Ini Kata-kata Mereka Mengenai Wasiat Suci!
وهذا قولهم عن الوصية المقدسة !
Syed Ahmad Al-Hassan (as) menyempurnakan sebahagian daripada paparan
kata-kata orang-orang yang degil terhadap kebenaran bagi mereka yang bertanya
kepadanya, beliau berkata:
Begitu juga: kata-kata yang termasuk
pendustaan-pendustaan mereka adalah memberitahu manusia bahawa riwayat wasiat
itu oleh orang-orang yang tidak diketahui (Majhul), dan dengan itu sanad wasiat
itu lemah. Namun kita telah membuktikan kepada mereka kesahihan sumber wasiat itu
adalah tawatur
(mutawatir) dan riwayat-riwayat
pendamping (Al-Qarain) yang mempunyai hubungan dengan riwayat wasiat menjadi penyokong
perkara ini dan menjelaskan bahawa (hadits) wasiat ini tidak termasuk dalam
empat bahagian untuk disifatkan sebagai (hadits) lemah. Walaupun mengikut Ilmu
Al-Rijal,[1] yang
begitu megah tahu tentang perlakuan pembohongan besar yang dengannya dapat
memperdaya manusia. Pada asalnya tidak wujud di sisi mereka berhujah dengan
Ilmu Al-Rijal sebagai pertimbangan dan ia sudah mencukupi, akan tetapi demi
berhujah dengan mereka, dan agar tidak membiarkan mereka terus menipu manusia
yang tertindas dan terpedaya, maka kita jelaskan kepada mereka bahawa sanad[2]
wasiat ini adalah sahih.
Sesungguhnya memadailah Al-Syeikh Al-Thusi
(rahmahu Allah) meriwayatkannya kerana dia
amat istimewa pada Syiah Imamiyah, dan kamu semua bergantung pada kata-kata
Al-Thusi pada pertimbangan Al-Rijal, Maka bagi yang berhati-hati
akan kelihatan jelas. Mengapakah dijadikan perkataan Al-Thusi pada pertimbangan
Al-Rijal di sini dan adakah ia tidak bernilai di sisi kamu, atau secara
tiba-tiba kamu tidak dapat mengawal dan tidak kembali kepada kebenaran dengan
sesuatu tujuan?!
Secara umumnya, ini adalah satu soalan kepada
saya satu ketika dahulu, dan saya telah menjawabnya dan berikut disampaikan
kepada kamu soal-jawab tersebut:
Soalan / Sdr. Jaafar Al-Syabib bertanya
tentang makna perkataan Imam dalam riwayat wasiat dan adakah disampaikan dengan
sanad sahih. Abu Zainab
Jawapan /
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian Alam
Dan Selawat Allah atas Muhammad dan Aali
Muhammad, imam-imam dan Mahdi-mahdi serta penyerahan pengiktirafan
Sebelum menjawabnya,kita mesti menunjukkan
bahawa hujjah yang tidak perlukan minhaj (penentuan) kedudukan (riwayat) yang
diputarbelit dan menyeleweng terhadap kebenaran untuk membuktikan kebenaran,
tetapi bertoleransi dengan orang yang berhujjah terhadap sebahagian para
penyeleweng dengan minhaj (kaedah penentuan) mereka dan dengan perbincangan dan
menunjukkan kelemahan dan kata-kata yang sahih dari orang yang bermasalah dan
mereka perlu supaya kembali kepada kebenaran.
Jika perawi riwayat Syiah orang yang adil atau orang-orang yang benar ia adalah sanad yang sahih di sisi mereka.
Jadi, untuk mensahihkan sanad adalah mencukupi
supaya membuktikan bahawa ia:
1 - Seorang perawi Syiah.
2 - Orang-orang yang
benar.
Dan cukuplah untuk membuktikan bahawa perawi
Al-Washiah (wasiat) adalah seorang Syiah iaitu Al-Syeikh Al-Thusi meriwayatkan
Al-Washiah (wasiat) dalam riwayat-riwayatnya sendiri. Di mana Al-Syeikh
Al-Thusi dianggap perawi yang khusus (seorang Syiah). Maka Al-Thusi telah
berkata dalam Al-Ghaibah: “Adapun apa yang diriwayatkan dari tanganku sendiri
lebih daripada itu dan tidak terkira banyaknya, walau bagaimanapun, saya masih
ingat bahagian-bahagiannya....”. Al-Ghaibah: halaman 137,
Kemudian, selepas menyenaraikan
riwayat-riwayat khusus, termasuk mengulas Al-Washiah (wasiat) sebagai berikut.
Adapun yang menunjukkan kesahihannya adalah
jika Syiah yang meriwayatkannya secara mutawatir sebagai ganti dari orang terdahulu (salaf) dan jalan yang sahih
yang wujud dalam menuliskan nash-nash bagi imam-imam dari Amirul Mukminin (as)
dan hanya satu jalan (Al-Ghaibah: halaman 156-157
Dan mungkin untuk merujuk
kitab ”Intishar
Lil-Washiah“ (Menolong Pada Wasiat) oleh Syeikh Nadzim (hafidzahu Allah -
semoga Allah melindunginnya) telah membuktikan riwayat Al-Washiah (wasiat) Syiah
secara terperinci.
Dan adapun hukum
dalam menentukan kebenaran riwayat seseorang - dan kami cukup yakin dengan
kebenarannya - tidak diperlukan padanya selain apabila ia terbukti tidak benar.
Pada dalil Syar’ei salah seorang dari mereka
menyalahgunakannya. Seorang mukmin yang benar (jujur) tentang apa yang akan mereka katakan walaupun pada membuktikan yang
didustakannya dengan dalil syar’ei
Mereka tidak boleh mengatakan bahawa seorang
mukmin itu pendusta sehingga dibuktikan kebenaran (tuduhan)nya, dan sesiapa yang mengatakannya bermakna dia mengikut
secara fasik dan menganggap mereka sebagai pendusta sehingga sepatutnya setiap
orang daripada mereka dibuktikan benar dengan dalil?!
Bagi mereka yang mengatakan: bahawa orang
mukmin Majhul Al-Hal [3] dengan jelas sehingga dibuktikan kebenarannya, dan mereka mahu adalah kebenaran Majhul Al-Hal atau kedustaannya secara jelas melainkan
dengan dalil syar’ei. Kata-kata mereka ini adalah bertentangan dengan Al-Qur'an
dan minhaj Al-Rasul yang mendengar dan membenarkan perkataan dari orang-orang mukmin tanpa memeriksa betapa besar iman mereka,
ayat-ayat Al-Quran telah menunjukkan Sirah Al-Rasul yang sangat jelas dalam
perkara ini. Dia SWT berfirman:
﴿وَمِنْهُمُ
الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ ۚقُلْ أُذُنُ
خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ
لِّلَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ ۚ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّـهِ
لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴾
Di antara mereka ada yang menyakiti Nabi dan
mengatakan: "Nabi mempercayai semua apa yang didengarnya".
Katakanlah: "Ia mempercayai semua yang baik bagi kamu, ia beriman kepada
Allah, mempercayai orang-orang mukmin, dan menjadi rahmat bagi orang-orang yang
beriman di antara kamu". Dan orang-orang yang menyakiti Rasulullah itu,
bagi mereka azab yang pedih. [Al-Taubah 9:61]
Iaitu, bahawa orang-orang yang membantah perbuatan Rasulullah Muhammad (S) kata-kata mereka seperti kata-kata orang-orang yang dianggap perawi-perawi mukmin itu Majhul Al-Hal yang tiada jaminan atas kata-katanya sehingga ia
dibuktikan benar dengan dalil. Mereka membantah (mendahului) Al-Rasul Muhammad
(S) yang mendengar dan mempercayai perkataan mana-mana orang mukmin;
﴿وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ ۚقُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ
يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ﴾
Mereka mengatakan:
"Dia (Nabi) mempercayai semua apa yang didengarnya". Katakanlah:
"Ia mempercayai semua yang baik bagi kamu, ia beriman kepada Allah,
mempercayai orang-orang mukmin
Iaitu bahawa Muhammad (S) mendengar semua orang-orang mukmin dan mempercayai apa yang mereka katakan
dan tidak mengatakan bahawa perawi-perawi mukmin itu Majhul Al-Hal atau pendusta sehingga dibuktikan kebenarannya, tetapi pada Al-Rasul -
seperti di dalam ayat - bahawa orang-orang mukmin adalah benar sehingga terbukti pembohongannya
﴿ۚقُلْ أُذُنُ خَيْرٍ
لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ﴾
Katakanlah: "Ia
mempercayai semua yang baik bagi kamu, ia beriman kepada Allah, mempercayai
orang-orang mukmin
وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ - mempercayai orang-orang mukmin iaitu membenarkan orang-orang mukmin.
Ini ketentuan Al-Quran yang membenarkan orang-orang mukmin secara jelas, tidak dengan mempersoalkan Majhul Al-Hal mereka sebagaimana yang mereka dakwakan adalah
mencukupi bagi kita, kerana perawi wasiat adalah Syiah, yang beriman dan orang-orang mukmin benar secara jelas seperti (dijelaskan) di
dalam Al-Quran, dan dengan ini riwayatkan wasiat oleh Syiah benar secara jelas,
dan ini membuktikan kesahihan sanadnya. Bagi orang-orang yang mempersoalkan
masalah kesahihan sanadnya, yang diterima pakai dan yang disandarkan kepadanya,
tetapi masalah batin (dalaman) orang-orang yang beriman samada benar atau
dusta, pada hakikat masalah ini adalah suatu perkara yang Allah tidak berikan
tanggungjawab kepada manusia dan yang tidak diberi pengetahuan selain Tuhan yang
mengurus Ilmu-ilmu kebatinan dan kepada sesiapa yang dikehendakiNya untuk
diberikan IlmuNya.
.
Saya percaya penerangan yang sebelum ini telah mencukupi, akan tetapi
melihat pada penambahan kata-kata mereka bahawa orang mukmin itu pendusta pada
zahirnya sehingga memerlukan kebenarannya atau Majhul Al-Hal pada zahirnya sehingga memerlukan kebenarannya, ini
bercanggah dengan toleransi dalam syariat Islam yang lazim padanya tidak sunyi
dari hukum-hukum syariat, kehakiman, pembelaan dan akad, yang sering kali
terjadi sehingga tidak mampu untuk sampai kepada saksi nikah, talak, dan
pembelaan melainkan dengan mengesyaki individu ini yang perlu kepada toleransi
dalam menjadikan syarat adanya keadilan dan kebenaran pada mereka, melainkan
jika tiada satu pun terbukti keadilannya, maka perlu kepada pemeriksaan dan
penelitian padanya terhadap kata-kata mereka bahawasanya keadilan dan kebenaran
tidak akan ada melainkan dengan penyelidikian dan penelitian. Maka penyelidikan
dan penelitian itu memerlukan kepada individu yang menyaksikan hal tersebut
dengan keadilan dan kebenaran supaya diterima kesaksiannya pada selainnya itu
dengan kebenaran individu lain, dan ini merupakan satu perkara yang berterusan
dan terbatal, maka tidak mungkin akan terbukti keadilannya dengan cara ini
satu-satunya melainkan sesiapa yang menyaksikannya dengan hujjah dari hujjah-hujjah
Allah, yang terbukti hujjahnya dengan dalil atau terbukti dengan penyelidikan
padanya sahaja, dan tidak mungkin akan diteliti seorang hakim syar’ei
keadilannya terhadap manusia sekiranya tersalah penyaksian itu ketika proses
kehakiman itu dalam Islam...
Jadi kata-kata mereka dengan tidak mengetahui keadaan orang-orang mukmin menjadikan ia sukar untuk mengumpul
keterangan (kesaksian) di mahkamah dan yang serupa dengannya termasuk peraturan
akad dan pembelaan, maka kata-kata mereka tidak sah (batil) dan bertentangan
dengan sirah (perjalanan) Al-Rasul Muhammad (S), para Imam (as) dan untuk
keunggulan Islam dan bagi kebesaran Al-Quran dan hukum-hakamnya.
Dan sebagai tambahan: bahawa kata-kata mereka dengan tidak mengetahui keadaan orang mukmin yang lazim padanya
yang tiada jaminan atas penyampaian orang-orang mukmin lebih utama dari penyampaian orang-orang muslim, manakala riwayat-riwayat dianggap
terjamin atas penyampaian muslimin boleh
diterima, dan fuqahak mereka menjadi serpihan ini.
Ini bermakna riwayat-riwayat para Imam (as)
yang dianggap benar oleh orang Islam dalam mengatakan sucinya bangkai ikan, binatang sembelihan dan
sebagainya, Apatah lagi dengan orang-orang mukmin?!!
Oleh itu, yang sahih adalah menghukum
(menentukan) orang mukmin itu benar
sehingga dibawakan dalil muktamad (qath’ei) pendustaannya.
Orang-orang yang berkeras (berdegil) selepas
kenyataan ini dengan tetap menyatakan yang orang mukmin itu Majhul Al-Hal atau fasiq walaupun keadilannya atau
kebenarannya terbukti. Ini adalah keangkuhan dan kedegilan mereka kerana
menghukum tanpa bukti. Bahkan dalil yang ditegakkan atas kebenaran orang mukmin
dan dipercayai kata-katanya, untuk mendengar kata-kata pengikut mereka dan
mengenal bahawa mereka adalah orang-orang fasik dan membantah penetapan Majhul Al-Hal dan bukan orang-orang di sisi fuqahak
(ulama) sesat, walaupun jika mereka membuktikan bahawa mereka adalah
orang-orang yang beriman, di mana mereka mematuhi ulama sesat untuk membuktikan
keadilan setiap individu itu yang tidak dapat dibuktikan mengikut cara mereka
dengan dalil manthiq yang sahih, di mana jika mereka mengatakan keadilan
seseorang dibuktikan dengan kesaksian-kesaksian adil atau dua saksi adil kerana keadilan mereka juga perlukan kesaksian, dan perkara ini akan berterusan dan ia terbatal.
Untuk mengatasi semua perkara di atas,
orang-orang yang bermegah dengan Ilmu Al-Rijal mereka tidak pun
mempunyai bahan asas tentang keadaan para perawi dalam Pengesahan Sanad (Al-Jarh
Wa Al-Ta’dil) itu
termasuk menyerang beberapa orang sahabat Muhammad dan Aali Muhammad (as) untuk
menguatkuasakan ke atas mereka melalui memperkatakan tentang Pengesahan Sanad (Al-Jarh
Wa Al-Ta’dil) itu, Maka
mereka pada asasnya tidak nampak bahan Pengesahan Sanad (Al-Jarh Wa Al-Ta’dil) untuk menyerangnya kerana di sana terdapat
beratus-ratus ribu sahabat Al-Rasul dan sahabat para Imam (as) yang tidak ada
dalam kitab Al-Rijal yang utama yang hanya menyebut bilangan yang
sangat sedikit daripada mereka semua, dan jika inilah keadaannya maka mana-mana
riwayat yang tidak mereka kagumi (senangi) dan tidak sesuai dengan keinginan
mereka memungkin mereka dengan mudah menolaknya atas alasan bahawa perawinya Majhul Al-Hal atau perawinya tidak disebut di dalam kitab
kitab Al-Rijal yang utama, apatah lagi kebanyakannya tidak
disebutkan. Manakala pada hakikatnya seseorang tidak akan mengenal semua orang:
Iaitu mereka itu asalnya tidak mempunyai bahan yang sah (tsiqah) untuk
menyerang secara mantik (logik) untuk menghakiminya. Dan sesiapa yang mahu
penerangan yang lebih lanjut boleh merujuknya pada – tulisan - Syeikh Nadzim
(semoga Allah melindungi beliau) dalam perkara ini. Dan Al-Hamdu Lillahi Rabbi
Al-3alamin.
Jadi, semoga Allah memberi kamu kejayaan:
Kita membuktikan hujjah kita dengan dalil
syarak dan dalil akal dan ia diterbitkan dalam kitab-kitab dan yang terbaru
Kitab Wasiat Suci (Kitab AL-Washiah Al-Muqaddasah), dan tidak ada di
sisi mereka penolakan selain berdusta dan bukanlah kemahiran khusus
yang lemah tetapi ia mencabar sanad wasiat yang mutawatir dan yang disertakan mengatasi tahap ini, Maka jika sanadnya telah disahihkan oleh Al-Thusi
dengan disifatkan perawi-perawinya adalah mereka yang khusus, dan mereka semua adalah ulamak mutakhirin
yang menghayati perkataan-perkataan Al-Thusi dalam masalah Al-Rijal,
dan mereka tidak menolak perkataan Al-Thusi dalam masalah Al-Rijal
yang dibina atas kata-kata mereka yang mutakhir. Jika tidak, ini hanya untuk
meledakkan serpihan-serpihan di antara mereka dan dengan memanggilnya Ilmu
Al-Rijal. Pada hakikatnya perkataan orang-orang mutakhir mengenai
Al-Rijal adalah tidak sama sebaliknya ia hanya satu perkataan bebas
dari dalil syarak..
Mereka orang-orang yang lemah untuk mencabar dalil syarak atau dalil akal kepada akidah
bertaklid yang ada di sisi mereka yang dengannya mereka bina rujukan agama.
Mereka tidak mempunyai rujukan Al-Quran sebagai dalil muhkam mahupun riwayat
yang qath’ei sebagai sumber dalil yang muktamad, dan mereka tidak mempunyai
dalil akal yang sempurna. Sementara kaedah mewajibkan merujuk kepada ahli ilmu
yang mereka tawarkan tidak berguna kepada mereka; kerana mereka berada dalam
keadaan yang terbaik yang menyediakannya secara pandangan, maka mereka hanya
memberi pendapat. Dan pada hakikatnya mereka kadang-kadang tidak menyediakannya
selain ilusi-ilusi (agakan waham) seperti hukum sholat di sekitar kawasan kutub
(utara dan selatan), pada hal sebahagian dari mereka menggelar diri mereka
sebagai marajik (tempat rujuk) tetapi tidak memahami apa yang dikatakan kepada
mereka. Ketika kami meminta dari mereka dalil aqidah mereka mewajibkan
bertaqlid kepada yang bukan maksum, kita dapati mereka menyediakan dalil mereka
secara merujuk kepada pakar! Pandangan ini menjadi sangat baik pada
syarat-syaratnya iaitu harus (dibolehkan) dan tidak wajib, Walaupun harus ia
perlukan perbahasan. Dan makna yang mendahului pandangan mereka ini sebagai
dalil akal (aqli) dimana mereka sama ada tidak faham apa yang kita katakan
kepada mereka, atau mereka mengakui bahawa akidah mereka itu bid’ah dan tidak
sah (batil) serta tanpa bukti dan tersasar dari aqidah yang mereka (anggap) wajib selepas dijelaskan
kebatilan mereka kepada aqidah diharuskan atau mustahab. Apabila diputuskan seperti itu, biarkan
mereka mengumumkan penolakan aqidah batil mereka dengan berpindah dari wajib
kepada harus. Dalam usaha untuk menyampaikan perbincangan kami dengan mereka ke
maqam (kedudukan) ini dan kami membincangkan aqidah mereka yang baru (yang lain).
Pada Tuhan, bagaimana bagi orang yang berakal
tidak takutkan akhirat untuk meninggalkan hakikat yang dikemukakan kepadanya
oleh Ahmad Al-Hassan ini, dan berpegang dengan ilusi-ilusi (syak wasangka) dan
kesilapan-kesilapan mereka yang menggelar diri mereka marajik (tempat rujukan)?
Demi Allah, saya kasihan kepada keadaan orang-orang yang memanggil diri mereka
marajik. Tidakkah mereka mempunyai kelemahan dan kekurangan serta tidak mampu
mempertahankan aqidah mereka yang runtuh
itu. Semoga dikurniakan Allah SWT kepada kita taufikNya, dan menyeru mereka
untuk mengkaji (merujuk) diri mereka sendiri. Kita semua sedang menuju kematian
dan kita akan ditanya dan dipersoalkan. Saya tidak fikir bahawa kedudukan
kepimpinan agama berbaloi dengan semua kekecohan ini dan menjual kematian untuk akhirat mereka dan memilih jalan kesesatan dari ilmu yang menyesatkan manusia
dengan membeli kemarahan dan kemurkaan Allah. Maka bertakwalah kepada Allah di
kalangan manusia miskin yang akan mereka sesatkan dan mengeluarkan mereka dari
kebenaran dengan kedustaan dan sangkaan yang tidak mempunyai kebenaran dan
tidak ada dalil padanya seperti pendustaan aqidah mereka dalam mewajibkan
bertaqlid kepada bukan maksum.
✡✡✡✡✡
----------------------
[1] Ilmu Rijal Al-Hadits adalah ilmu yang membahas tentang pengenalan
para perawi dan sifat-sifat, yang memiliki peranan penting untuk menerima dan
menolak seorang perawi
[2] Salasilah (mata rantai) periwayat-periwayat
[3] Perawi yang tidak diketahui kepribadiannya atau tidak masyhur
Tiada ulasan:
Catat Ulasan