Rabu, 21 Mei 2014

Soalan 41: Musa (as) membunuh seorang Qibthi

Soalan 41: Dalam jawapan kepada soalan sebelumnya [71] telah berkata: Musa (as) tidak meminta maaf setelah membunuh seorang Qibthi kerana ia adalah kerja-kerja syaitan, tetapi itu dia sengaja membunuh Qibthi dan adalah kerja betul, jika pembunuhan Musa (as) ke atas Qibthi itu benar, apa pula yang dimaksudkan dengan kata-kata dalam Surah Al-Syu3ara’:

﴿قَالَ فَعَلْتُهَا إِذاً وَأَنَا مِنَ الضَّالِّينَ﴾

Berkata Musa: "Aku telah melakukannya, sedang aku di waktu itu termasuk orang-orang yang khilaf. [Al-Syu3ara’ 26:20] [72]?

Jawapannya: Musa (as) tidak memaksudkan dengan kesesatan di sini tetapi adalah menyimpang dari jalan yang lurus kerana membunuh seorang Qibthi, perkara yang memperdayakan kemahuan Musa (as) adalah dua ukuran kesesatan:

Yang pertama adalah bahawa Musa (as) mendapati dirinya tersesat, kerana wujudnya di Istana Taghut Firaun yang kejam.

Yang berkata, dalam Surah Al-Qashash [73] sesuatu yang bermaksud: Ya Tuhanku, demi nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali tiada akan menjadi penolong bagi orang-orang yang zalim, malah menjadi lebih gelap lagi kerana tinggal di istananya, dan saraan hidupnya membiarkan kezaliman-kezalimannya (Firaun)..

Dengan kehadiran Musa (as) pada mulanya dalam istana Firaun (la’nahu Allah), Musa (as) tidak ada kuasa, tetapi Musa (as) terus tinggal di istana Firaun adalah urusan sementara Musa (as), dan akhirnya harus mengambil keputusan untuk meninggalkan istana yang kejam, dan menjauhi daripadanya (laknat Allah).

Ukuran kedua: ialah Musa (as) mahu berkata kepada Firaun, aku membunuh seorang Qibthi yang zalim, seorang pekerja Firaun (la’nahu Allah), dan aku di atas kebenaran, dan membunuhnya juga benar, tetapi kamu melihat aku telah tersesat, iaitu Musa (as) mahu berkata aku telah tersesat (bersalah) padamu ya Firaun, aku tidak sesat pada hakikatnya, tetapi aku bersama hidayah. Sebab itulah aku melarikan diri dari kezaliman mu dan cukuplah Allah Yang Maha Suci bagi ku,)

﴿فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾

Lalu aku lari meninggalkan kamu ketika aku takut kepadamu, kemudian Tuhanku memberikan kepadaku ilmu serta Dia menjadikanku salah seorang di antara rasul-rasul. [Al-Syu3ara’ 26:21] [74].



✡✡✡✡✡

-----------------------------
[71] - soalan nombor (22) dalam bahagian Mutasyabihat Jilid 1.
[72] - Al-Syu3ara’ 26: 20.
[73] - Al-Qashash 28:17, firman Allah Taala: (Musa berkata: "Ya Tuhanku, demi nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali tiada akan menjadi penolong bagi orang-orang yang berdosa".).

[74] - Al-Syu3ara’ 26: 21.

Tiada ulasan: