Islam, Politik Dan Pemerintahan
Usaha taghut-taghut penzalim yang memerintah negara Islam pada hari ini
ialah untuk menyebarkan pemikiran (fikrah) di kalangan umat Islam secara umum
yang memisahkan agama daripada politik, dan memasyhurkan slogan (agama untuk
agama dan politik untuk politik), orang-orang jahil itu bukanlah yang
pertama merangka pemikiran (fikrah) ini, tetapi ia datang dari faham kebendaan Barat,
dan bukanlah pemikiran kebendaan ini untuk mengikut fahaman Barat di antara
Kristian dan Yahudi kalau bukanlah kerana Injil dan Taurat telah diubah-suai,
Dan kalaulah bukan kerana pergaduhan Rahib dan paderi pada masa itu mengenai
dunia dan kedudukannya.
Kesalahan ini tidak dapat menipu mana-mana orang Islam yang menerima
agama Islam, walaupun secara umum. Agama Islam memberi pertimbangan pada semua
perkara kecil dan besar dalam kehidupan manusia, seperti mempertimbangkan semua
amal ibadah sepenuhnya, tidak terdapat pertimbangan ekonomi dan sosial melainkan
dipertimbangkan dalam ilmu Fiqah Islam, seperti pertimbangan kepada hal-hal
ketenteraan dan ketetapan-ketetapan jihad dan berurusan dengan orang bukan
Islam, perjanjian, ikatan (kontrak) dan perdamaian. Ia bukan politik, cuma
perkara-perkara ini digabungkan. Tetapi penzalim taghut tidak menerimanya; kerana
politik pada mereka mempunyai helah dan penipuan yang mereka amalkan untuk menguasai
bangsa-bangsa umat Islam sebagai dasar politik mereka terhadap bangsa-bangsa.
Dasar siasah (politik) yang dikehendaki Allah untuk maslahah (kepentingan) bangsa-bangsa,
dan sesiapa yang mahu menyimpang dari dasar politik (siasah) yang ditetapkan
oleh Allah dalam Islam maka ia telah keluar (dan masuk) ke dalam kegelapan jahiliyah:
Firman Allah:
﴿أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ
وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾
Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki,
dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang
yang yakin? [37].
Firman Allah lagi:
﴿وَمَنْ
لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ﴾
Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa
yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.[38].
FirmanNya lagi:
﴿وَمَنْ
لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾
Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut
apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.[39].
FirmanNya lagi:
﴿وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ
اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾
Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut
apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik. [40].
Dasar politik (siasah) ini berkait rapat dengan hukum dan pemerintahan.
Sementara dasar politik (siasah) taghut penzalim adalah helah, penipuan dan menyalahgunakan
bangsa-bangsa manusia, serta mengepung budaya, pemikiran (intelektual) dan
ekonomi, menyebarkan keburukan (kerusakan ) dan ketidakadilan di kalangan
rakyat.
Ada pun dasar politik (siasah) Nabi (S) atau Imam maksum atau wakil
mereka, mereka menggunakan kasih sayang antara manusia dan ibadah kepada Allah
dan mengangkat manusia ke arah berhemah dan renungan (tafakkur) dan penyebaran
keadilan dan kesaksamaan dalam masyarakat, menyediakan makanan manusia dan
melicinkan ekonomi.
Matlamat taghut penzalim adalah mengekalkan kekuasaannya sendiri, sementara
matlamat Nabi (S) pada manusia adalah mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada
cahaya dan menyebarkan keadilan di antara mereka.
Dan jika perkara itu sedemikian rupa, adakah mungkin Allah SWT meninggalkan
umat Islam selepas wafat Rasulullah (S) dengan melantik mereka tanpa pimpinan
maksum untuk memelihara agama mereka dan menyebarkan keadilan di antara manusia?!
Bagaimana? Dia Maha Bijaksana tentang perkhabaran, yang tidak
meninggalkan keluarga kecil tanpa pemimpin dan telah dinashkan dalam Al-Quran bahawa
kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita!!
Adakah diterima akal bahawa Allah SWT meninggalkan umat Islam tanpa
pemimpin yang dilantik dengan ditakwil perkara itu kepada musuh-musuh Allah,
seperti yang dilakukan Yazid bin Muawiyah bagi membunuh Al-Hussein (as), dan merosakkan
Madinah Al-Munawarah dan menyerang Baitu Allah dengan minjanik (lastik besar
- alat perang masa dulu)?!!
Kemudian jika ada manusia yang mempunyai sebuah kapal kecil dengan
sekumpulan pekerja (kelasi kapal), adakah mereka ditinggalkan tanpa dilantik
seorang nakhoda (kapten) kapal? Lalu apabila dibiarkan tanpa nakhoda hingga
kapal itu tenggelam adalah pengabaian sesetengah manusia yang jahil dan tidak
bijaksana? Bagaimana kita boleh menerima bahawa Allah SWT telah meninggalkan
kapalNya - yang dipenuhi dengan hamba-hambaNya - berkeliaran di ruang kapal
tanpa nakhoda!
Peperangan nuklear antara hamba-hamba itu hari ini dapat menenggelamkan
kapal ini dan mengubahnya menjadi kepingan (debu) bertaburan di angkasa. Adakah
bijak membiarkan para penumpang kapal ini dan diteruskan tanpa menggubal
undang-undang Ilahi, dan tanpa seorang pemimpin yang adil lagi maksum yang
melaksanakan undang-undang Syarak ini? Jauhlah Allah SWT, Yang Maha Bijaksana
lagi Maha Adil Al-Maliku l-Quddus dari semua perkara tersebut.
Kita sebagai umat Islam bersetuju bahawa undang-undang Syarak pada masa
ini adalah agama Islam penutup bagi agama-agama, Allah SWT telah melantik
pemimpin yang adil dan suci dari para maksum yang menegakkan urusan dunia dan
agama dengan keadilan dan kesaksamaan, tetapi taghut penzalim merampas hak
mereka dan merampas tampuk pentadbiran kepimpinan dengan kekuatan yang kejam. Orang-orang
yang mengkhianati pemimpin yang suci ini tidak membantu mereka, maka nasib
mereka disia-siakan dan Tuhan amat murka kepada mereka.
Umat Islam bersetuju (sepakat) bahawa bilangan mereka dua belas orang,
seperti yang dinyatakan di dalam hadits Nabawi yang sahih lagi mutawatir [41],
yang mengatakan: Bahawa yang pertama daripada mereka ialah Ali (as) dan penutupnya
adalah Al-Mahdi (as) dan tidak boleh dicapai hadits ada dua belas khalifah-khalifah
selepasku ini melainkan dengan mereka, dan didakwa semua daripada mereka adalah
Imamah dan kepimpinan ummah, agama dan duniawi, dan nash untuk yang selepas baginda
sebagaimana nash untuk mereka dari Nabi (S) dengan nama-nama.
Dan telah disepakati ahli-ahli pada setiap zaman bahawa mereka lebih
sempurna, lebih berilmu dari ahli-ahli pada zaman mereka, dan tidak tertulis
seorang daripada mereka semua mencari ilmu daripada orang lain, tetapi ilmu
laduni yang diilhamkan oleh Allah, mereka adalah keturunan Muhammad (S), dan dari
keturunan Ibrahim (as) yang dinashkan Al-Quran menyatakan imamah mereka, dan
dijanjikan sesiapa kufur dengannya akan ke neraka jahanam, dengan firman Allah:
﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا
آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً * فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ
بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَكَفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً﴾
Ataukah mereka dengki kepada manusia
(Muhammad) lantaran kurnia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya
Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah
memberikan kepadanya kerajaan yang besar. * Maka di antara mereka (orang-orang
yang dengki itu), ada orang-orang yang beriman kepadanya, dan di antara mereka
ada orang-orang yang menghalangi (manusia) dari beriman kepadanya. Dan cukuplah
(bagi mereka) Jahannam yang menyala-nyala apinya.[42].
Umat Islam bersetuju (sepakat) penutup Imamah mereka adalah Al-Mahdi
(as). Jika sesiapa yang kafir (ingkar) dengannya adalah seperti kafir (ingkar)
kepada Rasulullah, dan hadits-hadits yang menyebutnya mencapai bilangan
beratus-ratus. Malangnya, ramai yang menggelarkan diri mereka dengan nama Islam
akan mengingkarinya apabila kemunculannya yang diberkati yang akan berdiri menentang
Al-Sufyani pemimpin sesat yang mendakwa untuk mempertahankan Islam dan umat
Islam, Allah berfirman:
﴿أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ
هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ
وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا
تَذَكَّرُونَ﴾
Maka pernahkah kamu melihat orang yang
menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan
ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan
tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk
sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil
pelajaran? [43].
Mereka ini akan mengenal ayat-ayat (tanda-tanda) dan mukjizat-mukjizat,
tetapi mereka akan mentakwilnya, Maka kejahatan Tentera Al-Sufyani mereka akan
menjadikannya sebagai kejadian biasa seperti yang terjadi sebelum mereka pada
kematian Tentera Abrahah dari Habsyah disebabkan wabak dan ia bukanlah suatu
hukuman Ilahi.
Dalil-dalil yang membawa kepada imamah pertama iaitu Ali (as) banyaknya
tidak dapat dihitung, dan di antara sabda-sabda Rasulullah (S) adalah:
أقضاكم علي (ع)
(Orang yang paling pantas menjadi hakim di
antara kalian adalah Ali (as)) [44],
dan
سلموا عليه بإمرة
المؤمنين
(diserahkan kepadanya dengan memimpin
orang-orang mukmin (Amir Al-Mukminin)) [45], dan
أنت الخليفة من بعدي
(Engkau adalah khalifah selepasku) [46],
dan
أنت ولي كل مؤمن ومؤمنة
بعدي
(Engkau adalah wali bagi setiap yang mukminin
dan mukminah selepasku) [47], dan
أنت مني بمنزلة هارون من
موسى
(Engkau di sisiku adalah seperti kedudukan Harun
di sisi Musa) [48],
dan Harun adalah khalifah Musa semasa hidupnya. Dan diri Ali adalah (sama)
seperti diri Nabi di dalam Al-Quran dalam Ayat Mubahalah, Allah
berfirman:
﴿فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا
جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ
وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ
فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ﴾
Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa
sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya):
"Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, wanita-wanita kami
dan wanita-wanita kamu, diri-diri kami dan diri-diri kamu;
kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat
Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta. [49].
Para pentafsir telah sebulat suara menyebutkan bahawa Nabi keluar
bersama Ali, Fathimah dan Al-Hasanain. Fathimah (as) adalah wanita; kerana dia adalah
penghulu wanita yang pertama dan yang akhir, Allah berfirman mengenai Ibrahim, Bahawa
umat yang mempunyai peribadi yang satu [50]. Dan Al-Hasanain (Al-Hassan
dan Al-Hussein) adalah anak-mereka, dan ini tiada perselisihan di
dalamnya. Dan Ali adalah (sama dengan) diri Nabi (S) [51].
Bagi dakwaan bahawa diri (Al-Nafs) dalam ayat bermaksud (sama dengan) diri
Nabi (S) ini mengikuti keinginan dan menjadikan Kalam Allah Yang Maha Suci
adalah (perkataan) yang sia-sia, jauhlah Allah SWT Yang Maha Tinggi lagi Maha
Besar itu dari semua perbuatan yang sia-sia apabila ia tiada makna kerana manusia mendakwa
dirinya sendiri dan ia.datang dari sisiNya.
Allah berfirman:
﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ
وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ
وَهُمْ رَاكِعُونَ﴾
Sesungguhnya wali kamu hanyalah Allah,
Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman yang mendirikan shalat dan menunaikan
zakat, dan mereka rukuk. [52].
Dan kebanyakan ahli-ahli tafsir menyatakan turunnya ayat ini mengenai
Ali (as) apabila dia memberikan sedeqah ketika dia sedang rukuk [53]. Dan digabungkan
untuk dimasukkan sebelas orang anak-anak selepasnya maka dianggaplah untuk dia
(as) dan sebelas anak-anak lelakinya (as) - Mereka adalah anak-anak nabi dari Fathimah
(as) - mereka selepas baginda lebih utama dari orang-orang mukmin selepas Rasul
Allah (S), di mana wilayah mereka dari wilayah Rasulullah (S), dan wilayah baginda
diperolehi dari wilayah (kuasa) Ilahiyah.
Dan apabila dipadankan ayat ini dengan wilayah Allah tidak ada makna untuk
diberikan selain kepada wilayah kerajaan yang berperanan dan mengurus urusan-urusan
agama dan urusan dunia, dan Allah berfirman:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا
اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ﴾
Wahai orang yang beriman, taatlah kepada
Allah dan taatlah kepada Rasul dan Uli l-Amri di kalangan kamu [54].
Uli l-Amri di sini mereka adalah imam-imam Al-Ma’shumin (as) dua belas
orang selepas Rasulullah (S), walaupun orang lain selain mereka diberikan
ketaatan bagi kaum yang derhaka atau tersasar suatu ketaatan mutlak; kerana
mereka berpadanan dengan ketaatan kepada Allah SWT, dan ini tidak benar; kerana
ia membawa maksud bahawa Allah memerintahkan kita untuk taat kepada musuh-musuhNya,
dan sekurang-kurangnya, ia membawa maksud menyuruh kepada bermaksiat
(mengingkari) Allah, Semoga dilindungi Allah.
Ternyata bahawa perintah-perintah mentaatiNya selepas (kewafatan) Nabi
(S) adalah Ali dan anak-anaknya para maksum (as). Dan mengingkarinya adalah dosa-dosa
yang ditetapkan Al-Quran, Allah berfirman:
﴿إِنَّمَا
يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ
تَطْهِيراً﴾
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu
sebersih-bersihnya. [55].
Nash Nabi (S) bahawa mereka adalah Ali, Fathimah dan Al-Hasanan (as),
seperti yang dinyatakan dalam tafsiran kebanyakan ahli-ahli tafsir [56].
Nabi (S) semasa Haji Wada' di Ghadir Khum pada waktu Dzohor:
(أيها الناس ألست أولى بكم من أنفسكم؟ قالوا:
بلى يا رسول الله، قال: فمن كنت مولاه فهذا علي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من
عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله وأدر الحق معه حيثما دار)
(Wahai manusia, bukankah aku lebih utama pada
kamu dari diri kamu sendiri? Mereka berkata: Ya, wahai Rasulullah.: Baginda bersabda:
Barang siapa yang menjadikan aku sebagai maulanya, maka Ali adalah maulanya. Ya
Allah, tolonglah orang yang menolongnya dan musuhilah orang yang memusuhinya, dokonglah
orang yang mendokongnya dan rendahkanlah orang yang merendahkannya dan
kebenaran senantiasa berputar bersamanya”.) [57].
Dalam hadits nabi ini membuktikan Nabi (S), wilayah baginda bagi Ali bin
Abi Talib (as), Nabi (S) lebih utama pada orang-orang beriman dari diri mereka
sendiri, dan hadits ini mutawatir dari Nabi (S) dan berpuluh-puluh sumber dari
kitab umat Islam mengemukakan bahawa Nabi meminta umat Islam untuk berjanji
setia (berbai’ah) kepada Ali bin Abi Talib (as) selepas berucap pada Haji
selamat tinggal di Ghadir Khum, Abu Bakar, Umar telah berbai’ah (berjanji
setia) dan menyerahkannya pimpinan ke atas orang-orang mukmin [58],
dan kami akan bertanya dan bertanya mereka pada hari harta dan anak-anak tidak
berguna melainkan orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih,.
Ada pun para imam dari anak-anak Ali (as) ada
nash dari Nabi (S) atas mereka seperti yang diriwayatkan dari Jabir bin
Abdullah Al-Ansari (ra), baginda bersabda atas apa yang difirmankan Allah Taala:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا
اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ
فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾
Hai orang-orang yang
beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan Ulil Amri di antara kamu.
Maka jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada
Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian.
Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. [59]
Aku berkata: Wahai Rasulullah (S) kami mengenal
Allah lalu kami mentaatinya dan kami mengenal engkau lalu kami mentaati engkau.
Maka siapakah Ulil Amri orang-orang yang diperintahkan oleh Allah mentaati
mereka... baginda bersabda
(Mereka adalah khalifah-khalifahku Wahai
Jabir, dan Auliak Al-Amr selepasku, yang pertama saudaraku Ali (as) dan
kemudian selepasnys Al-Hasan (as) dan anak-anak Ali selepas Al-Hussein (as)
kemudian Ali bin Al-Hussein (as), kemudian Muhammad bin Ali (as) dan engkau
akan sampai pada kedudukannya Wahai
Jabir Jabir Jika engkau sampai padanya, sampaikan salamku dan kemudian Ja'far bin
Muhammad (as), kemudian Musa bin Jaafar (as), kemudian Ali ibn Musa Al-Ridha (as),
kemudian Muhammad bin Ali (as), kemudian Ali bin Muhammad (as) Al-Hassan bin
Ali (as) kepada mereka, kemudian Muhammad bin Al-Hassan (as) yang memenuhi bumi
dengan kemakmuran dan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi kekejaman dan kezaliman)
[60].
Baginda (S) juga bersabda terhadap
Al-Hussain (as): (Anakku Al-Hussain ini adalah Imam, anak kepada Imam,
abangnya imam dan bapa kepada sembilan orang Imam dan Imam yang sembilan daripada
mereka Qaim yang terbaik daripada mereka) [61].
Surah Al-Qadr adalah Surah yang menunjukkan (dalil) Imamah mereka
(as) dan diturunkan urusan dengan para malaikat dan roh pada mereka dalam Malam
Al-Qadr selepas Rasul Allah (S), selain untuk mengatakan penerusan
kesinambungan (daripada baginda, dan ia adalah batil untuk menolak pewarisan
dengan mengekalkan kelangsungan selepas baginda (S), dan ia adalah pada sepuluh
hari terakhir bulan Ramadhan [62].
Dalil-dalil atas Imamah Ali dan anak-anaknya (as) daripada dua belas orang
maksum selepas Nabi (S) ini ada banyak, dan alasan-alasannya tidak sedikit disebutkan
dari Allah dan Rasul-Nya dan para Imam (as) serta orang yang beriman untuk diabaikan.
Tiada alasan lagi bagi mereka yang menyeleweng dan mengikut orang-orang yang
merampas hak mereka dan adalah diketahui bahawa urusan itu kepunyaan mereka dan
sama sekali bukanlah urusan yang boleh dicampuri, Amirul Mukminin (as) berkata:
(Ada pun, Demi Allah sesungguhnya Si Fulan (yakni Abu Bakar) mengenakan
pakaian pada dirinya dengannya (pakaian khalifah) dan ia pasti tahu bahawa
kedudukanku sehubungan dengan itu adalah sama seperti kedudukan paksi putaran
kilang- pengisar. Limpahan air mengalir turun dariku dan burung tidak
boleh terbang di atasku. Aku meletakkan tabir terhadap kekhalifahan dan terus
sendirian terlepas darinya. Kemudian aku mula berfikir sama ada aku patut
menyerang atau bertahan dengan tenang seksaan kegelapan zulumat itu, yang mana
yang sedang membesar dijadikan lemah dan yang muda menjadi tua dan yang benar
imannya yang sibuk ditekan hingga dia bertemu Allah (atas kematiannya). Aku
dapati bertahan adalah langkah yang lebih bijak. Lalu aku pakai jubah kesabaran
walaupun ia menusuk mata dan menyesak kerongkong (nafas) , Sehinggalah
pergi yang pertama dengan jalannya maka ditetapkan pula pada Si Fulan (iaitu
Omar bin Al-Khattab) selepasnya. Kemudian diwakili perkataan yang berpandangan
malap:
:
Terdapat perbezaan pada setiap hari mula memegangnya... dan pada hari datangnya
saudara yang tidak layak secara rasmi:
Melalui keajaipan di antara yang dia perkatakan di
dalam hidupnya (di mana Abu Bakar berkata di atas mimbar - أقيلوني فلست خيركم وعلي فيكم
- Lepaskanlah aku dan aku bukanlah orang yang terbaik
daripada kalangan kamu.) Beliau telah berjanji pada yang lain selepas
kematiannya untuk mengukuhkan sesetengah yang menyusuinya. Maka dibentuk dalam
memegangnya dengan kekasaran untuk menguatkan kata-katanya dan menyentuhnya
dengan kasar serta memperbanyak ketelanjuran (tergelincir) dan alasan-alasan
mereka, Maka sahabatnya sukar sebagai penumpang jika digantungnya akan
mengakibatkan lubang. Dan yang paling lembut telah dipanggang.
padaku manusia seperti Umar dibutakan dan disilaukan
Allah:
(Iaitu terkeluar dari jalan
Allah yang lurus; kerana Umar menghalal dan mengharamkan sesuka hati dengan mengharamkan
Mut3ah wanita dan Haji (Nikah Mut’ah dan Haji Tamattu’), dan meninggalkan lafaz
حي
على خير العمل
Haiya 3ala
Khairi L-3amal
Pada Azan dan yang akan hilang dari diwarisi hilang kegilaan),
dan mereka membaca dengan bantahan (pembuangan) itu, Bersabar dalam
tempoh yang panjang dan parahnya pengalaman pahit itu. Meskipun masa lalu sebagai
suatu cara dibuatkannya pada masyarakat bahawa dia salah seorang daripada
mereka yang besumpah kepada (demi) Allah dan demi Syuraa. Sekali ia membantah meragui
pada yang utama daripada mereka (iaitu Abu Bakar) sehingga menjadi begitu
terikat kepada pendapat ini (penghinaan itu tidak penting bagi mereka), Tetapi
turun ketika mereka turun, dan terbang ketika mereka terbang maka kebencian
seorang dari mereka untuk membencinya (Sa’ad bin Abi Waqas), dan harta lain
untuk saudaranya (iaitu Abdul Rahman bin Auf) mereka ada bersama (menunjukkan kejahatan
sesuatu kaum) bangun pula yang ketiga kaum secara tergesa-gesa yang membawa
jawapannya antara yang merendahkannya atau memberi rumput - menolongnya (merujuk
kepada Osman contoh pada dabbah (binatang) yang tidak mempunyai kepentingan selain
makanan dan najis) dan bangun bersamanya keturunan bapanya (iaitu bani Umaiyah (la3nahumu
Allah) mereka adalah pokok yang dikutuk dalam Al-Quran) Orang-orang mengerumuni
harta Allah seperti kumpulan unta mengerumuni mata air, untuk mengingkari
dengan memusingkannya dan menyelesaikan kerjanya dan dengan mengikat perutnya (iaitu
untuk mengorbankan perutnya yang dipenuhi dengan harta Allah yang yang
diperoleh secara tidak sah). Apa yang memeranjatkan hanyalah orang yang bersifat
seperti dubuk untuk menggelincirkan Ali dari setiap sisi sehinggalah juga
menginjak-injak kedua-dua Al-Hasan dan Al-Hussein (Al-Hasanan) yang membuka
kasih sayang, berkumpul di sekeliling seperti biri-biri yang dipimpin, dan apabila
bangkit dengan perintah pelbagai pihak yang memungkiri dan; menembusi yang lain
dan begitu juga yang lain-lain, seolah-olah mereka tidak pernah mendengar firman
Allah, yang berbunyi:
﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا
لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي الْأَرْضِ وَلا فَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ
لِلْمُتَّقِينَ﴾
Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk
orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerusakan di (muka)
bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa. [63].
Bahkan, demi Allah mereka telah mendengar dan menyedarinya,
tetapi mereka menghiasi dunia di mata mereka dan menyempurnakan hiasannya.
"Demi Dzat yang membelah biji-bijian dan menciptakan segala yang
hidup, kalau bukan adanya umat yang memaksaku untuk berbaiah dengan berdirinya
hujjah mereka bahawa aku dapat menegakkan syariat dan menjadi penolong, dan
juga melihat bahawa Allah memerintahkan ulama agar tidak berdiam atas kezaliman
yang berkuasa dan kelaparan yang menindas orang-orang lemah, maka sungguh aku
akan meletakkan (khilafah/jabatan ini) dan tidak memperdulikannya. Dan sungguh
kau akan mendapati bahwasannya dunia yang kau junjung tinggi ini lebih hina
dari sekedar air liur kambing (penggunaan ibarat atas sesuatu hal yang paling
tidak berguna)." [64].
Beliau (as) berkata: (Wahai manusia, Dengarkanlah perkataanku ini dan
perhatikanlah.kata dariku, Sesungguhnya perpisahan itu dekat. Aku imam bagi
makhluk, dan washi sebaik-baik penciptaan, dan suami penghulu wanita umat ini dan
bapa kepada keturunan suci (3itrah Al-Thahirah), Imam-imam pembimbing
(Al-Hidayah), Aku adalah saudara Rasulullah (S), washi baginda, wali baginda, wazir
baginda dan sahabat baginda, kekasih baginda dan pendamping rapat baginda, Aku
Amirul Mukminin, dan pemimpin golongan bercahaya anggota wuduk dan penghulu
para washi, yang memerangiku akan diperangi Allah, yang berdamai akan
didamaikan Allah dan mentaatiku akan mentaati Allah dan berwilayah padaku adalah
berwilayah pada Allah, dan syiahku adalah auliak Allah, dan yang menjadi ansarku
adalah Ansar Allah, Demi Allah yang menciptakan daku tidak adalah perkara yang aku
telah belajar dari pemeliharaan para sahabat Muhammad (S) yang tidak setia;
yang sesat dan murtad (membuat bidaah) yang mengutuk lisan nabi orang-orang
yang buta huruf, dan celakalah apa yang diada-adakan itu) [65].
Dan ketika mana jawatan Khilafah datang kepada Amirul Mukminin Ali (as)
orang-orang Islam cuba dibawa kepada jalan Allah dan mengeluarkan mereka dari
kegelapan kepada cahaya dan menyebarkan Keadilan selepas penyebaran
ketidakadilan di tangan kekuasaan Utsman, tetapi bila saja ia diajukan manusia telah
menjadi hamba-hamba dunia dan agama hanyalah sebutan-sebutan di lidah mereka,
kecuali hanya sedikit yang masih memegang dengan janji Allah, dan bila saja ia
demikian Ibn Abi Sufyan telah melompat kepada kekuasaan pemimpin orang-orang
kafir dan dia adalah anak Hindun yang makan hati Hamzah penghulu para syuhada’,
dan ia adalah apa yang ia menjadi jihad beliau (as) daripada orang-orang yang
tidak setia; yang sesat dan murtad (membuat bidaah) yang dilaknat Allah kepada
mereka semua, yang tidak menjadi rahsia kagi kepada sesiapa jua, maka beliau (as)
telah menerangkan haknya dan membimbing manusia ke jalan Allah yang lurus
supaya manusia tidak menjadikan alasan dalam penyimpangan dari para imam,
tetapi mereka membiarkannya dan mereka tidak menolongnya sehingga Muawiyah
(laknahu Allah) membunuh Al-Hassan (as), dan Yazid (laknahu Allah) membunuh Al-Hussein
(as) dan tiada yang memberikan pertolongan kepada Al-Hussein (as) kecuali tujuh
puluh atau lebih sedikit, Dia adalah yang kelima dari ahli Al-Kisa’ dan penghulu
pemuda ahli syurga dan anak terakhir dari anak perempuan nabi di muka bumi, dan
washi ketiga Rasulullah (S). Dan untuk mengetahui siapakah yang patuh dan menyerah
kepada kepada taghut penzalim oleh umat Islam di zaman Al-Hussein (as) yang membawa
kepada mengorbankan keturunan Rasulullah (S) dan dirinya yang suci; untuk
memberi amaran kepada umat Islam bahawa mereka telah jauh dari agama dan keluar
dari wilayah Allah kepada wilayah wilayah taghut penzalim dan Syaitan dengan
mematuhi Yazid dan orang-orang yang seumpamanya mereka yang dilaknat Allah.
Dan ini terus berlaku kepada washi-washi Rasulullah (S) selepas Al-Hussein
(as) menjalankan jihad di jalan Allah dan menyeru manusia untuk kembali kepada
agama Islam yang sebenar (yang asal), yang telah dibawa oleh Muhammad (S), bukan
yang dikehendaki oleh para taghut penzalim yang memerintah atas umat ini, dan
darah Al-Hussein (as) memberi kesan besar dalam kembalinya ramai orang-orang
Islam kepada wilayah Allah SWT, dan bermula sejak masa itu, sebuah pangkalan
Islam yang popular terbentuk yang dipimpin oleh keluarga Muhammad (as) mewakili
Islam Al-Haqiqi Al-Muhammadi yang sebenar (yang asal), dan mereka (as) meneruskan
dakwah kepada Allah, dan para taghut penzalim terus menyampaikan seruan kepada
syaitan, dan didapati mereka dibantu oleh mereka yang mencari dunia dengan agama.
Kesusahan washi-washi Nabi (S) adalah sangat menyakitkan dan pembunuhan
Syiah mereka dan perlakuan taghut penzalim umat ini terhadap mereka umpama perlakuan
Firaun terhadap orang-orang yang beriman dari Bani Israel, dan telah memotong
tangan, kaki dan menyalib orang-orang beriman pada batang-batang pokok korma,
tetapi kebenaran sangat dialu-alukan, dan setiap kali mereka bertegas kepada orang-orang
beriman dengan kesusahan ia akan menyebarluas kepada beribu-ribu manusia.
Apabila Imamah sampai kepada penutup washi-washi Aali Muhammad (as) Allah
SWT ingin melindungi beliau mengghaibkan beliau dari mata para pemerintah zalim
supaya mereka tidak membunuh beliau sepertimana mereka membunuh bapa-bapanya (as),
Beliau terus memimpin Umat Islam selama lebih dari tujuh puluh tahun melalui
orang-orang yang ikhlas dari orang-orang mukmin yang berada dalam hubungan
langsung dengannya dan menyampaikan soalan orang-orang Islam yang menulis
kepadanya dan dia menjawab soalan-soalan yang dihadapkan kepada beliau (as).
Apabila telah tamat tempoh ini, Allah ingin mengghaibkan beliau dengan keghaiban
yang lama sehingga Allah mengizinkan kebangkitannya apabila generasi umat ini bersedia
untuk menyokong beliau dan menyokong agama Allah untuk dimenangkan ke atas
semua agama, dan telah dinyatakan darinya (as) dan dari bapa-bapanya beberapa riwayat
yang boleh digunakan untuk kepimpinan umat Islam ini dari segi agama dan dunia diriwayatkan
dari hadits-hadits mereka.
Ada yang mentafsirkan riwayat hadits ini; fuqaha yang adil pada masa keghaibannya,
Ini dalam keadaan tiada timbalan (safir) khas darinya (as) yang dihantar darinya
dan menyampaikan arahan-arahan beliau kepada orang-orang mukmin.
Dalam hal beliau (as) mengutus seorang utusan darinya, ianya harus ditaati
sehinggakan kepada para ulama (fuqaha), bahkan mereka mesti menolongnya, dan
jika kamu membiarkannya atau melanggar arahan-arahannya maka mereka telah
keluar dari wilayah Ahl al-Bait (as), dan tidak wajib mentaati mereka, bahkan
perlu menentang mereka dan mentaati utusan yang diutus oleh Imam (as) .
Dipetik dari Kitab Zhakhirah Al-Shalihin oleh Syeikh Abdul Karim Al-Zanjani
(rahimahu Allah) hal. 7-8-9 (Adapun wilayah seorang Mujtahid umum bagi syarat-syarat mengeluarkan fatwa-fatwa
diperolehi daripada wilayah Imam (as) yang diperolehi daripada wilayah Nabi (S)
yang diperolehi daripada wilayah Ilahiyah dan Kekuasaan Rububiyah.
Untuk menjelaskannya: bahawa penjelasan yang telah pasti adalah bahawa Kekuasaan
Pencipta telah mendedahkan keupayaanNya kepada makhluk-makhlukNya sebagai jenis
Kekuasaan tertinggi dan yang paling menghidupkan wilayah (kekuasaan), telah diperolehi
daripada wilayah Ilahiyah ini dan wilayah Kekuasaan Rububiyah wilayah Nabi (S)
yang disebutkan dalam ayat:
﴿النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ
أَنْفُسِهِمْ﴾
Nabi itu lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka
sendiri [66], kemudian yang diperolehi daripada wilayah nubuwah
ini wilayah Imam (as) seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah (S) dalam Hadits
Al-Ghadir diriwayatkan dengan jalan sahih dan mutawatir dalam kitab pada kedua-dua
firqah. maka Rasulullah (S) telah menghamparkan bagi wilayah Imam: Baginda
bersabda:
ألست أولى بكم من أنفسكم؟ قالوا: بلى، قال: من
كنت مولاه فهذا علي مولاه
(Tidakkah kalian tahu sesungguhnya aku lebih utama daripada diri kalian
sendiri? Mereka menjawab: Bahkan. Baginda (mengambil tangan Ali) dan bersabda:
Barangsiapa yang menjadikan aku sebagai pemimpinnya (maulanya), maka inilah Ali
pemimpinnya. [67] dan lain-lain .. Dalam usaha untuk persediaan sokongan
yang muktamad ini maka baginda (S) menginginkan makna yang lebih utama (Al-Ula)
dengari perilaku perkataan pemimpin (Al-Maula)
dan menunjukkan bahawa wilayah Imam (as) cabang (furu3) wilayah Nabi (S) dan martabat
kedudukannya.
Dan disokong oleh apa yang datang dalam hadits-hadits yang begitu
banyak dari Al-Imam (as) sebagai hujah Allah kepada manusia, dan bahawa dia (as)
kekuasaannya adalah mutlak ke atas rakyat di hadapan Allah Taala, dan wilayah ini
adalah asas iman (kepercayaan)
dan ia adalah tiang yang dibina padanya
Dan daripada cabang wilayah Imam (as) wilayah faqih menyeluruh sebagai
syarat-syarat berfatwa diringkaskan dalam tafsiran yang dikaitkan dengan Imam Al-Askari
(as) dengan ungkapan ini:
(وأمّا من كان من الفقهاء صائناً لنفسه،
حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه، مطيعاً لأمر مولاه فللعوام أن يقلدوه)
(Bagi mereka yang faqih (fuqaha’), yang menjaga
dirinya sendiri, yang melindungi agamanya, meski bertentangan
dengan keinginannya, harus taat kepada perintah maulanya, maka bagi orang awam
harus bertaqlid padanya.) [68].
Imam (as) telah menerangkan hakikat pertentangan dengan
keinginan dalam hadits yang diriwayatkan oleh Al-Thabrisi dalam kitab Al-Ihtijaj
dengan isnadnya dari Imam Kelapan Al-Redha (as), beliau berkata: (Telah berkata
Ali bin Al Hussein (as): Sekiranya kamu melihat seorang lelaki yang baik panggilannya,
menjadi petunjuk dan berbeza pembicaraanya dan merendah pergerakannya, lemah-lembut
tidak memperdaya kamu, berapa banyak orang yang tidak mampu menangani dunia dan
menunggang perkara-perkara yang dilarang padanya kerana kelemahan niatnya, kerendahannya
dan hatinya yang pengecut maka berhala-berhala agama memerangkapnya, Dia masih
mengganggu manusia pada zahirnya yang jika memungkinkan haram menyerangnya, dan
jika kamu dapati dia memelihara dari harta yang haram lalu secara
perlahan-lahan kamu tidak tergoda kerana Kehendak hawa nafsu makhluk adalah
berbeza-beza. Maka yang lebih banyak ditimpakan daripada harta yang
haram, walaupun ia terlalu banyak, dan ia membawa diri dalam penyimpangan
hodoh, maka itu adalah haram, jika kamu benar-benar mencari pengampunan darinya
janganlah terpedaya sehingga kamu lihat apa pegangan fikirannya adakah
lebih daripada meninggalkan semuanya, dan kemudian tidak kembali kepada fikirannya
yang kuat akan merosakkan kejahilannya lebih daripada pemulihan fikirannya dengan
usahanya, Jika kamu dapati fikirannya kuat, kamu tidak akan tergoda sehingga
kamu melihat atau apakah keinginannya bersama dengan fikirannya? atau apakah fikirannya,
bersama keinginannya. dan bagaimana ia sayangkan ketua-ketua yang sesat dan kezuhudannya
maka ia adalah manusia yang rugi di dunia dan di akhirat, Dengan meninggalkan
dunia untuk dunia dan percaya bahawa kepuasan ketua-ketua yang sesat adalah
lebih baik daripada kesenangan harta dan nikmat yang halal dan dibenarkan, maka
meninggalkan kesemuanya itu untuk mencari ketua-ketua yang sesat, walaupun dia
diberitahu bertaqwa kepada Allah telah membawanya kepada keangkuhan dengan dosa
lalu dibalas dengan neraka jahanam dan seburuk-buruk tempat kembali, yang memukul
secara membuta tuli, permulaan kesesatannya akan membawanya kepada kerugian
yang parah, dan dia dibiarkanTuhannya selepas dia mencari mengikut kadar keangkuhannya,
dia menghalalkan apa yang telah diharamkan Allah dan mengharamkan apa yang Allah
halalkan. Dia tidak peduli apa yang dia tinggalkan dari dunianya apabila dia
menyerahkan kepada ketuanya, yang paling kejam dari kejahilannya, mereka adalah
orang-orang yang dimurkai Allah dan mereka dan dilaknat dan disediakan bagi
mereka azab yang memalukan. Tetapi itu seorang lelaki adalah orang yang menjadikan
keinginannya sebagai menurut perintah Allah dan kekuatannya digunakan untuk
keredhaan Allah dan melihat kesederhaan bersama dengan kebenaran lebih dekat
kepada kemuliaan yang kekal. Sesiapa yang mulia dalam kebatilan dan mengetahui
bahawa sedikit apa yang membawa keredhaan dan menyokongnya kepada mengekalkan
kebahagiaan di tempat yang tidak akan binasa dan tidak akan ditembusi, dan
banyak yang menyusul kejayaannya, Jika dia mengikuti keinginannya, yang akan
membawa kepada siksaan yang tidak putus dan tidak dapat dipulihkan, Begitulah seorang
lelaki adalah orang yang terperangkap, dan dengan sunnahnya diteladaninya , Dan
kepada Tuhanmu tempat pengharapan, padaNya tempat memohon, Sesungguhnya Dia
tidak menolak doa, dan tidak mengecewakan permintaannya [69] .. dan
seterusnya.
Di samping itu, unsur-unsur wilayah seorang Mujtahid umum disyaratkan
mempunyai tiga kedudukan:
Salah satu daripadanya adalah kedudukan Menerbitkan Fatwa dalam
keperluan masyarakat dalam amalannya. Ia menjadi sumber masalah furu3 dan perkara-perkara
mendatang dari segi mengatur hukum syar’ei ke atasmya.
Yang kedua ialah kedudukan badan kehakiman dan hukum dalam apa yang ia
benar-benar dilihat dalam pendakwaan (plaintif) dan dari kes-kes tertentu yang
lain.
Dan yang ketiga: wilayah (kuasa) pengurusan harta benda dan ancaman,
yang merupakan martabat kedudukan wilayah umum boleh diwakilkan).
Menurut Kitab Tahzhib Al-Ushul Min Al-Zawaid Wal-Fudhul oleh Al-Syed Abdul-Ali
Al-Sabzuari (rahimahu Allah) dalam (J II: hal 128): (Selain itu, hal ehwal Ahli
Al-Faqih (hukum) umum disyaratkan tidak terhad kepada keaslian fatwa dan
pengaruh hukumnya, tetapi ia juga mempunyai keaslian kewujudan, walaupun secara
diam; Kerana ia dibenarkan untuk berhujjah dihadapan Allah SWT pada Hari Kiamat,
dan ia adalah wajar baginya untuk mengadu kepada Allah SWT bahawa mereka yang
jahil (bodoh) tidak dirujuk kepadanya dalam memahami hukum-hukum. Telah disebutkan
dalam hadits: (tiga perkara untuk mengadu kepada Tuhan mereka pada Hari Kiamat diketahui
tidak bertanggung jawab baginya – Al-Hadits – yang juga mempunyai wilayah yang
teratur termasuk Dunia manusia dan mentadbir mereka dengan sistem ilahi, dengan
syarat mereka menguasai segala-galanya dan memperluas kuasa mereka untuk
memerintah dari segala bidang - arah).
Oleh itu, kewajipan umat Islam pada zaman keghaiban adalah untuk menolong
agama untuk membolehkan timbalan imam yang khusus dihantar darinya (as), atau Faqih
Umum dengan memenuhi syarat adil lagi zuhud terhadap dunia dengan ketiadaan
timbalan khasnya (as) untuk memperluas kuasa mereka untuk memerintah dari
segala bidang - arah.
Ia juga menjadi tugas ulama hari ini untuk menghadapi taghut-taghut
penzalim, kerana ia adalah jihad pertahanan untuk memulihkan Islam pada masa
ini, taghut-taghut penzalim sedang cuba menghapuskan Islam sepenuhnya, dan mengembalikan
negara-negara Islam kepada jahiliyah seperti tindakan Yazid (la) pada zaman Al-Hussein
(as), bahkan lebih daripada itu yang memenuhi negara-negara Islam dengan
berhala-berhala dan imej-imei yang memerintahkan umat Islam untuk menghormati
dan menguduskannya. Kerana mereka mewakili peribadi jahat mereka yang
berperangai syaitan, Keadaan ini kenyataan yang paling jelas dari syirik kepada
Allah, maka bagi yang berpengetahuan mesti menunjukkan pengetahuannya dan berjuang
menentang mereka dan membantu mujahidin, walaupun dengan berfatwa, dan
menyampaikannya kepada masyarakat, dan berusaha mendidik masyarakat mengenai
agama.
Para ulama atau dikatakan orang-orang jahil oleh kerana orang yang
berpengetahuan tidak beramal sebenarnya tidak jahil seperti yang dinyatakan
oleh mereka (as) [70], yang bersembunyi di dewan gelap dan
tidak membebankan diri mereka walaupun mendengar keadaan masyarakat Islam, atau
menaikkan agama Islam dalam pergerakan yang nyata dalam masyarakat atau
bergerak secara statik, Mereka tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan firqah
(golongan) yang selamat yang masih hidup ini, dan mereka akan mendapati diri
mereka pada hari kiamat di dewan gelap yang sama dengan wajah gelap mereka,
Rasulullah (S) bersabda yang bermakna: (Sejahat-jahat manusia pada hari kiamat adalah
orang berlmu yang tidak bermanafaat ilmunya).[71]
Daripada semua di atas, didapati bahawa agama Islam mempunyai teori
politik yang bersepadu dalam undang-undang dan pelaksanaan, dan umat Islam
tidak harus meninggalkannya kerana ia adalah teori politik yang paling lengkap
yang diketahui oleh manusia, dan tidak ada teori politik yang hidup sampai kepada
tahapnya, kerana pengarang dan pembuat undang-undangnya adalah Allah SWT Yang
Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana. orang yang wajib melaksanakannya adalah
Nabi (S) atau Imam maksum (as) selepas baginda atau yang Faqih tentang
ketuhanan yang menyeluruh sejajar dengan syarat-syarat adil lagi zuhud pada
dunia dalan keadaan Keghaiban Imam (as), dan ketiadaan timbalan khas darinya (as),
Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.
✡✡✡✡✡
-----------------------
[37] - Al-Maidah 5:50.
[38] - Al-Maidah 5:44.
[39] - Al-Maidah 5:45
[40] - Al-Maidah 5: 47.
[41] - Diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnadnya: Rasulullah (S) bersabda:
(Agama ini senantiasa tegak sehingga dua belas khalifah dari Quraisy) J5: hal
86, juga diriwayatkan dari Jabir bin Samra, katanya: (Aku mendengar Rasulullah
(S) bersabda semasa Haji Al-Wada3: Agama ini senantiasa menang atas
penentangnya, tidak ada perpecahan dan perselisihan sehingga berlalu dua belas khalifah.
dan kemudian bersabda dengan sesuatu yang aku tidak faham, jadi aku berkata
kepada ayahku apa yang baginda katakan? Katanya, Mereka semua dari Quraisy.) J 5:
hal 87. Dan diriwayatkan oleh Muslim dalam Shahihnya - dengan sedikit perbezaan:
J 6: hal 3, dan diriwayatkan oleh Abu Daud dalam Sunan-nya, dengan tambahan, lihat:
Sunan Abu Dawud:. J2: hal 309. Begitu juga riwayat ada khalifah-khalifah
selepas Nabi seramai dua belas orang selain tersebut di atas. Sila rujuk
[42] - Al-Nisa’ 4:54-55.
[43] – Al-Jatsiyah 45:23.
[44] - Syarah Nahj Al-Balaghah oleh Ibn Abi Al-Hadid: J 1, hal 18, Ahkam
Al-Quran oleh Ibn Al-Arabi: J 4, hal 43, Tafsir Al-Qurthubi: J 15, hal 162, Al-Mustashfa
oleh Al-Ghazali: hal 170, Tarikh Dimasyq: J 51, hal 300....
[45] - Al-Iqtishad oleh Al-Thusi. hal 203, Al-Nakkat Al-I3tiqadiyah oleh
Al-Mufid: hal 41, Al-Yaqin oleh Ibn Thawus: hal 312, Bihar Al-Anwar: J 37, hal 111...
[46] – Al-Rasail Al-3asyr oleh Al-Thusi. hal 97. diriwayatkan oleh Al-Hakim
Al-Haskani dalam Syawahid Al-Tanzil: Anas berkata: bintang telah jatuh pada
masa Rasulullah, Maka Nabi (S) bersabda: (Lihatlah ke rumah mana bintang ini
jatuh dia adalah khalifah selepasku. Maka kami lihat ia jatuh di rumah Ali bin
Abi Talib, maka berkata sekumpulan orang: telah keliru Muhammad dalam mengasihi
Ali, Lalu Allah menurunkan ayat:
وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ ﴿١﴾ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ
وَمَا غَوَىٰ ﴿٢﴾ وَمَا يَنطِقُ عَنِ
الْهَوَىٰ ﴿٣﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ
يُوحَىٰ
Demi bintang ketika menghilang.* kawanmu (Muhammad) tidak sesat dan
tidak pula keliru. * dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa
nafsunya. *, Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan
(kepadanya) [Al-Najm 53:1-4] Syawahid Al-Tanzil:
J 2, hal 276.
[47] – Yanabi3 Al-Mawaddah:.. J 1, hal 112, Al-Rasail Al-3asyr oleh Al-Thusi:
hal 97, dan telah diriwayatkan dengan sedikit perbezaan dalam banyak sumber,
sila rujuk.
[48] - Musnad Ahmad: J 1, hal 179, dan J 6, hal 396, Sahih Muslim: J 7,
hal 120, dan diriwayatkan Bukhari dengan sedikit perbezaan: J 4, hal 208.
[49] – Aali Imran: 61.
[50] – Telah ditunjukkan (as) mengenai ayat:
﴿إِنَّ
إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّـهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ
الْمُشْرِكِينَ﴾
(Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan
lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk
orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan),) Al-Nahl 16:120.
[51] - Mencukupi dengan apa yang disampikan Fakhf Al-Razi, beliau
berkata: (diriwayatkan bahawa beliau (as) memberi dalil-dalil ke atas
orang-orang Kristian Najran, maka mereka berkeras atas kejahilan mereka, beliau
(as) berkata: Allah telah memerintahkanku jika kalian tidak menerima hujah supaya
bermubahalah dengan kalian, mereka berkata: wahai Aba Al-Qasim, berilah
kesempatan pada kami kembali dahulu untuk perkara ini. Sesampainya di luar,
mereka bertembung dengan seorang ‘Aqib (hamba Al-Masih). memberi
pandangan, Mereka berkata: “Wahai hamba Al-Masih (Aqib), bagaimana pendapatmu
mengenai tentangan Mubahalah ini?” Si ‘Aqib menjawab: “Demi Allah,
kalian wahai kalangan Nasrani, sungguh sudah diketahui bahawa Muhammad adalah
Nabi yang terutus. Ia juga telah berbicara dengan benar tentang kedudukan
pemilik kamu (Isa)”. “Demi Allah” – lanjut Aqib, “Tiada satu kaum-pun di dunia
ini yang berani menyambut tentangan Mubahalah seorang Nabi kecuali seluruh masyarakatnya
akan hancur didera adzab. Jika kalian mengabaikan kebenaran Muhammad,
tinggalkanlah dia dan pulanglah ke negara kalian”. Dan pada saat bersamaan,
Rasulullah keluar dengan menggendong Al-Husain, memimpin Al-Hasan dan Fathimah
berjalan di belakang baginda lalu disusuli oleh Ali bin Abi Thalib (ra)
dibelakangnya. Beliau bersabda kepada keluarganya: “Jika aku berdoa, maka
Aminilah!”
Bishop Najran berkata: "Ketahuilah, wahai kaum Nasrani,
sesungguhnya wajah-wajah yang kulihat, sekiranya mereka bersumpah atas nama
Allah agar melenyapkan gunung dari tempatnya, nescaya Allah akan
melenyapkannya. Oleh kerana itu, berhati-hatilah kalian dengan 'Mubahalah
melawan mereka. Sesungguhnya kalian pasti akan binasa dan takkan ada lagi kaum
Nasrani yang akan tersisa setelah itu di atas muka bumi ini.sehingga hari
kiamat, maka mereka berkata: Wahai Aba Al-Qasim,: "Kami rasa, kami tidak
perlu bermubahalah dengan kamu. Kamu tetap dengan agama kamu dan kami tetap
dengan agama kami." Rasulullah (S) lalu bersabda: "Sekarang
kalian telah menarik diri dari bermubahalah. Maka menyerahlah kalian (masuklah
Islam) untuk bersama-sama kaum Muslimin dalam keadaan bahagia dan susah."
Namun mereka semua tetap menolak.
Baginda (S) bertanya: "Apakah kalian ingin berperang?" Mereka menjawab: "Kami tidak memiliki kekuatan untuk berperang melawan kaum Arab. Kami ingin berdamai dengan kamu agar kamu tidak memerangi kami dan agar kamu tidak menakut-nakutkan kami serta agar kami tidak keluar dari agama kami. Kami akan memberikan ribuan helai pakaian seribu pada bulan Safar dan seribu pada bulan Rajab Tiga puluh perisai besi. Jadi mereka diberikan kebaikan untuk itu, Badinda bersabda, Demi Zhat yang diriku di tanganNya, bahawa telah musnah dan telah jatuh atas penduduk Najran. Dan kalau mereka dilaknat mereka akan berubah bentuk menjadi kera dan babi, Dan lembah itu membakar mereka, dan Allah akan menghapuskan penduduk Najran, bahkan burung-burung di pucuk pokok, dan bagaimana jika keadaan kekuatan orang Nasrani, mereka semua juga akan dibinasakan, ..) Tafsir Al-Razi: J 8, hal 85.
Baginda (S) bertanya: "Apakah kalian ingin berperang?" Mereka menjawab: "Kami tidak memiliki kekuatan untuk berperang melawan kaum Arab. Kami ingin berdamai dengan kamu agar kamu tidak memerangi kami dan agar kamu tidak menakut-nakutkan kami serta agar kami tidak keluar dari agama kami. Kami akan memberikan ribuan helai pakaian seribu pada bulan Safar dan seribu pada bulan Rajab Tiga puluh perisai besi. Jadi mereka diberikan kebaikan untuk itu, Badinda bersabda, Demi Zhat yang diriku di tanganNya, bahawa telah musnah dan telah jatuh atas penduduk Najran. Dan kalau mereka dilaknat mereka akan berubah bentuk menjadi kera dan babi, Dan lembah itu membakar mereka, dan Allah akan menghapuskan penduduk Najran, bahkan burung-burung di pucuk pokok, dan bagaimana jika keadaan kekuatan orang Nasrani, mereka semua juga akan dibinasakan, ..) Tafsir Al-Razi: J 8, hal 85.
[52] - Al-Maidah 5:55.
[53] - Telah dijelaskan oleh ulamak terkemuka Al-Ammah (Sunnah) bahawa
ia telah diturunkan kerana Ali (as), dan mencukupi dengan Al-Hakim Al-Haskani dan
Fakhr Al-Razi, diriwayatkan dari Abu Zhar Al-Ghafari, bahawa beliau berkata: Aku
sholat bersama Rasulullah (S) pada satu hari dari sholat harian DZuhur, Maka seorang
peminta meminta dalam masjid tetapi tidak seorang pun memberi kepadanya, lalu
peminta itu mengangkat tangannya ke langit dan berkata: ya Allah, aku bersaksi
bahawa aku meminta dalam masjid Rasulullah (S) dan tidak seorang pun memberi
kepadaku sesuatu. Pada masa itu Ali sedang ruku3 lalu dia membuat isyarat pada
jari kanannya - dan ada sebentuk cincin padanya - Lalu peminta itu menerimanya sehingga
dia menarik cincin keluar dari jarinya,- dan itu semua diperhatikan oleh Nabi,
maka apabila Nabi (S) selesai sholat baginda mengangkat kepalanya ke langit dan
berkata: Ya Allah, saudaraku Musa meminta padaMu, dia berkata: Ya Tuhanku,
lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah
kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku, dan jadikanlah
untukku seorang pembantu dari keluargaku, (iaitu) Harun, saudaraku, teguhkanlah
dengan dia kekuatanku, dan jadikankanlah dia sekutu dalam urusanku, Maka Engkau
berikan kepadanya teman jurubicara: (Kami akan membantumu dengan saudaramu) Ya Allah,
dan aku Muhammad nabiMu dan pilihanMu. Ya Allah, lapangkanlah untukku dadaku,
dan mudahkanlah untukku urusanku,dan jadikan untukku seorang wazir dari
keluargaku, Ali saudaraku sesungguhnya sebagai wazirku. Abu Zhar berkata: Maka demi Allah, belum
selesai ucapan Rasulullah (S) tiba-tiba Jibrail turun di utus Allah dan berkata: Wahai Muhammad berbahagialah [kamu]
apa yang Allah berikan saudaramu padamu Baginda bersabda: Apakah itu ya Jibrail?
Jibrail berkata: Allah perintahkan umatmu berwilayahkan-nya hingga hari kiamat,
dan Allah menurunkan Al-Quran kepadamu:
إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين
يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون
(Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang
yang beriman, yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat, seraya mereka ruku3).)
Syawahid Al-Tanzil:. J 1, hal 230, Fakhr Al-Razi dalam tafsirnya: J 12, hal 26.
[54] - Al-Nisa’ 4:59.
[55] - Al-Ahzab 33:33.
[56] - Diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnadnya, dari Shaddad Abi Ammar
berkata: Aku masuk menemui Wailah Bin Al-Asqa3 dan bersamanya ada orang-orang yang menyebut Ali apabila mereka berdiri
dan berkata kepadaku: tidakkah kamu diberitahu apa yang aku lihat daripada
Rasulullah (S)? Aku berkata, Ya, katanya telah datang Fatimah (ra), dia
bertanya tentang Ali. katanya: Aku pergi kepada Rasulullah (S) duduk menunggu baginda
sehingga datang Rasulullah (S), dan bersama baginda ada Hassan dan Hussein (ra),
kedua-dua tangan baginda memimpin setiap seorang dari kedua mereka sehingga masuk
ke rumah, Ali dan Fatimah mendekati dan duduk di hadapan baginda dan baginda mendudukkan
Hassan dan Hussein setiap seorang di paha baginda dan kemudian membalut mereka dengan
jubah baginda atau dipanggil
kisa’, kemudian membaca ayat ini,
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai
ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya, dan bersabda: Ya Allah,
mereka ini Ahl Al-Baitku, Ahl Al-Baitku) Musnad Ahmad: J 4, hal 107.
Muslim meriwayatkan dalam Shahihnya, beliau berkata: (Aisyah berkata:
"Di suatu pagi, Nabi (S), keluar dari rumahnya sambil mengenakan kain yang
terbuat dari bulu hitam, Hasan bin Ali menghampiri beliau maka baginda masukkan
dia dalam kain itu, kemudian Husein datang dan beliau juga memasukkannya dalam
kain, setelah itu Fatimah datang dan beliau juga memasukkannya dalam kain, dan
yang terakhir Ali datang dan beliau pun memasukkannya dalam kain, lalu beliau
bersabda Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari
kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya) Sahih
Muslim: J 7, hal 130.
Diriwayatkan oleh Al-Tirmizhi dari Umar bin Abi Salamah anak tiri
Rasulullah (S) berkata: (Tatkala ayat ini diturunkan kepada Nabi (S), Sesungguhnya
Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan
membersihkan kamu sebersih-bersihnya di rumah Ummu Salamah baginda memanggil
Fatimah, Hassan dan Hussein lalu dimasukkan ke bawah kain (Kisa’) dan Ali di
belakangnya lalu dimasukkan ke bawah kain kemudian bersanda: Ya Allah, mereka
ini Ahl Al-Baitku maka hilangkanlah dosa mereka dan bersihkanlah mereka sebersih-bersihnya).
Umm Salamah berkata:. Aku bersama mereka, wahai Nabi Allah, baginda bersabda: kamu
di tempat kamu dan kamu dalam kebaikan) Sunan Al-Tirmizhi: J 5, hal 30.
Dan Fakhf Al-Razi berkata: (Diriwayatkan bahawa baginda (S) apabila
keluar baginda mengenakan kain yang terbuat dari bulu hitam, datang Hassan (ra)
maka baginda masukkan dia dalam kain itu, kemudian Husein (ra) datang dan baginda
juga memasukkannya dalam kain itu, kemudian Fatimah, dan kemudian Ali (ra) dan
kemudian baginda bersabda: Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu
sebersih-bersihnya Al-Ahzab 33:33. Ketahuilah bahawa riwayat ini disepakati
atas kesahihannya di antara ahli tafsir dan ahli hadits) Tafsir Al-Razi: J 8, hal
85.
Dan disebut oleh Al-Tsa3labi dalam tafsirnnya: (J 8, hal 38) dari Ibn
Hajar katanya: (Ibn Hajar berkata: (Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu
sebersih-bersihnya) ... kebanyakan ahli tafsir menyatakan ia diturunkan
kerana Ali dan Fatimah dan Al-Hassan dan Al-Hussein) Al-Shawa3iq Al-Mahraqah:
143 cet. Mesir, dan cet Beirut: 220 Bab sebelas, dalam ayat-ayat yang terkandung di
dalamnya, ayat tang utama), dan lihat selain sumber di atas.
[57] - Abdul Rahman Ahmad Al-Bakri berkata dalam Kitabnya dari kehidupan
Khalifah Omar bin Al-Khattab: (Disebut Muhammad bin Ahmad Al-Biruni Al-Khawarizmi
- meninggal dunia pada 440 Hijrah di dalam kejadian bulan Zhu Al-Hijjah Al-Haram
katanya: Hari kelapan belas,dinamakan Hari Ghadir Khum, ia adalah nama satu peringkat
bagi Nabi (S) apabila baginda bergerak kembali dari Hajjatu Al-Wada3, mengumpul
pelana dan pengembara dan apabila terkumpul baginda dengan mengangkat lengan tangan Ali bin Abi Talib (as) dan bersabda:
Wahai manusia, bukankah aku lebih utama pada kamu dari diri kamu sendiri?
Mereka berkata: Ya, wahai Rasulullah.: Baginda bersabda: Barang siapa yang
menjadikan aku sebagai maulanya, maka Ali adalah maulanya. Ya Allah, tolonglah
orang yang menolongnya dan musuhilah orang yang memusuhinya, dokonglah orang
yang mendokongnya dan rendahkanlah orang yang merendahkannya dan kebenaran
senantiasa berputar bersamanya
Dan diceritakan baginda mengangkat kepalanya ke langit dan berkata:. Ya
Allah apakah aku sudah sampaikan diulangnya tiga kali) dari Kehidupan Khalifah
Omar bin Al-Khattab:. hal 321.
[58] - Tarikh Dimasyq: J 42, hal 220, Al-Bidayah Wal-Nihayah: J 7, hal 386,
dan sumber-sumber lain yang ada menyebut peristiwa Ghadir Khum..
[59] - Al-Nisa’ 4:59.
[60] – Al-Naafi3 Yaumu Al-Hashr pada menerangkan bab ke sebelas: hal 115,
Dan diriwayatkan dengan sedikit perbezaan dalam: Kamal Al-Din: hal 285, Kifayah
Al-Atsar:5/4, Al-Ihtijaj: J 1, hal 87, dan lain-lain....
[61] - Al-Naafi3 Yaumu Al-Hashr dalam menerangkan bab ke sebelas: hal
115, Dan diriwayatkan dengan sedikit perbezaan dalam: Al-Rasail Al-3asyar oleh
Al-Thusi: hal 89, Al-Nakkat Al-I3tiqadiyah hal 43, Bihar Al-Anwar: J 36 hal 372,
dan lain-lain.....
[62] - Diriwayatkan oleh Kulaini dari Abi Ja'far (as) katanya: Wahai masyarakat
Syiah berhujahlah dengan Surah Inaa Anzalnah kamu akan beruntung, Demi Allah Ia
merupakan satu hujah Allah TWT atas penciptaan selepas Rasulullah (S) Ia adalah
penghulu agama kamu, dan ia adalah maksud kepada pengetahuan kami, Wahai masyarakat
Syiah berhujahlah dengan
حم والكتاب المبين إنا أنزلناه في ليلة
مباركة إنا كنا منذرين
Haa miim. Demi Kitab yang menjelaskan, sesungguhnya Kami menurunkannya
pada suatu malam yang diberkati dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi
peringatan. Ia adalah dikhususkan bagi Kuasa Pemerintah selepas Rasulullah (S),
Wahai masyarakat Syiah, Allah TWT berfirman
وإن من أمة إلا خلا فيها نذير
(Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.)
(Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.)
dikatakan : Wahai Aba Ja’far uanya pemberi peringatan Muhammad (S).
Beliau berkata: Kamu benar, Tidakkah ia pemberi peringatan, dan dia diutus di di segala penjuru bumi, Berkata yang
bertanya: Tidak, Abu Ja'far (as) berkata Tidakkah kamu lihat utusannya, bukankah
ia memberi peringatanmya, dan sebagaimana Rasulullah (S) bukankah dalam pengutusannya
dari Allah (AWJ) sebagai pemberi peringatan. dia berkata: Ya, beliau berkata,
begitu juga Muhammad tidak mati, melainkan mempunyai utusan pemberi peringatan,
Beliau berkata: Sekiranya kamu berkata tidak, Rasulullah (S) telah menyusahkan
manusia dari umatnya,, dia berkata, Tidakkah memadai dengan Al-Quran? Beliau
berkata: Ya, jika mereka boleh mentafsirkannya, katanya: Apa yang ditafsirkan
oleh Rasulullah (S)? Beliau berkata: Ya boleh ditafsirkan dari satu orang, dan
menjelaskan kepada umat yang berkehendakkan orang seperti Ali bin Abi Talib
(as). Penanya berkata: Wahai Aba Ja’far, adakah ia perintah khas dan bukan
tanggung jawab umum? Beliau berkata: Allah tidak mengizinkan menyembah melainkan
secara rahsia sehingga datang pada zamannya di mana agamanya muncul, Sebagaumana
Rasulullah (S) dengan Khadijah yang bersembunyi-sembunyi sehingga datang pengumuman,
Penanya berkata: Mestikah pemilik agama ini menyembunyikannya? Beliau berkata,
atau menyembunyikan Ali bin Abi Talib (as) pada hari Islamnya bersama
Rasulullah (S) keluar perintahnya? Beliau berkata: Ya, beliau berkata, begitu
juga urusan kami sehingga disampaikan pada masanya) Al-Kafi. J 1, hal 249.
Diriwayatkan juga: seorang lelaki bertanya Abi Ja'far (as): Wahai
putera Rasulullah, tidakkah Ali marah. Beliau berkata: Mengapa? Dia berkata: Aku
hanya ingin bertanya mengenainya, Beliau berkata: Katakanlah, katanya, tidakkah
engkau marah? Beliau berkata: Aku tidak marah lalu beliau berkata: tidakkah kamu
lihat dikatakan pada malam Al-Qadar, dan diturunkan malaikat dan Roh kepada
washi-washi, didatangkan kepada mereka dengan urusan yang tidak diketahui Rasulullah
(S)? Atau didatangkan kepada mereka dengan urusan yang diketahui Rasulullah (S)?
Tidakkah kau ketahui bahawa Rasulullah (S)
mati dan tidak diketahui sesiapa pun kecuali Ali (as) yang mempunyai penuh
perhatian, kata Abu Ja'far (as): Untukku dan kamu, wahai lelaki, yang menjadikan
bertemu denganku? Dia berkata: Aku bertemu denganmu untuk penyelesaian pencarian
agama, beliau berkata: Adakah kamu faham apa yang aku katakan padamu bahawa
Rasulullah (S) yang sekeluarga denganku tidak sebutkan sehingga Allah
memberitahunya supaya disebutkan siapa yang mungkin dan apa yang akan diberikan,
dan ia mempunyai banyak pengetahuan yang indah, ilmu yang datang dari tafsirnya
pada malam Al-Qadar, dan begitu juga Ali bin Abi Talib (as) telah belajar pengetahuan
yang indah, ilmu yang datang dari tafsirnya pada malam Al-Qadar, seperti mana
ia pada Rasulullah (S), berkata si penaya: Atau tafsirnya yang indah? Beliau
berkata: Ya, tetapi ia datang dengan perintah Allah malam Al-Qadar kepada Nabi
dan kepada para washi: Dilakukan begini dan begitu. Untuk perkara yang telah diajarkannya
kepada mereka. Mereka diperintahkan bagaimana mereka melakukannya? Aku bertanya,
jelaskan padaku mengenainya. Beliau berkata: bahawa Rasulullah (S) tidak mati melainkan
telah menghafal kalimat dan tafsirannya. Aku bertanya. Maka orang datang
kepadanya pada malam-malam Al-Qadar diajarkan tentang apa? Beliau berkata:
Arahan ini dan kemudahan apa yang telah telah diajarkan, berkata yang
bertanya: Jadi apa yang berlaku kepada mereka pada malam-malam Al-Qadar ilmu yang
sama yang diajarkan kepada mereka? Beliau berkata: Ini adalah apa yang
diperintahkan kepada mereka elakkan dari menyebutnya, dan tidak diketahui tafsirannya
apa yang aku tanyakan mengenainya kecuali Allah (AWJ). berkata yang bertanya: Adakah
washi-washi tahu apa yang para nabi tidak tahu? Beliau berkata: tidak bagaimana
washi mengetahui ilmu yang tidak diwasiatkan kepadanya, berkata yang bertanya:
Bolehkah kita katakan: bahawa salah seorang washi tahu apa yang tidak diketahui
oleh yang lain? Beliau berkata: Tidak, tiada nabi yang mati, kecuali mengetahuu
dalaman washinya. Sesungguhnya malaikat dan Roh turun pada malam Al-Qadar dengan
hukum yang menghukum di antara hamba-hamba, berkata yang bertanya: Dan apa yang
mereka tahu hukum itu? Beliau berkata: Ya telah diajarkan kepadanya tetapi
mereka tidak boleh meneruskan sesuatu daripadanya sampai diperintahkan pada
malam-malam Al-Qadar bagaimana dikerjakan untuk tahun akan datang, berkata yang
bertanya: Wahai Aba Ja'far ini saya tidak boleh menafikannya? Berkata Abu
Ja'far (as): Sesiapa yang menafikannya bukan dari kalangan kami. yang bertanya berkata:
Wahai Aba Jaafar apa pendapat kamu adakah Nabi (S) didatangkan kepadanya pada
malam-malam Al-Qadr sesuatu yang tidak diketahuinya? Beliau berkata: Kamu tidak
dibenarkan bertanya mengenainya, dan ia mengetahui sesuatu dan apa yang akan terjadi,
kerana tidak akan mati seorang nabi mahupun washi melainkan ia mengetahui washi
yang selepasnya, tetapi ilmu ini, yang kamu bertanya mengenainya, Allah (AWJ) melarang
menampakkan washi-washi melainkan diri mereka sendiri sahaja, berkata yang
bertanya: Wahai anak Rasulullah, bagaimana diketahui masa malam Al-Qadr itu
setiap tahun? Beliau berkata: Apabila datang bulan Ramadan, maka baca Surah Al-Dukhan
setiap malam seratus kali, apabila kamu sampai pada malam dua puluh tiga maka kamu
melihat dan membenarkan apa yang kamu tanyakan mengenainya) Al-Kafi:. J 1, hal 251.
Dan lihat riwayat yang lain dalam Al-Kafi bab Syan Lailah Al-Qadr:. J 1, hal 242.
[63] – Al-Qashash 28:83.
[64] - Nahj Al-Balaghah dengan syarah Muhammad Abduh: J 1, hal 30, Al-khutbah
Al-Syaqsyaqiyah..
[65] - Amali Al-Sbaduq: hal 702, 3ilal Al-Syarai3: J 1, hal 43, Man La
Yahdhuruh Al-Faqih: 419, Bihar Al-Anwar J
39, hal 36
[66] - Al-Ahzab 33:33.
[67] - Al-Ghadir:. J 1, hal 8.
[68] - Tafsir Al-Imam Al-Hassan Al-Askari (as): hal 300..
[69] - Al-Ihtijaj: J 2, hal 52.
[70] - Amirul Mukminin (as) mengatakan dalam salah satu khutbah beliau
(dan yang lain telah dipanggil seorang alim tetapi tiada padanya Maka dia mengutip
kebodohan dari orang yang benar-benar bodoh, Dan khayalan sesat dari yang benar-benar
dalam kesesatan. berhala-berhala oleh manusia yang syirik. Dari tali-tali yang
memperdayakan dan kata-kata dusta. Telah membawa Al-Kitab sebagai menurut pandangannya.
Sayangkan kebenaran dengan mengikut hawa nafsu..... percaya kepada
perkara-perkara besar dan meremeh jenayah yang besar. mengatakan kuat pada yang
syubhat. Dan itu yang berlaku. menjauhkan diri dari bidaah dan padanya dia bersandar.
Rupanya rupa manusia. hatinya hati haiwan. tidak kenal pintu hidayah tetapi mengikutnya.
tidak juga pintu samar-samar yang menghalang-halanginya. Itulah mayat yang hidup,
maka ke mana kamu pergi) Nahj Al-Balaghah dengan syarah Muhammad Abduh. J 1, hal
153.
[71] - Diriwayatkan dari Rasulullah (S) (hukuman prang yang paling berat pada hari kiamat adalah membunuh nabi, atau membunuh salah seprang daripada ibu bapanya, atau orang alim yang tidak bermanfaat ilmunya) Raudah Al-Wa3izin: hal 10, al-3ilm Wal-Hikmah Fi Al-Kitab Wal-Sunnah : hal 457, mausu3ah al-3aqaid al-islamiiyah: J 2: hal 499.
[71] - Diriwayatkan dari Rasulullah (S) (hukuman prang yang paling berat pada hari kiamat adalah membunuh nabi, atau membunuh salah seprang daripada ibu bapanya, atau orang alim yang tidak bermanfaat ilmunya) Raudah Al-Wa3izin: hal 10, al-3ilm Wal-Hikmah Fi Al-Kitab Wal-Sunnah : hal 457, mausu3ah al-3aqaid al-islamiiyah: J 2: hal 499.
Dan baginda (S) juga bersabda:. (Ulama umat ini adalah, orang-orang yang
Allah datangkan ilmu kepadanya. Beliau bertanya kepadanya. Dia mencari wajah
Allah dan perkampungan akhirat serta merendah diri kepada manusia. Tidak mengambilnya
secara tamak. dan Tidak menjualnya dengan harga yang sedikit. Yang akan diampunkannya
yang berada di lautan dan binatang-binatang di darat dan di laut. Burung-burung
di awan dan langit.... . penghulu yang mulia memberi keutamaan pada Allah.
Dan membelinya dengan harga yang sedikit, Itu mengekang hari kiamat dengan kekangan
api neraka, dan menyeru dari malaikat para malaikat pada ketua saksi-saksi, Si Fulan
anak Si Fulan ini didatangkan Allah ilmu kepadanya dalam perkampungan dunia maka
kekanglah dia atas hamba-hambanya sehingga dia telah selesai dihisab) Raudah Al-Wa3izin:
hal 10 .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan