnya dan begitu juga dengan matannya, dan jika mendapat penjelasan (tafsir) dari Rasulullah (S) – yang tidak disebut bersamanya salah seorang sahabat yang mendatangkan yang sepertinya, dan jika terdapat dari sahabat maka ia adalah disepakati sebutannya mengikut darjah ketinggian kesahihan sanad-sanadnya, dan dinamakan kesepakatannya memadamkan sanad-sanadnya. walaupun mereka berbeza mengikut sebutan dengan perbezaan sebutan setiap seorang daripada mereka dari sanad-sanadnya, dan dinamakan kesepakatan mereka dengan memadamkan sanad-sanadnya. Jika tidak terdapat sahabat dapatkan dari tabi’ein yang mengamalkan apa yang mereka katakan dengan mencontohi sahabat, Begitulah dijadikan contoh pada pengikut-pengikut tabi’ein  yang mengikut mereka ... "  tamat. Kesaksian ini adalah kesaksian yang sah bagi semua riwayat dan khabar (hadits) yang terkumpul di dalam tafsirnya ini, dan ini sudah cukup untuk menentukan tsiqahnya riwayat ini.
Dikeluarkan oleh Al-Thabarani dalam Al-Mu3jam Al-Ausath: Jilid 2, hal 94 Jilid 5, hal 153-154.
Disebut dalam Musnad Ahmad bin Hanbal: Jilid 1, hal 126, dan disahihkan oleh Ahmad Muhammad Syakir dalam ulasannya terhadap Musnad Ahmad:. Jilid 2, hal 48-49 No. 1041 ketika ia berkata: "Sanadnya sahih, Al-Muthalib bin Ziyad bin Abi Zuhair Al-Tsaqafi Al-Kufi adalah tsiqah,. dan tsiqahlah ia (dipercayai).
Ahmad, Ibn Mu’in dan lain-lain, dan diterjemahkan oleh Al-Bukhari dalam Al-Kabir 4/2/8 ... tidak disebut cacat adilnya dan hadits ini ditambah Abdullah bin Ahmad
Dan Dikeluarkan oleh Al-Haythami dalam Majmu3 Al-Zawaid: Jilid 7, hal 41, katanya: "Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad, dan Al-Thabarani dalam Al-Saghir Al-Ausath dan Musnad rijalnya tsiqah (dipercayai.").



Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya

Tiada ulasan: