Ahad, 18 Mei 2014

Kerja-kerja Al-Qaim (as) Selepas Kebangkitannya

Kerja-kerja Al-Qaim (as) Selepas Kebangkitannya
أعمال القائم (ع) بعد قيامه 
[ث=ts] [خ=kh] [ح=7] [ذ=zh] [ش=sy] [ص=sh] [ض=dh] [ط=th] [ظ=dz] [ع=3] [غ=gh]

Sebagai sebahagian daripada kerja-kerja beliau selepas kemunculan dan kebangkitan beliau (as) adalah:

Dari Abi Abdillah (as): (Yang akan memApercepatkan keluarnya Al-Qaim. Maka demi Allah tiada pakaiannya melainkan kasar (menjolok mata), tiada makanannya melainkan yang tidak bersih (haram), Dan apa yang (menyelesaikan) melainkan pedang dan mati di bawah bayang-bayang pedang) [249].

Kata Abu Jafar (as): (Al-Qaim (as) akan menegakkan perintah yang baru, kitab yang baru dan hukum baru kepada orang-orang Arab yang keras. Tiada penyelesaian melainkan dengan pedang, tiada sesiapa yang akan bertaubat dan membawanya kepada Allah, walaupun dicela orang yang suka mencela.) [250].

Pedang adalah isyarat kepada senjata yang wujud di zamannya (as).

Diriwayatkan dari Al-Shadiq (as) katanya: (seakan aku melihat pada Al-Qaim yang zuhur (kembali) di Najaf, dan apabila sempurna zuhurnya di Najaf dengan menunggang kuda hitam yang bersinar (berkilat)) [251].

Dan yang bersinar: dikesan. pemburu: lajur panjang. Jadi maksud hadits ialah ia menunggang kereta perisai, Wa Allahu A3lam.

Dan bagaimana dalam hadits-hadits menunjukkan bahawa pertempuran peperangan yang mengerikan itu dengan musuh-musuh Agama dan musuh-musuhnya (as), menyaksikan kebanyakannya adalah ansarnya. ([252], bahkan mungkin sebahagian daripada riwayat yang digunakan menyatakan bahawa Imam (AS) terdedah kepada kecederaan dan luka-luka dalam peperangan ini ([253], Wa Allahu A3lam.

Dari Al-Baqir (as), berkata: (Qaim kita apabila beliau menyeru manusia untuk urusan yang baru sebagai mana seruan Rasulullah (sawas), di mana Islam bermula sebagai sesuatu yang asing, ia akan kembali asing sebagaimana ia bermula, jadi berilah khabar gembira kepada orang-orang asing) [254].

Dan Abi Basir, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Islam bermula sebagai sesuatu yang asing, ia akan kembali asing sebagai mana bermula, maka berilah khabar gembira kepada orang-orang asing, aku berkata: Terangkanlah kepada aku islah (perbaikan) Allah ini. Berkata (as): Seruan baru semula dari kami sebagaimana seruan Rasulullah (sawas)) [255].

Dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Kita akan lakukan apa yang dilakukan Rasulullah (sawas), akan dipadamkan apa yang datang sebelum beliau sebagaimana Rasulullah (sawas) memadamkan jahiliyah, dan menyambung semula Islam yang baru) ([256].

Dari Ibn 3atha, berkata: Aku bertanya kepada Aba Ja’far Al-Baqir (as), aku berkata: (Jika Al-Qaim bangkit (as) sirah perjalanan manusia yang mana diikutinya? Beliau (as) berkata: Dihapuskan apa yang sebelum beliau sebagaimana dilakukan Rasulullah (sawas), dan menyambung semula Islam yang baru) [257].

Melalui sebuah hadits Rasulullah (sawas) bahawa pada akhir zaman tidak ada lagi Islam melainkan namanya, dan Al-Quran, hanya tinggal tulisannya, dan masjid penuh dengan manusia, tetapi tiada hidayah - iaitu pimpinan Aali Muhammad (sawas) - beginilah keadaan masjid hari ini tinggal hiasan dan Al-Quran cantik dan berwarna-warni, dan umat Islam pula jauh dari Islam.

Dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Adapun jika Qaim kita telah bangkit Bani Syaibah telah ditangkap dan dipotong tangan mereka, dan mengelilingi mereka dan berkata mereka ini pencuri Allah) ([258].

Dan dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (.. dan akan dipotong tangan pencuri Bani Syaibah dan menggantungnya di Kaabah) ([259].

Dan dari dia dan (as): (... dan akan dipotong tangan Bani Syaibah dan digantung di Kaabah dan ditulis, ini pencuri Kaabah) ([260].

Bani Syaibah, mereka ini Khadam Kaabah pada masa Imam Al-Baqir (as), hadits ini menerangkan kepada berkhidmat di tempat suci sepanjang hari. Bahawa Imam memotong tangan mereka dan mengisytiharkan mereka kerana mereka mencuri di tempat suci, mereka sering menjadi hamba kepada taghut penzalim, tetapi tidak semua daripada mereka, sebahagian daripada mereka telah islah dan mungkin mereka sesetengah individu yang beriman.

Dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Damman dalam Islam halal di sisi Allah (Azza wa Jalla) tidak menghukum keduanya dengan hukum Allah (Azza wa Jalla) sehingga Allah mengutus Al-Qaim dari Ahl Bayt, di mana keduanya dihukum dengan hukum Allah (Azza wa Jalla), tidak dikehendaki keterangan padanya, penzina yang telah berkahwin direjam, yang enggan Zakat dan dipancung lehernya) ([261].

Dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (tidak akan berakhir dunia sehingga keluar seorang lelaki dari ahli bayt kami ini, menghukum dengan hukum Daud dan Aali (keluarga) Daud, tidak ditanya manusia tentang keterangan (bukti)) [262].

Ini bermakna bahawa Allah Yang Maha Suci mendatangan Imam Mahdi (as) mengetahui yang batin, dan mengizinkan beliau untuk menghukum secara batin, seperti yang dilakukan oleh Khidir apabila kapal yang mahu melanggar dan membunuh seorang anak muda, seperti yang diriwayatkan mengenai Dawud (as) dari Abu Hamza Al-Tsamali, dari Abi Jafar (as), katanya: (Bahawa Dawud (as) bertanya kepada Tuhannya untuk memperlihatkan kepadanya masalah dari permasalahan akhirat. Lalu Jibril (as) datang kepadanya, dia berkata: Kamu bertanya kepada Tuhan kamu sesuatu yang tidak ditanya oleh Nabi-nabi (shalawatu Allah 3alaihim) lain, Wahai Daud, yang meminta sesuatu yang Allah tidak perlihatkan padanya seorang daripada ciptaannya pun. Tiada siapa yang harus berkehendak selainNya, Allah telah menjawab seruan mu dan memberi kamu apa yang kamu minta. Bahawa yang pertama persengketaan yang akan dikemukakan kepada kamu esok pada masalah kedua-duanya dari permasalahan akhirat.

Maka setelah Daud diterima, dia duduk dalam Majlis Kehakiman datanglah seorang Sheikh dikaitkan dengan seorang pemuda. Bersama orang muda itu segugus buah anggur. Syeikh berkata. bahawa anak muda ini memasuki kebunnya, dan menghancur kebun anggurku dan memakannya tanpa izinku. Beliau berkata lagi: Kemudian Daud berkata kepada orang muda itu: Apa kamu kata? Beliau berkata, anak muda itu mengesahkan bahawa dia telah berbuat demikian, Allah Taala mewahyukan kepadanya: Wahai Daud, jika akan diperlihatkan kepada kamu di akhirat,  jika aku menyelesaikan permasalahan di antara Sheikh dan anak muda lelaki itu tidak tertahan hatimu, orang-orang kamu tidak akan menerimanya. Wahai Daud, Sheikh ini telah memecah masuk ke dalam kebun bapa anak muda ini, lalu membunuhnya dan memaksa kebunnya dengan memberikan empat puluh ribu dirham dan dikebumikan di sebelah kebunnya, maka di serahkan kepada anak muda itu sebilah pedang dan apabila ia mencecah leher Sheikh, maka dibayar harga kebun itu, dan semasa dalam kedudukan menggali yang juga di dusun itu, beliau mengambil wangnya. Beliau berkata: Daud (as) terkejut mengetahuinya, dan di mengumpul ulamak sahabat-sahabatnya dan memberitahu mereka perkhabaran itu, dan menyelesaikan permasalahan itu menurut apa yang Allah wahyukan kepadanya) [263].

Dari Imam Shadiq (as) berkata: (Perkara pertama yang ditunjukkan Al-Qaim adalah keadilan, bahawa Pemanggil akan memanggil untuk menyampaikan Solat Nafilah dan Solat Fardhu di Al-Hajar (Aswad) dan bertawaf) ([264].

Ini bermakna mengerjakan Haji wajib pada zaman Imam. Haji mustahab (sunat) akan dicegah, sehinggalah haji pada orang Islam yang tidak pernah mengerjakan Haji dapat berhaji wajib. Dan akibat dari haji mustahab (sunat) hari ini hanya tersebar di kalangan yang kaya manakala yang miskin hampir berputus asa untuk pergi ke Bait Allah Al-Haram, atau mengerjakan haji wajib.

Maka mereka orang-orang kaya jika mereka mahu menghadapi Allah Yang Maha Suci untuk menginfaq (membelanjakan) harta kekayaan ini kepada orang miskin yang kelaparan dan kebanyakan mereka mati, kerana mereka tidak mempunyai kemudahan perubatan. Jika mereka mahu menghadapi Allah hendaklah menghantar haji orang-orang miskin ini ke rumah Allah dengan harta kekayaan ini.

Sebenarnya mereka cuba untuk menipu yang mereka pergi berjalan-jalan, sebagaiman kata Amirul Mukminin (as) [265], Dan bencana besar yang sebahagian daripada mereka mendakwa diri mereka sebagai ahli-ahli ilmu! walaupun mereka juga telah menjadi seperti orang yang menghadapi masalah.

Telah diriwayatkan dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (keadilan kepada manusia dalam diri kamu tidak akan dapat dipuaskan dengan sesuatu seperti itu melainkan jika dia redha pada mereka, dan dasar persaudaraan kamu dalam harta kekayaan, dan dengan mengingat Allah dalam segala hal.) [266].

Dari Al-Shadiq (as), dari bapa-bapanya, dari Nabi (sawas) bersabda: (bagi keluargaku telah diturunkan kepadaku Tuhanku Jalla Jalalahu... sampai pada kata: aku angkat kepalaku maka dengan serta merta aku disinari cahaya Ali dan Fatimah, Al-Hasan dan Al-Hussein, Ali Bin Al-Hussein, Muhammad, Jaafar, Musa, Ali, Muhammad, Ali, Al-Hassan dan Al-Hujjah bin Al-Hasan (Al-Qaim) mereka di tengah-tengah seperti dikelilingi bintang-bintang. Aku berkata: Ya Tuhanku, siapakah mereka? FirmanNya: Mereka adalah imam-imam, dan ini Al-Qaim yang akan menghalalkan apa yang Ku-halalkan dan mengharamkan apa yang Ku-haramkan, dan denganya Aku menghukum musuh Ku, ia adalah rahmat untuk Auliak-Ku, yang akan menyembuhkan hati-hati Syiahmu dari para penindas dan mereka yang sangat kufur serta orang-orang kafir, maka dikeluarkan Al-Lata dan Al-’Uzza patung (yang masih elok) lalu dibakar keduanya. Kerana fitnah kedua mereka pada hari ini lebih dahsyat dari Fitnah Anak Lembu (Al-3ijl) Al-Samiri) [267].

Dari Basyar Al-Nabbal, dari Imam Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Adakah kamu tahu perkara pertama yang akan dilakukan Al-Qaim (as)? Aku berkata:. Tidak. Katanya: dikeluarkan mayat keduanya yang masih lembap lalu dibakar keduanya dan diterbangkan angin, dan merobohkan masjid Kemudian berkata (as) berkata: Rasulullah (sawas) bersabda: Binalah seperti binaan Musa (as), dan mengingat bahawa Masjid Nabi (sawas) adalah dari tanah liat, dan sebahagian pelepah kurma) ([268].

Dan Abi Abdillah (as) berkata: (Apabila Al-Qaim (as) baru datang dengan segera memecahkan dinding kubur yang juga menyebabkan Allah mengirim ribut besar, kilat dan guruh, sehingga manusia berkata, itu dan ini, maka berpecah para sahabatnya dengan beliau sehingga tiada yang tinggal bersamanya melainkan yang mengambil beliung (kapak) di tangannya dan menjadi yang pertama menghentam dengan beliung, dan kemudian kembali sahabat-sahabatnya jika mereka melihat dia memukul beliung di tangannya, supaya hari ini lebih suka antara satu sama lain sebanyak mereka yang terdahulu beliau. memecahkan dinding maka dikeluarkan mayat keduanya yang masih lembap, lalu dilaknat keduanya dan berlepas diri dari mereka dan disalibkan, kemudian diturunkan keduanya lalu dibakar keduanya dan diterbangkan angin) [269].

Seorang lelaki berkata tentang peranan Abbasiyyah: Kami juga melihat keajaiban Allah menyepi (tandus) atau memusnahkannya dengan tangan kita. Maka kata Abu Abdillah (as): (Jangan kata begitu, tetapi akan ditempatkan Al-Qaim (as) dan para sahabat, kerana aku mendengar Tuhan berfirman:

﴿وَسَكَنْتُمْ فِي مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ﴾

dan kamu telah berdiam di tempat-tempat kediaman orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri, [Ibrahim 14:45]  [270].

Dari Ibn Bakir, berkata: Aku bertanya kepada Abu Al-Hasan (as) Pada Firman:

﴿وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ﴾

padahal kepada-Nya-lah menyerahkan diri segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan. [Aali Imran 3:83] 
(([271],
kata (as): Aku turunkan pada Al-Qaim (as) jika ia datang kepada orang-orang Yahudi dan orang-orang Kristian dan Shabiin dan ahli bidaah dan orang-orang murtad dan kafir di timur dan di barat bumi, diperkenalkan kepada mereka mengenai Islam, maka sesiapa yang menyerahkan diri, taat perintahNya dengan solat, zakat dan apa yang diperintahkan mengikut orang Islam, dan diwajibkan Allah atasnya, dan yang tidak menerima Islam dipancung lehernya, supaya tidak tinggal di timur dan barat, selain hanya yang mengesakan Allah. Aku berkata padanya: Semoga aku jadi tebusan tuan, Apa penciptaan yang lebih banyak dari demikian? Katanya, jika sekiranya Allah berkehendak urusannNya yang sedikit itu banyak dan yang banyak itu sedikit) ([272].

Dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Ilmu itu dua puluh tujuh huruf, semua yang datang kepada Ar-Rasul dua huruf, tidak diajar kepada manusia sehingga hari ini selain dua huruf. Jika Al-Qaim keluar akan ditambah dua puluh lima huruf, maka akan disebarkan pada manusia dengan membawa dua huruf sehingga menjadi dua puluh tujuh huruf.) [273].

Iaitu Imam Mahdi (as) menyebarkan ilmu Ilahiyah yang baru di kalangan manusia, mungkin termasuk rahsia al-Quran yang tidak tahu apa-apa daripadanya. Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً﴾

Dan sekiranya ada suatu bacaan (kitab suci) yang dengan bacaan itu gunung-gunung dapat digoncangkan atau bumi jadi terbelah atau oleh karenanya orang-orang yang sudah mati dapat berbicara. Sebenarnya segala urusan itu adalah kepunyaan Allah. [Al-Ra3d 13:31] [274].

Dan diriwayatkan sahabat-sahabat Imam (as) berjalan di atas air ([275], Tetapi jika seorang dari mereka berjuang dengan gunung dengan imannya akan meruntuhkannya.
.
Dan diriwayatkan dia (as) dimajukan pada punca-punca dari langit ([276], dan Allah lebih mengetahui.

Dan mungkin mengiringi kemajuan ini dalam ilmu-ilmu ilahiyah dan Rohaniyah untuk terus membangunkan ilmu-ilmu Maddiyah (kebendaan), Bahkan difikirkan bahawa arah aliran itu disertakan dengan kemajuan material dan kemajuan rohani tidak dapat dielakkan, Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ﴾

Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, [Al-A3raf 7:96] [277]. Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقاً﴾

Dan bahwasanya: jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu, benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezeki yang banyak). [Al-Jin 72:16]  [278].

Dilaporkan Bahawa ahli fizik dunia Einstein beragama Yahudi menghasilkan teori relatif, dan hubungan di antara tenaga dan jirim, Dan menjadikan setiap satu darinya kepada yang lain dari teori kesatuan kewujudan falsafah Agama .

Berkata Amirul Mukminin (as): (Seakan-akan aku melihat di masjid Kufah Syiah kita telah merobohkan balai tempat orang mengajar al-Quran sepertimana ia diturunkan, Apabila Qaim kita bangkit ia akan memecahkan satu persatu yang sebelumnya.) ([279].

Dan dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Seakan-akan aku berada bersama Syiah, di tangan mereka tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang (al-Matsani) yang mengajar manusia memperbaiki) [280].

Dari Al-Ashbagh bin Nabatah: Aku mendengar Ali (as) berkata: (Seakan-akan aku berada bersama orang bukan Arab (3ajam) di balai di masjid Kufah, untuk mengajar orang-orang al-Quran sepertimana ia diturunkan. Aku berkata: Wahai Amirul Mukminin, tidakkah sepertimana ia diturunkan? Dia berkata:. Tidak, Aku hidup dengannya tujuh puluh tahun, dari orang Quraisy dengan nama-nama mereka dan nama-nama bapa-bapa mereka, bahawa tidak ada pada Abu Lahab melainkan menghormati Rasulullah (sawas); kerana bapa saudaranya) [281].

Dan dari Al-Shadiq (as), beliau berkata: (Bagaimana kamu jika sahabat-sahabat Al-Qaim merobohkan balai masjid di Kufah, dan kemudian pergi kepada mereka contohnya memperbaikinya dengan perintah baru ke atas orang-orang Arab yang teruk) [282].

Dan dari Abi Jaafar, berkata: (Apabila Al-Qaim bangkit Aali Muhammad (as) merobohkan balai tempat orang mengajar al-Quran sepertimana ia diturunkan Allah Jalla Jalalah. Ia lebih sukar dari memeliharanya pada hari ini; kerana ia melanggar susunannya.) ([283].
Dan dari Al-Shadiq (as): (Seakan-akan aku melihat Al-Qaim di atas Mimbar Kufah dan di kelilingi 313 orang para sahabatnya, bilangan ahli Badar, mereka adalah sahabat-sahabat pemegang panji Al-Aluwiyah (Panji putih), dan mereka adalah hakim-hakim Allah di Bumi-Nya ke atas ciptaan-Nya - sehingga dia membawa keluar dari Kitab Qabaah dimeteraikan dengan meterai emas, perjanjian daripada Rasulullah (sawas). Jadi mereka akan melarikan diri darinya, yang lari adalah biri-biri yang bisu, dan tidak ada yang tersisa daripada mereka kecuali Wazir dan sebelas Naqib (ketua), seperti yang tinggal pada Musa bin ‘Imran (as). Jadi mereka akan berkeliaran di Bumi dan tidak dapat kumpulannya, maka mereka kembali semula kepadanya. Demi sesungguhnya saya tahu ucapan yang dikatakan kepada mereka, dan mereka mengkufurinya.) (284].

Dan dari ibn Abi Ya’fur, berkata: (Aku masuk berjumpa Abi Abdillah (as), dan beliau di sisi sekumpulan para sahabat, dia berkata kepada aku: Wahai ibn Abi Ya’fur, adakah kamu membaca Al-Quran? Aku berkata: Ya, membaca yang ini, beliau (as) berkata: Mengenainya bukan yang lain. Aku berkata: Ya, semoga aku jadi tebusan Tuan, dan tidak yang lain. beliau (as) berkata: Musa (as) bercakap dengan kaumnya tentang riwayat di mana mereka tidak dapat tanggung jadi mereka keluar darinya di Mesir, lalu mereka menentangnya maka dia menentang mereka dan membunuh mereka, dan kerana Isa (as) bercakap dengan kaumnya tentang riwayat di mana mereka tidak dapat tanggung jadi mereka keluar darinya di Tikrit lalu mereka menentangnya maka dia menentang mereka dan membunuh mereka, dan ia adalah Firman Allah Azza wa Jalla:
     
﴿فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرائيلَ وَكَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ﴾

Lalu beriman segolongan dari Bani Israil dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. [Al-Shaf 61:14] [285].
dan dia adalah Qaim pertama yang akan bangkit dari kami Ahlulbayt dia akan ceritakan satu riwayat yang kamu tidak dapat tanggung supaya kamu keluar darinya di Rumilah Al-Daskarah lalu kamu menentangnya maka dia menentang kamu dan membunuh kamu. Ia merupakan satu lagi yang berada di luar ...Berita [286].

Kenyataan Al-Majlisi (rahimahu Allah): (pada perkataan - dan tidak – iaitu jangan minta kepadaku selain membacanya, yang diturun untuk diketahui, dia (as) menjawab: bahawa kaum itu tidak tertanggung dengan menukar dan Al-Quran tidak menerimanya, dan menyaksikan seperti yang dinyatakan) [287].

Dan dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (berpaling dari keinginan kepada hidayah, apabila berpaling hidayah kepada keinginan. Dan berpaling percaya kepada Al-Quran apabila berpaling pada Al-Quran kepada percaya.) [288].

Dan dari Al-Shadiq (as): (sahabat-sahabat Musa diuji dengan Sungai, Ia adalah firman Allah (Azza wa Jalla))
﴿إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ﴾
Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai) [Al-Baqarah 2:249] [289].
Dan dari Al-Shadiq (as) berkata: (Al-Qaim akan merobohkan Masjidil Haram sehingga kembali kepada asasnya, dan Masjid Al-Rasul (sawas) kepada asasnya, dan dikembalikan al-bait ke tempatnya, dan mendirikan kepada asasnya dan memotong tangan pencuri Bani Syaibah dan menggantungnya di Kaabah) [290].

Dan dari Abi Basir dalam satu hadits yang dipendekkan oleh Al-Syeikh Al-Thusi, berkata: (Jika bangkit Al-Qaim (as) dan memasuki Kufah kemudian mengarahkan perobohan empat masjid, sehingga ke asasnya dan membinanya seperti binaan Musa (as), dan masjid-masjid semuanya jama’ tiada yang semulia sepertimana pada masa Rasul Allah (sawas)...) [291].

Dan Abi Muhammad al-‘Askari (as), beliau berkata: (Jika bangkit Al-Qaim (as) memerintahkan perobohan Al-Manar dan Al-Maqashir ([292] di masjid-masjid, aku berkata kepada diri aku sendiri: Apa maknanya semua ini? Dijawab kepadaku, kata (as): Ini bermakna ia diperbaharui dibaikpulih, Nabi tidak mengizinkan, dan tiada pula hujah) [293].

Dan dari Al-Shadiq (as): (Jika bangkit Al-Qaim (as) dirobohkan Masjid Al-Haram sehingga kembali kepada asasnya, dan mengenai Al-Maqam (Ibrahim) ke tempat letaknya, dan dipotong tangan Bani Syaibah dan digantung di Kaabah dan ditulis: pencuri ini Kaabah) [294].

Dari Al-Ashbagh berkata: Amirul Mukminin (as) berkata dalam satu hadits sehingga beliau sampai ke masjid Kufah ia dibina dengan Khazaf (tanah tembikar), Dinan (tong) dan Thin (tanah liat), beliau berkata: (Celaka kepada sesiapa yang meroboh kamu. Dan kecelakaan akan menimpa sesiapa yang mempercepatkan meroboh kamu. Maka binasalah adalah untuk pembina kamu dengan dibakar, yang mengubah kiblat Nabi Nuh. Beruntunglah sesiapa yang menyaksikan perobohan kamu di samping Al-Qaim daripada Ahl al-Baytku. Mereka adalah umat yang terbaik bersama Al-‘Itrah terbaik.) [295].

Telah ditanya kepada Abu Abdillah (as) mengenai masjid berlorek: benci solat di dalamnya? Beliau berkata: (Ya, tetapi ia tidak memudharatkan kamu hari ini, walaupun tertegak keadilan kerana kamu telah lihat bagaimana membuatnya) [296].

Dan dari 3amru bin Jami3, dia berkata: Aku bertanya kepada Abu Abdullah (as) mengenai solat dalam masjid bergambar? Beliau berkata: (Kamu membencinya, tetapi ia tidak memudharatkan kamu hari ini, walaupun tertegak keadilan kerana kamu telah lihat bagaimana membuatnya) [297].

Dan hadits-hadits yang menunjukkan bahawa Imam Mahdi (as) memulihkan masjid-masjid kepada sederhana seperti dalam zaman Rasulullah (sawas), Untuk mengelak manusia dari tidak beramal kepada Allah. Mengutamakan hiasan dan bentuk rupanya, dan mungkin bumbungnya yang terdedah ke langit. Apa yang diminati mereka pengejar dunia ialah menghias dan perhiasan, keselesaan pendinginan dan pemanasan, kemewahan, dan apa yang penting bagi para nabi dan Auliak (as) tawajjuh kepada Allah dan tiada gangguan kepada Allah bukan kepada dunia dan perhiasannya dengan apa yang diutamakan para nabi, Auliak dan Aushiak untuk pembinaan semula bumi dan melembutkan (menghaluskan) manusia dari segi ekonomi.

Dari Al-Fadhil bin Yasar, beliau berkata: Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata:. (Bahawa jika Qaim kita apabila bangkit beliau menghadap manusia kejahilan yang lebih teruk daripada yang dihadapi oleh Rasulullah (sawas) jahiliyahnya. Lalu aku berkata: Kenapa begitu? Beliau berkata: Rasulullah (sawas) mendatangi manusia yang menyembah batu-batu, batu berhala dan kayu dan ukiran kayu, tetapi Qaim kita apabila bangkit beliau mendatangi manusia yang kesemua mereka mentakwil kitab Allah dan membantahnya. Kemudian beliau (as) berkata: Adapun Allah akan memasukkan kepada mereka pindaanNya, Adapun Allah akan memasukkan kepada mereka pindaanNya dalam rongga rumah mereka seperti memasukkan panas dan akan melarikan diri) [298].

Orang-orang yang mentakwil Al-Quran bukan orang awam tetapi pastinya mereka adalah ulamak yang tidak beramal yang menyangka pencapaian mereka dengan kaedah-kaedah ilmu al-quran dan pemikiran telah merangkumi keseluruhan ilmu, mereka tidak melihat ada ilmu pada orang lain selain mereka. Keangkuhan ini menghalang mereka daripada menurut Imam yang ma'sum (as) dan menerima ilmu-ilmu ketuhanan, maka mereka menolaknya dan mentakwil Al-Quran, dan telah menuduh mereka dengan kejahilan dan menuduh sebagai ahli sihir dan telah gila. Tuduhan yang telah menyebabkan terpisahnya sifat kenabian dari Nabi-nabi (as).

Oleh itu, pengetahuan Imam (as) sahaja tidak menangani fitnah ulamak yang tidak beramal itu; kerana mereka tidak menyerah dan tidak menerima ilmu-ilmunya itu, seperti yang terbukti dalam riwayat tersebut. Untuk menanganinya iaitu dengan mendedahkan ulamak yang tidak beramal pada ketua-ketua secara terbuka dan di kalangan orang ramai, seperti yang dilakukan oleh Rasulullah (sawas) dan Nabi Isa (as) kepada ulamak Yahudi. Apabila orang melihat keadilan Imam (as), kedua-dua dalam urusan harta (kewangan) seperti pembahagian harta sedekah (zakat) di kalangan golongan fakir miskin untuk sama-sama dengan yang zuhud (as) dalam pakaian, makanan dan minuman, atau kepentingannya dalam ehwal masyarakat Islam dan yang ikhlas dalam beramal kepada Allah Yang Maha Suci, kemudian biarlah manusia membandingkan sirah Imam Mahdi (as) ini dengan sirah ulamak mereka yang tidak beramal, untuk memahami, sebagai contoh, memberi kanak-kanak mereka yang lapar orang-orang miskin yang meminta-minta wang untuk pakaian mereka meredakan kelaparannya untuk dikatakan kepada mereka: Bawakan kepada kami pengenalan supaya diberikan kepada kamu! Pada Tuhan kamu, adakah kamu mendengar atau membaca bahawa Muhammad (as) atau Ali (as) atau salah seorang Imam, katakanlah kepada fakir miskin Bawakan kepada ku pengenalan supaya diberikan kepada kamu?!

Kemudian di manakah pengenalpasti mereka ini? Berapa ramai mereka? Yang manakah salah seorang daripada mereka orang miskin?! Dan keadaan pelajar Hawza ilmiah, mereka perlu diperkenalkan latihan ini, tetapi pelajar-pelajar yang bertakwa itu tidak dapat petunjuk, cara untuk mengenal pasti dirinya sendiri; Kerana kebanyakannya ditakrifkan oleh mereka yang sombong dan fasik yang boleh dicontohi, dan untuk menghubungi mereka dengan pemberian sedekah-sedekah. Kesesatan dan tidak besatu dengan hidayah, tidak mendapat petunjuk pada kebiasaannya kepada mereka yang orang-orang arif itu melainkan, bersifat memuji-muji atau mengejar dunia yang menghinakan, dan kawanan burung-burung berbulu. Maka bagaimana boleh Tuhan menjadikan kamu mengenal jahat dan hina dan bertemu dengan kemuliaan? Dan bagaimana serigala boleh menjadi gembala? Dan bagaimana ia boleh serigala itu menjadi pemegang amanah? Bagaimana orang yang jahil lagi bodoh boleh dikenal sebagai alim dan faqih! Apakah Allah telah memberikan izin kepadamu atau kamu mengada-adakan saja terhadap Allah?? !

Pada Tuhan kamu, ini adalah sirah Al-Sajad (as), yang membawa makanan dalam kegelapan malam dan untuk disajikan ke dalam mulut-mulut al-muallaf dan al-mukhallaf (yang berselisih) itu, atau sirah Muhammad (sawas) dan para Imam (as) yang telah diberi sehingga menyatukan hati-hati mereka akan kasih sayang golongan miskin dan anak-anak yatim, dan mungkin jatuh air mata dari Ali (as) sebelum jatuhnya air mata mereka daripada balu atau anak yatim, dan mungkin keluar perasaan dan penderitaan dari pangkuan Muhammad (sawas) sebelum membebaskan kemiskinan. Muhammad (sawas) dan Ali (as) dan para Imam kebuluran untuk memenuhi (menangani) yang miskin, dan menjauhkan sebelum ia mendekat.

Islam telah disebarkan oleh akhlak pemimpin-pemimpin besar bukan istilah-istilah falsafah. Apabila kedudukan Khalifah datang kepada Imam Ali (as), perkara pertama yang telah dilakukan adalah penyelesaian dalam berbuat adil, membuat pungutan bentuk pilih kasih yang dijalankan oleh orang-orang sebelumnya, menjadi sebab kaumnya terjejas kerananya, dan terus meningkat sehingga digoncang oleh Thalha, Al-Zubair, serta orang-orang yang serupa dengan mereka,.

Adapun kamu telah dijanjikan pada hari ini dipungut secara pilih kasih, dan telah berjanji Uthmaniyyah kepadamu yang sangat banyak menyembah selain Allah, dan kamu bangkitkan perkara ini tetapi sia-sia sahaja pengetahuannya. Orang yang kamu lebih suka dengan apa yang kamu serukan untuk keutamaannya, Orang ini tidak menyeru berbuat kebaikan dan tidak melarang daripada berbuat kejahatan. Sebaliknya kamu mengelakkan dari yang janda; kerana ia adalah masalah yang tidak diketahui, Dan anak yatim kerana tidak dikenali dan bilangannya sedikit sekali dan kebanyakan pelajar hauzah (pusat pengajian), tetapi adakah kamu mengelakkan dari mereka yang tidak seiring dengan perjalanan kamu yang hina, samada ilmiah atau amaliah yang jelmaannya terang-terang menyeleweng sedang beralih (bid’ah) daripada Kitab Allah, diajarkan di madrasah-madrasah. Kamu meninggalkan  panduan kepada manusia dan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Dan kamu menyerahkan dan membenarkan sikap berehat-rehat sehingga kaum tidak menghalang hidup bermewahan tidak tahan dengan panas matahari dan juga kesusahan, dan membiarkan taghut penzalim menghalang dari meninggikan - لا اله إلاّ الله - Kalimah Tiada Tuhan melainkan Allah.

Disebut dalam beberapa riwayat yang menggambarkan peperangan dan perjuangan oleh Imam Mahdi (as) untuk membuka kota suci Najaf dan membersihkannya dari orang-orang munafik yang akan berdiri terhadapnya dan memeranginya, bahawa sahabat-sahabat Imam Mahdi (as) pada dasarnya berpakaian yang koyak-koyak! Ya, koyak-koyak; kerana mereka tidak membeli pakaian dengan wang balu, anak yatim dan pesakit.

Dari Abi Bashir, dari Abi Abdillah (as), berkata pada firman Allah (Azza wa Jalla)

﴿فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ   وَالْغَاوُونَ﴾

Maka mereka (sembahan-sembahan itu) dihumbankan
  ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang sesat, [Al-Syu3araa’ 26:94]  [300].

Dan dari Khaytsamah, beliau berkata: berkata Abu Jafar (as) kepadaku: (Akan sampai Syiah kami bahawa tidak dapat mencapai apa yang di sisi Allah hanya pekerjaan, dan akan sampai Syiah kami ini bahawa kebanyakan manusia patah hati pada hari kiamat dari penerangan yang lebih adil kemudian yang menyalahi kepada yang selainnya) [301].

Dan dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Bertawakallah kamu kepada Allah dan berlaku adillah, nescaya kamu akan mencerca pada orang yang tidak berlaku adil) [302].

Dan dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (Walau bagaimanapun, berlaku adillah kepada manusia dari dirinya sendiri, Allah tidak menambah kepadanya melainkan menjadi pelindung bagi mereka) [303].

Di sisi Tuhan kamu, yang kekal sesuatu membezakan kamu denganNya dari penguasa taghut penzalim atas umat Islam? Kamu dan mereka yang sangat banyak menyembah selain Allah dan menjual akhirat dengan dunia kamu dan kamu meninggalkan yang miskin dan memerlukan, kelaparan, dan pesakit mengalami kesakitan sehingga meninggal dunia. Kamu dan mereka menyeru kepada kemungkaran, maka mereka pemukul dan kamu bongkah besi, mereka menghina kitab Allah dan kamu menerima tindakan kejam mereka dan mendiamkannya serta secara senyap-senyap berniat jahat ([304].

Maka celakalah kepada kamu, kamu mendakwa sebagai Syiah Ali (as) dan berselisih dengannya, Tidak, sekali-kali tidak. Kamu Syiah Osman; kerana kamu sepakat dengannya, dan Ali pemimpin  orang-orang Mukmin, Harta (dan wang) adalah pemimpin orang-orang munafik, dan cukup mengenai perbezaan ini, dan setiap bekas yang memancarkan.

Kamu adalah pemimpin orang buta, kerana kamu pemimpin orang buta, dan yang buta dari kamu berjalan di belakang kamu, dan Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung". dan kepada Allah tempat mengadu. Maka tidak diketahui semuanya apabila berkata, dan tidak semua yang dikatakan masanya telah tiba, Dan tidak semua yang sudah tiba masanya hadir ahlinya.
Kata Abi Al-Hassan Ketiga (as): (Jika kamu meningkatkan ilmu kamu dari berada di hadapan kamu. yang mereka harapkan Al-Faraj (bantuan kelapangan) pendirian kamu) ([305].
Al-Faraj tidak lama lagi, InsyaAllah, pujian bagi Allah, beriman orang yang takut, dan menyelamatkan orang-orang yang soleh benar, dan yang mengangkat golongan yang tertindas, dan memusnahkan orang yang sombong takbur, dan membinasakan raja-raja dan orang lain yang berselisih.

Pujian bagi Allah menghancurkan orang-orang yang angkuh, melukai orang-orang zalim, menyusuli yang melarikan diri, membelenggu penindas, menolong orang-orang yang  meminta pertolongan, memperuntukkan keperluan pelajar, yang memperaku orang yang beriman.

Segala puji bagi Allah, yang takut kepada gemuruh dari langit dan penghuninya, dan yang menggoncang bumi dan penduduknya, dan gunung bergegar dan mereka yang bertasbih di ambang gerbangnya.


بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih


﴿قَالُوا مَنْ فَعَلَ هَذَا بِآلِهَتِنَا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ * قَالُوا سَمِعْنَا فَتىً يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ * قَالُوا فَأْتُوا بِهِ عَلَى أَعْيُنِ النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَشْهَدُونَ * قَالُوا أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا يَا إِبْرَاهِيمُ * قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ﴾ 


Mereka berkata: "Siapakah yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang zalim."  Mereka berkata: "Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim". Mereka berkata: "(Kalau demikian) bawalah dia dengan cara yang dapat dilihat orang banyak, agar mereka menyaksikan". Mereka bertanya: "Apakah kamu, yang melakukan perbuatan ini terhadap tuhan-tuhan kami, hai Ibrahim?" Ibrahim menjawab: "Sebenarnya patung yang besar itulah yang melakukannya, maka tanyakanlah kepada berhala itu, jika mereka dapat berbicara".[Al-Anbiak 21:59 - 63] [306]




والحمد لله رب العالمين
Dan egala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam



✡✡✡✡✡


-------------------------------
[249] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 239, Ghaibah Al-Thusi: halaman 460.
[250] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 238 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 354.
[251] - Kamal Al-Din: halaman 673 , Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 322 dengan tambahan dalam matan , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 325.
[252] – Pendahulua Al-Isyarah dari beliau (as) sebahagia riwayat ini sebelumnya , sila lihat.
[253] - dan mungkin mengambil pelajaran daripada riwayat Al-Atiah:
Dari Bashir Al-Nibal , berkata: (Disediakan kota dan disebut sebagai hadits lanjutan, yang telah mengatakan: Telah disediakan kota, aku berkata kepada Abi Ja'far (as) : Mereka mengatakan bahawa Imam Mahdi jika dia bangkit akan istiqamat urusan kemaafannya, bukan wadah yang berisi bekas darah, beliau berkata: Tidak, Demi jiwaku di tanganNya, aku jika istiqamat untuk pengampunan kepada istiqamat Rasulullah (sawas) manakala berdarah kerana pecah gigi seri dan luka di muka baginda, Jangan, Demi jiwaku di tanganNya walaupun kami menyapu dan kamu berpeluh dan berdarah, kemudian mengelap dahinya. Kitab Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 294-295 .
Dan dari Bashir bin Abi Awakah Al-Nibal, dan lafazh hadits dari riwayat Ibn 3uqdah berkata: ( ....... Aku berkata : Mereka mengatakan bahawa jika ia adalah perkara-perkara istiqamat, bukan wadah yang berisi bekas darah, beliau berkata: Tidak, Demi jiwaku di tanganNya walaupun menyapu kamu berpeluh dan berdarah, dan ditunjukkan dengan tangannya ke dahi ) Kitab Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 293-294 .
[254] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 336 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 366.
[255] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 336 , Bihar Al-Anwar Jilid 8 halaman 12, dan Jilid 52 halaman 366.
[256] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 336 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 352.
[257] - Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 352 , Ghaibah Al-Nu3mani: diriwayatkan daripada Al-Baqir (AS): halaman 236.
[258] - Al-Kafi: Jilid 1 halaman 243, 3ilal Syaraei3: Jilid 2 halaman 409 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 373.
[259] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 472, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332.
[260] – Al-Irsyad Jilid 2 halaman 383, I3lam Al-Rawi: Jilid 2 halaman 289 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 338.
[261] - Al-Kafi: Jilid 1 halaman 503, Kamal Al-Din: halaman 571 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 371.
[262] – Isyra7 Al-Akhbar: Jilid 3 halaman 561, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 319.
[263] - Al-Kafi: Jilid 7 halaman 421 , Al-Jawahir Al-Sunniyah: halaman 85 , Bihar Al-Anwar Jilid 14 halaman 6.
[264] - Al-Kafi: Jilid 4 halaman 427, Wasail Al-Syiah : Jilid 13 halaman 328, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 374.
[265] – Berkata Amirul Mukminin (AS ) dalam satu khutbah : (... dan orang berhaji dalam tiga wajah: yang kaya berjalan-jalan, yang pertengah berdagang, dan yang miskin dalam masalah ) Ilzam Al-Nashib : Jilid 2 halaman 161, dan riwayat dengan perbezaan pada matan, dalam Mustadrak Al-Wasaeil : Jilid 11 halaman 377, Jami3 A7adits Al-Syiah: Jilid 14 halaman 375.
[266] - Al-Kafi: Jilid 2 halaman 144, 3amaliy Al-Thusi : halaman 577 , Bihar Al-Anwar Jilid 66 halaman 404.
[267] - Kamal Al-Din: halaman 252 , 3uyun Akhbar Al-Ridha (AS) : Jilid 2 halaman 61, dengan jalan yang berbeza, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 379.
[268] - Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 386.
[269] - Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 386.
[270] - Tafsir Al-3iyasyi : Jilid 2 halaman 235 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 347, Ilzam Al-Nashib: Jilid 2 halaman 64.
[271] – Aali Imran: 83.
[272] - Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman 183, Tafsir Nur Tsaqlain: Jilid 2 halaman 362, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 340, Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 5 halaman 60.
[273] – Mukhtashar Bashair Al-Darajat: halaman 117, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 336 , Mustadrak Safiah Al-Bihar : Jilid 2 halaman 258.
[274] – Al-Ra3d : 31.
[275] – Dari Muhammad bin Ja'far bin Muhammad, daripada bapanya (as), beliau berkata: (Jika bangkit al-Qaim diutus di daerah di bumi di setiap daerah seorang lelaki berkata: Janji diberi padamu, apabila kata atas kamu suatu perintah yang tidak difahami dan tidak diketahui ketentuannya, maka lihatlah apa yang diberi dan kerja kamu,” beliau berkata, “Hantar tentera ke Konstantinopel, jika sampai ke Teluk, tulis sesuatu kepada mereka, dan berjalanlah di atas air, jika melihat mereka itu akan Rom, maka berjalanlah di atas air, mereka berkata, Itulah sahabat (orang) yang berjalan di atas air, bagaimana pula? Apabila terbuka kepada mereka pintu-pintu bandar, masuklah, hukumlah menurut apa yang mereka kehendaki.) Kitab Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 334-335 .
[276] - Rasulullah (sawas ) - Dalam hadits Mi3raj dari Allah Azza wa Jalla -: (...demi KemuliaanKu dan KebesaranKu akan Ku zahirkan melalui mereka agamaKu, akan Ku Tinggikan melalui mereka KalimahKu, akan Ku membersihkan Bumi melalui yang terakhir dari mereka, dari musuh-musuh Ku, akan Ku-dirikan kerajaan untuknya dari Timur ke Barat dunia, akan Ku tundukkan angin kepada perintahnya, Aku akan permudahkan padanya seliaan yang sukar, Aku akan melembutkan padanya sebab-sebab, Aku akan membantunya dengan tentera aku. Dan ku Aku akan menguatkan dia dengan malaikatKu. Supaya tinggi seruanku dan semua penciptaan berkumpul atas Tauhidku.Kemudian akan kekal kerajaannya dan akan terus memerintah di kalangan AuliakKu hingga Hari Kiamat.......) Kamal al -Din wa Tamam Al-Ni3mah: halaman 254-256 .
Dan dari Abdul Rahim berkata: aku beri ucapan selamat Abu Ja'far (as), berkata: (Tetapi Zul Qarnain mempunyai dua pilihan awan. Dia pilih yang mudah, dan diasingkan satu yang sukar untuk Tuan kamu, aku berkata: Apakah yang sukar? Beliau berkata: awan di mana guruh dan kilat petir. Tuan kamu menungganginya. Apabila dia menunggang awan dan mengembara di langit yang tujuh, lima daripadanya didiami, dan dua adalah sepi.) Bashair Al-Darajat Lil-Shafar: halaman 428-429 .
[277] – Al-A3raf: 96    
[278] –Al-Jin: 16.
[279] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 333 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 364 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 126.
[280] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 333 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 364.
[281] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 333 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 364, Ilzam Al-Nashib: Jilid 1 halaman 421.
[282] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 334, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 365 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 4 halaman 47.
[283] – Al-Irsyad Lil-Mufid : Jilid 2 halaman 386 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 339 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 331.
[284] - Kamal Al-Din: halaman 672 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 326 Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 4 halaman 20.
[285] - Gred: 14.  
[286] - Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 375.
[287] - Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 375.
[288] - Nahj menjelaskan Mohammed Abdo : Jilid 2 halaman 21, Bihar Al-Anwar Jilid 31 halaman 549 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 127.
[289] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 472 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332, Mikyal Al- Makarim : Jilid 1 halaman 185.
[290] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 472 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332 , Jami3 Ahadits Al-Syiah : Jilid 25 halaman 595.
[291] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 475 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 333 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 312.
[292] – Al-Maqashir: Khusus yang terlibat. Berkata Al-3alamah Al-Majlisi: sudah jelas di kalangan sahabat-sahabat membenci lampu di Al-Manar yang lama terpasang dalam masjid, supaya menyenangkan muazzin yang disekitar, Al-Manar dipasang sepanjang hayat, dan untuk me;iibatkan Al-Maqashir (balai kecil) khusus seperti yang diluluskan . Bihar Al-Anwar Jilid 80 halaman 376.
[293] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 206, Al-Kharaij dan Al-Jarai7 : Jilid 1 halaman 453 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 323.
[294] - Al-Irsyad: Jilid 2 halaman 383,: Jilid 2 halaman 289 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 338.
[295] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 473 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 332 , Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 111.
[296] - Al-Kafi: Jilid 3 halaman 368 , Tahzhib Al-A7kam : Jilid 3 halaman 253, Wasail Al-Syiah: Jilid 5 halaman 207, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 374.
[297] - Al-Kafi: Jilid 3 halaman 369, Wasail Al-Syiah: 5:00 c 215, Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 374.
[298] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 307 , Bihar Al-Anwar Jilid 52 halaman 362 . Sementara: Ia adalah sejuk.
[299] – Al-Syu3araa’: 94.
[300] - Al-Kafi: Jilid 1 halaman 47 , Bihar Al-Anwar Jilid 2 halaman 35.
[301] - Al-Kafi: Jilid 2 halaman 300, bermakna Syiah : c 1:00 93.
[302] - Al-Kafi: Jilid 2 halaman 147, bermakna Syiah : c 15 p 293.
[303] - Al-Kafi: Jilid 2 halaman 144, bermakna Syiah : c 15 p 283.
[304] - (as) menunjukkan Saddam melakukan kezaliman di Iraq dengan menajiskan Al-Quran al-Karim, telah diebutkan dala jilid pertama dalam kitab ini, sila rujuk.
[305] - Al-Kafi: Jilid 1 halaman 341, Kamal Al-Din: halaman  381, Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 193 , Bihar Al-Anwar Jilid 51 halaman 155.

[306] – Al-Anbiak : 59-63 .

Tiada ulasan: