Khamis, 29 Mei 2014

Soalan 53: Umpama penyair-penyair

Soalan 53: Apa yang di maksudkan dengan ayat :

﴿وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ * أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ * وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لا يَفْعَلُونَ﴾

Dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat. * Tidakkah kamu melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah, * dan bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak kerjakan? [Al-Syu3ara’ 26:224-226] [142]?

Jawapannya : mereka ini adalah penggoda (orang-orang jahat, yang sesat-menyeleweng, yang menggoda - menggiur) dalam ayat

﴿فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ﴾

Maka mereka dihumbankan ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang sesat, [143].
Mengulas mengenai ayat ini, kata Al-Shadiq (as): (diturunkan kepada kaum dan menerangkan keadilan dan kemudian kesalahan dan yang lain-lain)  [144].

Ini pengikut yang sesat-menyeleweng atau yang mengikut imam sesat mengetahui kebenaran dan ciri-cirinya, mereka mengetahui keadilan Muhammad dan Aali Muhammad (as), mereka ini bertaklid kepada ulamak yang tidak beramal yang menyesatkan mereka dan apabila kamu tidak memberi perhatian kepada diri mereka dimulakan dengan mereka, mereka akan memerangi Imam Mahdi (as).

﴿وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴾
Dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat:
Penyair-penyair: mereka adalah ulamak yang tidak beramal yang menyesatkan mereka: Al-Ghauun (orang-orang yang sesat): mereka bertaklid dan mengikut kepada ulamak mereka.
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ﴾:
Tidakkah kamu melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah:
Iaitu setiap kesesatan dan kebatilan yang diperkatakan, dan setiap kemerosotan dan penurunan (merendahkan) kebenaran, dan Lembah: Ia rendah di muka bumi, satu padanan kepalsuan; bahawa menjatuhkannya ke bawah dan ke dasar ke dalam jurang yang dalam.
﴿وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ﴾
dan bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak kerjakan.
Oleh itu ulamak yang tidak beramal yang sentiasa berusaha mencari orang yang terpengaruh dengan kehidupan dunia, setiap orang dari mereka ingin berumur seribu tahun, dan mereka suka kemewahan dan kehidupan selesa yang jauh dari kehidupan nabi-nabi dan rasul-rasul yang mereka dakwa mengikuti mereka semua, maka mereka dapat berdiri bersama dengan yang hak atau melawan kepalsuan atau menginfak anak-anak yatim dan janda-janda.

Dari Abi Jafar (as), beliau berkata:
﴿الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ﴾
Yang melihat kamu ketika kamu berdiri,
pada nubuwah,
﴿وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ﴾
dan (melihat pula) perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang sujud.           
berkata dalam sulbi-sulbi nabi-nabi,
﴿وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ﴾
Dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat
berkata: Aku dapat mengubah agama Allah dan pendapat mereka dalam melanggar perintah Allah, tidakkah kamu penyair melihat dan pernah mengikut salah satu darinya? Sesungguhnya padaku ia bermakna bahawa orang-orang yang meletakkan agama kita dengan pendapat mereka maka mereka mengikut orang yang di atasnya, dan disahkan dengan kataNya:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ﴾
Tidakkah kamu melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah,
(iaitu, dipadankan dengan kebatilan dan dalil-dalil hujah yang mengelirukan (menyesatkan) pada setiap mazhab penganut mazhab mereka)
﴿وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لا يَفْعَلُونَ﴾
dan bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak kerjakan,
Katanya: Mereka tidak melarang manusia dan tidak akan melarang mereka, mencegah kemungkaran dan menyuruh berbuat kebaikan (makruf) dan akhirnya tidak mengerjakannya, dan mereka yang mengekang hak Aali Muhammad) [145].


✡✡✡✡✡

----------------------
[142] – Al-Syu3ara’: 224-226.
[143] - penyair: 94.
[144] – Al-Kafi: Jilid 2 hal 4 300 h, dari Bab ciri-ciri keadilan beramal dan sebaliknya.
[145] – Tafsir Al-Qumi: Jilid 2 hal 125.

Tiada ulasan: