Adakah Ahmad Al-Hassan Mencari Dunia!
هل أحمد الحسن طالب دنيا!
Bahagian ini adalah penjelasan Syed Ahmad Al-Hassan (as) atas soalan seorang yang meletakkan
namanya sebagai Firas Al-Wadi
:
[ ...... Seperti yang kamu katakan, semoga
Allah menjayakan kamu “Sekiranya kamu
mencari dunia dengan tanaman akhirat nescaya tidaklah beruntung perniagaan kamu
dan kamu tidak akan ditolong.”
Ya, saya akan benarkan kamu jika kamu katakan
saya adalah orang yang mencari dunia, tetapi bagaimana saya dikatakan seorang
yang mencari dunia, dengan contoh berikut?
Saya tidak percaya bahawa seseorang yang
mengejar darjat (kedudukan) mengambil jalan yang saya telah ambil, kerana
sebelum seruan (dakwah) ini saya terpencil dan sekarang saya lebih terpencil
lagi dan kehilangan tempat tinggal di bumi Allah, saya dan keluarga saya, sama
seperti para penzalim lakukan kepada bapa-bapa saya para Imam (as) alami, dan
mereka adalah contoh tugas saya, kerana kebenaran meninggalkan pemilik sahaba
rapatnya selain Allah SWT.
Dan saya terpaksa berpisah dari salah seorang
yang paling dicintai di hati saya; ibu saya. Saya tidak pernah berpisah
dengannya walaupun satu hari sebelum seruan (dakwah) ini, tetapi saya terpaksa
berpisah dengannya sehingga dia meninggal dunia, dan saya jauh darinya, dan
saya tidak sempat mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Begitukah perjalanan orang
yang meminta (mengejar) dunia ini sebagai jalan yang sukar dan suram, dan dia
dapat bertolak ansur dengan kesakitan dan kesedihan?
Dan saya tidak percaya
bahawa seseorang yang mengejar wang meletakkan Baitu l-Mal pada orang yang
beriman di setiap negara, dan sistem akaun dan tempat-tempat yang diketahui
untuk pengeluaran dan setiap jumlah yang masuk ke Baitu l-Mal direkodkan dan
setiap jumlah keluar darinya juga direkodkan, dan wakil-wakil yang dibenarkan
memungut khums, orang-orang yang dikenal, seperti Syed Hassan
Al-Hamaamiy dan Syiekh Shadiq Al-Muhammadi, dan mereka tidak menyerahkannya
kepada saya tidak juga mereka ambil untuk diri mereka sendiri, sebaliknya ia
diberi kepada Baitu l-Mal dan diedarkan dari sana kepada fakir miskin,
anak-anak yatim, janda-janda, pelajar dan lain-lain, dan juga untuk orang-orang
yang tidak beriman dengan seruan (dakwah) ini.
Dan saya tidak mempunyai wang (harta) saraan peribadi
yang melebihi keperluan saya untuk sara hidup setiap hari dan sewa untuk
kehidupan keluarga saya. Ya, yang saya miliki adalah sebahagian kecil tanah
pertanian yang saya beli di pinggir Al-Najaf untuk didiami, dan saya bina
sebuah rumah yang sangat kecil di sana dalam simpati dengan orang-orang miskin,
dan saya fikir oleh kerana saya tinggal di Iraq, saya harus hidup seperti
kehidupan orang-orang miskin lain di Iraq. Dan mungkin hari-hari akan berlalu
dan saudara akan melihat rumah ini satu hari nanti. Dan wang yang saya dapat
untuk membelinya adalah sebahagiannya dihadiahkan kepada saya oleh abang saya
lebih tua, (Hafidzahu Allah – semoga Allah melindungnya), dan saya pinjam
bahagian yang lain dari salah seorang sahabat saya yang juga seorang yang
beriman pada seruan (dakwah) yang benar ini, dia adalah Al-Syeikh Abu Muhammad
Al-Ziyadi (Hafidzahu Allah). Dan saya bayar balik dengan pendapatan hasil
daripada tanah (tanaman) selepas menuainya. Dan apabila Al-Syeikh Abu Muhammad
memberikan saya wang dengan dihadiri oleh beberapa orang ansar, Kalimah Fadak
telah dicop pada nota bank (banknotes), dan pada hari yang sama beliau telah
memberikan saya hadiah dari Kitab Al-Ghaybah yang juga dicap dengan Kalimah
Fadak, jadi saya berkata Subhan Allah, tanda-tanda mengikuti satu sama lain.
Dan perkara ini telah disaksikan oleh sekumpulan ansar tersebut, semoga Allah
melindungi mereka, termasuk Al-Syeikh Abu Muhammad Al-Ziyadi dan Al-Syeikh Abu
Al-Hasan al-Ziyadi dan Al-Syeikh Abu Al-Husain (Hafidzahuma Allah).
Bagaimanapun, saya meninggalkan tanah ini
pada tahun 2007 dengan isteri dan anak-anak saya beberapa jam sebelum ia
diserang oleh angkatan tentera pengikut ulamak dan oleh hasutan ulamak, dan
apabila mereka tidak menemui saya, mereka telah mengepungnya dan pengawal
diletakkan sekelilingnya dan meninggalkannya selepas beberapa ketika. Dan
bagaimana ia sama dengan Fadak, dan bagaimana tindakan hodoh mereka yang sama
dengan tindakan mereka menyerang rumah ibu saya Al-Zahara (as).
Dan sejak tahun 2007, saya tidak tahu apa-apa
tentang tanah itu sehingga beberapa hari lalu, dari salah seorang daripada
orang-orang mukmin iaitu Al-Syeikh Abu Hasan dan beberapa orang ketua-ketua
puak Al-Najaf, semoga Allah memberi ganjaran kepada mereka dengan kebaikan yang
berusaha untuk mendapatkannya kembali. Dan puji-pujian tertentu bagi Allah yang
menjadikan saya sama seperti ibu saya Fatimah Al-Zahara (as). dan bapa saya
Amirul Mukminin Ali (as).
"Fadak (kamu manfaatkan) apa yang
dimiliki di bawah langit. kerana kerakusan hati sebahagian orang sementara sebahagian
yang lain menutup mata darinya.. Tetapi Allah adalah Hakim yang terbaik dan
diciptakan apa yang kamu manfaatkan dan yang tidak kamu manfaatkan dan tempat
tinggal diri (jiwa) kamu dalam kubur esok nanti? Yang terganggu dalam akibat
kegelapannya dan tidak ada berita yang kedengaran. kerana kubur adalah sebuah
lubang yang walaupun ia luas, akan disempitkan oleh batu-batu dan jurang yang
akan dipenuhi dengan tanah. Sesungguhnya jiwa yang diredhainya adalah
dengan takwa, supaya ia tiba dengan selamat pada Hari Ketakutan Besar, dan
supaya ia akan berada di jalan yang lurus."}))
Mungkin sebahagian daripada mereka yang
mengejar dunia ini dengan memenuhi keinginan nafsu mereka, dan sejak masa
sebelum seruan (dakwah) lagi, saya telah berkahwin dengan seorang isteri dan
dia adalah ibu kepada anak-anak saya dan saya tidak pernah mengenali sesiapa
selain dari dia, tidak oleh perkahwinan tetap ataupun perkahwinan sementara.
Jadi di manakah boleh dikatakan mengejar dunia ini di sini?!
Saya berlindung kepada Allah dari keakuan
(Al-Ana – ego) sehingga hari ini pada bila-bila masa pun, apabila saya bersama
beberapa orang ansar dan kami perlu memasak makanan, saya yang masak dan ketika
kami perlu mencuci pinggan mangkuk, saya akan cuci dengan tangan saya, walaupun
mereka ingin melayan saya tetapi saya amat berbesar hati untuk berkhidmat
kepada mereka. Apakah ini dikatakan perbuatan mengejar dunia?!
Dan saya berlindung kepada Allah dari keakuan
(Al-Ana – ego): Saya sendiri pergi ke pasar membeli keperluan rumah. Saya tidak
mempunyai pengawal bersenjata dan tidak mempunyai senjata, Alhamdu Lillah,
Allah mengurniakan saya keselamatan dan tidak membuatkan saya
memerlukannya.
Saya tidak menerima seseorang yang ingin
mencium tangan saya dan tidak menyuakan tangan saya untuk dicium oleh orang
lain seperti yang dilakukan oleh Al-Maraji3 (Marajik) dan sebahagian
wakil-wakil mereka
Ini semua adalah hakikat (kenyataan) yang
dilihat oleh ansar (pendokong) terdahulu dan sekarang terdapat ansar yang rapat
dengan saya dan melihatnya, dan ia bukanlah perkara yang tersembunyi, bahkan
dilihat dan disaksikan oleh sebilangan manusia pada masa lalu dan sekarang ini.
Di manakah dunia yang saya kejar?
Dan bagaimana dikatakan mengejarnya dan yang
bagaimana pula dikatakan membawa kepada Allah?
Dalam riwayat-riwayat mengatakan bahawa
tangan tidak boleh dicium kecuali tangan seorang nabi atau washiy, jadi adakah
munasabah orang-orang yang bukan nabi atau washiy dan yang menghulurkan tangan
mereka untuk orang-orang menciumnya, meminta (mengejar) akhirat?! Manakala
Ahmad Al-Hassan, yang enggan sesiapa mencium tangannya walaupun dia washiy,
meminta (mengejar) dunia ini?!
Demi Allah, saya tidak mengatakan bahawa kamu
tidak adil kepada Ahmad Al-Hassan, sebaliknya kamu tidak adil kepada akal kamu
jika beginilah cara kamu berfikir dan menghakiminya.
Kasihanilah diri kamu, semoga Allah memberi
rahmat kepada kamu. Mereka yang mewajibkan bertaqlid ke atas kamu adalah para
pedagang ayam dan harta benda, mereka adalah pengikut hawa nafsu dan bukan
pencari yang mengejar akhirat dan mereka tiada kaitan dengan akhirat dan kamu
mengetahui perkara ini. Dan kamu telah melihat mereka dengan diri kamu sendiri
di Iraq dan kalau kamu berada di luar Iraq, kamu melihat bahawa mereka
menghantar anak-anak mereka dengan mengambil dari khums (khumus) dan wang dan
menghabiskan masa berseronok di Barat dengan alasan menyebarkan agama. Saya
ingin kamu akan bertanya kepada mereka mengapa mereka hanya menghantar
anak-anak mereka semua belajar di Barat di luar dari Hauzah Al-Najaf, dan
mengapa pejabat mereka diuruskan oleh anak-anak mereka yang melakukan apa yang
mereka ingin dengan wang tanpa pemantauan, peraturan, kira-kira atau
pengawasan?!
Kasihanilah diri kamu, semoga Allah memberi
rahmat kepada kamu, dan gunakanlah kecerdasan kamu untuk membezakan dan
mengenali kebenaran (hakikat), kerana para pengejar dunia kamu akan mengenalnya
dari penyelewengan mereka, cara (jalan) mereka dan tindakan (perbuatan)
mereka.)))
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu dan rahmat serta KeberkatanNya
Ahmad Al-Hassan
Zhu Al-Hijjah 1433 H] .
Salam Allah atas kamu, wahai Al-3abdu Al-Sholeh, dan ata bapa-bapa mu
yang disucikan, dan anak-anak kamu Al-Mahdiyin, dan syiah kamu Al-Muntajibin.
Saya berdoa kepada Allah agar menolong tuan dengan pertolongan yang
kuat (banyak), dan menempatkan tuan di bumiNya.
والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما كثيرا .
✡✡✡✡✡
✡✡✡✡✡
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan