Rabu, 21 Mei 2014

Soalan 43: Apakah erti yang Isti3azhah Maryam

Soalan 43: Apakah erti yang Isti3azhah Maryam (as) apabila dia berkata ),

﴿إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيّاً﴾

"Sesungguhnya aku berlindung dari padamu kepada Tuhan Yang Maha pemurah, jika kamu seorang yang bertakwa". [Maryam 19:18] [80]?

Jawapannya ialah:sesungguhnya aku berlindung dengan Al-Rahman dari kamu, jika kamu tidak atau kamu bukan seorang yang bertakwa, dan ini (adalah) penafian. Isti3azhah (berlindung) dengan Allah Yang Maha Suci disebabkan adanya malaikat yang mengusir syaitan dari anak-anak Adam, tidaklah bermakna di maqam (kedudukan) ini dilindungi Allah, samada dengan malaikat-malaikat Allah atau dari malaikat-malaikat Allah SWT. Tetapi untuk berlindung dengan Allah dan malaikat-Nya dari syaitan (la3nahu Allah), dan tidak juga bermakna pada Isti3azhah (berlindung) dengan Allah dari hamba yang bertakwa lagi soleh (shali7); kerana sesungguhnya dia selamat kerana ketaqwaan dan takutnya kepada Allah.

Sesungguhnya Isti3azhah Maryam (as) dalam bentuk ini; kerana dia memikirkan yang datang kepadanya - dalam masalah beribadah - bahaw dia adalah Abd Soleh, dengan demikian adalah diharapkan memahami dan mengenal pasti pada masa yang sama berlindung dengan Allah darinya jika ia tidak baik untuk menjawabnya:

﴿قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيّاً﴾

 Ia berkata: "Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak laki-laki yang suci"[ Maryam 19 19]. [81].



✡✡✡✡✡

-----------------------------
[80] - Maryam 19:18.

[81] - Maryam 19 19.

Tiada ulasan: