Rabu, 4 Mei 2016

Setiap Orang Daripada Kamu Adalah Dari Umat Ini!


Setiap Orang Daripada Kamu Adalah Dari Umat Ini!
ليكن كلّ واحد منكم أُمّة !

Sekarang saya akan menyampaikan kata-kata Syed Ahmad Al-Hassan (as)
untuk para ansarnya yang mulia.

Kisah ini: adalah kisah salah seorang ansar yang telah bertangguh dari beriman dengan dakwah Al-Haq yang diberkati. Dia telah menulis kepada Syed Ahmad Al-Hassan (as) dan memohon maaf atas kelewatannya dalam mendokong dan memenuhi dakwahnya, dan meminta sokongan (bertawassul) dengan ibunya Fatimah Zahraa’ (as) pada dirinya untuk menyeru padanya dan keluarganya, dan bahawa sekiranya mereka menjadi orang-orang yang celaka semoga Allah memadamkan nama mereka dari senarai orang-orang yang celaka dan ditulis dalam senarai orang-orang yang bahagia dengan keberkatan Muhammad dan Aali Muhammad (Shalawatu Allah 3alaihim Ajma3in).
                 
Memandangkan jawapan Syed Ahmad Al-Hassan (as) mengenai iktikad-iktikad umum, difikirkan sesuai dipaparkan kepada semua orang mukmin dan mungkin yang dihadapi oleh hati dan kesedarannya, dan menjadikan mereka seperti yang dikehendaki oleh hujah Allah dan khalifahNya..

Ini adalah teks ucapan beliau (as):

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
 وصلى  الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saya memohon kepada Allah untuk memberikan kamu kejayaan dan semua yang baik dan menjauhkan kamu dari segala kejahatan, dan saya tidak berdaya, saya adalah hamba yang lemah mengharapkan ampunan dan rahmat Tuhan untuk mengatakan bahawa ini yang bahagia dan itu yang celaka.

Saya datang untuk menjelaskan kebenaran dan menunjukkan jalan kebenaran, Saya datang untuk memusnahkan struktur kebatilan dan membina dengan kuasa dan kekuatan Allah dan dengan bantuan orang-orang yang beriman dengan struktur kebenaran-Nya SWT. Bahkan saya adalah tanda (alamat) dari tanda-tanda jalan tersebut. Maka matlamat kamu adalah mencapai dan menyampaikan pengetahuan tersebut, Bahkan saya berharap kepada Allah dan kamu wahai saudara-saudari, kamu adalah sebahagian orang-orang yang benar dan bahawa kamu juga akan menjadi tanda-tanda di jalan Allah. dan dengan kedudukan dalil-dalil penjamin secara tenang kepada kebenaran, Kepada Allah SWT yang memberi panduan daripada jalan yang sesat..
                                    
Yakinlah sepenuhnya bahawa Allah SWT sentiasa bersama kamu, ikhlaskan diri kamu kepada Allah SWT, dan semoga setiap seorang daripada kamu akan memikul Al-Haq sahaja tanpa melihat bersamanya melainkan Allah, dan agar melawan kebatilan dengan segala keyakinan, kerana setiap seorang daripada kamu adalah dari umat ini.

Janganlah kamu berharap kepada seseorang, janganlah kamu berharap kepada Ahmad Al-Hassan hamba yang akan mati, tetapi bertawakkallah kamu kepada Tuhan yang tidak mati

﴿وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾

Dan hanya kepada Allah saja orang-orang yang bertawakkal itu, berserah diri".[Ibrahim 14:12] 



Maka alangkah baiknya Al-Rabb Tuhan kamu, kerana Dialah Yang Maha Mulia, yang diriNya ditaati oleh orang-orang yang bertaqwa, yang yakin lagi ikhlas. Berjihadlah kepada Allah dan beramallah agar menjadi seperti mereka itu. Kamulah yang membangunkan orang-orang yang tidur dan menghidupkan orang-orang yang mati. Melihatlah semula orang-orang yang buta dan mendengarlah semula orang-orang yang tuli, dan hendaklah setiap seorang dari kamu yakin sepenuhnya bahawa hanya dengan memikul kebenaran dan menentang kebatilan sahaja kamu akan ditolong (dimenangkan) Allah.
             
Selamat bagi kamu, berjihad bersama Al-Haq Yang Maha Suci, dan selamat bagi kamu, untuk memerangi kebatilan.

Puji dan syukur pada Allah bagi sesiapa yang mengenali saya dan saya bersama kamu wahai tuan, wahai puan yang mulia lagi benar. Sesungguhnya kelebihan di sisi Allah amat tinggi lagi agung, dan adalah menjadi harapan saya bahawa ansar Al-Haq yang dihormati saya persilakan untuk (berdakwah) menyeru mereka.

Puji dan syukur pada Allah kerana tidak menjadikan saya seorang yang sombong lagi celaka..

dan ampunan dipohonkan kepada Allah bagiku dan kamu semua.

Yang berdosa lagi lemah

Ahmad Al-Hassan

28 / Zhu Al-Hijjah / 1428 H].


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: