Al-Tiih (Tersesat)nya Umat Islam
Jalan yang dilalui umat Islam berantakan selepas kematian Rasulullah
Muhammad bin Abdullah (S), di mana Abu Bakr dan sekumpulan orang-orang munafik menerpa
kepada kuasa dan merampas khalifah Rasulullah (S). Dari kelemahan kebanyakan
para sahabat untuk menolong Washi Rasulullah (S) yang dilantik Allah, Ali bin
Abi Talib (as), seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah (S) dengan perintah
Allah, Amir bagi Mukminin dan khalifah kepada Rasul Tuhan sekelian Alam (S)
selepas baginda di Ghadir Khum dalam Haji Perpisahan (Hijjah Al-Wada3), tidak
berpuas hati dengan merampas hak Imam Ali (as) hak kemanusiaan untuk dia menyanjung
kalimah La Ilaha Illa Allah, Muhammad Rasulullah (S), bahkan juga
perbuatan menceroboh oleh Umar bin Al-Khattab dan sekumpulan orang-orang
munafik untuk cuba membakar rumah Fathimah Al-Zahra’ (as). Dia adalah anak perempuan
Rasul Allah (S) iaitu satu-satunya dari sulbi baginda. Dia, Al-Hassan dan Al-Hussein
dan Ali (as) yang difardhukan Allah mengasihi mereka di dalam al-Quran. Firman Allah
Taala:
﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي
الْقُرْبَى﴾
Katakanlah: "Aku tidak meminta kepadamu
sesuatu upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang pada keluarga(ku)
(Al-Qurba)." [12].
Dan setelah percubaan ini tidak berjaya untuk mengeluarkan Imam (as) membai’ah
Abu Bakr, mereka terpaksa memecah masuk ke rumah Al-Zahra’ (as) sehingga mematahkan
tulang rusuknya dan gugur anak dalam kandungannya dan terbonjol keluar tulang
di dadanya. di mana dialah yang disabdakan Rasulullah (S):
(أم
أبيها وبضعة مني ويرضى الله لرضاها ويغضب لغضبها وسيدة نساء العالمين من الأولين
والآخرين)
(Ummu Abiha (Ibu kepada ayahnya - Fathimah) adalah
bahagian dari diriku dan redha Allah adalah redhanya dan murka (Allah) adalah kemarahannya.
Dia adalah penghulu Kaum wanita seluruh alam dari awal hingga akhir). [13]
Maka tidakkah Umat Islam bersalah dengan tersesat berpusing-pusing
(Al-Tiih) atau mereka bersalah (berlainan) selepas mereka berjalan di
atas jalan yang sama dari Bani Israel mengikuti mereka tapak demi tapak,
قال رسول الله (ص): (والذي نفسي بيده لتركبن سنن من
كان قبلكم حذو النعل بالنعل والقذة بالقذة حتى لا تخطئون طريقهم ولا يخطئكم
سنة بني إسرائيل)
Rasulullah (S) bersabda,
(Demi jiwaku di tangan-Nya, kamu akan mengikuti jejak langkah orang-orang
sebelum kamu, tapak demi tapak, selangkah demi selangkah, sehingga langkah kamu
seperti langkah-langkah mereka, langkah, sunnah (perjalanan) Bani Israel).[14]
Dan meletakkan nasib umat ini dengan berwilayahkan (ditadbir) musuhnya dan
mengembalikan wali dan imamnya dengan menimbulkan murka Tuhannya, maka mulalah masuk
Al-Tiih (tersesat berpusing-pusing) dan merugi sejak waktu itu berterusan hingga
ke hari ini di tengah-tengah padang pasir. Dari Muawiyah dan Ziyad hingga kepada
Yazid dan Ibn Ziyad dan Muslim Ibn ‘Uqbah kepada Marwan, Abdul Malik dan
anak-anaknya dan Al-Hajaj hinggalah ke Bani Al-Abbas Al-Saffah dan Al-Manshur
Al-Dawaniqi dan Al-Hadi, Al-Mahdi dan Al-Rasyid Al-Dhaalin kepada Al-Amin dan Al-Ma’mun
yang tidak Al-Ma’munin kepada Al-Mutawakkil pada Al-Syaitan kepada... kepada
.... suatu perjalanan hebat yang dialami oleh umat ini. Berapa banyak bandar dilanggar
kesuciannya dan pembunuhan menjadi pilihannya dan Gejala penyalahgunaan wanita-
wanitanya tidak selamat walaupun di kota Rasulullah (S) (Madinah) dan
Ka’bah Al-Mukaramah
(dihantar oleh Yazid (laknahu Allah) melalui Muslim
bin ‘Uqbah - dan yang pertama untuk dipanggil penjenayah – menyerang Madinah dan
membunuh lebih daripada sepuluh ribu umat Islam termasuk tujuh ratus sahabat,
dan memperkosa lebih daripada seribu anak gadis, tidak berhenti di sini
sehingga mensasarkan Ka’bah Al-Musyarafah tetapi Allah membinasakannya sebagaimana
dibinasakan tentera bergajah) [15].
Berapa ramai orang merdeka diseksa dan orang-orang baik dibunuh dan berapa
ramai mereka yang dihukum penjara atau dimasukkan ke bilik gelap yang tidak kenal
siang atau malam, dan kalau dilihat apa yang dilakukan oleh Bani Umaiyah dan Bani
Al-Abbas terhadap umat Islam penuh dengan kengerian, dan kalau diketahui kebejatan
dan kekufuran mereka dan betapa jauh mereka keluar dari agama, ia amatlah
menghairankan.
Al-Mas'udi menyatakan pada salah seorang daripada mereka, iaitu Al-Walid
bin Yazid bin Abdul Malik dalam mengumumkan emas. [Maruj Al-Zhahab]:
(غناه
ابن عائشة صوتاً فطرب فقال له الوليد أحسنت والله يا امرئ أعد بحق عبد شمس فأعاد
فقال: أعد بحق أمية فأعاد .. فقال الوليد إلى المغني فأكب ولم يبق عضو من
أعضائه إلاّ قبله، وأهوى إلى إحليله ليقبله فضمه المغني بين فخذيه فقال له الوليد
لا والله حتى أقبله, وما زال به حتى قبله, وأعطاه ألف دينار وأركبه بغلة وقال: مر
بها على بساطي ففعل ووضع حوضا في بستان وملأه خمراً, فكان يسبح فيه مع الفواحش
ويشرب منه حتى يبين فيه النقص ونزل يوماً على ابنته وقال من راقب الناس مات غماً)
Syed Al-Murtada berkata dalam Al-Amali:
(Disampaikan kepada kami Abu ‘Ubaidillah Al-Muzarbani
katanya: Diceritakan kepada ku Ahmad Bin Kamal katanya: Al-Walid bin Yazid zindiq
(tidak berpegang teguh terhadap agama), Suatu hari dia membuka Al-Quran dan bacaannya
adalah:
﴿وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ﴾
(Dan mereka memohon kemenangan (atas
musuh-musuh mereka) dan binasalah semua orang yang berlaku sombong takbur lagi
keras kepala,) [17], Maka dia mengambil mushhaf Al-Quran dan
melemparkannya sehingga koyak dengan anak panah, dia berkata:
Adakah terancam semua orang yang berlaku sombong
takbur, lagi degil
... lihatlah, aku yang yang berlaku sombong
takbur lagi degil
Maka jika aku bertemu dengan TuhanMu pada hari
perhimpunan
... aku akan kata Ya Tuhan, Langgar untukku Al-Walid)
[18]
Saya minta maaf kerana menyampaikan sejarah seperti perkara-perkara
yang tidak bersih ini, dan apa yang disebut itu kecil daripada yang sebenar
walaupun pemerintah zalim itu tidak membunuh keturunan Rasulullah (S) dan
meteka dipindahan ke hujung negeri, di mana kita dapati hari ini keturunan Rasulullah
(S) tinggal di Iran, Afghanistan, India dan negara yang jauh dari bandar datuk meteka
(S) – Madinah -, kerana ia adalah bukti yang cukup untuk menunjukkan mereka dikeluarkan
dari agama dan terhadap perjuangan Islam, Cukuplah itu membuktikan kebencian mereka
terhadap Rasulullah (S).
Kezaliman dan kejahatan ini berterusan hingga ke hari ini, harta
kekayaan kita di tangan taghut penzalim yang diakibatkan oleh kejahatan mereka
di dalam negara dan hamba rakyat memberikan penyembahan kepada mereka di
samping Allah. Penjara-penjara mereka tidak diketahui sejarah yang pernah
dilihat, di mana kaedah-kaedah penyeksaan amat mengerikan pada jasad-jasad, dan
tentera-tentera mereka dilengkapi dengan semua jenis senjata Ia bukan untuk
mempertahankan negara-negara Islam tetapi untuk menindas umat Islam, dan semua suara
untuk meninggi kalimah Tiada Tuhan Selain Allah (La Ilaha Illa Allah),
dan umat Islam yang menyeru (berdakwah) kepada hukum yang diturunkan Allah akan
disumbat ke dalam bilik gelap atau dibunuh. Kita tidak tahu bilakah akan
berakhirnya perayauan Al-Tiih dan kesesatan ini dan bilakah akan kembalinya
Islam untuk memerintah umat Islam seperti yang dijanjikan Rasulullah (S) menyebarkan
keadilan dalam negara umat Islam dan seterusnya ke seluruh muka bumi, tetapi
kita tahu bahawa ia akan kembali; kerana Rasulullah (S) telah berjanji dan
memberitahu kepada kita bahawa Islam akan kembali sebagaimana ia turun, pada
akhir zaman di tangan anaknya Al-Mahdi (as).
Kezuhuran yang diberkati ini juga adalah untuk perbaikan besar yang
tidak akan tercapai sehingga terangkatnya sebab-sebab keghaibannya dan timbulnya
generasi pada umat ini yang bersedia untuk membawa risalah ilahiyah kepada penghuni
bumi seluruhnya untuk mencapai janji Ilahi dengan kemenangan agama ini atas
segala agama lain, jika kita benar-benar mahu untuk melakukan tercapainya keadilan
di bumi dan kita mahu untuk keluar dari padang pasir ini dan perayauan Al-Tiih ini
dan kita mahu kemunculan Imam Mahdi (as) kita perlu kembali kepada Islam yang yang
dikehendaki Allah bukan yang dikehendaki para pemerintah zalim (thaghut), Dia
SWT berfirman:
﴿وَلَقَدْ
بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا
الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ
الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ
الْمُكَذِّبِينَ﴾
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus rasul
pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan
jauhilah Thaghut itu", maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi
petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti
kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana
kesudahan orang-orang yang mendustakan. [19].
Para pemerintah zalim (thaghut) yang memerintah umat hari ini adalah
dengan bantuan Amerika - walaupun mereka menunjukkan permusuhan mereka, demi untuk
meyempurnakan satu bentuk permainan yang keji ini - mereka mahu meminggirkan
Islam dan menjadikan hati umat Islam kosong dari beriman kepada Allah, dilalaikan
dengan kulit agamanya dan bukan pada hakikatnya, dan walaupun mereka dapat membuang
kulit ini dan memeranginya dalam peranan menahan mereka daripada melakukannya, seperti
yang mereka lakukan terhadap Turki hari ini. mereka telah disyaki menjadi tali
barut bagi Amerika dan Zionisme - terutama bagi mereka yang mendakwa diri
mereka sebagai musuh-musuhnya -. lihatlah sejarah hitam mereka dan akan didapati
bahawa pada bila-bila masa mereka akan mengekalkan kuasa sebagai khadam untuk
tuan-tuan mereka, Amerika dan Zionis ketika melancarkan peperangan ke atas umat
Islam dan Arab, dan menindas (menumpaskan) semua gerakan Islam dan kebangkitan
agama. Dan bagi sesiapa yang mahuka lebih daripada bukti-bukti ini, Sila lihat Taurat
(Perjanjian Lama) Kitab Daniel, dan kita akan dapati bahawa di daerah Timur
Tengah di mana sepuluh raja-raja bernaung di bawah Amerika atau, seperti yang
dilambangkan sebagai kerajaan kuku besi meratah dan memijak seluruh kerajaan di
muka bumi tetapi Mahdi umat ini (as) Insya Allah akan menguruskannya seperti
yang dinyatakan dalam kitab Daniel sendiri.
Kemudian Thaghut penzalim tidak mengambil berat selain dirinya sendiri dan
yang lainnya pada kekuasaan dan tidak didirikan takhta pemerintahan dan bahagian-bahagiannya
melainkan dengan darah dan memerangi semua pihak yang menolak kuasa dan
pemerintahannya dan dialah yang mengendalikan krisis-krisis antara penduduk,
yang tidak berakhir sehingga ditamatkan pemerintahan mereka dalam pengistiharan
peperangan dan menyebarkan fanatik kesukuan antara puak-puak dan menghembuskan
persengketaan kejahatan (syaitan). Bahkan walaupun dengan menghalang sebuku
roti dari orang awam untuk mengalihkan perhatian mereka dalam menghasilkan
(cita-cita)nya. Kehidupan di bawah bayang-bayang Thaghut penzalim yang meminta
korban manusia, tetapi ia adalah kematian dalam kehidupan, yang rugi dunia dan
akhirat.
Plato ahli falsafah Yunani berkata dalam menerangkan Kerajaan Thaghut penzalim
dan pembentukannya:
(Maklumat penting di kalangan mereka yang menyeru kepada
demokrasi dan perlindungan buat rakyat, adalah manusia yang paling ganas dan
licik, jadi dia mengusir yang kaya dan membunuh mereka, dan membatalkan
hutang-hutang, dan membahagikan tanah-tanah, dan mencari jalan untuk melindungi
dirinya dari konspirasi jahat, dan bermegah-megahan dengan kekuasaannya, dan
melalaikan rakyatnya sendiri dan sentiasa membuat mereka memerlukan dirinya.
Dia melancarkan peperangan ke atas jiran-jirannya setelah membuat keamanan
dengan mereka, supaya dia dapat melaksanakan kehendak dirinya sendiri, dan
memenggal leher setiap pesaing atau pengkritik, dan meminggirkan setiap manusia
yang bersikap mulia, dan berdampingan dengan pembunuh-pumbunuh upahan, dan amat
bermurah hati terhadap penyair supaya mereka memujinya, dan menyempitkan hidup
rakyatnya supaya dia boleh membayar upah pengawal-pengawal dan para tali
barutnya. Dengan ini, rakyat akan mula sedar bahawa dia telah menuju daripada
pembebasan kepada kezaliman.)
Sebagai hamba Thaghut penzalim dan tentera upahan khayalan mereka
adalah kehidupan yang selamat dan stabil dan leka, selagi mereka berkhidmat dengan
Thaghut penzalim mereka tidak akan mengalami sebarang keburukan. maka tuan-tuan
mereka kuat memotong leher mereka dan rakyat diserahkan tertakluk kepada kezaliman.
ini adalah khayalan (ilusi); kerana api kekal di bawah abu (bara), Dia SWT
berfirman:
﴿مَثَلُ
الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ
بَيْتاً وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا
يَعْلَمُونَ﴾
Perumpamaan orang-orang yang
mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang
membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah
kalau mereka mengetahui. [20].
Kebenaran adalah apa yang diketahui oleh sesiapa yang menjejaki sejarah
umat dan penduduk di mana berakhir setiap Thaghut penzalim dan tentera upahan adalah
dengan kebangkitan (revolusi) golongan tertindas
dan golongan yang dizalimi dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui
ke tempat mana mereka akan kembali..
Orang-orang yang menyerah diri kepada para pemerintah zalim (Thaghut
penzalim) dan tunduk kepada mereka, dan mereka mengaku mereka orang-orang Islam
pada hal mereka terkeluar dari wilayah Allah, tetapi mereka tidak mengetahuinya,
Dia SWT berfirman:
﴿أَلَمْ
تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ
وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ
وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ
ضَلالاً بَعِيداً﴾
:
Apakah kamu tidak
memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan
kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim
kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan
syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. [21].
Dan mereka terperangkap dengan Thaghut penzalim dalam peperangan dengan
penduduk Islam dan tidak teragak-agak untuk membantu mereka kerana takut kepada
mereka itu, dan mereka memerangi Auliak Allah dan melanggar kesucian orang-orang
mukmin, maka manakah keadaan yang paling teruk daripada keadaan mereka dan kekufuran
manakah yang lebih besar daripada kekufuran mereka kerana mereka menolong
musuh-musuh Allah?! Dia SWT berfirman:
﴿الَّذِينَ
آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي
سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ
الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً﴾
Orang-orang yang beriman
berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan
thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, karena sesungguhnya tipu
daya syaitan itu adalah lemah. [22].
Mungkin sesetengah daripada mereka beralasan bahawa mereka takut pada
pemerintah zalim (Thaghut penzalim) dan takut terbunuh tetapi alasan jelek ini tidak
boleh diterima jika ia perlu membawa senjata bagi pihak Thaghut penzalim, tidakkah
itu untuk menolong mereka, Dia SWT berfirman:
﴿إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي
أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي
الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا
فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً﴾
Sesungguhnya orang-orang
yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri, (kepada mereka)
malaikat bertanya: "Dalam keadaan bagaimana kamu ini?". Mereka
menjawab: "Adalah kami orang-orang yang tertindas di bumi.". Para
malaikat berkata: "Bukankah bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat
berhijrah di bumi itu?". Orang-orang itu tempatnya neraka Jahannam, dan
Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali, [23].
Dan firmanNya lagi:
﴿قَالَ
الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا أَنَحْنُ صَدَدْنَاكُمْ عَنِ
الْهُدَى بَعْدَ إِذْ جَاءَكُمْ بَلْ كُنْتُمْ مُجْرِمِينَ * وَقَالَ الَّذِينَ
اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا بَلْ مَكْرُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ إِذْ
تَأْمُرُونَنَا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ وَنَجْعَلَ لَهُ أَنْدَاداً وَأَسَرُّوا
النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ وَجَعَلْنَا الْأَغْلالَ فِي أَعْنَاقِ
الَّذِينَ كَفَرُوا هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴾
Orang-orang yang
menyombongkan diri berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah:
"Kamikah yang telah menghalangi kamu dari petunjuk sesudah petunjuk itu
datang kepadamu? (Tidak), sebenarnya kamu sendirilah orang-orang yang
berdosa". * Dan orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang
yang menyombongkan diri: "(Tidak) sebenarnya tipu daya(mu) di waktu malam
dan siang (yang menghalangi kami), ketika kamu menyeru kami supaya kami kafir
kepada Allah dan menjadikan sekutu-sekutu bagi-Nya". Kedua belah pihak
menyatakan penyesalan tatkala mereka melihat azab. Dan kami pasang belenggu di
leher orang-orang yang kafir. Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang
telah mereka kerjakan. [24].
Dan begitu juga membantu Thaghut penzalim dan bergantung kepada mereka
adalah juga dilarang. Meninggalkan jihad dan meninggalkan seruan kepada kebaikan
dan mencegah kemungkaran juga diharamkan. Langkah-langkah itu jauh dari
kehidupan umat Islam pada hal tidak gugur tugas dan tanggungjawabnya. Sesiapa yang
terus tidak mengambil berat urusan umat Islam bukanlah dia salah seorang
daripada mereka, walaupun dia ahli undang-undang (faqih) pendakwa di pejabat
jaksa mengenai Imam (as). Yang dipandang bagi semua manusia Muslim adalah pada
hatinya dan apa yang ada di dalamnya; takut pada Allah atau takut pada Thaghut
penzalim? Kedua-dua jenis takut ini tidak boleh berhimpun di dalam hati mereka orang
mukmin. takut kepada Allah bertukar menjadi takut Thaghut penzalim di mata
orang mukmin lebih keji dari nyamuk. Mereka tidak memberi apa-apa kesan
kepadanya atau keputusan beliau hanya dalam had-had bertaqiyah yang diwajibkan sahaja,
Dia SWT berfirman:
﴿أَلَمْ
تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ
وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ
يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا
لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ
قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلا
تُظْلَمُونَ فَتِيلاً﴾
Tidakkah kamu perhatikan
orang-orang yang dikatakan kepada mereka: "Tahanlah tanganmu (dari
berperang), dirikanlah sembahyang dan tunaikanlah zakat!" Setelah
diwajibkan kepada mereka berperang, tiba-tiba sebahagian dari mereka (golongan
munafik) takut kepada manusia (musuh), seperti takutnya kepada Allah, bahkan
lebih teruk dari itu takutnya. Mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa
Engkau wajibkan berperang kepada kami? Mengapa tidak Engkau tangguhkan
(kewajiban berperang) kepada kami sampai kepada beberapa waktu lagi?"
Katakanlah: "Kesenangan di dunia ini hanya sebentar dan akhirat itu lebih
baik untuk orang-orang yang bertakwa, dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun. [25].
Alhamdulillah bahawa umat Islam hari ini telah mula berjalan pulang
kepada Allah, dan pada jalan kebangkitan agama Islam yang kita lihat setiap
hari meliputi seluruh negara Islam, Dan mengancam takhta-takhta Thaghut penzalim
yang menguasi umat ini dan mereka membawa kembali segala apa yang mereka boleh
untuk dilambakkan kepada belia Islam pada keinginan kebendaan dan seksualiti,
dan mrmaparkan hiburan dan alkohol dan perbuatan keji di negara-negara umat Islam
yang disampaikan melalui televisyen dan segala yang lain yang diharamkan Allah berupa
lagu-lagu dan wanita telanjang dan cerita-cerita tentang kehidupan orang-orang
Barat. Ia bertujuan untuk merungkai keluarga umat Islam tetapi Allah
menggagalkan rancangan mereka dan mendatangkan kemajuan peraturan rohani, dan bumbung-bumbung
akan runtuh menghempap kepala mereka tidak lama lagi, Insya-Allah.
Thaghut penzalim itu mempunyai prasangka seperti orang-orang sebelum mereka,
mereka boleh mengaburkan hakikat mercu tanda Agama Tauhid, dan mencacatkan Islam
dan membunuh aqidah-aqidah yang sahih yang mengancam takhta-takhta (kekuasaan) mereka
terutamanya aqidah menunggu kedatangan Al-Mahdi (as), tetapi mereka memiliki
semua itu dan Al-Quran yang ada di tangan kita membisik berita gembira ke
telinga kita:
﴿وَنُرِيدُ
أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ
أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ * وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ
وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ﴾
Dan Kami hendak memberi kurnia
kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka
pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), * dan akan
Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada
Fir'aun dan Haman beserta tentaranya apa yang selalu mereka khawatirkan dari
mereka itu. [26].
﴿وَلَقَدْ
كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا
عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ * إِنَّ فِي هَذَا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عَابِدِينَ﴾
Dan sungguh telah Kami tulis
didalam Zabur sesudah Al-Zhikr (Al-Quran), bahwasanya bumi ini dipusakai
hamba-hamba-Ku yang saleh. * Sesungguhnya ini, benar-benar menjadi peringatan
bagi kaum yang menyembah (Allah). [27].
﴿وَعَدَ
اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ
مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَنْ
كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾
Dan Allah telah berjanji
kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang
saleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa dimuka bumi,
sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan
sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk
mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam
ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahku-Ku dengan tadak
mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku. Dan barangsiapa yang kafir sesudah
itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik. [28].
Maknanya tidak tersasar dari yang dikeluarkan oleh Rasulullah (S) dan
berdesing di telinga kita:
(لو
لم يبق من الدنيا إلاّ يوم لخرج من ولدي من يملئها قسطاً وعدلاً كما ملئت ظلماً
وجورا)
(Walaupun dunia ini hanya
tinggal satu hari sahaja akan keluar dari anakku yang akan memenuhinya dengan
kesaksamaan dan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman dan
penindasan.) [29].
Al-Mahdi (as) di sisi kita orang Islam mendapat manfaat daripadanya sepertimana
bumi mendapat manfaat dari matahari apabila hilangnya awan [30].
Wahai muslimin dan muslimat, Wahai yang tercinta yang beriman kepada
Allah dan kufur kepada Thaghut penzalim dan yang berpegang kepada simpulan
(buhul) tali yang teguh kepada hujah Allah di bumiNya-Al-Mahdi (as), dan ketahuilah
bahawa beriman kepada Allah dan menjadi pengikut kufur kepada Thaghut penzalim,
kedua-duanya ini adalah satu perkara seumpama kegelapan berterusan ketika munculnya
cahaya. Maka tidak boleh difahami suatu keadaan yang terus gelap sama dengan munculnya
cahaya.
﴿قَدْ
تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ
بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا
وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
Sesungguhnya telah jelas
jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar
kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang
kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui. [31].
Mereka takut kepada syaitan dan hawa nafsu (keinginan diri) tetapi kamu
ikutilah apa yang telah datang kepada kamu dari Rasul Allah (S) dan keluarga
baginda yang disucikan dari Allah SWT agar Allah mengampunkan segala dosa,
tetapi Dia tidak mengampunkan dosa syirik kepadaNya.
Allah SWT berfirman
﴿إِنَّ
اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ
يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً عَظِيماً﴾
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa
syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari itu, bagi sesiapa yang
dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah
berbuat dosa yang besar. [32].
Dan beriman kepada Thaghut penzalim dan berhukum (merujuk) kepadanya,
membantunya, bergantung dan merendah serta menyerahkan diri kepadanya, semuanya
adalah syirik (mempersekutukan) Allah dan sesat dari jalan Allah yang lurus. Mana
yang sesat? Adakah kamu melihat bahawa orang yang kafir kepada Allah atau orang
yang syirik apabila berpuasa dan sholat akan diterima sholat dan puasanya? Ibadah-ibadah
dilaksanakan untuk membuktikan seorang hamba yang taat kepada Allah. Jika taat
kepada Thaghut penzalim musuh Allah, maka apakah makna meninggalkan ibadah-ibadah,
ketika itu apabila manusia tunduk kepada arahan; arahan Thaghut penzalim dan
undang-undangnya pada ketika itu ia kufur kepada Allah dan keluar daripada WilayaNya
kepada wilayah Thaghut penzalim, dan keluar daripada cahaya kepada kegelapan.
Dia SWT berfirman
﴿أَلَمْ
تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ
وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ
وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ
ضَلالاً بَعِيداً﴾
Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang
yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan
kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut,
padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud
menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. [33].
Maka jalan kembali kepada Allah dan WilayaNya adalah sama
dengan jalan kufur kepada Thaghut penzalim dan keluar dari wilayahnya,
kedua-dua adalah jalan yang satu pada hakikatnya, ia adalah jalan lurus yang
diterima melaluinya segala amalan; ia adalah kerana Allah Yang Tunggal Lagi Esa.
Maka jika kita benar-benar ingin kembali kepada kepada Islam Al-Muhammadi yang asli
tulen, kita perlu beriman kepada segala sesuatu yang dibawa oleh Muhammad bin
Abdullah (S), kita perlu percaya dalam semua Islam dan hukum-hakamnya, kita
tidak perlu beriman dengan apa yang sesuai dengan keinginan kita dan
meninggalkan yang lain, kita perlu iltizam (mematuhi) jalan yang disuruh oleh Aushiak
Muhammad (as), maka merekalah Bahtera penyelamat dan yang mendahului mereka
akan terpesong dan yang berada di belakang mereka akan binasa, dan yang
mengiringi mereka akan bersama kebenaran.
Adapun orang-orang yang ingkar sebahagian Al-Kitab dan beriman sebahagian
darinya akan mendapati diri mereka pada akhirnya bersikap takbur di sebalik khayalan
fatamorgana (bayangan air) di padang pasir, tetapi tidak bagi kita - sebagai
orang yang beriman - ahli-ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa (as) yang
menjadi contoh. Dan perumpamaan orang-orang beriman mereka (asalnya) adalah yang orang-orang
yang jauh dari manhaj (pendekatan) rabbani Al-Ilahiyah, tetapi mereka adalah auliak
(penolong) Thaghut penzalim dan berdiri bersama Firaun (laknahu Allah) pada
mulanya untuk menghujjah Musa (as), tetapi apabila mereka mematahkan (membantah)
kehendak hawa nafsu mereka terhadap kebenaran yang diterangkan kepada mereka, maka
mereka beriman kepada Allah dan mengingkari Firaun dan terbit (bersinar) cahaya
kebenaran di dalam hati mereka dan semakin hilang kegelapan Thaghut penzalim dari
pandangan mereka dan kali ini berdiri di samping Musa (as) untuk berjihad di
jalan Allah dan menentang Firaun (laknahu Allah) dan menjelaskan kepada manusia
kedustaannya, kehinaannya dan kelemahannya.
Dia SWT berfirman
﴿فَأُلْقِيَ
السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى * قَالَ
آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي
عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ
وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَيُّنَا أَشَدُّ
عَذَاباً وَأَبْقَى * قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَى مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ
وَالَّذِي فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ
الدُّنْيَا﴾
Lalu tukang-tukang sihir itu
tersungkur dengan bersujud, seraya berkata: "Kami telah percaya kepada
Tuhan Harun dan Musa". * Berkata Fir'aun: "Apakah kamu telah beriman
kepadanya (Musa) sebelum aku memberi izin kepadamu sekalian. Sesungguhnya ia
adalah pemimpinmu yang mengajarkan sihir kepadamu sekalian. Maka sesungguhnya
aku akan memotong tangan dan kaki kamu sekalian dengan bersilang secara
bertimbal balik, dan sesungguhnya aku akan menyalib kamu sekalian pada pangkal
pohon kurma dan sesungguhnya kamu akan mengetahui siapa di antara kita yang
lebih pedih dan lebih kekal siksanya". * Mereka berkata: "Kami
sekali-kali tidak akan mengutamakan kamu daripada bukti-bukti yang nyata
(mukjizat), yang telah datang kepada kami dan daripada Tuhan yang telah
menciptakan kami; maka putuskanlah apa yang hendak kamu putuskan. Sesungguhnya
kamu hanya akan dapat memutuskan pada kehidupan di dunia ini saja. [34].
Hamba-hamba mukmin ini memburu dunia di mata mereka dengan tujuan menghina,
bukan menjadikan ancaman Firaun (laknahu Allah) untuk memotong tangan dan kaki
dan menyalib mereka tiada kesan ke atas keputusan mereka untuk mengikuti
kebenaran, tidak mempengaruhi kehidupan bahkan menjadi jelas kepada mereka hakikat
dunia dan alam kebendaan yang diperjuangkan oleh Firaun, Haman, Qarun; dan yang
seumpama mereka, dan ahli-ahli sihir itu berjaya dalam ujian dan halangan maka
mereka memenangi redha Allah bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang
baik.
Zhabih Aali Muhammad Al-Hussein (as) berkata:
Apabila dunia ini amat berharga
. . . maka tempat pahala Allah lebih tinggi dan lebih mulia
Jika rezki-rezki dibahagi berkadaran.
. . . maka sedikit perhatian orang dengan usaha yang singkat
Jika harta-harta ditinggalkan menghimpunnya
. . . bagaimana pula ia terpulang kepada si bakhil
Jika tubuh-badan dibentuk untuk mati
.. . maka terbunuh seseorang dengan pedang Allah lebih baik [35].
Sepatutnya kita tertanya-tanya: Apakah hati kita takut untuk mengingat
Allah dan bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benar taubat. dengan berwalikan
(walak) kepada Auliak Allah dan memushi musuh-musuh Allah, dan menjadikan Islam
perlembagaan dan cara hidup kita, dan Al-Quran cogan kata (syiar) kita, dan Kalimah
La Ilaha Illa Allah itu perlindungan dan benteng untuk kita!!
Kita hendaklah mengatakan kepada Thaghut penzalim,
Tetapkanlah apa yang kamu (ingin) tetapkan dan
apa yang kamu tetapkan hanyalah kehidupan di dunia ini!!
Adapun kami memilih pemerintahan Islam dan
menolak pemerintahan Jahiliyah!!
Pada hati kami terbit cahaya kebenaran, untuk
menghapuskan kegelapan Thaghut penzalim padanya!!
Adakah kami akan kekal tersesar di Al-Tiih
ini, di padang pasir ini di sebalik fatamorgana (bayangan air), dan keluar
dengan usaha kami, dan air hampir pada kami?
Dia SWT berfirman:
﴿وَمَا
أَنْتَ بِهَادِ الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ
بِآياتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ﴾
Dan kamu sekali-kali tidak dapat memimpin
(memalingkan) orang-orang buta dari kesesatan mereka. Kamu tidak dapat
menjadikan (seorangpun) mendengar, kecuali orang-orang yang beriman kepada
ayat-ayat Kami, lalu mereka berserah diri. [36].
✡✡✡✡✡
-----------------------
[12] – Al-Syuraa 42:23.
[13] - lihat: Asad Al-Ghabah oleh Ibn Al-Atsir: Jilid 5: halaman 520,
Musnad Ahmad: Jilid 4: halaman 5, Sahih Bukhari: Jilid 4: halaman 210, Sahih
Muslim: Jilid 7: halaman 141, Sunan Al-Tirmizhi: Jilid 5: halaman 360,
kemuliaan para sahabat oleh Al-Nasa’ei: halaman 87, Sunan Al-Kubra oleh Baihaqi:
Jilid 10: halaman 210. , Al-Isti3ab oleh Ibn Abd Al-Barr: Jilid 4: halaman 1895,
Dakhair Al-3uqba. halaman 43, Tarikh Dimasyq: Jilid 42: halaman 134, Al-Ishabah:
Jilid 8: halaman 102, dan sumber-sumber lain dengan perbezaan-perbezaan yang
menyatakan kemuliaan sebenar Fathimah Al-Zahra; as.
[14] - Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1: halaman 303.. Dan Diriwayatkan oleh
Ahmad dalam Musnad: Jilid 5: halaman 340, dan dalam Sunan Tirmidzi: Jilid 3:
halaman 322, dan Al-Haitsami dalam Mujma3 Al-Zawaid: Jilid 7: halaman 216 dengan perbezaan
pada lafaz dengan satu makna;.
[15] – Beliau (as) menunjukkan Peristiwa pertumpahan berdarah
diperolehi pada 28 Zhu Al-Hijjah tahun 64 Hijrah, di mana Yazid membenarkan Madinah
Rasulullah selama tiga hari di mana dia dapat dari pembunuhan dan serangan ke
atas mercu tanda, yang tidak terdaya dinyatakan butirannya dan Sesiapa yang
suka melihatnya dapatkan kitab kejadian tersebut. Beliau (as) juga menunjukkan apa
yang berlaku pada 3 Rahi3 Al-Awwal tahun yang sama, di mana tentera Yazid
mengepung Baitu Allah Al-Haram dan membakar Baitu Allah dan masjid.
[16] - Lihat Al-Kunn Wa Al- Alqab, Jilid 1: halaman 346..
[17] - Ibrahim14:15:.
[18] - Amali Al-Syed Al-Murtadha: Jilid 4: halaman 90.
[19] – Al-Nahl 16: 36.
[20] – Al-3angkabut 29:41.
[21] – Al-Nisa’ 4: 60.
[22] - Al-Nisa’ 4: 76.
[23] - Al-Nisa’ 4: 97.
[24] – Saba’ 34: 32-33.
[25] - Al-Nisa’ 4: 77.
[26] – Kisah 28: 5-6.
[27] – Nabi 21:105-106.
[28] – Al-Nur 24: 55.
[29] - Lihat, sebagai contoh: 3uyun Akhbar Al-Redha (as): Jilid 1:
halaman 397, Musnad Ahmad: Jilid 1: halaman 99, dan selain keduanya banyak perbezaan-perbezaan
tulisan.
[30] - Beliau (as) menunjukkan kepada sabda Rasulullah (S) Al-Jabir bin
Abdullah Al-Ansari (Jabir berkata: Aku berkata kepada baginda: Wahai
Rasulullah, Adakah mendapat manfaat pada Syiahnya semasa keghaibannya Baginda (S)
bersabda: Demi yang mengutus ku dengan kenabian, sesungguhnya mereka akan diterangi
cahaya dan mendapat manfaat dengan wilayah beliau semasa keghaibannya, sepertimana
bumi mendapat manfaat dari matahari apabila hilangnya awan, wahai Jabir, ini daripada
rahasia Allah yang tersimpan, dan perbendaharaan IlmuNya, maka ia disembunyikan
melainkan untuk ahlinya) Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah:. halaman 253.
[31] - Al-Baqarah: 256.
[32] – Al-Nisa’ 4: 48.
[33] – Al-Nisa’ 4: 60.
[34] – Thaha 20: 70-72.
[35] – Rawaitu Al-Abiyat dalam Manaqib Aali Abi Talib: Jilid 3: halaman
246, Matsir Al-Ahzan: halaman 32, Bihar Al-Anwar: Jilid 44: halaman 374, dan yang
lain-lain dengan perbezaan-perbezaan kecil..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan