Riwayat Pertama:
Dalam Ziarah Al-Jami’ah diriwayatkan
dari Al-Redha (as), iaitu:
(السلام على أولياء الله وأصفيائه، السلام على أمناء الله وأحبائه،
السلام على أنصار الله وخلفائه، السلام على محال معرفة الله، السلام على مسا كن
ذكر الله، السلام على مظهري أمر الله ونهيه، السلام على الدعاة إلى الله، السلام
على المستقرين في مرضات الله، السلام على المخلصين في طاعة الله، السلام على الأدلاء
على الله، السلام على الذين من والاهم فقد والى الله، ومن عاداهم فقد عاد الله،
ومن عرفهم فقد عرف الله، ومن جهلهم فقد جهل الله، ومن اعتصم بهم فقد اعتصم بالله،
ومن تخلى منهم فقد تخلى من الله، أشهد ال أني سلم لمن سالمكم وحرب لمن(
(Salam atas Auliak Allah dan teman-teman sejatinya,
Salam atas pemegang amanah Allah dan para kekasihnya, Salam atas ansar Allah
dan para penggantinya, Salam atas yang mengharap dalam mengenal Allah, Salam
atas tempat-tempat mengingati (zikir) Allah, Salam atas yang menzahirkan perintah
Allah dan larangan-laranganNya, Salam atas yang berdakwah kepada Allah, Salam
atas yang terus menerus mencari keredhaan Allah, salam atas yang ikhlas dalam mentaati
Allah, Salam atas yang menjadi dalil-dalil kepada Allah, Salam atas orang-orang
yang terpenting dan telah pergi kepada Allah. Sesiapa yang memusuhi mereka telah
memusuhi Allah, sesiapa yang mengenal mereka telah mengenal Allah, sesiapa yang
tidak mengenal mereka tidak akan mengenal Allah, sesiapa yang tidak berpegang
kepada mereka tidak akan berpegang kepada Allah, dan sesiapa yang meninggalkan mereka
telah meninggalkan Allah. Allah menyaksikan bahawa aku berdamai dengan
orang-orang yang berdamai dengan kamu dan memerangi yang memerangi mereka.) [1]
Nash ini sangat jelas dan nyata bahawa tidak boleh
mengenal Allah dengan makrifah yang sebenar melainkan dengan jalan hujah-hujahNya
(as), tidak mungkin bagi mereka yang jahil boleh mengenal Allah, begitulah andaian (syair): bagaimana kiranya usaha bertahan
dari serangan tanpa senjata? !!!
Dalam Ziarah Al-Jami’ah Al-Kabirah Imam Ali Al-Hadi (p):
( ...:بأبي أنتم وأمي ونفسي وأهلي ومالي من أراد الله بدأ
بكم، ومن وحده قبل عنكم، ومن قصده توجه بكم (......
(...: Dengan engkaulah bapaku, demi ibuku, diriku,
keluargaku dan hartaku bagi sesiapa yang menginginkan Allah akan bermula dengan
engkau, dan sesiapa yang ingin mengesakanNya berhak mengambil dari engkau, dan sesiapa
yang bertujuan menghadapNya mesti melalui engkau......) [2]
Riwayat kedua:
عن أبي عبد الله (ع) (أبى الله أن يجرى الأشياء إلا بالأسباب، فجعل
لكل شيء سببا ، وجعل لكل سبب شرحا، وجعل لكل شرح مفتاحا ، وجعل لكل مفتاح علما
وجعل لكل علم بابا ناطقا ، من عرفه عرف الله، ومن أنكره أنكر الله، ذلك رسول الله
ونحن (
Dari Abi Abdillah (as) (Allah tidak akan membuat sesuatu
melainkan dengan sebab-sebab. Maka dijadikan segala sesuatu
jalannya, dan menjadikan setiap sebab penjelasannya, menjadikan setiap penjelasan pembukanya,
menjadikan setiap pembuka ilmu (pengetahuan) dan menjadikan
setiap ilmu pintu-pintu yang berkata-kata. Sesiapa yang mengenalnya akan
mengenal Allah, dan menafikannya (ingkar) menafikan Allah, ia adalah Rasulullah
dan kami.) [3]
Riwayat ketiga:
عن عبد الرحمن بن كثير، قال: سمعت أبا عبد الله (ع) يقول:
(نحن ولاة أمر الله، وخزنة علم الله، وعيبة وحى الله، وأهل دين الله، وعلينا نزل
كتاب الله، وبنا عبد الله، ولولانا ما عرف الله، ونحن
ورثة نبي الله وعترته(
Abdul Rahman bin Katsir, dia berkata: Aku
mendengar Aba Abdillah (as) berkata:. (Kami adalah penguasa urusan Allah, dan penyimpan
ilmu Allah, dan kesempurnaan wahyu Allah, dan ahli agama Allah, dan ke atas kami
diturunkan kitab Allah, dan dengan kami Allah disembah, Andaikata bukan kerana kami Allah tidak akan dikenal, kami adalah
pewaris Nabi Allah dan keturunan baginda.) [4]
Saya tidak fikir bahawa Syeikh Al-Baghdadi, tidak tahu bahawa (Andaikata bukan kerana) adalah kata penghubung kemustahilan
untuk wujud, iaitu Andaikata bukan kerana ada para Imam (as) tentulah Allah Jalla Jalalah tidak dikenal. Maka bagaimana
boleh dikatakan mengenal Allah Taala tanpa melalui mereka (as)?!!!
Riwayat keempat:
عن عبد الله (ع) : إن الله خلقنا فأحسن
خلقنا، وصورنا فأحسن صورنا، فجعلنا خزانه في سماواته
وأرضه، ولولانا ما عرف الله(
Dari Abdullah (as): Allah mencipta kami maka diperelok
penciptaan kami dan membentuk kami lalu diperelok rupa bentuk kami, kemudian
dijadikan kami khazanahnya di langit dan di bumiNya, andaikata
bukan karena kami Allah tidak akan dikenali.) [5]
Riwayat Kelima:
عن سدير، عن أبي جعفر (ع)، قال:
سمعته يقول: (نحن خزان الله في الدنيا والأخرة، وشيعتنا خزاننا،
ولولانا ما عرف الله(
Dari Sadir, dari Abi Ja'far (as), dia berkata: Aku
mendengar beliau berkata: (Kami khazanah Allah di dunia dan di akhirat, dan Syi’ah
kami, khazanah kami andaikata bukan karena kami Allah tidak akan dikenali.) [6]
----------------------------------
[1] - Al-Kadi: Jilid 4, galaman 578-579.
[2] - Mafatih Al-Jinan.
[3] - Bashair Al Darajat – oleh Muhammad bin Al-Hasan Al-Shaffar:
halaman 26.
[4] - Bashair
Al Darajat – oleh Muhammad bin Al-Hasan Al-Shaffar: halaman 81.
[5] - Bashair
Al Darajat – oleh Muhammad bin Al-Hasan Al-Shaffar: halaman 125
[6] - Bashair
Al Darajat – oleh Muhammad
bin Al-Hasan Al-Shaffar: halaman 125
Tiada ulasan:
Catat Ulasan